خانهاخبار
فروش آیفون در روسیه از تابستان سال آینده ممنوع می‌شود

فروش آیفون در روسیه از تابستان سال آینده ممنوع می‌شود

بر اساس قانون تازه‌ای که در مجلس روسیه تصویب شده است، اپلیکیشن‌های روسی باید به صورت پیش‌فرض در گوشی‌های وارداتی نصب شوند تا امکان فروش این محصولات در این کشور وجود داشته باشد.
۱۳۹۸/۹/۶

هفته گذشته قانونی در مجلس عوام روسیه تصویب شد که از فروش دستگاه‌های فاقد نرم‌افزارهای روسی جلوگیری می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، این قانون از ماه ژوئیه سال آینده میلادی اجرا می‌شود و پیش از اجرا فهرستی از گجت‌ها و نرم‌افزارهایی که باید روی این دستگاه‌ها نصب شود توسط دولت روسیه اعلام خواهد شد. در نتیجه، برخی تلفن‌های هوشمند مثل آیفون ممکن است سال آینده امکان فروش در این کشور را نداشته باشند.

اولِگ نیکولایف، یکی از نویسندگان این قانون، می‌گوید روس‌ها نمی‌دانند که به جز اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی که در موبایل‌های وارداتی نصب شده است نرم‌افزارهای بومیِ جایگزینی در بازار وجود دارد. نیکولایف اظهار دارد:

وقتی ما دستگاه‌های پیچیده الکترونیکی را می‌خریم، از قبل اپلیکیشن‌های عموما غربی روی آن‌ها نصب شده است. طبیعتا وقتی مردم این اپلیکیشن‌ها را می‌بینند...ممکن است فکر کنند که هیچ گزینه بومی‌ای به جای آن‌ها در دسترس نیست. اگر در کنار اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، نرم‌افزارهای روسی را به کاربران عرضه کنیم، آن‌ها حق انتخاب خواهند داشت.

قبلا اتحادیه اروپا نیز با گوگل به توافق مشترکی رسیده بوده تا هر بار که یک کاربر اندرویدی در اروپا گوگل پلی استور را برای اولین بار باز می‌کند، پیامی به او اعلام کند که موتورهای جستجو و مرورگرهای جایگزینی برای انتخاب وجود دارد. اتحادیه اروپا می‌گفت گوگل تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی را مجبور به نصب پیش‌فرض Google Search و Chrome می‌کند و در نتیجه کاربران ممکن است متوجه نشوند که گزینه‌های جایگزینی برای این ابزارها وجود دارد.

البته این قانون جدید به مذاق کاربران روسی خوش نیامده چرا که عده‌ای نگران‌اند از این نرم‌افزارها برای جاسوسی از مردم استفاده شود. اتحادیه شرکت‌های تجاری و اعضای انجمن RATEK نیز می‌گویند نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های روسی در تمام دستگاه‌ها احتمالا ممکن نباشد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که برخی از تولیدکنندگان جهانی از بازار روسیه خارج شوند. از سوی دیگر، با توجه به این که سیستم عامل iOS سیستمی بسته است، بعید به نظر می‌رسد که اپل با نصب پیش‌فرض نرم‌افزارهای ناشناخته روسی در این پلتفرم موافقت کند.

آمارهای شرکت Statcounter نشان می‌دهد که تا ماه گذشته، سامسونگ بیشترین سهم بازار تلفن‌های هوشمند را با ۲۲.۰۴ درصد در روسیه در اختیار داشته است. در رده دوم هوآوی با ۱۵.۹۹ درصد قرار گرفته و پس از آن نام اپل با ۱۵.۸۳ درصد به چشم می‌خورد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

Ali

۱۳۹۸/۹/۷
شما برو بنجل چینی بخر ‌و سرعت تو درست باشه

Hshe

۱۳۹۸/۹/۶
ابله عقب مونده

هادی

۱۳۹۸/۹/۶
ای کاش تو ایران هم ممنوع بشه