خانهاخبار
نگاهی به دوربین 108 مگاپیکسلی Mi Note 10 شیائومی؛ چقدر خوب، چقدر بد؟

نگاهی به دوربین 108 مگاپیکسلی Mi Note 10 شیائومی؛ چقدر خوب، چقدر بد؟

شیائومی چند روز پیش گوشی جدیدی به نام Mi Note 10 را معرفی کرد که از دوربینی 108 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. حالا در این مطلب نگاهی اجمالی به نمونه عکس‌های این دوربین خواهیم داشت تا ببینیم وضعیت آن در عمل چگونه است.
۱۳۹۸/۸/۲۰

یک صد و هشت مگاپیکسل رقم بزرگی است. شیائومی چند روز پیش بالاخره موبایل Mi Note 10 را با برخورداری از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت HMX معرفی کرد تا پس از می میکس آلفا در این زمینه پیشگام باشد. هر دوربینی که دارای چنین سنسور قدرتمندی باشد نیازمند بررسی جامع و کامل است، اما ما در این مطلب می‌خواهیم نگاهی اجمالی به دوربین می نوت ۱۰ داشته باشیم.

پیش از شروع بررسی بگذارید توضیحی درباره سخت‌افزار دوربین دستگاه بدهیم. می نوت ۱۰ شیائومی همان طور که گفتیم از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ایزوسل برایت HMX استفاده می‌کند که با کمک سامسونگ ساخته شده و اندازه آن ۱/۱.۳۳ اینچ است. این اندازه شاید در ظاهر کوچک باشد اما نسبت به سنسور ۱/۱.۷ اینچی میت ۳۰ پرو و سنسور ۱/۲.۵۵ اینچی پیکسل ۴ بزرگ‌تر است.

از نظر تئوری، هرچه سنسور بزرگ‌تر باشد می‌تواند نور بیشتری دریافت کند. ولی تقسیم سنسور به ۱۰۸ مگاپیکسل به معنای این است که اندازه هر پیکسل ۰.۸ میکرومتر خواهد بود. با این حال، سیستمی برای ادغام پیکسل وجود دارد که هر ۴ پیکسل را در یک پیکسل ترکیب می‌کند و اندازه آن را در حالتِ پیش‌فرضِ ۲۷ مگاپیکسلی به ۱.۶ میکرومتر می‌رساند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، میت ۳۰ پرو با سنسور ۴۰ مگاپیکسلیِ ۱/۱.۷ اینچی پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری دارد که اندازه آن‌ها در حالت ترکیبیِ ۱۰ مگاپیکسلی به ۲.۰ میکرومتر می‌رسد. اندازه پیکسل‌ها در پیکسل ۴ گوگل نیز ۱.۴ میکرومتر است.

image

اندازه پیکسل‌های دوربین می نوت ۱۰ نسبت به رقبا کمی کوچک‌تر است، این یعنی احتمال نویز بیشتری وجود دارد. شیائومی در سنسور خود از دیافراگم f/1.69 استفاده می‌کند. این دیافراگم نسبت به میت ۳۰ پرو و پیکسل ۴ گوگل که دیافراگم f/1.7 دارند کمی عریض‌تر است. البته اختلاف دیافراگم میان این گوشی‌ها بسیار کم بوده و هر دو عملکرد خوبی دارند. نکته مهم‌تر این است که ببینیم لنز ۷ لایه می نوت ۱۰ چگونه عمل می‌کند، چون ساختن لنزی با این مقدار از وسعت دیافراگم بدون بروز اعوجاج امری مشکل و دشوار است.

۱۰۸ مگاپیکسل برای جزئیات بیشتر

اصلی‌ترین هدف استفاده از سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی این است که بتوانیم روی تصاویر زوم کنیم. اگر شما صرفا به تصویر تمام اندازه قاب مورد نظرتان نیاز دارید، این حجم از پیکسل و در نتیجه حجم بالای فایل‌های آن به کارتان نمی‌آید. ولی بگذارید ببینیم برش‌های زوم‌شده و ۱۰۰ درصدی از دوربین اصلی این گوشی چگونه هستند.

image
 
image
 

سمت راست: حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی فول فریم / سمت چپ: حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی با زوم ۱۰۰ درصدی

دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ با رزولوشن ۱۲٫۰۳۲ در ۹٫۰۲۴ جزئیات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. تصاویر فول فریم در محیط‌های پرنور بسیار خوب هستند و تعادل رنگ و نوردهی جذابی دارند. اما اگر روی این تصاویر ۱۰۰ درصد زوم کنیم به مشکلی برمی‌خوریم که در بسیاری از دوربین‌های ارزان قیمتِ دارای رزولوشن بالا وجود دارد. بافت‌ها و رنگ‌ها با فرآیندهای سنگینی که برای از بین بردن نویز انجام گرفته تخریب شده‌اند و در بخش‌هایی مثل درختان جزئیات خود را از دست داده‌اند. این افکت به بدی سایر گوشی‌ها نیست، ولی از دوربینی با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی انتظار بیشتری داریم. وضعیت تصاویر در هنگام زوم تا محدوده ۷۰ درصد بهتر است، اما معمولا اگر از همان حالت پیش‌فرض ۲۷ مگاپیکسلی استفاده کنید به تصاویری با جزئیات مشابه دست پیدا می‌کنید.

