خانهاخبار
قابلیت Optimized Battery Charging در iOS 13 چه کمکی به باتری آیفون می‌کند؟

قابلیت Optimized Battery Charging در iOS 13 چه کمکی به باتری آیفون می‌کند؟

اگر بعد از آپدیت به iOS 13 مدام می‌بینید که باتری دستگاه شما بیشتر از 80 درصد شارژ نمی‌شود، باید بدانید اپل در این نسخه قابلیتی به نام Optimized Battery Charging را به سیستم اضافه کرده که به باتری آیفون کمک می‌کند.
۱۳۹۸/۷/۱۲

اپل در iOS 13 می‌خواهد کاری کند که عمر باتری آیفون دیرتر به پایان برسد. این شرکت در نسخه جدید سیستم عامل آیفون قابلیتی موسوم به Optimized Battery Charging را اضافه کرده که نحوه شارژهای شبانه را به نفع عمر باتری دستگاه تغییر می‌دهد. اگر دستگاه خود را به iOS 13 آپدیت کرده‌اید و این سوال برایتان پیش آمده که چرا شارژ باتری از ۸۰ درصد بیشتر نمی‌شود، در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید.

همه آیفون‌های اپل از باتری‌های لیتیوم-یونی استفاده می‌کنند. باتری‌های لیتیوم-یونی در طول زمان فرسوده شده و دوام اولیه خود را از دست می‌دهند. هرچه تعداد پر و خالی شدن شارژ این باتری‌ها بیشتر شود، عمر مفید آن‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این، نحوه شارژها هم تاثیر بسزایی بر عمر باتری دارد؛ مثلا نباید بگذارید دستگاه شما دائما در حالت ۱۰۰ درصد در شارژ بماند.

با کاهش عمر مفید باتری، حداکثر ظرفیت شارژ آن کاهش می‌یابد. باتری‌های معیوب می‌توانند روی تجربه کاربری دستگاه‌ها اثر بگذارند و در نتیجه به جایی برسند که پاسخگوی نیازهای عادی کاربر نباشند.

ویژگی Optimized Battery Charging چیست؟

اپل قابلیت جدیدی به نام Optimized Battery Charging را به iOS 13 اضافه کرده که به صورت پیش‌فرض فعال است. این قابلیت روتین‌های روزانه آیفون شما را یاد می‌گیرد و پیش‌بینی می‌کند که وقتی آخر شب آیفون را به شارژر وصل می‌کنید، دستگاه چند ساعت در حالت شارژ باقی می‌ماند. بعد از گذشت چند هفته، سیستم یاد می‌گیرد که شما چه زمانی گوشی را به شارژ می‌زنید و می‌خوابید و چه زمانی از خواب بیدار می‌شوید و دستگاه را از شارژر جدا می‌کنید.

Optimized Battery Charging با این پیش‌بینی روزانه مانع از این می‌شود که موبایل شما به‌سرعت بعد از وصل شدن به شارژر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. در عوض سطح شارژ گوشی را روی ۸۰ درصد نگه می‌دارد. به این ترتیب شارژ گوشی شما، با وجود وصل بودن به برق، در اکثر ساعات شب در مرز ۸۰ درصد باقی می‌ماند. سپس با توجه به روتین شما، مثلا اگر ساعت ۸ صبح از خواب بیدار می‌شوید، دستگاه کمی زودتر شارژ گوشی را ادامه می‌دهد و آن را تا ساعت ۸ صبح به ۱۰۰ درصد می‌رساند.

image

در صورتی که این قابلیت فعال باشد، می‌توانید نمودار آن را در بخش Battery از تنظیمات دستگاه ببینید. همان طور که در مثال بالا پیداست، شارژ گوشی پس از رسیدن به ۸۰ درصد دچار وقفه‌ای شده که آن را با علامت آبی پررنگ مشاهده می‌کنید. سپس قبل از ساعت پیش‌بینی‌شده، فرآیند شارژ ادامه پیدا کرده و به ۱۰۰ درصد رسیده است. با این کار زمانی که گوشی با شارژ کامل به برق متصل می‌ماند، به حداقل می‌رسد.

چگونه بفهمیم Optimized Battery Charging فعال است؟

قابلیت Optimized Battery Charging به صورت پیش‌فرض در iOS 13 فعال است. اما عملکرد صحیح آن ممکن است چند هفته طول بکشد، چون سیستم باید روتین‌های شما را یاد بگیرد. اگر الگوی خاصی برای شارژ دستگاه نداشته باشید، ممکن است این قابلیت به کار شما نیاید.

image

وقتی آیفون اطلاعات کافی را گردآوری کرد (اطلاعاتی که به صورت محلی ذخیره می‌شود)، سیستم با ارسال نوتیفیکیشنی به شما اعلام می‌کند که Optimized Battery Charging فعال شده است. این نوتیفیکیشن پیغام زیر را به شما نشان خواهد داد:

OPTIMIZED BATTERY CHARGING ENABLED

To reduce battery ageing, iPhone learns from your daily charging routine so it can wait to finish charging past 80% until you need to use it.

چگونه Optimized Battery Charging را غیرفعال کنیم؟

Optimized Battery Charging آمده تا با افزایش عمر باتری آیفون نیاز به تعویض باتری را کمتر کند. ولی اگر فکر می‌کنید ممکن است نصف شب یا در هر زمان دیگری به شارژ کامل دستگاه خود نیاز داشته باشید، می‌توانید این ویژگی را غیرفعال کنید تا دائما با شارژ ۸۰ درصدی روبرو نشوید.

اگر می‌خواهید شارژ باتری آیفون شما در سریع‌ترین زمان ممکن به ۱۰۰ درصد برسد، به اپلیکیشن Settings بروید، وارد بخش Battery > Battery Health شوید و گزینه Optimized Battery Charging را خاموش کنید.

چگونه سرعت شارژ بالای ۸۰ درصد را افزایش دهیم؟

image

وقتی شارژ آیفون به ۸۰ درصد رسید و در حال انتظار برای پر شدن ۲۰ درصد باقی مانده بودید، می‌توانید به صورت دستی سیستم زمان‌بندی Optimized Battery Charging را نادیده بگیرید و از دستگاه بخواهید گوشی را تا ۱۰۰ درصد شارژ کند.

برای انجام این کار، وقتی شارژ گوشی به ۸۰ درصد رسید، نوتیفیکیشنی را که بر روی صفحه ظاهر می‌شود به مدت طولانی فشار دهید و گزینه Change Now را انتخاب کنید. به این ترتیب Optimized Battery Charging موقتا نادیده گرفته می‌شود و تا روز بعد فعال نخواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

من

۱۴۰۱/۸/۲۲
گوشی منم 13promaxولی شارژش بیشتر از 80میشه چرا؟؟؟؟

محمد

۱۴۰۰/۱۱/۱۳
مال من فعاله ولی بالای ۸۰ میره از چیه!؟