خانهاخبار
نور زرد حالت شبانه احتمالا از نور آبی هم برای خواب مضرتر است

نور زرد حالت شبانه احتمالا از نور آبی هم برای خواب مضرتر است

تحقیق جدید دانشگاه منچستر نشان می‌دهد که اگر در هنگام شب از فیلتر زردرنگ نور شبانه بر روی موبایل خود استفاده می‌کنید، احتمالا حتی بیشتر از نور آبی به وضعیت خواب خود لطمه می‌زنید.
۱۳۹۸/۹/۲۷

اگر تاکنون فکر می‌کردید فعال‌سازی حالت شبانه در تلفن‌های هوشمند به وضعیت خواب شما کمک می‌کند، شاید بهتر باشد در تفکرات قبلی خود تجدیدنظر کنید. بر اساس تحقیق جدید دانشگاه منچستر، استفاده از حالت‌های شبانه که باعث افزایش رنگ زرد صفحه می‌شوند احتمالا از حالت عادی نور صفحه برای وضعیت خواب شما زیان‌بارتر هستند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که قرارگیری در مقابل نور آبی صفحه نمایش، به‌خصوص صفحات نمایش موبایل و تلویزیون، موجب کاهش تولید ملاتونین یعنی همان هورمونی می‌شود که کمک می‌کند شما بخوابید. اکنون تحقیق جدید دانشگاه منچستر روی گروهی از موش‌ها بیان می‌کند که ممکن است فرضیات قبلی ما اشتباه باشد.

این گروه تحقیقاتی به رهبری دکتر تیم براون، گروهی از موش‌ها را در برابر نور شبانه‌ای با شدت یکسان در رنگ‌های مختلف قرار داده و نتایج آن را مشاهده کرده است. دانشگاه منچستر دریافته که سلول‌های مخروطیِ شناسایی رنگ در چشم‌های ما ممکن است نسبت به نور زرد حتی بدتر از نور آبی واکنش نشان دهند. به عبارت دیگر، اگر در ساعات شب از حالت زرد شبانه استفاده می‌کنید، احتمالا به مغز خود می‌گویید که زمان خواب فرا نرسیده است.

البته در این‌جا ذکر چند نکته حائز اهمیت است. اولا، این آزمایش نه روی انسان بلکه روی موش انجام شده است. در ثانی، دانشگاه منچستر این آزمایش را در سطح میکروبیولوژیکی انجام نداده و به مشاهده و نتیجه‌گیری از موش‌هایی که در برابر نورهای رنگی مختلف بوده‌اند اکتفا کرده است.

با این حال، این آزمایش همچنان می‌تواند ایده‌های جالبی را در بر گرفته باشد. اگر رنگ نورها را به همان شکلی که در طبیعت حضور دارند در نظر بگیرید، هنگام طلوع و غروب رنگ آبی بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد، در حالی که در طول روز نور طبیعی بیشتر به رنگ زرد دیده می‌شود. پس می‌تواند منطقی باشد که ساعت بیولوژیکی بدن ما همان طور که محققان این مطالعه می‌گویند به رنگ‌ها واکنش نشان دهد.

اما در مجموع، صرف‌نظر از تاثیر نور آبی بر چشم‌های شما، بهتر است قبل از خواب از دستگاه‌های هوشمند و صفحات نمایش دوری کنید. استفاده از تلفن‌های هوشمند و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای افراد بار ذهنی به وجود بیاورد و مانع از خوابیدن راحت و آسوده آن‌ها شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۱۰/۱۰
من از وقتی که این حالت روی گوشیم اومد استفاده میکنم و مشکلی نداشتم

علی

۱۳۹۸/۱۰/۷
اینا قبل اینکه آزمایش کنن من متوجه این موضوع شده بودم همیشه هم با خودم می گفتم این حالت واقعا زیانبار و سنگین هست چشم زود زده میشه

Radman

۱۳۹۸/۹/۲۸
ای بابا بالاخره کدومش خوبه ?

Keyvan_jahantab

۱۳۹۸/۹/۲۸
نه ربطی ندارد قشنگ آدم خوابش میبره

HakhamaneshS

۱۳۹۸/۹/۲۷
اوه. من روی گوشی نوکیا 8.1 همیشه حالت شب رو می زدم