خانهاخبار
سیر تکامل گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت

سیر تکامل گوشی‌های سامسونگ گلکسی نوت

در این مطلب سعی داریم به طور اجمالی به مرور پرونده گلکسی نوت سامسونگ بپردازیم. این غول تکنولوژی سال 2011 اولین گوشی از خانواده محبوب گلکسی نوت را رسما معرفی کرد. گلکسی نوت اصلی با شمایل عجیب و پنل نمایش بزرگش اولین فبلت پرچمدار دنیای موبایل شناخته می‌شود.
۱۳۹۸/۶/۹

گوشی هوشمند گلکسی نوت که سال 2011 میلادی معرفی شد، بدون شک اولین گوشی مجهز به پنل نمایش بزرگ و همچنین آغازگر این ترند محبوب شناخته می‌شود. علاوه بر این، عبارت فبلت که ترکیبی از تبلت و گوشی است هم برای اولین بار پس از عرضه گلکسی نوت سامسونگ استفاده شد. گوشی گلکسی نوت در مقایسه با سایر گوشی‌هایی که در آن سال‌ها در بازار موجود بودند، به شکل عجیبی بزرگ طراحی شده بود و مشخصات فنی سطح بالایی هم داشت. این گوشی 5.3 اینچی طرفداران به خصوصی داشت و ابعاد کلی آن هنوز توسط عموم کاربران پذیرفته نشده بود.

اولین گوشی گلکسی نوت سامسونگ برخلاف انتظارها شکست نخورد. این مدل درواقع پیشروی همان ترند موجود شد که حالا محبوب‌ترین گوشی‌ها هم به دنبالش با پنل نمایش بزرگ‌تر از گذشته طراحی می‌شوند. همه پرچمداران سری‌های محبوب امروزی مانند گلکسی نوت 2011 سامسونگ با مشخصات فنی سطح بالا توسعه پیدا می‌کنند و ترجیحا نمایشگر بزرگ دارند.

به تدریج ابعاد همه گوشی‌های هوشمند سایر سازندگان افزایش یافت و حالا دیگر گلکسی نوت سامسونگ بزرگترین گوشی به شمار نمی‌رود. ممکن است برخی بگویند پرچمداران گلکسی اس همچنان محبوبیت بیشتری دارند. از طرفی همه گلکسی‌ نوت‌ها تا به حال توانسته‌اند پس از معرفی و عرضه رسمی بازار را به چنگ بیاورند و همان‌طور که احتمالا می‌دانید، همواره قدرتمندترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ بوده‌اند.

همچنان که خانواده پرچمداران گلکسی نوت سامسونگ توسعه پیدا می‌کند، تصمیم گرفتیم مروری بر سرگذشت و تاریخچه این سری محبوب داشته باشیم.

تکامل خانواده گوشی‌های گلکسی نوت سامسونگ

  • 2011: Galaxy Note اصلی
  • 2012: Galaxy Note 2
  • 2013: Galaxy Note 3، Note 3 Neo
  • 2014: Note 4
  • 2015: Note 5
  • 2016: Note 7 (جمع آوری شد)
  • 2017: Note 8
  • 2018: Note 9
  • 2019: Note 10 و Note 10 Plus

 

Samsung Galaxy Note

پدربزرگ همه گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ

فبلت که ترکیبی از گوشی و تبلت است، با پنل نمایش بزرگ در ابعادی بزرگ‌تر از سایر گوشی‌های هوشمند رایج و در سپتامبر سال 2011 رسما معرفی شد. گلکسی نوت درواقع اولین دستگاه هوشمند اندرویدی سطح بالا و پرچمدار به شمار می‌رود که با چنین مشخصاتی به همراه قلم استایلوس اختصاصی رونمایی شد. این گوشی پرچمدار کمپانی سامسونگ از پنل نمایش سوپر امولد در ابعاد 5.3 اینچ با وضوح تصویر 800 در 1280 بهره می‌گرفت و تراکم پیکسلی 285 آن در مقایسه با سایر محصولات موبایلی سال 2011 بسیار چشمگیر بود.

image

این دستگاه پیشروی سامسونگ همچنین به پردازنده دو هسته‌ای اگزینوس 4 با قدرت فرکانس بیشینه 1.4 گیگاهرتز مجهز شده بود. در آن زمان پردازنده پرچمدار کوالکام، اسنپدراگون S3 با بیشینه قدرت فرکانس 1.5 گیگاهرتز شناخته می‌شد. گلکسی نوت سامسونگ همچنین از 1 گیگابایت رم و باتری قابل تعویض 2500 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و از بهترین دستگاه‌های سال 2011 میلادی بود.

