خانهاخبار
ابزار تشخیص چهره‌ای که تمام تصاویر عمومی شما را پیدا می‌کند

ابزار تشخیص چهره‌ای که تمام تصاویر عمومی شما را پیدا می‌کند

استارت‌آپ Clearview AI سیستم تشخیص چهره‌ای دارد که می‌تواند تمام اینترنت را پایش کرده و تصاویر شما را پیدا کند. این ابزار که حالا به دست پلیس آمریکا افتاده نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰

بررسی‌های جدید خبرگزاری نیویورک تایمز روی یکی از ابزارهای هوش مصنوعی تشخیص چهره که به نیروهای مجری قانون فروخته شده نشان می‌دهد که بیش از سه میلیارد تصویر از سراسر اینترنت گردآوری شده تا برای تشخیص چهره استفاده شود. این تصاویر که از جاهای مختلف، از شبکه‌های اجتمالی گرفته تا صفحات «درباره ما» وب‌سایت‌ها، به دست آمده، بزرگ‌تر از هر پایگاه داده پلیس یا حتی FBI است.

آن طور که در گزارش نیویورک تایمز آمده، Clearview AI نام استارت‌آپ کوچکی است که در ابتدا توسط یکی از اعضای هیئت مدیره فیسبوک به نام پیتر تی‌یل تاسیس شد. این استارت‌آپ حالا از پایگاه داده تشخیص چهره خود که از مراجع مختلفی مثل فیسبوک، یوتیوب، ونمو و غیره ساخته شده برای تشخیص چهره استفاده می‌کند.

موسس این شرکت در مصاحبه با نیویورک تایمز می‌گوید فیسبوک از این موضوع اطلاع دارد. سایت‌هایی مثل توئیتر به بات‌های گردآوری اطلاعات اجازه نمی‌دهند که از محتواهای موجود در این سرویس‌ها استفاده کنند. ولی این اتفاق به دلیل قوانین سهل‌گیرانه و متناقضی که درباره حریم خصوصی وجود دارد، در رابطه با ابزارهای هوش مصنوعی رخ می‌دهد. با وجود این که سن فرانسیسکو استفاده از ابزارهای تشخیص چهره را در دولت محلی خود ممنوع کرده، اما از نظر قانون فدرال محدودیتی برای این کار وجود ندارد.

نیتن فرید وسلر، عضو اتحاد آزادی‌های مدنی آمریکایی (ACLU)، درباره این قوانین سهل‌گیرانه می‌گوید:

این [پروژه] نمود آزاردهنده واقعیت خطرناک فناوری تشخیص چهره در جهان امروز است و نشان می‌دهد که چه اضطراری وجود دارد تا قانون‌گذاران به‌سرعت جلوی استفاده از این ابزارها توسط نهادهای مجری قانون را بگیرند.

پلیس نباید بتواند با اجرای مخفیانه نوعی فناوریِ مستعد خطا و قانون‌گذاری‌نشده در خصوص ما تحقیق کند و ما را تحت پیگرد قانونی قرار دهد؛ [این فناوری توسط] استارت‌آپی آزمایش‌نشده به وجود آمده که با ابهامات فراوان پایگاه داده‌ای از میلیون اسکن چهره را از زندگی روزانه آمریکایی‌ها گرد هم آورده است.

شرکت Clearview مدعی است آن‌ها فقط از تصاویری استفاده کرده‌اند که در دسترس عموم قرار دارد (یا زمانی در دسترس عمومی قرار داشته)، بنابراین طبق قانون کار آن‌ها ایرادی ندارد. فیسبوک در واکنش به این خبر گفته این سرویس را بررسی می‌کند تا ببیند که آن‌ها چگونه اطلاعات این شبکه اجتماعی را به کار می‌گیرد.

گزارشگر نیویورک تایمز این ابزار را روی چهره خود آزمایش کرده و به تصاویری از ۱۰ سال گذشته خود رسیده است. هرچند در برخی از تصاویر چهره او به طور کامل واضح نیست، اما Clearview موفق به یافتن ۷ تصویر از سراسر اینترنت شد. پلیس با کمک این سیستم حتی می‌تواند به چهره‌هایی که در پس‌زمینه سلفی‌های داخل باشگاه‌های ورزشی وجود داشته دسترسی پیدا کند.

هرچند نهادهای مجری قانون در حال حاضر اصلی‌ترین مشتریان این استارت‌آپ هستند، ولی Clearview برنامه‌هایی برای کار روی عینک‌های AR هم دارد. این سیستم با یک جستجوی ساده می‌تواند تمام تصاویری که به صورت عمومی از شما در اینترنت پخش شده را نمایش دهد، بنابراین شاید روزی فرا برسد که از انتشار برخی از این عکس‌ها پشیمان شویم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)