تصویربرداری در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی جزئیات بیشتری نسبت به تصویربرداری در حالت ۲۷ مگاپیکسلی فراهم می‌کند. اما برای کشف این تفاوت‌ها باید زوم زیادی روی تصاویر انجام دهید. با این حال، با توجه به حجم بالای شارپ‌سازی‌ها به ندرت پیش می‌آید که نیازی به برش‌های ۱۰۰ درصدی از تصاویر خود داشته باشید. در نتیجه، بهتر است در اکثر مواقع از همان حالت پیش‌فرض ۲۷ مگاپیکسلی استفاده کنید.

image
 
image

سمت راست: حالت ۲۷ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابری / سمت چپ: حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی با زوم ۱۰۰ درصدی

سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ متاسفانه در هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور عملکرد خوبی ندارد. ثبت جزئیات با کاهش نور به سرعت تقلیل می‌یابد و فرقی هم نمی‌کند که از حالت ۱۰۸ مگایپکسلی استفاده کنید یا ۲۷ مگاپیکسلی.

image
 
image

سمت راست: حالت ۲۷ مگاپیکسلی / سمت چپ: حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی

در حالت ادغام پیکسلِ ۲۷ مگاپیکسلی تقویت رنگ و نوردهی بیشتری به چشم می‌خورد، اما تصاویر محیط‌های کم‌نور در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی به نظر شسته و رفته‌تر هستند. منتها تفاوت خیلی زیادی به این دو حالت وجود ندارد و هر دو خروجی در محیط‌های کم‌نور تا زمانی که زوم کردن را شروع نکنید مشابه به نظر می‌رسند.

image
 
image

سمت راست: حالت ۲۷ مگاپیکسلی با ۱۰۰ درصد زوم / سمت چپ: حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی با ۵۰ درصد زوم

دوربین اصلی می نوت ۱۰ در محیط‌هایی با نورپردازی نامطلوب نویز زیادی پیدا می‌کنند. در این شرایط، تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی کمی بدتر به نظر می‌رسند اما این قضیه، همان طور که مثال بالا نشان می‌دهد، همواره صادق نیست. در جنبه مثبت قضیه، شیائومی این‌جا از الگوریتم رفع نویز خود استفاده بیش از اندازه نمی‌کند، در نتیجه تصویر خروجی خوب و طبیعی به نظر می‌رسد. ولی پر واضح است که در محیط‌های کم‌نور تصاویری به دست نمی‌آورید که لایق استفاده از تمام ظرفیت‌های این دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی باشد.

۱۰۸ مگاپیکسل در برابر زوم ۲ و ۵ برابری

شیائومی می نوت ۱۰ لنزی ۱۲ مگاپیکسلی مخصوص زوم ۲ برابری دارد. با توجه به این که سنسور اصلی این گوشی سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی است، انتخاب لنز ۱۲ مگاپیکسلی برای زوم ۲ برابری کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما بگذارید ببینیم که این دوربین تله‌فوتو در عمل چگونه ظاهر می‌شود.

image
 
image

سمت راست: تصویر دوربین زوم ۲ برابری / سمت چپ: تصویر زوم‌شده در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی

از تصویر فوق پیداست که حتی با زوم ۲ برابری نیز در صورت استفاده از لنز تله‌فوتو جزئیات بسیار بیشتری ثبت می‌شود. این مسئله برای سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ناامیدکننده است، چون این سنسور قادر به ثبت جزئیات کافی در محیط‌های کم‌نور نیست. با این حال، متاسفانه لنز تله‌فوتوی ۲ برابری شارپ‌سازی‌های سنگینی را روی تصویر اعمال می‌کند که شاید به مذاق هر کسی خوش نیاید. حتما حالا می‌توانید حدس بزنید که خروجی دوربین در حالت زوم ۵ برابری چگونه خواهد بود، اما برای بررسی دقیق‌تر به نمونه زیر توجه کنید.

image
 
image

سمت راست: تصویر دوربین زوم ۵ برابری / سمت چپ: تصویر زوم‌شده در حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی

استفاده شیائومی از لنز ۱۲ مگاپیکسلی برای زوم ۲ برابری نشان می‌دهد که سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ چقدر ناپخته عمل می‌کند. لنز تله‌فوتوی این دستگاه در بهترین شرایط نوری شاید با سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی برابر یا کمی از آن بهتر باشد، اما در محیط‌های کم‌نور خیلی بهتر از ایزوسل برایت HMX عمل می‌کند.

