خانهاخبار
احتمال معرفی چیپست اسنپدراگون 865 در ماه آینده

احتمال معرفی چیپست اسنپدراگون 865 در ماه آینده

بسیاری منتظر رونمایی از چیپست اسنپدراگون 865 هستند. گزارشی جدید به معرفی این پردازنده در ماه آینده میلادی اشاره می‌کند.
۱۳۹۸/۷/۲۰

در حالی که بسیاری از علاقه مندان به دنیای تکنولوژی به رونمایی از چیپست پرچمدار جدید کوالکام در ماه دسامبر اشاره می‌کنند، گزارشی جدید از کشور چین از معرفی پردازنده اسنپدراگون 865 در ماه آینده میلادی خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد کوالکام نمی‌خواهد در زمینه پردازنده‌های قدرتمند چندان از شرکت هوآوی و چیپست کایرین 990 عقب باشد. این پردازنده هوآوی در گوشی‌های سری میت 30 مورد استفاده قرار گرفته است و از مودم 5G بهره می‌برد. این نسخه از پردازنده Kirin 990 میزبان 10.3 میلیارد ترانزیستور است. علاوه بر کایرین 990، چیپست اسنپدراگون 865 باید با یکی از قدرتمندترین تراشه‌های بازار یعنی اپل A13 Bionic نیز مبارزه کند.

در گزارش جدید به این موضوع اشاره شده که شرکت‌های سامسونگ، اوپو، ویوو و شیائومی نمونه‌ اولیه دستگاه‌های مجهز به این پردازنده را تولید می‌کنند. به احتمال زیاد گوشی‌های سری گلکسی S11 اولین محصولات مجهز به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 865 محسوب می‌شوند. انتظار می‌رود پرچمداران آینده سامسونگ در فوریه 2020 معرفی شوند. شیائومی Mi 9 اولین گوشی هوشمند بود که به چیپست اسنپدراگون 855 مجهز شد؛ با این حال گوشی‌های سری گلکسی اس 10 سامسونگ اولین محصولات مجهز به این پردازنده بودند که به صورت جهانی در اختیار خریداران قرار گرفتند.

پردازنده اسنپدراگون 865 توسط لیتوگرافی 7 نانومتری EUV سامسونگ به تولید می‌رسد. لیتوگرافی کوچکتر به معنای ترانزیستورهای بیشتر است. زمانی که تعداد ترانزیستورها افزایش پیدا کند، عملکرد بهبود داشته و مصرف انرژی نیز با کاهش روبه‌رو می‌شود. استفاده از فناوری EUV به معنای قرارگیری دقیق‌تر ترانزیستورها روی تراشه است. انتظار می‌رود به علت استفاده از EUV، عملکرد پردازنده اسنپدراگون 865 در مقایسه با نسل گذشته بهبودی 20 تا 30 درصدی داشته باشد و همچنین مصرف انرژی آن 30 تا 50 کاهش پیدا کند. در سال 2021 شاهد عرضه پردازنده اسنپدراگون 875 با معماری 5 نانومتری شرکت TSMC خواهیم بود که بهبودهای شگرفی در مقایسه با اسنپدراگون 865 خواهد داشت.

image

در خبری دیگر، وب‌سایت WCCFtech به این موضوع اشاره کرده که پردازنده پرچمدار آینده سامسونگ، اگزینوس 9830 از هسته‌های سفارشی Mongoose بهره نمی‌برد. این پردازنده به قدرتمندترین هسته‌های کنونی ARM یعنی Cortex-A77 مجهز می‌شود. عملکرد این هسته‌ها باید به گونه‌ای باشند که سامسونگ تصمیم به استفاده از آن‌ها به‌جای هسته‌های Mongoose گرفته باشد. در حالی که هوآوی می‌توانست از هسته‌های Cortex-A77 در پردازنده کایرین 990 استفاده کند، به سراغ هسته‌های Cortex-A76 رفت. مدیر عامل هوآوی به این موضوع اشاره کرد که برای افزایش شارژدهی باتری، تصمیم به کاهش قدرت پردازنده گرفته است.

شرکت ARM در زمان معرفی هسته Cortex-A77 به افزایش 20 درصدی عملکرد آن در مقایسه با Cortex-A76 بدون افزایش مصرف انرژی اشاره کرد. هوآوی در گزارشی اعلام کرد که در بررسی‌های انجام داده به نتایج دیگری دست پیدا کرده است. انتظار می‌رود هوآوی از هسته Cortex-A77 در پردازنده Kirin 1000 استفاده کند. این چیپست با لیتوگرافی 5 نانومتری تولید می‌شود و در گوشی‌های سری میت 40 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت‌های سامسونگ و TSMC خود را برای لیتوگرافی 3 نانومتری آماده می‌کنند. TSMC قصد دارد پس از دستیابی به این فناوری، به سراغ معماری 2 نانومتری برود. در سال‌های اخیر این بخش از صنعت پیشرفت‌های بی‌نظیری داشته است. بد نیست بدانید چیپست اپل A4 در سال 2010 با لیتوگرافی 45 نانومتری به تولید رسید. این پردازنده قدرت آیفون 4 و آیپد اولیه اپل را تامین کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)