خانهاخبار
مایکروسافت با کنار زدن آمازون قراردادی 10 میلیارد دلاری با پنتاگون بست

مایکروسافت با کنار زدن آمازون قراردادی 10 میلیارد دلاری با پنتاگون بست

مایکروسافت با پشت سر گذاشتن آمازون موفق به امضای قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار با وزارت دفاع آمریکا شد تا برای پروژه JEDI پنتاگون خدمات ابری فراهم کند.
۱۳۹۸/۸/۵

وزارت دفاع دولت آمریکا تایید کرد که آن‌ها قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با مایکروسافت بسته‌اند تا این شرکت در قالب برنامه‌ای به نام «زیرساخت مشترک دفاع سازمانی» (JEDI) برای ذخیره‌سازی اطلاعات، پردازش‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و مدیریت عملیات‌های بحرانی برای پنتاگون خدمات ابری فراهم کند.

این قرارداد از جهت رقابت با آمازون بر سر تسخیر بازار فناوری‌های ابری نقشی کلیدی برای مایکروسافت دارد و تا مدت‌ها مشخص نبود که از میان این دو شرکت کدام یک موفق به پیروزی برای عقد این قرارداد خواهد شد. اوراکل و IBM در ماه آوریل از این مناقصه کنار گذاشته شدند و پس از آن تنها مایکروسافت و آمازون بودند که می‌توانستند نیازهای پنتاگون را برآورده کنند. این مناقصه بحث و جنجال‌های زیادی بر پا کرد زیرا اوراکل مدعی بود که قرارداد مذکور تضاد منافع ایجاد می‌کند، اما دادگاه با نظر این شرکت موافق نبود.

سرانجام کار به جایی رسید که دونالد ترامپ در طول فرآیند مناقصه وارد عمل شد و گفت که پس از افزایش انتقادات نسبت به این قرارداد، دولت به بررسی آن می‌پردازد. رئیس جمهور آمریکا به خاطر سازوکارهای مالیاتی آمازون یکی از منتقدان این شرکت و مدیرعامل آن، جف بزوس، است.

هرچند این قرارداد ۱۰ ساله احتمالا پیروزی بزرگی برای شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود، اما این اتفاق لزوما به معنای موافقت کارکنان این شرکت نخواهد بود. پیش‌تر هزاران کارمند شرکت گوگل در اعتراض به برنامه هوش مصنوعی Pathfinder پنتاگون که تحت عنوان پروژه Maven شناخته می‌شد، دست به تظاهرات زدند. گوگل نهایتا مجبور شد این پروژه را متوقف کند و در این مناقصه هم شرکت نکند.

کارمندان مایکروسافت نیز قبلا نسبت به پروژه HoloLens ارتش آمریکا انتقاد کرده بودند. آن پروژه در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار هدست واقعیت مجازی را برای آموزش‌های نظامی و جنگی در اختیار ارتش قرار می‌دهد. البته این شرکت همچنان به قرارداد قبلی خود پایبند است و ارتش آمریکا نیز هم‌اکنون به نسل دوم هولولنز مجهز شده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Gfuslf

۱۳۹۸/۸/۶
Jedi Male star wars e k