خانهاخبار
تغییرات اقلیمی عملا انسان‌ها را نادان‌تر می‌کند

تغییرات اقلیمی عملا انسان‌ها را نادان‌تر می‌کند

بر اساس تحقیقات جدید، دانشمندان دریافته‌اند که افزایش سطح کربن دی‌اکسید ناشی از تغییرات اقلیمی موجب کاهش قابل توجه توانمندی‌های مغزی بشر می‌شود.
۱۳۹۸/۱۰/۲

عده‌ای معتقدند که مطرح شدن احتمال انقراض تدریجی نسل بشر از روی کره زمین به معنای این است که ما موجودات هوشمندی نیستیم. به عبارت دیگر، ما چگونه می‌توانیم خودمان را موجوداتی هوشمند خطاب کنیم در حالی که قادر نیستیم اشتباهاتمان را اصلاح کنیم؟ به‌تازگی تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد بحران‌های اقلیمی نه تنها باعث نابودی زیست‌بوم‌های طبیعی می‌شوند بلکه نسل بشر را نادان و نادان‌تر می‌کنند.

بر اساس تحقیق جدید گروهی از محققان دانشگاه کلورادو بولدر، مدرسه سلامت عمومی کلورادو و دانشگاه پنسیلوانیا، افزایش تدریجی میزان کربن دی‌اکسید یا CO2 در اتمسفر زمین به طور کلی موجب کاهش توانایی‌های ادراکی انسان‌ها می‌شود.

کربن دی‌اکسید محصول بسیاری از فعالیت‌های بشری است و با تداوم روند نابودی جنگل‌ها و درختانی که به تصفیه هوا کمک می‌کنند، سطح CO2 به‌مرور در هوای کره زمین افزایش پیدا می‌کند. مطالعات نشان داده است که افزایش میزان CO2 در هوا می‌تواند به مشکلات ادراکی، کاهش توانایی تمرکز و یادگیری عمیق منجر شود.

استنشاق هوای تازه‌ای که سرشار از اکسیژن باشد به ترمیم این مشکلات کمک می‌کند، اما در آینده‌ای که دستیابی به هوای پاک سخت و سخت‌تر می‌شود، در نهایت شاید شاهد ظهور نسلی از انسان‌ها با توانایی‌های ذهنی پایین‌تر باشیم. 

محققان در این تحقیق دو سناریوی احتمالی آینده را شبیه‌سازی کرده‌اند. در هر دو سناریو، دانشجویان فعالیت‌های مختلفی را در اتاق‌هایی با سطوح مختلف CO2 انجام دادند. در نهایت، با توجه به اطلاعات گردآوری‌شده از نحوه اثرگذاری CO2 بر فعالیت‌های مغزی، محققان اعداد و آمارها را جمع‌آوری کرده و به نتایج هولناکی دست یافتند.

آن‌ها در گزارش خود می‌گویند در سناریوی اول، دانشجویان در برابر سطحی از CO2 قرار داشتند که می‌تواند توانایی‌های ادراکی آن‌ها را تا سال ۲۱۰۰ به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد. در سناریوی که تقریبا با میانگین شرایط کنونی جهان آزمایش شده، دانشجویان در برابر سطحی از CO2 قرار داشتند که در هنگام باز کردن پنجره با آن روبرو می‌شویم؛ نتیجه این بود که تا سال ۲۱۰۰ حدود ۵۰ درصد از توانایی‌های ادراکی افراد کاهش پیدا خواهد کرد.

البته گفتنی است که این آزمایش صرفا حالت تئوری داشته و فرض محققان این بوده که بشر تا سال ۲۱۰۰ نتواند سطح انتشار کربن دی‌اکسید را کاهش دهد. اگر واقعا چنین سناریویی رخ دهد، انسان‌ها تا سال ۲۱۰۰ با افت ۵۰ درصدی در میزان توانایی‌های هوشی و ادراکی خود روبرو می‌شوند که واقعا هراس‌انگیز به نظر می‌رسد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

reza

۱۳۹۸/۱۰/۳
کاملا درسته
من توی زندگیم، افراد روستایی زیادی رو دیدم که نسبت به من و اطرافیانم از هوش بیشتری برخوردار بودن و به مرور زمان به این موضوع پی برده بودم.

صادق

۱۳۹۸/۱۰/۲
سلام
اگر به تحقیق به مسئله دی اکسید کربن نگاه کنیم.خواهیم یافت رسانه ای کردن انتشار گاز co2 به جز بهره کشی کشورهای قدرت مند دنیا چیز دیگری نیست و در این مبحث وارونگی خبری اتفاق افتاده .به عنوان مثال پدیده گرم شدن زمین که به گاز co2 نسبت داده میشود . طبق تحقیقات دانشمندان آمریکا ۹۵ درصد علت گرم شدن زمین بخار آب است و تنها ۵ درصد co2 و از این ۵ درصد حدود ۳ درصد توسط طبیعت و ۲ درصد توسط بشر تولید میشود اما در حین ناباوری از عدم اطلاع کشور های دنیا علت گرم شدن زمین را co2 معرفی میکنند . یکی از دلایل اثبات این موضوع خروج آمریکا از کنوانسیون پاریس میباشد که کاملا علمی ودرست هست. در نتیجه خبر درست اینگونه هست به علت گرم شدن زمین co2 بیشتری در حال تولید هست.
به عقیده بنده این مطلب که co2 باعث نادان تر شدن انسان میشود هم جای تامل بیشتری دارد و نباید به این سادگی پذیرفت.