خانهاخبار
به موجب فاز نخست توافق آمریکا و چین، بخشی از تعرفه‌ها لغو می‌شود

به موجب فاز نخست توافق آمریکا و چین، بخشی از تعرفه‌ها لغو می‌شود

پس از دو سال و نیم جنگ تجاری میان آمریکا و چین، این دو دولت بالاخره به مرحله اجرای فاز نخست توافقی مشترک رسیده‌اند و به موجب آن بخشی از تعرفه‌های اعمالی بر کالاهای وارداتی لغو خواهد شد.
۱۳۹۸/۹/۲۵

آمریکا و چین در فاز نخست معامله تجاری توافق کردند که پس از امضای تعهدنامه بخشی از تعرفه‌های ایالات متحده لغو شود یا کاهش پیدا کند. نماینده تجاری آمریکا، رابرت لایت‌هایزر، در گفتگو با شبکه CBS گفت اگرچه هنوز موانع و ایراداتی در این توافق وجود دارد، اما کار قطعا تمام شده است.

فاز نخست توافق تجاری موجب کاهش یا حذف بخشی از تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی خواهد شد و از آن سو چین متعهد شده تا در طول دو سال آینده محصولات انرژی، کشاورزی و تولیدی بیشتری، حداقل به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار، از ایالات متحده خریداری کند.

از جمله تعرفه‌هایی که تحت تاثیر این توافق قرار خواهند گرفت می‌توان به تعرفه‌های ۱۵ دسامبر علیه واردات محصولات چینی اشاره کرد که حالا قرار است به طور کامل لغو شود. محصولاتی مثل تلفن‌های هوشمند، لپتاپ‌ها، کنسول‌های بازی، اسباب بازی‌ها، مانیتورها و برخی اقلام پوشیدنی که از ۱۵ دسامبر مورد اعمال تعرفه قرار می‌گرفتند، حالا از پرداخت ۱۰ درصد هزینه اضافه معاف هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توئیتی پیرامون این توافق گفت تعرفه‌های ۲۵ درصدی قبلی باقی می‌مانند اما تعرفه‌های جدیدی که قرار بود از ۱۵ دسامبر اجرایی شود لغو می‌شود. در آن سو چین موظف به خرید محصولات کشاورزی، انرژی و تولیدی ایالات متحده خواهد بود. وی افزود مذاکرات در باب فاز دوم توافق به سرعت آغاز خواهد شد و آن‌ها منتظر انتخابات سال ۲۰۲۰ نمی‌مانند.

image

این توافق پس از حدود دو سال و نیم جنگ تجاری و افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا حاصل شده است. اولین دور از اعمال تعرفه‌ها در ماه مارس سال گذشته اتفاق افتاد. در ماه ژوئن پارسال، ایالات متحده و چین به صورت متقابل تعرفه‌هایی بر ۳۴ میلیارد دلار کالا اعمال کردند. آمریکا در ماه اوت طرح جدیدی برای اعمال تعرفه‌های بیشتر بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی تدوین کرد.

در ادامه، به دنبال طرح پیشنهادی چین برای افزایش تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکایی از ۵ به ۱۰ درصد، ترامپ نیز در نظر داشت که از ۱ سپتامبر تا ۱۵ دسامبر تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی را از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش دهد.

اکنون اگرچه توافقی میان این دو دولت شکل گرفته، اما لایت‌هایزر می‌گوید موفقیت این معامله به عملکرد چین در راستای تحقق وعده‌های پکن بستگی خواهد داشت. او می‌گوید دولت ایالات متحده به منظور اطمینان از عملکرد صحیح چین، به دقت رفتار آن‌ها را بررسی خواهد کرد. اگر چین مفاد این توافق را زیر پا بگذارد، آمریکا اقدامات متناسب انجام خواهد داد و ممکن است تعرفه‌ها برگشت داده شوند.

لایت‌هایزر افزود فاز نخست این توافق تمام مشکلات بین ایالات متحده و چین را برطرف نخواهد کرد چرا که نزدیکی مجدد این دو کشور سال‌ها زمان خواهد برد. انتظار می‌رود فاز نخست این معامله از اوایل ماه ژانویه اجرایی شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)