خانهاخبار
iOS 13 منتشر شد؛ نگاهی به تغییرات و ویژگی‌های جدید این نسخه

iOS 13 منتشر شد؛ نگاهی به تغییرات و ویژگی‌های جدید این نسخه

اپل چند ماه پیش در WWDC 2019 از iOS 13 رونمایی کرد، اما به‌تازگی و همزمان با عرضه آیفون 11 نسخه نهایی این سیستم عامل را در اختیار عموم کاربران قرار داد. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم این نسخه چه تغییرات و ویژگی‌های مهمی دارد.
۱۳۹۸/۶/۳۱

با ورود آیفون‌های جدید به ویترین فروشگاه‌ها، اپل بالاخره آپدیت iOS 13 را به طور رسمی برای عموم کاربران منتشر کرد. نسخه جدید سیستم عامل اپل مجموعه‌ای از تغییرات ریز و درشت را در بر گرفته که باعث می‌شود آیفون‌ها احساس بهتری به کاربران منتقل کنند.

از بزرگ‌ترین تغییرات این نسخه اضافه شدن حالت تاریک یا Dark Mode است که خیلی‌ها انتظار آن را می‌کشیدند. اما در مجموع پاسخگویی به پیام‌ها و اجرای اپلیکیشن‌ها هم حالا با سرعت خیلی بیشتری انجام می‌پذیرد. در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا نگاه کوتاهی به بخشی از این قابلیت‌ها بیندازیم.

Dark Mode

image

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا مردم این قدر درگیر Dark Mode هستند؟ از زمانی که اپل استفاده از پنل‌های OLED را در آیفون‌های خود آغاز کرد، کاربران حرفه‌ای آرزو می‌کردند که جایگزینی برای رابط کاربری سفید رنگ iOS ارائه شود. چون صفحات OLED از رنگ‌های سیاه واقعی استفاده می‌کنند که بسیار زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر این، از آن‌جایی که سیاه واقعی در پنل‌های OLED به معنای خاموش شدن پیکسل‌هاست، از این نظر کمک زیادی به عمر باتری می‌شود.

حالت تاریک یا Dark Mode دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که از اسمش بر می‌آید. وقتی این قابلیت را فعال می‌کنید تنظیمات آیفون و تمام اپلیکیشن‌های بومی اپل به رنگ سیاه یا خاکستری تبدیل می‌شوند، در حالی که قبلا سفید یا خاکستری روشن بودند. حتی والپیپرهای جدید هم بسته به وضعیتی که در آن قرار دارید بین حالتی از رنگ‌های روشن و تیره سوئیچ می‌کنند. اگر از والپیپرهای شخصی خودتان استفاده می‌کنید، سیستم به طور پیش‌فرض با ورود به حالت تاریک کمی نور را کاهش می‌دهد تا تیره به نظر برسند.

دارک مود را می‌توانید به صورت دائمی از داخل تنظیمات فعال کرده یا آن را طوری تنظیم کنید که با توجه به وضعیت نور در طول شبانه‌روز خاموش و روشن شود. این سیستم شبیه Night Shift عمل می‌کند که می‌توانید آن را برای فعال شدن به هنگام غروب آفتاب تنظیم کنید.

همان طور که بالاتر گفتیم، دارک مود در حال حاضر صرفا روی اپ‌های خود iOS عمل می‌کند و با فعال کردن آن تغییری در اپ‌های شخص ثالث مشاهده نخواهید کرد، اما انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان به‌زودی دست به کار شده و برنامه‌های خود را با این ویژگی سازگار کنند.

کنترل بیشتر روی نشانگر کیبورد

image

یکی از بزرگ‌ترین معضلات در هنگام نوشتن متون بلند بر روی تلفن‌های هوشمند این است که به راحتی نمی‌توانید نوشته‌های قبلی خود را اصلاح کنید. کنترل نشانگر کیبورد عموما کار دشواری است، خصوصا اگر لازم باشد متن‌ها را انتخاب، کپی و پیست کنید.

