خانهاخبار
اسپیس ایکس از راکت جدید استارشیپ Mk1 رونمایی کرد

اسپیس ایکس از راکت جدید استارشیپ Mk1 رونمایی کرد

شرکت اسپیس ایکس به‌تازگی از راکت زیبایی به نام استارشیپ Mk1 رونمایی کرده که از دو بخش با قابلیت استفاده مجدد تشکیل شده و می‌تواند فرآیند انجام سفرهای فضایی را تسهیل کند.
۱۳۹۸/۷/۱۰

شرکت اسپیس ایکس از نسل جدید راکت استارشیپ با طراحی چشم‌نواز استیلی رونمایی کرد. این راکت پرتوتایپ که استارشیپ Mk1 نام دارد دارای ۵۰ متر ارتفاع و ۹ متر قطر است و انرژی آن توسط ۳۷ موتور تامین می‌شود.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، در حالی که در مراسم رونمایی از این راکت با تحسین به محصول جدید این شرکت نگاه می‌کرد گفت: «این [راکت] الهام‌بخش‌ترین چیزی است که تاکنون دیده‌ام.» او اظهار داشت که یکی از اهداف اصلی این رویداد و اسپیس ایکس ترغیب عموم به سمت ایده اکتشافات فضایی و پتانسیل‌های این کار برای آینده است: «تبدیل شدن به تمدنی با قابلیت سفرهای فضایی و قرار گرفتن در میان ستارگان یکی از همان اهدافی است که من را از زنده بودن خوشحال می‌کند.»

ماسک برای دستیابی به این هدف میخواهد کاری کند که سفرهای فضایی مثل سفرهایی هوایی در کره زمین شود. هواپیماها و سایر وسایل نقلیه قابل استفاده مجدد هستند و همین باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود، به همین خاطر او امیدوار است که راکت‌های قابل استفاده مجدد چنین بستری را برای سفرهای فضایی ایجاد کند. استارشیپ از دو بخش قابل استفاده مجدد برای حمل سوخت و مسافران تشکیل شده که به گفته ماسک دستیابی به آن «دشوار اما ممکن» بوده است.

image

هدف اسپیس ایکس تولید استارشیپی است که وزن خالص آن ۱۲۰ تن و وزن حاوی سوخت آن ۱۲۰۰ تن باشد. وزن نسخه پروتوتایپ استارشیپ Mk1 حدود ۲۰۰ تن است، اما ماسک می‌گوید که آن‌ها می‌توانند این عدد را در فرآیند تولید نسخه اصلی به ۱۲۰ و حتی ۱۱۰ تن برسانند. این راکت می‌تواند باری با وزن ۱۵۰ تن را حمل کرده و با قابلیت استفاده مجدد دوباره به زمین برگردد. تنها سیستم رقیب برای محصول جدید اسپیس ایکس سیستم SLS ناسا است که می‌تواند باری به وزن ۹۵ تا ۱۳۰ تن را جابجا کند.

بدنه خارجی راکت جدید اسپیس ایکس از استیل کرومیوم-نیکل ضدزنگ ساخته شده که سبک و در مقابل دمای کم مقاوم است تا برای بقا در سرمای فضا مناسب باشد. استارشیپ Mk1 همچنین در برابر دمای ذوب نیز مقاوم است تا برای ورود مجدد به اتمسفر زمین مشکلی نداشته باشد.

آزمایش این استارشیپ جدید به زودی و از دنباله آزمایشات پروتوتایپ استارهاپر آغاز می‌شود. اسپیس ایکس می‌خواهد در عرض یک تا دو ماه استارشیپ Mk1 را تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری بالا برده و دوباره بر روی سطح زمین فرود بیاورد. در مراحل بعدی این راکت قرار است در مدار زمین قرار گرفته و سپس در چند سال آینده روی سطح ماه فرود بیاید. سپس مسیر سفرهای فضایی به مریخ و مسافت‌های طولانی‌تر میسر می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

نوید

۱۳۹۸/۷/۱۱
اعتماد به خود تخیل تفکر آنالیز ساخت آزمایش
مراحل تبدیل ایده به واقعیت