خانهاخبار
میزان کربن دی‌اکسید به بالاترین سطح در تاریخ زندگی بشر رسید

میزان کربن دی‌اکسید به بالاترین سطح در تاریخ زندگی بشر رسید

بر اساس اعلام سازمان جهانی هواشناسی، میزان کربن دی‌اکسید موجود در اتمسفر که از دلایل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است به بالاترین سطح در 3 میلیون سال گذشته رسیده است.
۱۳۹۸/۹/۶

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی که روز دوشنبه منتشر شده است، میزان گازهای گلخانه‌ای در طول سال ۲۰۱۸ افزایش یافته و سطح کربن دی‌اکسید به رکورد تاریخی ۴۰۷.۸ واحد در میلیون رسیده است. این ارزیابی هراس‌انگیز درست چند روز پیش از کنفرانس تغییراتی اقلیمی سازمان ملل منتشر شده که قرار است در تاریخ ۲ دسامبر برگزار شود و به موضوع افزایش سه مورد از گازهای گلخانه‌ای و گرمایش ناشی از فعالیت‌های بشری بپردازد.

آخرین باری که زمین شاهد چنین میزانی از تمرکز کربن دی‌اکسید در اتمسفر خود بود به حدود ۳ میلیون سال قبل یعنی زمانی بر می‌گردد که دما تقریبا ۳ درجه سانتی گراد گرم‌تر و آب دریاها ۲۰ متر بالاتر از سطوح فعلی بود.

پتری تالاس، مدیرکل سازمان جهانی هواشناسی در نشستی خبری گفت:

علی‌رغم تمام تعهداتی که در توافق پاریس در موضوع تغییرات اقلیمی اعلام شده، نه تنها اثری از کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای دیده نمی‌شود، بلکه هیچ نشانی مبنی بر کند شدن سرعت انتشار آن‌ها هم وجود ندارد.

در این گزارش به سه گاز گلخانه‌ای به عنوان اصلی‌ترین منابع گرمایش جهانی اشاره شده است: کربن دی‌اکسید، متان و مونوکسید دی‌نیتروژن. این گازها می‌توانند برای مدت‌های طولانی در اتمسفر باقی مانده و دما را افزایش دهند. هرچه سطح این گازها بالاتر برود، گرمای بیشتری در کره زمین به دام می‌افتد. از میان گازهای اندازه‌گیری‌شده، کربن دی‌اکسید بیشترین تاثیر را در گرمایش داشته و همچنین توسط اقیانوس‌ها جذب، باعث کاهش سطح pH و نابودی زیست دریایی شده است.

image

این اطلاعات از بیش از ۱۰۰ ایستگاهِ ارزیابی در سراسر دنیا به دست آمده است. این ایستگاه‌ها می‌توانند به صورت دقیقه‌ای سطح گازها را در هر منطقه اندازه‌گیری کرده و بعد میانگینی از آن‌ها به دست آورند. حالا نرخ افزایش این میانگین به سرعتی بالاتر از تمام فاکتورهای افزایش طبیعی قبلی مثل مصرف سوخت‌های فسیلی، فعالیت‌های زراعی و منابع صنعتی رسیده است. نکته قابل توجه بعدی این است که انتظار افزایش دنباله‌دار میزان این گازها وجود دارد.

پپ کانادل، دانشمند اقلیمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO) و مدیر اجرایی «پروژه جهانی کربن» می‌گوید:

می‌توانم به شما بگویم که این سطوح سال بعد و سال پس از آن و بعد در دهه آتی و دهه پس از آن بالا خواهند رفت. تا زمانی که سطح انتشار این گازها به صفر نرسد نمی‌توانید انتظار ثبات را در اتمسفر داشته باشید.

پروژه جهانی کربن قرار است چهارم دسامبر گزارش جدید خود موسوم به «بودجه کربن» را منتشر کند و در آن نشان دهد که منبع اصلی تولید CO2 چیست و محدودسازی منابع انتشار چگونه می‌تواند به تثبیت شرایط در اتمسفر زمین کمک کند. کانادل می‌گوید:

بودجه کربن درست مثل بودجه اقتصادی منزل شماست. این گزارش اندازه‌گیری می‌کند که ما چقدر کربن در اتمسفر قرار می‌دهیم، چقدر کربن در اتمسفر انباشته می‌شود و چقدر کربن توسط اقیانوس‌ها و زمین از اتمسفر جذب می‌شوند.

این پروژه همچنین به اندازه‌گیری کربن دی‌اکسید اتمسفر می‌پردازد و اندازه‌گیری به‌خصوص خود را از وضعیت سال جاری ارائه می‌کند. همان طور که آقای کانادل می‌گوید، میزان CO2 همچنان افزایش خواهد یافت مگر این که سطح انتشار آن به شکل قابل توجهی کاهش یابد. تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی خطرات بسیاری زیادی برای تمام گونه‌های زیستی کره زمین از جمله انسان‌ها دارد. پیش‌تر، ۱۱ هزار دانشمند در تاریخ ۵ نوامبر به صورت مشترک در خصوص شرایط اقلیمی اعلام وضعیت اضطراری کرده بودند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)