اپل قبلا قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده بود تا با تاچ سه‌بعدی روی کیبورد بتوانند کنترل بهتری روی نشانگر صفحه داشته باشند. این ویژگی برای دستگاه‌های فاقد تاچ سه‌بعدی از طریق لمس طولانی روی دکمه اسپیس انجام می‌شد. حالا در iOS 13 کوپرتینویی‌ها سعی کرده‌اند این امکان را بهبود ببخشند.

image

در این نسخه علاوه بر دسترسی به کیبوردِ شبه-تاچ‌پد می‌توانید با یک حرکت علامت نشانگر را بردارید و آن را هر جا که می‌خواهید قرار دهید. اکنون دیگر خبری از ذره‌بین نیست و صرفا با درگ کردن انگشت خود می‌توانید جای نشانگر را تغییر دهید. این قضیه برای انتخاب متن‌ها هم صادق است: کافی است یک طرف انتخابگر متن را بگیرید و آن به آسانی به هر جایی که می‌خواهید انتقال دهید.

کیبورد پیش‌فرض سوایپ

image

یکی از قابلیت‌های که از مدت‌ها پیش در کیبوردهای شخص ثالث عرضه شده و کاربران اپل هنوز در کیبورد رسمی سیستم از آن بی‌بهره باقی مانده‌اند قابلیت سوایپ است. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد با کمترین نیاز به برداشتن انگشت از روی صفحه عبارات را بنویسید.

این مسئله باعث شده بسیاری از کاربران در سال‌های اخیر کیبوردهای شخص ثالث را به کیبورد پیش‌فرض iOS ترجیح دهند. اما اپل بالاخره به این نیاز پاسخ داده و قابلیت سوایپ را به کیبورد خود اضافه کرده است. با کمک این ویژگی با سرعت بیشتری می‌توانید متن‌ها را روی صفحه کوچک آیفون بنویسید تا بهره‌وری شما از این نظر هم افزایش پیدا کند.

میموجی

image

میموجی اپل در ابتدا قرار بود آواتاری دیجیتالی از چهره کاربر باشد، ولی تنظیمات شخصی‌سازی این قابلیت محدودیت‌های زیادی داشت که اجازه نمی‌داد بتوانیم تمام ویژگی‌های چهره خودمان را در این آواتار پیاده‌سازی کنیم.

خوشبختانه در iOS 13 امکانات بسیار بیشتری در اختیار ما قرار گرفته تا علاوه بر رنگ پوست و مو بتوانیم سایر اجزای صورت مثل چشم، ابرو، بینی، چانه و حتی زیورآلات تزئینی را شخصی‌سازی کنیم.

پشتیبانی از کنترلرها

image

سیستم عامل iOS قبلا هم از کنترلرهای بلوتوث پشتیبانی می‌کرد، اما این کنترلرها باید از گواهی MFi برخوردار می‌بودند. اگر گیمر باشید حتما می‌دانید که یافتن یک کنترلر MFi با طراحی مناسب و عملکرد قابل قبول کار بسیار سختی است. در نتیجه سوالی که پیش می‌آمد این بود که چرا باید هزینه زیادی را صرف تهیه کنترلری کنیم که به جز پشتیبانی توسط اپل به هیچ دردی نمی‌خورد، در حالی که کنترلرهای محبوب زیادی در بازار وجود دارد.

در iOS 13 بالاخره امکان استفاده از کنترلرهای پرطرفدار – مثل کنترلرهای پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس – فراهم شده است. طریقه استفاده از این کنترلرها بسیار ساده است و فقط باید کنترلر خود را در حالت جفت شدن یا Pairing Mode قرار دهید، سپس می‌توانید به آیفون مراجعه کرده و از بخش بلوتوث آن را پیدا کنید.

Reminders و Notes: همگام شدن با سایرین

image

اپلیکیشن Reminders بالاخره آپدیت شد تا رابط کاربری آن سر و شکل جدیدتری پیدا کند و بهتر بتوانید از آن استفاده کنید. حالا امکان مرتب‌سازی یادآورها از طریق فهرست‌های رنگی و پرچم‌ها وجود دارد و می‌توانید فهرست‌های کاری خود را با یک نفر دیگر در میان بگذارید؛ از این طریق هر دوی شما قادر به افزودن کارهای جدید و تکمیل آن‌ها خواهید بود.

اپلیکیشن Notes هم به قابلیت تازه‌ای برای اشتراک‌گذاری مجهز شده است، بنابراین حالا می‌توانید یک یادداشت یا پوشه‌ای از یادداشت‌ها را با سایر کاربران iOS به اشتراک بگذارید تا همگی بتوانند آن‌ها را بخوانند و ویرایش کنند.

Photos

image

اگر واقع‌بین باشیم، ما معمولا به سراغ ۹۰ درصد عکس‌هایی که می‌گیریم نمی‌رویم. در دنیای امروز که قدرت دوربین تلفن‌های هوشمند به حد بسیار بالایی رسیده، اکثر کاربران به طور متناوب عکاسی می‌کنند و به همین خاطر تصاویر زیادی در گالری گوشی خود دارند. با این حال به دلیل تعداد بالای تصاویر، پیدا کردن سریع و آسان عکس‌ها کاری دشوار است.

