خانهاخبار
گوگل بابت ارائه اطلاعات کاربران از نهادهای دولتی پول می‌گیرد

گوگل بابت ارائه اطلاعات کاربران از نهادهای دولتی پول می‌گیرد

با توجه به تعداد بالای درخواست‌های ارسالی از سوی نهادهای حکومتی برای دسترسی به اطلاعات کاربران، گوگل تصمیم گرفته که از این پس در ازای ارائه این اطلاعات از این نهادها هزینه دریافت کند.
۱۳۹۸/۱۱/۸

به گزارش نیویورک تایمز، گوگل اخیرا دریافت هزینه بابت ارائه اطلاعات کاربران به نیروهای اجرایی دولتی را آغاز کرده است. مطابق اسنادی که توسط این نشریه بررسی شده، گوگل حالا برای رسیدگی به هر احضاریه ۴۵ دلار، به هر درخواست شنود ۶۰ دلار و برای هر حکم بازرسی ۲۴۵ دلار هزینه دریافت می‌کند.

این شرکت ظاهرا درخواست‌های زیادی از سوی نهادهای دولتی می‌گیرد تا اطلاعات کاربران را به آن‌ها تحویل دهد، به همین خاطر تصمیم گرفته که بابت هر درخواست پول دریافت کند تا بتواند هزینه‌های استخراج این اطلاعات را پوشش دهد. بر اساس این گزارش، گوگل به لحاظ قانونی می‌تواند چنین هزینه‌هایی دریافت کند، اما تا پیش از این معمولا تمام شرکت‌های بزرگ این همکاری‌ها را به صورت رایگان انجام می‌دادند.

گوگل در گزارش شفافیت اخیر خود به افزایش قابل توجه درخواست‌های بازرسی در طول دهه گذشته اشاره کرده است. آن‌ها می‌گویند در طول سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار درخواست استخراج اطلاعات دریافت کرده‌اند. این شرکت به چیزی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از این درخواست پاسخ داده و حداقل بخشی از اطلاعات موردنیاز نهادها را در اختیارشان گذاشته است. گوگل می‌گوید: «ما هر درخواستی که می‌گیریم را بررسی می‌کنیم تا از مطابقت آن با چارچوب‌های قانونی و سیاست‌های گوگل اطمینان یابیم. اگر احساس کنیم که یک درخواست بیش از حد کلی است – [یعنی] با توجه به شرایط بیش از اندازه اطلاعات بخواهد – سعی می‌کنیم آن را محدود نماییم.»

گوگل در خصوص درخواست‌های قانونی نهادهای دولتی در ایالات متحده می‌گوید: «رایج‌ترین درخواست با اختلاف زیاد مربوط به احضاریه‌ها و بعد حکم‌های بازرسی است.» این شرکت می‌گوید تا جایی که ممکن باشد به کاربران اطلاع می‌دهد که اطلاعات آن‌ها درخواست شده است، چون اگر گوگل درخواستی مبتنی بر قانون حریم خصوصی در ارتباطات الکترونیکی (ECPA) برای دستیابی به حساب کاربری افراد دریافت کند، طبق سیاست‌های شرکت آن‌ها باید به کاربر اطلاع دهند، مگر این که چنین عملی از سود نهادهای قانونی منع شده باشد.

حالا نگرانی‌هایی به وجود آمده که به درآمدزایی گوگل از بابت تحویل اطلاعات کاربران به نهادهای دولت اشاره دارد. اگرچه مبالغ دریافتی برای این درخواست‌ها ناچیز است، اما این مسئله می‌تواند شرکت‌ها را به همکاری‌های بیشتر با نیروهای دولتی ترغیب کند و حریم خصوصی را از جنبه‌های مختلف به خطر بیندازد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمدعلی

۱۳۹۸/۱۱/۹
چ فرقی بین گوگل و سایر کمپانی‌های آمریکایی با پیامرسانای ایرانی و چینی وجود داره. همشون که تابع قوانین داخلی هستن و اطلاعات رو ب دولتشون میدن. این محافظه کاری ایرانیا در مقابل ورود ب پیامرسانای ایرانی چ توجیهی داره واقعا!