خانهاخبار
چرا باتری موبایل من زود خالی می‌شود و چگونه جلوی آن را بگیرم؟

چرا باتری موبایل من زود خالی می‌شود و چگونه جلوی آن را بگیرم؟

اگر باتری موبایل اندرویدی شما زود خالی می‌شود و مجبورید روزانه چند بار آن را به شارژر وصل کنید، این مقاله برای شما آماده شده تا ببینید چه عواملی موجب تخلیه باتری می‌شود و چگونه می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید.
۱۳۹۸/۹/۱۹

با پیشرفت فناوری باتری تلفن‌های هوشمند بزرگ‌تر و مصرف انرژی این دستگاه‌ها بهینه‌تر می‌شود، اما عمر باتری همچنان یکی از مشکلات اصلی بیشتر کاربران است. با این حال، شرایط نباید به گونه‌ای باشد که کاربر مجبور شود روزانه چند بار گجت‌های خود را به برق وصل کند. اگر باتری موبایل اندرویدی شما زودتر از حد معمول خالی می‌شود، بهتر است به دنیا دلایل آن باشید و با شناسایی صحیح مشکلات دستگاه در راه برطرف‌سازی آن‌ها قدم بردارید.

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چه مواردی باعث مصرف زیاد باتری و در نتیجه خالی شدن سریع‌تر آن می‌شود. به‌علاوه، سعی داریم راهکارهای ممکن را به شما معرفی کنیم تا شاید بتوانید مشکلات دستگاه خود را برطرف کنید. پس با جی‌اس‌ام همراه باشید.

۱. نمایشگر

image

نمایشگر همواره یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی باتری بوده است. پنل‌های نمایش روزبه‌روز درخشنده‌تر، رنگارنگ‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود. این بخش از تلفن‌های هوشمند به بهبود تجربه کلی کاربر از دستگاه کمک شایانی می‌کنند ولی افزوده شدن قابلیت‌های بیشتر مثل افزایش نرخ نوسازی به مصرف بالاتر باتری می‌انجامد. اگر باتری دستگاه شما زود خالی می‌شود، همیشه نمایشگر را به عنوان یکی از عوامل احتمالی در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید میزان مصرف باتری را ببینید مراحل زیر را طی کنید:

  1. اپ Settings را باز کنید.
  2. به بخش Battery بروید.
  3. روی منوی سه نقطه‌ای که در گوشه بالای راست صفحه وجود دارد تپ کنید.
  4. گزینه Battery Usage را انتخاب نمایید.
  5. روی منوی سه نقطه‌ای که در گوشه بالای راست صفحه وجود دارد تپ کنید.
  6. حالا گزینه Show full device usage را انتخاب نمایید.

در این قسمت می‌توانید مصرف باتری دستگاه را بررسی کرده و ببینید که در اکثر مواقع بیشترین مصرف به نمایشگر مربوط است. فناوری پنل‌های نمایش تلفن‌های هوشمند بسیار سریع‌تر از فناوری باتری‌ها در حال پیشرفت است، در نتیجه مشکل باتری در سال‌های پیش رو چالش‌برانگیزتر خواهد شد.

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

نمایشگر اصلی‌ترین منبع مصرف باتری است اما چند روش برای کاهش سرعت تخلیه باتری وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • نور صفحه را کم کنید: با کاهش نور صفحه می‌توانید انرژی بیشتر ذخیره کنید.
  • از حالت نور انطباقی استفاده کنید: با این کار می‌توانید مطمئن شوید که نور صفحه تنها در صورت نیاز افزایش می‌یابد.
  • نرخ نوسازی را پایین بیاورید: برخی دستگاه‌ها امکان تنظیم نرخ نوسازی صفحه را فراهم می‌کنند؛ در مواقعی که به نرخ نوسازی بالا نیازی ندارید، آن را پایین بیاورید.
  • زمان خاموش شدن صفحه را کاهش دهید: با کاهش زمان خاموش شدن خودکار صفحه می‌توانید مطمئن شوید که نمایشگر شما بیهوده روشن نمی‌ماند و انرژی اضافه مصرف نمی‌کند.
  • والپیپرهای زنده را غیرفعال کنید: اگرچه این والپیپرها جذاب هستند اما انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند.
  • از والپیپرهای سیاه استفاده کنید: اگر دستگاه شما نمایشگر AMOLED دارد، با استفاده از والپیپرهای سیاه می‌توانید در مصرف انرژی باتری خود صرفه‌جویی کنید، چون پنل‌های AMOLED در رنگ‌های سیاه پیکسل‌های خود را خاموش می‌کنند.

۲. آنتن‌دهی ضعیف

image

مناطقی که آنتن‌دهی ضعیفی دارند قاتل باتری موبایل هستند، چون باعث می‌شوند گوشی شما دائما در حال تلاش برای ارتباط با نزدیک‌ترین آنتن مخابراتی باشد و هر ثانیه انرژی زیادی را صرف این کار کند. تمام این فرآیند به طور مداوم تکرار می‌شود اما هیچ سرانجامی ندارد و فقط باتری شما را تمام می‌کند.