اپل در iOS 13 اپلیکیشن Photos را آپدیت کرده تا تصاویر بهتر فیلتر و دسته‌بندی شوند. این برنامه حالا می‌تواند عکس‌های تکراری را از هم تشخیص دهد و در بعضی از دسته‌بندی‌ها صرفا بهترین عکس‌های هر روز را به نمایش بگذارد. خبر خوب چیست؟ اسکرین‌شات‌ها به طور خودکار مخفی می‌شوند. البته اگر بخواهید کنترل بیشتری روی تمام تصاویر گالری داشته باشید، می‌توانید به بخش All photos بروید.

حالا نوار جدیدی به پایین صفحه اضافه شده که چهار بخش دارد: سال‌ها (Years)، ماه‌ها (Months)، روزها (Days) و تمام تصاویر (All Photos). با کمک این دسته‌بندی تازه می‌توانید در خطوط زمانی مختلف و مشخص جابجا شوید. البته این روش آن قدرها جدید نیست و قبلا هم مشابه آن را در iOS دیده بودیم. اما استفاده و مشاهده از رابط کاربری این اپلیکیشن ساده‌تر شده است.

image

ادیتور ویدیو هم حالا نسبت به قبل خیلی پیشرفته‌تر شده. قبلا صرفا می‌توانستید ویدیوها را برش دهید، اما در iOS 13 امکان برش، چرخاندن، افزودن فیلتر، اصلاح نوردهی و رنگ هم وجود دارد.

Siri

اگرچه سیری شروع قدرتمندی داشت اما رفته‌رفته در مقایسه با سایر دستیارهای صوتی از جمله گوگل اسیستنت خیلی عقب افتاد و صدای آن کمی رباتیک به نظر می‌رسید. به همین خاطر کوپرتینویی‌ها در iOS 13 دست به کار شده‌اند تا با تغییر الگوریتم‌های سیری کاری کنند که صدای این دستیار صوتی بهتر از قبل شود. حالا اگرچه این دستیار هوشمند هنوز جای پیشرفت دارد، ولی صدای آن خیلی بهتر از قبل شده است.

Find My

image

اپل در iOS 13 دو اپلیکیشن Find Friends و Find iPhone را با هم ادغام کرده و یک اپلیکیشن جامع به نام Find My ساخته که سه زبانه داخل آن وجود دارد: اشتراک‌گذاری موقعیت با دوستان، یافتن دستگاه‌ها و تنظیمات. در هر یک از این زبانه‌ها تغییراتی ایجاد شده اما رابط کاربری برنامه همچنان مشابه قبل است.

میانبرهای سیری

قابلیت Siri Shortcuts یا میانبرهای سیری یکی از تغییرات جالب iOS 12 بود. این قابلیت به شما اجازه می‌داد در صورت وقوع رویدادهای خاص (مثل رسیدن به خانه) آیفون خود را طوری تنظیم کنید که کارهای خاصی را به طور خودکار انجام دهد. میانبرهای سیری قابلیت بسیار قدرتمندی است اما یادگیری نحوه استفاده از توانمندی‌های این ویژگی به کمی تفکر برنامه‌نویسانه نیاز دارد. به عبارت دیگر، اگر هیچ ایده‌ای ندارید که چطور از این ویژگی استفاده کنید شاید بهتر باشد که از جستجوی گوگل کمک بگیرید.

image

iOS 13 سعی می‌کند بستر خلق میانبرهای جدید توسط کاربران عادی را تسهیل نماید. در نسخه جدید این اپلیکیشن زبانه تازه‌ای به نام Automation به چشم می‌خورد که به شما اجازه می‌دهد به‌راحتی با انتخاب موقعیت‌های از پیش آماده‌شده میانبر بسازید. پس از انتخاب موقعیت مربوطه باید عملیات اجرایی مدنظر خود را انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید بگویید «وقتی محل کار را ترک کردم، حجم صدا را به ۸۰ درصد برسان» یا «وقتی به دستگاه بلوتوث X وصل شدم، موسیقی پخش کن».

