خانهاخبار
گارتنر: فروش محصولات در 2020 افزایش اما در 2021 و 2022 کاهش می‌یابد

گارتنر: فروش محصولات در 2020 افزایش اما در 2021 و 2022 کاهش می‌یابد

شرکت تحقیقاتی گارتنر در گزارشی در پیش‌بینی وضعیت فروش محصولات کامپیوتری اعلام کرده که به موجب ظهور 5G امسال میزان فروش بالا می‌رود اما آمارها در سال 2021 و 2022 افت خواهد داشت.
۱۳۹۸/۱۱/۲

تحلیل‌گران شرکت گارتنر در جدیدترین گزارش پیش‌بینی خود اعلام کرده‌اند که اگرچه سال ۲۰۲۰ از دید بازار موبایل سال خوبی به نظر می‌رسد، اما در سال‌های پیش رو باید منتظر شرایط پرتلاطمی باشیم. گارتنر می‌گوید جهش به سمت فناوری 5G باعث افزایش فروش محصولات جدید مثل کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و هر گجت دیگری می‌شود. این شرکت مدعی است که امسال با افزایشی ۰.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ باید انتظار فروش ۲.۱۶ میلیارد دستگاه کامپیوتری را داشته باشیم.

این اتفاق به دنبال سال پرتنشی که تولیدکنندگان سخت‌افزار پشت سر گذاشتند، مطلوب به نظر می‌رسد. بسیاری از این شرکت‌ها در سال گذشته به موجب اشباع بازارها و کاهش تمایل مردم به خرید دستگاه‌های گران قیمت و جدید دچار مشکلات فراوانی شده بودند. گارنتر پارسال مجبور شد حداقل سه دفعه پیش‌بینی‌های خود را تغییر داده و پیش‌بینی اولیه خود را از فروشی برابر با سال ۲۰۱۸ حکایت داشت به فروشی ۴ درصد کمتر از ۲۰۱۸ برساند. در مجموع در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۱۵ میلیارد دستگاه فروخته شد که کمترین میزان از سال ۲۰۱۰ بود.

محقق ارشد شرکت گارتنر، رانجیت اتوال، می‌گوید:

در سال ۲۰۲۰ بازار کمی بهتر خواهد شد. افزایش تعداد دستگاه‌های 5G باعث تعویض تلفن‌های هوشمند می‌شود و در مجموع فروش جهانی این دستگاه‌ها رشد پیدا خواهد کرد.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این‌جا منظور از فروش دقیقا خود فروش نیست، بلکه منظور شاخصی است که از آن برای نمایش میزان سفارشات احتمالی برای فروش محصولات در آینده استفاده می‌شود. این شاخص پیش از انتشار آمار دقیق و نهایی فروش مطرح می‌شود.

image

با وجود پیش‌بینی‌های شرکت گارنتر، بسیاری بر سر اهمیت ظهور فناوری 5G در افزایش فروش محصولات اختلاف‌نظر دارند. برخی می‌گویند هرچند اپراتورها سرمایه‌گذاری زیادی روی تبلیغ شبکه‌های نسل پنجم کرده‌اند، اما اپلیکیشن و سرویس‌هایی که بتوانند از این بستر جدید استفاده کنند هنوز آماده نیستند، در نتیجه 5G در حال حاضر صرفا مفهومی پرزرق و برق به حساب می‌آید که احتمالا باعث تغییرات بزرگی نخواهد شد.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که ۱۲ درصد از مجموع فروش گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۲۰ مربوط به دستگاه‌های 5G باشد و این آمار در سال ۲۰۲۲ به ۴۳ درصد برسد. رانجیت اتوال می‌گوید: 

گارتنر انتظار دارد از سال ۲۰۲۰، با کاهش قیمت دستگاه‌ها، افزایش پوشش 5G و آشناتر شدن کاربران با نسل پنجم ارتباطات، پذیرش تلفن‌های 5G هم افزایش پیدا کند. در سال ۲۰۲۳ نیز افزایشی دیگر رخ خواهد داد و این آمار به ۵۰ درصد از تمام گوشی‌های فروخته‌شده می‌رسد.