البته این گوشی منحصر به فرد بی نقص نبود. دو بخش مشخص کیفیت تماس صوتی و دوربین از نقاط ضعف آن شناخته شدند. با این حال باید منطقی باشیم و بگوییم که گوشی گلکسی نوت تنها ابتدای مسیر موفقیت آمیز سامسونگ شناخته شد و این غول تکنولوژی پس از آن توانست محصولات خانواده مذکور را به تدریج توسعه دهد و بهبود ببخشد.

گلکسی نوت 2011 سامسونگ در ابتدا به خاطر ابعاد بزرگ و پنل نمایش بزرگش مورد انتقاد قرار گرفت اما این موضوع کم کم به ترندی محبوب در سرتاسر دنیا تبدیل شد و گلکسی نوت را به اولین فبلت دنیا تبدیل کرد. سامسونگ ظرف مدت کمتر از یک سال پس از عرضه گلکسی نوت موفق شد تعداد تقریبا 10 میلیون دستگاه از آن را به فروش برساند. بدون شک همین موفقیت چشمگیر برای پدربزرگ گوشی‌های خانواده گلکسی نوت باعث شد خانواده نوت در میان محصولات کمپانی سامسونگ پا بگیرد و ادامه پیدا کند.

Samsung Galaxy Note II

پس از موفقیت چشمگیر برای گلکسی نوت، سامسونگ خودش را موظف به توسعه و معرفی یک پرچمدار جانشین و بهبود یافته دیگر کرد. در همین راستا، Note II با بهبودها و به روزرسانی‌های چشمگیر در هر بخش و زمینه توسعه یافت. این بهبودها و تغییرات از طراحی ظاهری که مشخصا از پرچمداران 2012 سازنده ازجمله گلکسی اس 3 الهام گرفته شده بود تا تغییرات چشمگیر دیگر در مشخصات و قابلیت‌ها همراه بود.

image

پرچمدار سامسونگ Note II به پنل نمایش 5.5 اینچی سوپر امولد با وضوح تصویر 720 در 1280 و تراکم پیکسلی 265 مجهز شد. پردازنده داخلی آن چیپست اگزینوس چهار هسته‌ای 4412 با قدرت فرکانس 1.6 گیگاهرتز در نظر گرفته شد. این فبلت از 2 گیگابایت رم و باتری 3100 میلی آمپر ساعتی بهره می‌گرفت.

سامسونگ در توسعه نسل دوم فبلت‌های نوت تلاش کرد همه معایب مورد انتقاد در گلکسی نوت ابتدایی را در نظر بگیرد و آن‌ها را مرتفع سازد. دوربین پرچمدار Note II قادر به ثبت تصاویر باکیفیت بود و کیفیت تماس صوتی هم به قدر تحسین برانگیزی بهبود یافته بود. به طور کلی Note II توانست مسیری را که نوت اصلی آغاز کرده بود، به خوبی پیش براند.

Samsung Galaxy Note 3

«فبلت» توانست تازه‌ترین رویکرد طراحی کمپانی سامسونگ را با آن قاب پشتی که نمای چرمی داشت به نمایش بگذارد و حس سطح بالا بودن را بیش از پیش القا کند. این فبلت نسل سوم همچنین آغازگر و اولین در بسیاری زمینه‌ها شمرده می‌شود. نوت 3 هم مانند نوت اصلی در دو نسخه متفاوت عرضه شد. یک نسخه با پشتیبانی از شبکه ارتباطی LTE و مجهز به پردازنده اسنپدراگون 4 هسته‌ای 800 با قدرت فرکانس بیشینه 2.3 گیگاهرتز توسعه یافت و نسخه دیگرش هم با پشتیبانی از شبکه 3G و مجهز به پردازنده داخلی اگزینوس 5 Octa و قدرت فرکانس بیشینه 1.9 گیگاهرتز روانه بازار شد.