چگونه مشکل را برطرف کنیم؟

  • اپراتور خود را عوض کنید: اگر در منطقه‌ای هستید که آنتن‌دهی ضعیفی دارد، بهتر است با کمی تحقیق و جستجو به سراغ اپراتوری بروید که پوشش مناسب‌تری از منطقه شما داشته باشد.
  • گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید: اگر به مسافرت رفته‌اید و به آنتن قوی دسترسی ندارید، چنان‌چه می‌خواهید عمر باتری دستگاه خود را حفظ کنید بهتر است آن را در حالت هواپیما قرار دهید تا تلاشی برای ارتباط با شبکه‌های مخابراتی صورت نگیرد.

۳. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پس‌زمینه

image

اگر باتری موبایل شما زود تمام می‌شود، مراقب اپلیکیشن‌هایی باشید که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید. برخی برنامه‌ها مثل یوتیوب، نتفلیکس و سایر سرویس‌های استریم در حالت عادی مصرف بالایی دارند. علاوه بر این، اگر می‌خواهید باتری دستگاه خود را برای مدت بیشتری نگه دارید، بهتر است کمتر با آن بازی کنید.

خیلی از اپلیکیشن‌ها حتی بدون حضور فعال هم مصرف باتری بالایی دارند؛ فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ از جمله این اپلیکیشن‌ها هستند. سرویس‌های ارتباطی سعی می‌کنند مدام با شبکه در ارتباط باشند تا اطلاعات جدید را دریافت کنند. این یعنی اپلیکیشن‌ها دائما در پس‌زمینه حضور دارند و از انرژی باتری شما استفاده می‌کنند.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

  • اپلیکیشن‌های اضافه را حذف کنید: بسیاری از کاربران معمولا با حدود ۲۰ درصد از اپلیکیشن‌های موبایل خود سروکار دارند، در نتیجه اپ‌های زیادی روی دستگاه بلااستفاده باقی مانده‌اند که کاری جز مصرف باتری شما انجام نمی‌دهند.
  • جلوی فعالیت اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را بگیرید: اگر فکر می‌کنید یک اپلیکیشن بیش از اندازه باتری مصرف می‌کند، با رفتن به مسیر Settings > Apps & notifications > Select the app > Advanced > Battery > Background restriction > Restrict می‌توانید آن را محدود کنید. البته توجه داشته باشید که با این کار ممکن است برخی از قابلیت‌های اپلیکیشن موردنظر غیرفعال شود.
  • اپلیکیشن را ببندید: هرچند دستگاه‌های اندرویدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابلیت چندوظیفگی داشته باشند و معمولا بستن اپلیکیشن بیشتر از باز گذاشتن‌شان به باتری شما فشار می‌آورد، اما گاهی اوقات بهترین کار بستن اپلیکیشن‌های اضافی است. اگر نمی‌توانید برخی سرویس‌ها یا اپلیکیشن را ببیندید از طریق Settings > Apps & notifications > Select the app > Force stop این کار را انجام دهید.
  • مراقب میزان مصرف خود باشید: گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که روزی چند ساعت مشغول بازی، تماشای فیلم و وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی هستیم. اگر می‌خواهید باتری بیشتری داشته باشید، باید میزان استفاده از گوشی را مدیریت کنید. امروزه برنامه‌های زیادی برای انجام این کار به بازار آمده‌اند و میزان استفاده از هر برنامه را به تفکیک نشان می‌دهند.

۴. سایر مشکلات مربوط به باتری

image
  • جی‌پی‌اس، وای فای و بلوتوث: روزانه چقدر از این تکنولوژی‌های ارتباطی استفاده می‌کنید؟ اکثر کاربران خیلی اوقات این قابلیت‌ها را فعال باقی می‌گذارند، ولی به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که جی‌پی‌اس، وای فای و بلوتوث از باتری استفاده می‌کنند. بنابراین وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، بهتر است سرویس‌های مربوطه را خاموش کنید.
  • دوربین: عکاسی و فیلمبرداری نیازمند انرژی بسیار زیادی است. اگر به فکر صرفه‌جویی در مصرف باتری هستید بهتر است برای مدت زمان طولانی از دوربین استفاده نکنید.
  • سرما: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که دمای پایین می‌تواند برای باتری دستگاه آسیب‌زا باشد. همیشه بهتر است دستگاه را در دمایی نزدیک به دمای اتاق یا بدن خودتان نگه دارید.
  • به‌روز بمانید: آپدیت‌های نرم‌افزاری معمولا مصرف باتری دستگاه را بهبود می‌بخشند، بنابراین بهتر است همواره دستگاه خود را به‌روز نگه دارید.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید چه عواملی باعث مصرف سریع باتری می‌شود و چگونه می‌توانیم طول عمر باتری دستگاه خود را افزایش دهیم تا مدام نیازمند وصل کردن آن به برق نباشیم؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Alfa

۱۳۹۸/۹/۲۰
سلام این چیزهایی که گفتید .تا حدودی درسته ولی خیلی جدیش نگیریم بهتر چون گوشی گرفتی که استفاده کنی ،نگرفتی ذخیره نیرو کنی ۸ الا۹ میلیون به بالا خرج گوشی کن اخرشم باید هواست نرخ صفحه و رزولوشن که خواسته باشی پایین بیاری یا تم تاریک بزاری و چیزهای دیگه، خلاصه اگه خواستی باطری خوب نگه داشته باشی باید گوشی ساده بخری که پول این همه کارایی ندی فقط راه راحتش پاوربانکه تمام خودتونو خون دماغ نکنید الکی زور بزنید ایده پیش پا افتاده بدید.ببخشید یکم زیادی شد .