تلاشی قابل تحسین اما با مشکلات فراوان

در کنار مشکلات ناشی از تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور، لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی می نوت ۱۰ از مشکلات دیگری هم رنج می‌برد. تصاویر دارای کنتراست بالا با نور زمینه زیاد مقدار قابل توجهی انحراف رنگی به دنبال دارد. نمونه این مشکل را در پراکندگی هاله‌های رنگ بنفش در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید. این اتفاق به خاطر کیفیت پایین لنز به وجود آمده که در آن نورهای بنفش و آبیِ دارای فرکانس بالا در مقایسه با قرمز و سبز از فوکوس خارج شده‌اند. به طور مشابه، نشانه‌های مشهودی از اعوجاج و تصحیحات متعاقب نرم‌افزاری در تمام گوشه‌های تصویر به چشم می‌خورد.

افزون بر این، به نظر می‌رسد که می نوت ۱۰ مشکلاتی در بخش فوکوس دارد. هنوز مشخص نیست که چه عاملی موجب این خطای عملیاتی می‌شود. مشکلات فوکوس معمولا در شرایطی پیش می‌آیند که نور کافی وجود نداشته باشد، اما می نوت ۱۰ گاهی اوقات حتی در نور روز هم ایراد دارد. این ایراد عمدتا در حالت تصویربرداری ۱۰۸ مگاپیکسلی رخ می‌دهد اما بررسی دقیق آن نیازمند زمان بیشتری است.

image
 
image

سمت راست و چپ: انحراف رنگی

image
 
image

سمت راست: خارج از فوکوس / سمت چپ: اعوجاج لنز

جمع‌بندی

می نوت ۱۰ شیائومی با قیمت تقریبا ۶۱۰ دلار دوربینی ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد که سروصدای آن بیشتر از قابلیت‌هایش است. اگرچه این تلفن هوشمند با توجه به قیمتش عکس‌های خوبی می‌گیرد، اما در برخی مواقع خطاهای عجیبی از آن سر می‌زند.

عملکرد نسبی در محیط‌های کم‌نور و اعوجاج لنز مسائلی هستند که انتظار مشاهده آن‌ها را در موبایلی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی نداریم. شاید بهتر بود هزینه‌ای که صرف اضافه شدن ۴ سنسور اضافه به می نوت ۱۰ شده به تقویت همین سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی اختصاص می‌یافت تا تجربه‌ای واقعی را از این حجم گسترده پیکسل داشته باشیم.

با این حال گوشی جدید شیائومی عملکرد بسیار خوبی در ثبت رنگ‌ها و نوردهی دارد. نقاط ضعف و قوت می نوت ۱۰ آن را به گزینه‌ای جذاب برای کاربرانی تبدیل می‌کند که نمی‌خواهند به اندازه پرچمداران پول بپردازند. با این وجود، همان طور که گفتیم این دستگاه به خوبی از پس عمل به وعده‌ها و تبلیغاتش بر نمی‌آید و مشکلات ریز و درشتی دارد که ممکن است بسیاری از کاربران را از خرید این گوشی منصرف کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

ehsan

۱۳۹۸/۸/۲۸
یعنی کاملا مشخصه قصدتون از این مقاله فقط کوبیدن بوده،من طرفدار برند خاصی نیستم من طرفدار تکنولوژی هستم،و چندین روزه دارم تمامی بررسی های تخصصیو تو یوتیوب وسایت های معتبر میبینم و تمامی اشخاصی ک این دوربینو مورد بررسی قرار دادن شگفت زده شدن از تصاویر ،جای تعجبه که شما اینطور نقد میکنید

محمد

۱۳۹۸/۸/۲۰
بهتر بود که توضیح هر عکس را بصورت جداگانه زیر خود عکس درج میکردید و یا مینوشتید تصویر بالا و پایین ... چون به این صورت من اصلا نتونستم متوجه بشم کدوم به کدومه ، به این دلیل که عکس ها زیر هم قرار گرفتن و از چپ و راست خبری نیست !

فرزاد

۱۳۹۸/۸/۲۰
خدا وکیلی خجالت نمیکشین بی سوادها... معتبر ترین سایت دنیا در زمینه آزمایش دوربین که dxomark باشه دوربین این موبایل را بهترین دوربین موبایل دنیا میدونه و بالاترین امتیاز رو بهش داده.... در همه جا هم گفته شده مدل پرمیوم تفاوت معنا داری با نسخه معمولی نداره.... آخه چقد گیر الکی... صد بار نوشتین مشکل داره

002600

۱۳۹۸/۸/۲۰
اگه رتبه 2 دوربین دنیا در حال حاضر اینقدر که شما میگید اشکال داره باید به دکستور شک کرد

محمدهاشم کریمی

۱۳۹۸/۸/۲۰
دوستون دارم چون اصلا هیچ گونه عنایتی بررسی و قیاس دقیقی که dexomark و فیلم ها و عکس های youtube نداشتین و یه سایت که از قضا قصد کوبیدن این گوشی رو داره کردید مرجع... نکنید آقا... این گوشی شماره یک عکاسی و فیلم برداری dexomark شد و فیلم و عکسهاش هم این رو صددرصد تایید میکنه... دیگه شما دنبال زیر بغل مار میگردید واقعا شگفت انگیزه