image

این نسل هم نسبت به نسل‌های قبلی بزرگ‌تر طراحی شده بود. گلکسی نوت 3 با پنل نمایش 5.7 اینچی سوپر امولد و وضوح تصویر 1080 در 1920 به همراه تراکم پیکسلی 386 توسعه یافت. دوربین تکی 13 مگا پیکسلی آن در پنل پشتی قادر به ضبط ویدیوهای 4K بود. نوت 3 اولین پرچمدار کمپانی سامسونگ در این زمینه‌ها به شمار می‌رفت. نوت 3 همچنین از باتری 3200 میلی آمپر ساعتی قدرت می‌گرفت اما با این وجود هم نتوانست در فهرست بهترین گوشی‌ها با دوام باتری زیاد قرار بگیرد.

نکته کلیدی دیگر در توسعه گلکسی نوت 3 ، در نظر گرفتن 3 گیگابایت حافظه رم برای آن بود که قابلیت دستگاه را برای امکانات مالتی تسکینگ افزایش می‌داد. سامسونگ در این فبلت همچنین رابط کاربری TouchWiz و قلم استایلوس را هم بهبود بخشید.

Samsung Galaxy Note 3 Neo

تجربه گلکسی نوت برای عموم کاربران

پرچمدار Galaxy Note 3 Neo در اوایل سال 2014 به عنوان نسخه‌ای سطح پایین و دستکاری شده از نوت 3 معرفی شد. پیش از هر چیز، پنل نمایش سوپر امولد در این مدل به 5.5 اینچ کاهش یافت و وضوح تصویرش هم 720 در 1280 شد. بدین ترتیب تراکم پیکسلی در پنل نسخه NEO معادل 267 پیکسل بود.

image

این گوشی همچنین از پردازنده 6 هسته‌ای اگزینوس 5 Hexa با فرکانس بیشینه 1.7 گیگاهرتز قدرت می‌گرفت. میزان حافظه رم هم در Neo از 3 به 2 کاهش یافت و لنز تکی 8 مگا پیکسلی در پنل پشتی آن جای گرفت. در ادامه باتری کوچکتر با ظرفیت 3100 میلی امپر ساعت برای این نسخه در نظر گرفته شد اما به طور کلی دوام باتری در Note 3 Neo بیش از نوت 3 بود.

Galaxy Note 3 Neo از نظر سخت افزاری در حد و اندازه Galaxy Note II ظاهر شد. این نسخه همچنین با پنل پشتی که نمای چرمی داشت معرفی شد. گوشی Galaxy Note 3 Neo تحت عنوان یک گوشی پرچمدار اما ارزان قیمت به بازار معرفی شد اما همچنین گران قیمت به شمار می‌رفت.

Samsung Galaxy Note 4

پرچمدار گلکسی نوت 4 سامسونگ را باید اولین دستگاه سامسونگ با پشتیبانی از پنل نمایش سوپر امولد و کیفیت کواد اچ دی بدانیم که به بازارهای جهانی هم راه پیدا کرد. این گوشی همچنین با فریم فلزی توسعه پیدا کرد.

image

نوت 4 به پردازنده اسنپدراگون 805 مجهز شد که قدرت بیشینه فرکانس آن هم 2.7 گیگاهرتز بودو نسخه دیگر این پرچمدار به پردازنده اگزینوس 5433 با قدرت فرکانس بیشینه 1.9 گیگاهرتز مجهز شد.

گلکسی نوت 4 مانند نوت 3 از 3 گیگابایت رم بهره می‌گرفت. این پرچمدار هم مانند نسل‌های قبلی استانداردهای تازه‌ای را تعریف کرد و به اثبات رساند که گوشی توانمندی در زمینه دوربین است.

