خانهاخبار
iOS 13 گردآوری موقعیت مکانی کاربران را تا 68 درصد کاهش داده است

iOS 13 گردآوری موقعیت مکانی کاربران را تا 68 درصد کاهش داده است

بر اساس گزارش‌های جدید، iOS 13 توانسته از طریق ارسال نوتیفیکیشن‌هایی که وضعیت ثبت موقعیت کاربر توسط اپلیکیشن‌ها را تعیین می‌کند، گردآوری این اطلاعات را تا 68 درصد کاهش دهد.
۱۳۹۸/۱۱/۸

به‌روزرسانی iOS 13 قابلیت جدیدی دارد که به کاربر یادآوری می‌کند هر اپلیکیشن در طول سه روز گذشته چند بار موقعیت مکانی او را ثبت کرده است. این یادآوری از طریق پنجره پاپ‌آپی نشان داده می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد وضعیت ادامه فعالیت آن اپلیکیشن را تعیین کند؛ یعنی تعیین کند که اپلیکیشن همواره به موقعیت مکانی او دسترسی داشته باشد، یا فقط زمانی که برنامه بر روی دستگاه باز شده امکان دسترسی به موقعیت را داشته باشد، یا صرفا یک بار امکان استفاده از موقعیت مکانی به آن اپلیکیشن داده شود.

اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهند که ده‌ها میلیون کاربر آیفون به موجب همین قابلیت دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به موقعیت مکانی خود را محدود کرده‌اند. شرکتی به نام Teemo که نرم‌افزارهایی برای گردآوری اطلاعات موقعیت مکانی می‌سازد و آن‌ها را در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد، می‌گوید این تغییر بسیار بزرگ بوده است. مدیرعامل این شرکت مدعی است که تا سه سال پیش تقریبا ۱۰۰ درصد اپلیکیشن‌ها همواره به موقعیت مکانی کاربر دسترسی داشتند، اما این میزان حالا به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

ظاهرا وقتی کاربران آیفون متوجه شده‌اند که قابلیت‌های مختلفی برای کنترل اپلیکیشن‌ها دارند، تصمیم گرفته‌اند که ردیابی خود را محدود کنند. پیش از این، اپلیکیشن‌هایی که توسط کاربر نصب می‌شدند از همان ابتدا بلافاصله ردیابی موقعیت کاربر را آغاز می‌کردند. در آن سو، کاربران اندروید هم پاپ‌آپ‌هایی دریافت می‌کنند که از آن‌ها می‌پرسد مایل‌اند چگونه موقعیت مکانی خود را با اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارند. گوگل می‌گوید نرخ موقعیت‌یابی پس‌زمینه در سیستم عامل آن‌ها در حال حاضر زیر ۵۰ درصد است.

image

به نظر می‌رسد که کاربران آیفون کم‌کم می‌خواهند در برابر اپلیکیشن‌هایی که موقعیت آن‌ها را به سرویس‌های تبلیغاتی می‌فروشند مقاومت کنند. شرکت دیگری به اسم Location Sciences که به ارزیابی دقت اطلاعات فروخته‌شده به سرویس‌های تبلیغاتی می‌پردازد، می‌گوید از هر ده کاربر iOS هفت نفر iOS 13 را در شش هفته نخستِ پس از انتشار نصب کرده و ۸۰ درصد از این کاربران قابلیت موقعیت‌یابی پس‌زمینه را غیرفعال کرده‌اند. یکی از مسئولان این شرکت مدعی است کاربران آیفون در سطح جهانی ردیابی موقعیت مکانی خود را از کار انداخته‌اند. Location Sciences می‌گوید مقدار اطلاعات پس‌زمینه‌ای که توسط سرویس‌های تبلیغاتی گردآوری می‌شود، از زمان انتشار iOS 13 حدود ۶۸ درصد کاهش یافته است. در طول همین بازه زمانی، میزان اطلاعات گردآوری‌شده در هنگام باز بودن برنامه‌ها هم ۲۴ درصد افت داشته است.

مدیران این شرکت یادآور می‌شوند که شرایط کنونی بازار به‌گونه‌ای است که هزینه‌های زیادی توسط سرویس‌های تبلیغاتی پرداخته می‌شود تا اطلاعات باکیفیت و دقیقی از GPS به دست آید. حالا وضعیتی پدید آمده که امکان دسترسی‌پذیری به این اطلاعات کمتر از قبل شده است. طبق اعلام Fast Company، از دست رفتن اطلاعات GPS به معنای این است که سرویس‌های تبلیغاتی نمی‌دانند کاربر در کجا غذا می‌خورد یا از کدام فروشگاه‌ها خرید می‌کند. به همین خاطر، برخی از شرکت‌ها احتمالا به سراغ ردیابی آدرس IP کاربران خواهند رفت، اما این آدرس به اندازه GPS دقیق نیست. این اطلاعات از طریق اتصال اینترنت سیم کارت یا WiFi گردآوری می‌شود و اندروید یا iOS هم نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

با این حال همان طور که گفتیم، مشکلی که در خصوص آدرس IP وجود دارد این است که دقت آن به خوبی GPS نیست. سرویس‌های تبلیغاتی از طریق آدرس IP ثابت و پویا می‌توانند موقعیت کاربر را به ترتیب در محدوده‌ای ۱ تا ۲۰ کیلومتری و ۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری به دست آورند. این موقعیت‌یابی برای سرویس‌های GPS خطایی کمتر از ۱ کیلومتر دارد. علاوه بر این، استفاده از سرویس‌های VPN یا «شبکه‌های خصوصی مجازی» باعث می‌شود آدرس IP کاربر مخفی شده و ردیابی آن به راحتی ممکن نباشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)