اگر وارد جزئیات این آمارها شویم، گارنتر معتقد است که بازار موبایل امسال با افزایش ۱.۷ درصدی به فروش ۱.۷۸ میلیارد می‌رسد، اما در سال ۲۰۲۱ تا ۱.۷۷ میلیارد و در سال ۲۰۲۲ تا ۱.۷۶ میلیارد دستگاه پایین می‌آید. آسیا، به‌خصوص چین، و کشورهای در حال توسعه اصلی‌ترین سهم را در این میان خواهند داشت.

تحلیل‌گر دیگری از شرکت کانترپوینت که در زمینه ردیابی سهم بازار شرکت‌ها فعال است می‌گوید سامسونگ تا سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن هوشمند دنیا بوده و ۲۱ درصد از کل سهم بازار را در اختیار داشته است. اما گروه شرکت‌های BBK (مالک اوپو، ویوو، ریلمی و وان پلاس) احتمالا به‌زودی از این غول کره‌ای پیشی می‌گیرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده موبایل دنیا تبدیل می‌شود، چون سرعت رشد آن بسیار بیشتر است. آمار کلی بازار موبایل به خاطر افت فروش محصولات اپل ریزش داشته، چرا که اپل سومین تولیدکننده بزرگ تلفن‌های هوشمند دنیاست.

image

با وجود این که وضعیت بازار به طور کلی برای تمام دستگاه‌ها نامطلوب بوده، اما بازار PC در سال ۲۰۱۹ کمی رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود که این بازار امسال به فروش ۲۵۱ میلیون دستگاه رسیده و در سال ۲۰۲۱ تا ۲۵۷ میلیون و در سال ۲۰۲۲ تا ۲۴۲ میلیون دستگاه پایین بیاید.

بخشی از این اتفاق به خاطر روند آهسته مهاجرت در حوزه PC است. استفاده از ویندوز ۱۰ یکی از عواملی بود که پارسال کاربران را به سمت استفاده از دستگاه‌های جدیدتر سوق داد، اما این مهاجرت حالا کمابیش پایان یافته است. البته هنوز بسیاری از شرکت‌ها سیستم‌های خود را ارتقا نداده‌اند، اما با پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ می‌توانیم انتظار روند این مهاجرت را در ماه‌های پیش رو داشته باشیم. در هر حال، چرخه مهاجرت در دنیای PC تا حد زیادی وابسته به وضعیت پیشرفت ویندوز و پشتیبانی آن است.

اتوال در خصوص بازار PC می‌گوید:

آینده بازار PC غیرقابل پیش‌بینی است چون دیگر خبری از ویندوز ۱۱ نخواهد بود. مایکروسافت ویندوز ۱۰ را با به‌روزرسانی‌های سیستمی ارتقا می‌دهد؛ در نتیجه، چرخه تعویض سخت‌افزارهای PC با اتکا بر ارتقای سیستم عامل ویندوز پایان خواهد یافت.

در این جا باید به دو ترندی اشاره کنیم که اگرچه گارنتر به آن‌ها نپرداخته اما باید آن‌ها را در نظر داشته باشیم: اولی نقش کروم‌بوک‌ها در بازار PC است که سال گذشته یکی از شاخه‌های بوده که بیشترین سرعت رشد را داشته است. پیش‌بینی می‌شود که امسال هم محصولات بیشتری در این زمینه به بازار بیاید. دومی پذیرش یا عدم پذیرش اثرگذاری ساعت‌های هوشمند بر کلیت بازار دستگاه‌های کامپیوتری است. اگرچه در چند وقت اخیرا محصولات زیادی وارد این بازار شده، اما اپل واچ یکی از موفق‌ترین آن‌هاست که توانسته در یکی از سخت‌ترین سال‌های اپل یاری‌رسان این شرکت باشد. با این حال، برای این که ببینیم در آینده چه شرایطی در این بازار رخ خواهد داد هنوز باید صبر کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)