خانهاخبار
بنیان‌گذاران گوگل سکان هدایت آلفابت را به ساندار پیچای واگذار کردند

بنیان‌گذاران گوگل سکان هدایت آلفابت را به ساندار پیچای واگذار کردند

لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران شرکت گوگل که در چهار سال اخیر هدایت کمپانی والد گوگل یعنی آلفابت را برعهده داشتند، حالا در نامه‌ای اعلام کردند که وظیفه خود را به مدیرعامل فعلی گوگل، ساندار پیچای، واگذار می‌کنند.
۱۳۹۸/۹/۱۴

بنیان‌گذاران شرکت گوگل، لری پیج و سرگی برین، که از زمان اصلاح ساختارهای این شرکت در سال ۲۰۱۵ کمتر در سرخط خبرها دیده شده بودند، به‌زودی کنترل کمپانی والد گوگل یعنی آلفابت را به مدیرعامل فعلی آن، ساندار پیچای، واگذار خواهند کرد. این خبر امروز در نامه مشترکی از سوی این دو در وبلاگ عمومی گوگل منتشر شد. پیج و برین همچنان کارمند آلفابت باقی خواهند ماند و دو صندلی در هیئت مدیره این شرکت خواهند داشت، اما دیگر نقش مدیریتی برعهده ندارند. به این ترتیب، پس از ۲۰ فعالیت فعالیت اجرایی و مدیریتی در شرکتی که آن را در دانشگاه استنفورد تاسیس کردند، آن‌ها دیگر نقش تاثیرگذاری در این کمپانی تریلیون دلاری نخواهند داشت.

image

پیج و برین در نامه مشترک خود می‌گویند:

حالا که آلفابت به سروسامان رسیده، و گوگل و سایر بازوها به‌عنوان شرکت‌های مستقل به‌خوبی عمل می‌کنند، زمان آن رسیده تا ساختارهای مدیریتی‌مان را ساده‌سازی کنیم. ما هرگز نمی‌خواستیم در نقش‌های مدیریتی باقی بمانیم، آن هم وقتی که شیوه بهتری برای مدیریت شرکت وجود دارد. آلفابت و گوگل دیگر نیازی به دو مدیرعامل و یک رئیس ندارند. از حالا به بعد، ساندار [پیچای] مدیرعامل گوگل و آلفابت خواهد بود.

او مسئولیت اجرایی هدایت گوگل و مدیریت سرمایه‌گذاری‌های آلفابت را برعهده خواهد داشت. ما در بلند مدت همچنان عمیقا نسبت به گوگل و آلفابت احساس تعهد داریم، و به عنوان اعضای هیئت مدیره، سهام‌داران و بنیان‌گذاران این شرکت باقی خواهیم ماند. به‌علاوه، در نظر داریم که ارتباط منظم خود را، به‌خصوص در مورد موضوعاتی که نسبت به آن‌ها علاقه‌مند هستیم، با ساندار [پیچای] حفظ کنیم.

ساندار پیچای نیز در ایمیلی که برای کارکنان گوگل ارسال و بعد در کنار نامه پیج و برین منتشر شد، متذکر می‌شود که این تغییر هیچ تاثیری بر نحوه عملکرد گوگل در فعالیت‌های اجرایی روزانه آن نخواهد داشت. پیچای می‌گوید:

می‌خواهم صریح بگویم که این تغییر بر ساختار آلفابت یا کاری که ما روزانه انجام می‌دهیم تاثیری نخواهد گذاشت. من همچنان روی گوگل و کارهای عمیقی متمرکز خواهم بود که برای پیشبرد مرزهای رایانش و خلق گوگلی کارآمدتر برای همه انجام می‌دهیم. در عین حال، برای آلفابت و تمرکز بلند مدت آن بر حل چالش‌های بزرگ از طریق فناوری هیجان‌زده‌ام.

این خبر شاید در ظاهر تغییر بزرگی در مسیر پیش روی گوگل باشد، اما برای کسانی که فعالیت‌های پیج و برین را در چهار سال اخیر دنبال کرده‌اند چنین نیست. این دو نفر به‌ندرت حضور عمومی داشتند و در مراسمات گوگل یا جلسات سرمایه‌گذاری ظاهر نمی‌شدند. تا قبل از سال ۲۰۱۵، برین به عنوان چهره آینده‌نگر گوگل و دنبال‌کننده محصولات تجربی شناخته می‌شد، و پیج بیشتر چهره اجرایی شرکت بود. با این حال، از سال ۲۰۱۵ به بعد کمتر کسی از فعالیت‌های آن‌ها در این کمپانی خبردار بود.

image

از زمان مدیرعاملی پیچای در گوگل، او دست به خلق خط تولید پیکسل زد و ضمن گسترش سخت‌افزارهای این شرکت تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی و رایانش ابری به عمل آورد. از زمان به وجود آمدن آلفابت، ارزش سهام و درآمد این شرکت بیش از دو برابر شده است. میزان فروش این کمپانی در اولین سه‌ماهه پس از تشکیل آلفابت ۱۸.۷ میلیارد دلار بود، اما این آمار حالا در آخرین سه‌ماهه سال جاری به بیش از ۳۶.۳ میلیارد دلار رسیده است.

در حال حاضر مشخص نیست که پیج و برین به جز صحبت با پیچای تا چه اندازه در امور گوگل درگیر خواهند ماند. علاوه بر این، نمی‌دانیم که آن‌ها می‌خواهند با ثروت عظیم و زمان آزادی که به دست می‌آورند چه کار کنند. پیج و برین با احتساب سهام آلفابت در مجموع ثروتی فراتر از ۱۰۰ میلیارد دارند اما تاکنون صحبتی از حضور این دو در فعالیت‌های خیرخواهانه یا غیرانتفاعی به میان نیامده است.

بنیان‌گذاران گوگل در انتهای نامه خداحافظی خود نوشتند:

عمیقا مفتخریم که می‌بینیم پروژه تحقیقاتی کوچک [ما] به منبعی از دانش و توان‌یابی برای میلیاردها نفر تبدیل شده است. وقتی در سال ۱۹۹۸ سرورهای‌مان را از اتاق خوابگاه به یک گاراژ منتقل کردیم، به هیچ عنوان تصور نمی‌کردیم که در ادامه با چنین سفری مواجه شویم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)