تاچ سه‌بعدی غیرواقعی

image

 

اپل تاچ سه‌بعدی را از روی گوشی‌های جدید خود حذف و آن را با قابلیت تازه‌ای به نام تاچ هپتیک جایگزین کرده؛ این قابلیت همان لمس طولانی است که با لرزشی از طرف موتور تپتیک همراه می‌شود. البته اگر موبایلی دارید که از تاچ سه‌بعدی پشیبانی می‌کند، همچنان می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید، اما اکثر ویژگی‌های آن به تاچ هپتیک منتقل شده است؛ یعنی اگر انگشت خود را در آیفون ۸ روی آیکن‌های صفحه نگه دارید، بازخوردی که به شما داده می‌شود دقیقا مشابه تاچ سه‌بعدی است. تنها تفاوت این دو ویژگی در سرعت بالاتر تاچ سه‌بعدی است؛ حتی انیمیشنی که میزان فشار انگشت را روی آیکن‌ها نشان می‌داد هم از بین رفته است.

سایر قابلیت‌ها

iOS 13 در کنار تمام قابلیت‌های بزرگ و جدید خود چند قابلیت کوچک هم دارد که توجه زیادی به آن‌ها نشده اما همچنان لایق بررسی هستند.

image

دانلود فایل‌ها دیگر ماموریتی غیرممکن نیست. در گذشته اگر روی لینک دانلود یک فایل تپ می‌کردید، سافاری یا سعی می‌کرد آن فایل را باز کند یا آن را برای اپلیکیشنی بفرستد که قابلیت باز کردن آن را داشته باشد. ولی در iOS 13 عملا امکان دانلود فراهم شده و فایل‌ها به آیکلاود درایو منتقل می‌شوند. البته همچنان امکان دسترسی به فایل سیستم آیفون وجود ندارد، اما همین تغییر هم به خودی خود تغییر خوب و بزرگی به حساب می‌آید.

حالا خود سافاری به دانلود منیجر مجهز شده تا بتوانید فایل‌های مورد نظر خود را از داخل مرورگر دانلود کنید. این دانلود منیجر از امکان توقف و ازسرگیری دانلود‌ها پشتیبانی می‌کند و با کمک آن می‌توانید مستقیما به اپلیکیشن Files بروید تا به دانلودهای خود دسترسی داشته باشید.

تغییر قابل توجه بعدی الزام اپل به استفاده از قابلیت Sign in with Apple ID برای توسعه‌دهندگان است. اگر اپلیکیشنی از گزینه‌های Sign in with Facebook و Sign in with Google استفاده کرده باشد، حالا مجبور است گزینه Sign in with Apple را هم در اختیار کاربر قرار دهد. اپل با این قابلیت ایمیلی غیرواقعی برای کاربر می‌سازد تا افراد برای وارد شدن به سرویس‌های مختلف لازم نباشد از ایمیل اصلی خود استفاده کنند. به این ترتیب، هر زمان که دیگر تصمیمی برای استفاده از آن سرویس نداشته باشید، به راحتی می‌توانید از آن‌جا خارج شوید و دیگر ایمیل اسپم نگیرید.

image

منوی اشتراک‌گذاری شکل و شمایل مدرن پیدا کرده است. دیگر از آن فهرست طولانی افقی خبری نیست و حالا به جای آن فهرستی عمودی را می‌بینید که مشاهده و استفاده از آن خیلی راحت‌تر است.

اکثر ویژگی‌های قابل بررسی و مهم iOS 13 از این قرار بود. نسخه سیزدهم سیستم عامل iOS نسخه‌ای پخته، سریع و پایدار است که بهینه‌سازی‌های جذاب و مهمی دارد. برای استفاده از این نسخه همین حالا می‌توانید آیفون 6s یا آیفون‌های بعدی خود را آپدیت کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

sajjad

۱۳۹۸/۶/۳۱
تمام این قابلیت ها مدت خیلی زیادی که برای اندروید مهیاست!نمیدونم چرا اپل انقد دیر به فکر عرضه این آیتم ها افتاده،هرچند که بازم راضی کنندس و تا حدودی نیاز به اپلیکیشن های واسط رو کم میکنه.
یکی از رو مخ ترین قسمت های ios نشانگر کیبورد بود که امیدوارم درست شده باشه،چون خودم هنوز آپ نکردم که ببینم چطوره.

iPhone SE

۱۳۹۸/۶/۳۱
خسته نباشید واقعاً !!
IOS 13 چهار روز پیش منتشر شد اونوقت شما الان خبر انتشارش رو گذاشتید!! :))
یکم واسه گفتن این خبر دیر نیست؟!
به هر حال ممنون جهت خبر و اطلاع رسانی (البته با تأخیر!)