خانهاخبار
پتنت جدید اپل دستگاهی برای تعامل با اشیا مجازی را نشان می‌دهد

پتنت جدید اپل دستگاهی برای تعامل با اشیا مجازی را نشان می‌دهد

پتنتی که اخیرا توسط کوپرتینویی‌ها ثبت شده دستگاهی انگشتی برای برقراری تعامل و جابجا کردن اشیا مجازی را نشان می‌دهد. این دستگاه در کنار عینک هوشمند اپل حوزه واقعیت افزود و مجازی را متحول خواهد کرد.
۱۳۹۸/۱۱/۶

اپل به‌تازگی پتنتی را در دفتر نشان تجاری و پتنت ایالات متحده ثبت کرده که عنوان آن «سیستم‌های کامپیوتری با دستگاه‌های انگشتی» است. این پتنت دستگاهی را نشان می‌دهد که روی انگشت قرار می‌گیرد و حسگری لمسی دارد که از آن برای کنترل اشیا در صفحات واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند سیستمی برای بازخورد هپتیکی داشته باشد تا کاربر واکنش‌ها را حس کند. پتنت مذکور به منظور استفاده از این فناوری در هدست‌های AR ثبت شده است.

پیش‌تر شایعاتی درباره عرضه هدستی با قابلیت‌های واقعیت ترکیبی در سال ۲۰۲۰ توسط اپل منتشر شده بود. این شرکت قرار است در سال‌های آتی محصولات زیادی در حوزه AR/VR داشته باشد و انتظار داریم که بالاخره عینک هوشمند آن را ببینیم. حسگرهایی که روی این دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت احتمالا شامل حسگر فشار، التراسونیک، اینرسی، اپتیکال و غیره خواهند بود.

طرح‌هایی که در این پتنت ثبت شده دستگاهی به اندازه ناخن انگشت را نشان می‌دهد. تصویر دیگری که دیده می‌شود نشان می‌دهد که کاربر چگونه می‌تواند با استفاده از این دستگاه انگشتی حجم صدای بلندگوی هوشمند هوم‌پاد را از طریق دکمه کنترل صدای مجازی تغییر دهد.

کاهش صدای هوم‌پاد با استفاده از دستگاه انگشتی اپل

نوامبر سال گذشته میلادی، شماری از کارمندان اپل خبر دادند که دستگاه‌های AR و VR این شرکت قرار است در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ معرفی شوند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به احتمال زیاد سال آینده با اپل دیدار خواهند کرد تا کار ساخت اپلیکیشن‌های اختصاصی برای هدست واقعیت افزوده این شرکت را آغاز کنند. اپل گلس ظاهرا با اسم رمز T288 در دست تولید است و از سیستم عامل تازه‌ای استفاده می‌کند که rOS نام دارد. شایعات قبلی حاکی از آن بودند که این دستگاه چیپستی ۵ نانومتری خواهد داشت. اولین چیپست اپل که با این فرآیند تولید ساخته خواهد شد A14 بایونیک است که در نیمه دوم امسال به دست TSMC تولید می‌شود.

کمتر کسی انتظار دارد که اپل دو محصول مختلف در یک حوزه عرضه کند و برخی معتقدند که گلس در اواسط سال جاری میلادی از راه می‌رسد. اگر این ادعا را با زمان‌بندی تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری TSMC مطابقت دهیم تناقضی به وجود نمی‌آید. این شرکت امیدواری‌های زیادی برای دستگاه AR/VR خود دارد و می‌خواهد آن را به بزرگ‌ترین محصول بعدی خود تبدیل کند. برخی تحلیل‌گران باور دارند که این دستگاه می‌تواند حتی از آیفون هم بزرگ‌تر شود. شاید این ادعا کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما اگر به سال ۲۰۰۶ برگردیم، در آن روزها هم کمتر کسی باور داشت که محصولی بزرگ‌تر از آیپاد با نمایشگر لمسی به بازار بیاید و با چنین استقبال خوبی مواجه شود.

image

اما اگر اپل گلس می‌خواهد بزرگ‌تر از آیفون شود، باید دستگاهی مستقل باشد. در حال حاضر، بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که این دستگاه در ابتدا برای عملکرد خود نیازمند آیفون خواهد بود. نوامبر پارسال، تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، مینگ-چی کو، و چند منبع دیگر اعلام کرده بودند که محصول یادشده در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد شد. با این حال، در ادامه هیچ رندر یا خبر جدیدتری از این دستگاه منتشر نشد و حالا به سختی می‌توان پذیرفت که چنین دستگاهی تا دو یا سه ماه دیگر معرفی شود.

اپل گلس بدون شک می‌تواند در کنار خانواده محصولات پوشیدنی، خانگی و لوازم جانبی این شرکت قرار بگیرد که در طول سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ رشد سالانه ۵۴ درصدی را تجربه کرده‌اند. این گروه از محصولات در بازه زمانی ژوئیه تا سپتامبر توانستند به لطف عملکرد خوب اپل واچ و ایرپاد حدود ۶.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشند. حالا اپل گلس می‌تواند همان دستگاهی باشد که رقابت را در این بازار به سطح جدیدی ببرد.

اگر اپل واقعا به دنبال استفاده از فناوری موجود در این پتنت باشد، می‌توانیم منتظر عینکی بمانیم که نه تنها اشیا را به صورت مجازی به ما نشان می‌دهد بلکه می‌گذارد آن‌ها را برداریم و در محیطی غیرواقعی جابجا کنیم. با این حال، بسیاری از پتنت‌ها هرگز وارد بازار مصرفی نمی‌شوند و به همین خاطر بهتر است فعلا چیزی را قطعی تلقی نکنیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)