خانهاخبار
اپلیکیشن TikTok به ارسال مخفیانه اطلاعات کاربران به چین متهم شد

اپلیکیشن TikTok به ارسال مخفیانه اطلاعات کاربران به چین متهم شد

بر اساس پرونده که اخیرا به دادگاه فدرال کالیفرنیا فرستاده شده، اپلیکیشن تیک تاک به ارسال مخفیانه اطلاعات ارزشمند و ویدیوهای کاربران به سرورهای چینی متهم شده است.
۱۳۹۸/۹/۱۳

اپلیکیشن TikTok پلتفرمی برای انتشار ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیه‌ای است که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده. اما حالا مطابق پرونده‌ای که برای این سرویس در دادگاه فدرال کالیفرنیا باز شده، به نظر می‌رسد که گردانندگان این پلتفرم به صورت مخفیانه و غیرقانونی در حال گردآوری حجم عظیمی از اطلاعات کاربران و ارسال آن‌ها به چین بوده‌اند.

علاوه بر این، شرکت تیک تاک و مالک آن ByteDance در این پرونده به گردآوری بدون رضایت محتواهای کاربر از جمله ویدیوهای پیش‌نویس و البته استفاده از سیاست‌های مبهم حریم خصوصی متهم شده است. اکنون نگرانی‌ها مبنی بر این است که تیک تاک از طریق گردآوری این اطلاعات بتواند افراد و پروفایل‌های آن‌ها را شناسایی کند. دادگاه مدعی است که تیک تاک از این طریق اقدام به فروش تبلیغات هدفمند می‌کند.

این اتهامات جدیدترین مثال از نگرانی‌های امنیتیِ موجود پیرامون این اپلیکیشن محبوب ضبط ویدیوهای کوتاه است که در ماه نوامبر بیش از ۱.۵ میلیارد بار دانلوده شده. ظاهرا حالا دولت آمریکا مشغول بررسی این اپلیکیشن است تا ریسک‌های امنیتی احتمالی آن را پیدا کند.

ویدیوهای تیک تاک معمولا دربرگیرنده تصاویر نزدیک از چهره افراد است که به این شرکت اجازه می‌دهد اطلاعات بیومتری کاربران را گردآوری کند. زمانی که کاربران ویدیوها را ضبط کرده و روی دکمه Next تپ می‌کنند، فایل‌ها بدون آگاهی آن‌ها به نقاط مختلفی فرستاده می‌شود. این مسئله حتی پیش از ذخیره‌سازی ویدیوها یا انتشار آن‌ها در سرویس تیک تاک اتفاق می‌افتد.

image

میستی هانگ، دانشجوی ساکن پالو آلتوی کالیفرنیا، که از ByteDance و تیک تاک شکایت کرده، می‌گوید او این اپلیکیشن را در ماه مارس یا آوریل ۲۰۱۹ دانلود کرده بود اما هیچ گاه روی آن حساب کاربری نساخت. با این حال، چند ماه بعد متوجه شد که خود تیک تاک برای او اکانت ساخته است. به‌علاوه، او می‌گوید پنج یا شش ویدیو با این اپلیکیشن ساخته بود ولی هرگز آن‌ها را ذخیره یا منتشر نکرده بود، با این وجود تیک تاک مخفیانه ویدیوها و اطلاعات او را به سرورهای چین فرستاده است.

طبق اطلاعات اظهارشده در این پرونده، تیک تاک اطلاعات ارزشمند کاربر از جمله شماره تلفن، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، آدرس IP و موقعیت مکانی فرد را ذخیره می‌کند. این شرکت ظاهرا از تکنیک‌های مختلفی برای مخفی کردن انتقال این اطلاعات کمک می‌گیرد. در این پرونده آمده، حتی زمانی که کاربر اپلیکیشن را می‌بندد، برنامه باز هم به جمع‌آوری اطلاعات بیومتری و داده‌های او ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارشات، این پرونده مدعی است که اطلاعات کاربران تیک تاک به چین فرستاده می‌شود. نام شماری از این سرورهای چینی به میان آمده که قبل و بعد از فوریه ۲۰۱۹ اطلاعات کاربران را دریافت کرده‌اند.

تیک تاک هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

rafa_

۱۳۹۸/۹/۱۴
اکثر اپ های چینی جاسوسین ، نمونش همین شیرایت