خانهاخبار
چگونه سامسونگ و هواوی بازار تراشه‌های موبایلی را تغییر دادند؟

چگونه سامسونگ و هواوی بازار تراشه‌های موبایلی را تغییر دادند؟

زمانی کوالکام یکه‌تاز بازار تراشه‌های موبایلی به حساب می‌آمد، اما در چند وقت اخیر اتفاقاتی افتاد که باعث شد سامسونگ و هواوی وضعیت این بازار را تا حد زیادی دستخوش تغییر کنند.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳

بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی IHS Markit منتشر شده، گفته می‌شود که تغییری عظیم در بازار مدارهای مجتمع در حال وقوع است. با افزایش مصرف چیپست‌های اختصاصی سامسونگ و هواوی در تلفن‌های هوشمند این دو شرکت، سهم کوالکام از بازار تراشه‌های موبایلی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. این دو غول بزرگ دنیای موبایل، فروش تراشه‌های خود را در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹، یعنی از ماه ژوئیه تا سپتامبر، حدود ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

این گزارش می‌گوید ۸۰.۴ درصد از محصولات میان‌رده سامسونگ در طول این سه‌ماهه از تراشه‌های اگزینوس استفاده کرده‌اند. این آمار در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ فقط ۶۴.۲ درصد بود. در آن سو، هواوی هم تعداد دستگاه‌های مجهز به چیپست‌های Kirin را از ۶۸.۷ درصد در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ به ۷۴.۶ درصد در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹ افزایش داده است.

هواوی قبلا از چیپست‌های Kirin بیشتر روی پرچمداران خود استفاده می‌کرد، اما آن‌ها اخیرا این تراشه‌ها را در محصولات میان‌رده نیز به کار گرفته‌اند. تنها تفاوت عمده میان هواوی و سامسونگ در این‌جاست که سامسونگ برای تولید تراشه‌های اگزینوس کارخانه اختصاصی دارد، ولی هواوی ساخت تراشه‌های خود را به TSMC محول می‌کند.

با افزایش مصرف تراشه‌های اختصاصی سامسونگ و هواوی، کوالکام شرکتی بود که بیشترین آسیب را در بازار دید. در مقایسه سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میزان استفاده از تراشه‌های این شرکت در گوشی‌های هواوی از ۲۴ درصد به ۸.۶ درصد کاهش یافته است. این اتفاق در حالی رخ داده که سهم استفاده از تراشه‌های مدیاتک در محصولات این غول چینی از ۷.۳ به ۱۶.۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

image

احتمالا یکی از دلایلی که هواوی را به سمت استفاده از تراشه‌های اختصاصی Kirin و مدیاتک سوق داده، اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر زنجیره تامین آن‌ها بوده است. این شرکت در ماه مه سال ۲۰۱۹ در فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت و در نتیجه دیگر نمی‌توانست از کوالکام چیپست بگیرد. هواوی در آن زمان گفته بود که آن‌ها با پیش‌بینی شرایط احتمالی موجودی انبارهای خود را افزایش داده‌اند تا حداقل در کوتاه مدت مشکلی نداشته باشند.

سامسونگ اما با نخستین پرچمداران ۲۰۲۰ خود، یعنی سری گلکسی اس ۲۰ یا همان گلکسی اس ۱۱، در مسیر متفاوتی حرکت کرده است. این شرکت کره‌ای معمولا سری گلکسی اس را با تراشه‌های قدرتمند اگزینوس در بسیاری از بازارها به جز آمریکا، ژاپن، چین و آمریکای لاتین عرضه می‌کرد. محصولات سامسونگ در این بازارها از تراشه‌های کوالکام استفاده می‌کردند. اما امسال تمام مدل‌های گلکسی اس ۲۰ به اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام مجهز می‌شوند. البته در این میان همچنان محصولاتی که در اروپا عرضه خواهند شد، قرار است با چیپست اگزینوس ۹۹۰ به بازار بیایند.

شایان ذکر است که کوالکام با در اختیار داشتن سهمی ۳۱ درصدی از بازار تراشه‌های موبایل همچنان پیشتاز دنیای چیپست‌هاست. مدیاتک با سهم ۲۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته و بعد از آن به ترتیب نام سامسونگ و اگزینوس دیده می‌شود که ۱۶ و ۱۴ درصد از سهم بازار تراشه‌ها را در اختیار دارند.

image

حالا که صحبت از کوالکام شد، باید بگوییم که این شرکت در ابتدا می‌خواست سامسونگ تراشه جدیدش را با نام اسنپدراگون ۸۶۵ و با فرآیند تولید ۷ نانومتری EUV بسازد. با این حال، اکنون به نظر می‌رسد که TSMC این مسئولیت را برعهده گرفته تا تراشه‌های یادشده را با فرآیند ۷ نانومتری N7P بسازد. این روش همان سازوکاری است که TSMC با آن تراشه A13 بایونیک اپل را تولید کرده است.

TSMC از چند ماه دیگر عرضه تراشه‌های ۵ نانومتری را آغاز می‌کند. این تراشه‌ها می‌توانند ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای داده و در نتیجه قدرتمندتر و بهینه‌تر باشند. دو مورد از مهم‌ترین تراشه‌هایی که احتمالا امسال با همین فرآیند ۵ نانومتری توسط TSMC ساخته می‌شوند، چیپست A14 بایونیک اپل و Kirin 1020 هواوی خواهند بود. چیپست A14 بایونیک در آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل و Kirin 1020 در سری میت ۴۰ هواوی به کار گرفته می‌شوند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)