خانهاخبار
با خرید فلاش اکسترنال از نورنگار آزادی عمل بیشتری در عکاسی به دست می‌آورید

با خرید فلاش اکسترنال از نورنگار آزادی عمل بیشتری در عکاسی به دست می‌آورید

فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت ، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات عکاسی است. تقریبا هر شخصی که عکاسی می‌کند به این فلاش‌ها احتیاج پیدا می‌کند. این فلاش‌ها مخصوصا برای عکاسی پرتره بسیار کاربرد دارند، البته کاربرد این فلاش‌ها محدود به عکاسی پرتره نمی‌شود و در عکاسی ماکرو، still life (طبیعت بی‌جان) و بسته به نوع فلاش، در عکاسی با سرعت بالا برای ثابت کردن حرکت سوژه هم کاربرد‌ دارند.
۱۳۹۸/۹/۱۶

فلاش اکسترنال یا اسپیدلایت ، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات عکاسی است. تقریبا هر شخصی که عکاسی می‌کند به این فلاش‌ها احتیاج پیدا می‌کند. این فلاش‌ها مخصوصا برای عکاسی پرتره بسیار کاربرد دارند، البته کاربرد این فلاش‌ها محدود به عکاسی پرتره نمی‌شود و در عکاسی ماکرو، still life  (طبیعت بی‌جان) و بسته به نوع فلاش، در عکاسی با سرعت بالا برای ثابت کردن حرکت سوژه هم کاربرد‌ دارند. ما نیز در نورنگار این وسیله کاربردی را در برندهای مختلف عرضه می کنیم . اما چرا هر عکاسی باید یکی از این فلاش‌ها داشته باشد؟

image

هرچند امروزه بسیاری از دوربین‌ها از فلاش داخلی بهره می‌برند اما در بسیاری از موارد فلاش داخلی دوربین کافی نیست و نیاز به یک فلاش اکسترنال احساس می‌شود. فلاش رو دوربینی در کفشکی که روی دوربین تعبیه شده‌است، نصب می‌شود. استفاده از فلاش های اکسترنال یا روی دوربینی آزادی عمل بیشتری به شما می دهند، این فلاش ها برای تبدیل شدن به یک وسیله محبوب و کاربردی برای هر عکاسی دلایل زیادی را شمال می شوند.

فلاش اکسترنال یک همراه همیشگی

اصلی ترین مزیت این فلاش‌ها این است که به دلیل وزن مناسب و اندازه کوچک همیشه می‌توانند همراه دوربین شما باشند و نباید نگران سختی در حمل و نقل آن باشید. این فلاش‌ها با استفاده از باتری مستقل و عدم استفاده از باتری دوربین شارژ باتری دوربین شما را کمتر مصرف می کنند. اکثر فلاش‌های speedlight از باتری‌های سایز AA استفاده می‌کنند. این باتری‌ها البته انواع مختلف یک‌بار مصرف و قابل شارژ دارند.

دستیابی به نور بیشتر و آزادی عمل در نورپردازی با استفاده از اسپیدلایت ها

به علت قوی‌تر بودن این فلاش‌ها توانایی تولید نور شدیدتر و قوی تری را برای عکاس فراهم می‌کنند. این فلاش ها به علت امکان تغییر مکان آسان و تغییر زاویه تابش نور و استفاده بی‌سیم و بر روی سه پایه امکان استفاده از آن در شرایط مختلف را می‌دهند.

image

سرعت سینک بالا (HSS) و کنترل بهتر

یکی از ویژگی‌های نسبتا جدید و بسیار کاربردی در عکاسی پرتره، امکان سینک یا همزمان‌سازی شاتر با فلاش در سرعت‌های بالا است. به کمک این امکان که آن را high speed sync یا HSS هم می‌نامند، می‌توانید حتی در نور شدید آفتاب هم دهانه‌ی دیافراگم لنز خود را بسیار باز نگه ‌دارید (و در نتیجه‌ عمق‌ میدان را برای محو کردن پشت‌زمینه‌ی سوژه‌تان کاهش دهید) و در عوض با افزایش سرعت شاتر و امکان فلاش در سرعت‌های بالا از سوژه‌تان عکس بگیرید.

بجز این کاربرد مهم، از امکان سینک فلاش در سرعت‌های بالای شاتر برای فریز کردن حرکات (مانند به هوا پریدن!) هم می‌توانید استفاده کنید. بنابراین، اگر وجود این امکان در فلاش برایتان مهم است، در هنگام خرید حتما توجه داشته‌باشید که فلاش مورد نظرتان دارای امکان سینک در سرعت بالا باشد (معمولا فلاش‌های خوب امروزی تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه هم قابلیت سینک دارند). فلاش اکستر نال معمولا توانایی تنظیم نور به شکل دلخواه و امکان کنترل نورپردازی بیشتری را به عکاس می‌دهند.

جلوگیری از ایجاد قرمزی چشم

به علت فاصله بیشتر این فلاش‌ها با لنز و ایجاد زاویه بزرگتر بین لنز و فلاش و چشم سوژه، باعث ایجاد حالت قرمزی چشم در عکس‌های پرتره نمی‌شود.

برای فلاش اکسترنال لوازم جانبی های مختلفی هم وجود دارد که برای نورپردازی بهتر می توان از آن ها استفاده کرد.

image

ویژگی هایی که باید هنگام خرید فلاش اکسترنال به آن توجه کرد

برای خرید فلاش های اکسترنال چند نکته وجود دارد که باید توجه کنید. یکی ار نکته ها قابلیت manual و ttl این فلاش هاست. فلاش‌های روی دوربینی بصورت دستی تنظیم میشدند اما امروزه فلاش ها با تکنولوژی TTL با استفاده از اطلاعات ثبت شده توسط نورسنج دوربین میزان نور مورد نیاز را اندازه می‌گیرد و در نتیجه نیاز به تنظیم دستی میزان نور فلاش را کم کرده اند. فلاش‌های TTL علاوه بر درک میزان نور محیط ، تنظیمات دوربین همانند اندازه دیافراگم ، سرعت شاتر ، ISO و حتی فاصله کانونی لنز را برای تنظیم در نظر می‌گیرند.

مورد بعدی عدد راهنما (GN) است ، برای هر فلاش رو دوربینی یک عدد راهنما(Guide Number)  یا GN  تعیین می‌شود. این عدد که به نسبت حساسیت ۱۰۰ سنجیده می شود، از حاصل ضرب فاصله در دیافراگم به دست می آید. (دیافراگمx فاصله(GN=

نکته ی بعدی که می تواند در خرید فلاش تاثیرگذار باشد. زاویه نورپردازی است. عموما فلاش ها تا زاویه ی ۶۳ درجه (برابر با زاویه ی واید لنز ۳۵ میلیمتر) را پوشش می دهند. اما فلاش های حرفه‌ای‌تر می توانند تا زوایای بازتر از ۲۸ میلیمتر را نیز روشن کنند. حتی فلاش‌هایی با تکنولوژی ساخت جدید تر می توانند تا زاویه ی واید ۲۴ را نیز روشن کنند.

در نهایت بعد بررسی این ویژگی ها باید فلاش مناسب دوربین خود را با توجه به برند دوربینتان انتخاب کنید. اگر در خرید فلاش اکسترنال سوالی برای شما پیش آمد می توانید از مشاوران ما در نورنگار کمک بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)