خانهاخبار
دستگاه مرموز هوآوی با چیپست Kirin 990 در بنچمارک Geekbench حاضر شد

دستگاه مرموز هوآوی با چیپست Kirin 990 در بنچمارک Geekbench حاضر شد

در گذشته نه چندان دور شاهد رونمایی از چیپست Kirin 990 بودیم و حال دستگاهی مجهز به این پردازنده در بنچمارک گیک بنچ حضور پیدا کرده است.
۱۳۹۸/۶/۲۴

در نمایشگاه IFA 2019 شاهد رونمایی از پردازنده جدید هوآوی با نام کایرین 990 بودیم. Kirin 990 اولین پردازنده پرچمدار جهان با مودم 5G ادغام شده محسوب می‌شود که علاوه بر اشغال فضای کمتر، مصرف انرژی بهینه‌تری در مقایسه با پردازنده‌های مجهز به مودم 5G مستقل نیز دارد. این چیپست توسط بخش HiSilicon شرکت هوآوی طراحی شده و شرکت TSMC آن را با لیتوگرافی 7nm+ EUV به تولید رسانده است. فرایند EUV یا لیتوگرافی Extreme Ultraviolet، یک روش دقیق برای تولید الگو روی تراشه است. این روش باعث افزایش تعداد ترانزیستورها و کاهش مصرف انرژی می‌شود.

نسخه 5G این چیپست دارای 10.3 میلیارد ترانزیستور و مدل 4G آن دارای 8 میلیارد ترانزیستور است. این چیپست قدرت گوشی‌های سری هوآوی میت 30 را تامین می‌کند و در نسخه بهبودیافته هوآوی میت ایکس و پرچمداران نسل آینده سری P، هوآوی P40 مورد استفاده قرار می‌گیرد. به تازگی یک محصول ناشناس هوآوی مجهز به این چیپست در بنچمارک گیک بنچ حضور پیدا کرده است. این دستگاه دارای شماره مدل NLE-AL00 است. این گوشی هوشمند می‌تواند یکی از مدل‌های هوآوی میت 30 و یا یک پرچمدار جدید شرکت آنر باشد. این دستگاه دارای سیستم عامل پیش فرض اندروید 10 بوده و از 8 گیگابایت رم بهره می‌برد.

image

در حالی که کایرین 990 یک پردازنده قدرتمند محسوب می‌شود، در مقایسه با چیپست اپل A13 Bionic عملکرد ضعیف‌تری دارد. اپل در گذشته نه چندان دور همزمان با رونمایی از گوشی‌های سری آیفون 11، جدیدترین پردازنده خود را نیز معرفی کرد. چیپست کایرین 990 در بنچمارک گیک بنچ در بخش تک هسته‌ای امتیاز 3842 و در بخش چند هسته‌ای امتیاز 11644 را کسب کرده است. با توجه به فرکانس پایه 1.86 گیگاهرتز نمونه موجود در این بنچمارک، انتظار می‌رود با مدل 4G آن روبه‌رو باشیم. فرکانس هسته‌های Cortex-A55 مورد استفاده در نسخه 5G برابر با 1.95 گیگاهرتز است. چیپست اپل A13 بایونیک در بنچمارک Geekbench در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب موفق به کسب امتیاز 5472 و 13769 شده که بسیار بالاتر از نتایج بدست آمده توسط چیپست Kirin 990 هوآوی است.

چیپست اپل A13 Bionic توسط خود اپل طراحی شده؛ با این حال شرکت TSMC وظیفه تولید آن را بر عهده داشته است. این پردازنده توسط لیتوگرافی بهبودیافته 7nm+ EUV با نام N7 Pro به تولید رسیده است. شرکت TSMC از سال آینده تولید تراشه‌های 5 نانومتری را شروع خواهد کرد و سال 2022 شاهد شروع تولید تراشه‌ها با معماری 3 نانومتری خواهیم بود. این موضوع به معنای افزایش قدرت و همچنین کاهش مصرف انرژی این پردازنده‌های شرکت TSMC است. در حالی که چیپست کایرین 990 در نسخه 5G خود دارای 10.3 میلیارد ترانزیستور است، تراشه‌های 5 نانومتری از 171.3 میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع بهره می‌برند. علاوه بر این موضوع، احتمال استفاده از مواد دیگری در تراشه‌های آینده وجود دارد که کاهش مصرف انرژی را در پی خواهد داشت. TSMC در حال تحقیق برای پیدا کردن جایگزین سیلیکون است؛ با این حال هنوز معلوم نیست این تحقیقات به نتیجه برسد یا خیر.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مسعود عنایتی

۱۳۹۸/۶/۲۴
یا p40 هست یا honor 20