Samsung Galaxy Note Edge

در حالی که هیچکس در انتظار معرفی دستگاهی با طراحی عجیب و تازه توسط سامسونگ نبود، این غول تکنولوژی از گوشی پرچمدار Galaxy Note Edge خود با پنل نمایش نوین که از لبه‌ها خمیده شده بود، رونمایی کرد. پرچمدار Note Edge به جز تغییرات چشمگیر پنل نمایش تازه‌اش که همچنین به ابعاد 5.6 اینچ کاهش یافته بود، از نظر طراحی و همچنین سخت افزار مشابه نوت 4 توسعه پیدا کرده بود.

image

Samsung Galaxy Note 5

نوت 5 طراحی شیشه و فلز را از گلکسی اس 6 الهام گرفت اما همچنین درگاه microSD از آن حذف و باتری آن به نوع غیر قابل تعویض تبدیل شد. نوت 5 همچنین بدون حسگر مادون قرمز معرفی شد. تصمیم سامسونگ برای اینکه نوت 5 را در بازارهای اروپایی به فروش نرساند هم باعث شد که میزان فروش کل این دستگاه کاهش پیدا کند.

image

گوشی نوت 5 برخلاف این تصمیم سازنده برای فروش محدود همچنان گوشی توانمندی تا به امروز به شمار می‌رود و در زمان عرضه خودش توانست مورد قبول کاربران بسیاری هم قرار بگیرد. این پرچمدار در کنار طراحی ظاهری زیبا و نسبت تصویر به بدنه جالب توجهش، به پردازنده داخلی اگزینوس 7420 مجهز شد که یکی از برترین پردازنده,‌ها در سال 2015 بود. در کنار این پردازنده پرچمدار، نوت 5 از 4 گیگابایت رم بهره می‌گرفت.

قلم استایلوس که یکی از نکات مهم و مثبت درباره پرچمداران نوت شناخته می‌شود هم در نوت 5 به روزرسانی شد و سطح حساسیت آن به 2048 رسید. پرچمدار مذکور از نظر نرم افزاری هم قابلیت‌هایی را به همراه داشت. مهم‌تر از همه کاربران می‌توانستند قلم استایلوس را در درگاهش درآورند و بدون نیاز به روشن کردن دستگاه، روی آن یادداشت بنویسند. همچنین نوت 5 اولین گوشی در این خانواده بود که قلم استایلوس آن با مکانیزم خودکار بیرون ران، از دستگاه خارج می‌شد.

Samsung Galaxy Note 7

گلکسی نوت 7 احتمالا گوشی هوشمندی است که سامسونگ تمایل دارد آن را از پرونده خود و حافظه تاریخی بازار پاک کند. این گوشی که طراحی ظاهری جذابی هم داشت، به باتری‌ نامناسبی مجهز شده بود که باعث شد پس از عرضه باعث منفجر شدن دستگاه شود. این مشکل ابتدا توسط تعداد معدودی از کاربران شناسایی شد و سامسونگ را مجبور کرد همه دستگاه‌های گلکسی نوت 7 را از بازار جمع اوری کند.

image

و البته خبری هم از نوت 6 نبود. سامسونگ تصمیم گرفت از نامگذاری گوشی آن سال تحت عنوان نوت 6 بگذرد زیرا پرچمداران این سری یک رقم از پرچمداران خانواده گلکسی اس عقب افتاده بودند.

Samsung Galaxy Note 8

گلکسی نوت 8 در مرحله حساسی از فعالیت کمپانی سامسونگ معرفی شد. یک سال پیش از آن فاجعه گلکسی نوت 7 پیش آمده بود که سامسونگ را وادار به جمع آوری همه دستگاه‌ها از بازار کرد. به همین خاطر همه چشم‌ها به این غول تکنولوژی دوخته شده بود تا ببینند که نسل آینده چگونه معرفی می‌شود و آیا همچنان قرار است مشکل باتری و منفجر شدن را داشته باشد یا خیر. گلکسی نوت 8 پیش از نهایی شدن طراحی بارها تحت آزمایش‌های متعدد و سنگین توانایی باتری قرار گرفت. نوت 8 همچنین از طراحی شیشه و فلز بهره می‌برد.

image

نوآوری‌های سامسونگ در توسعه گلکسی نوت 8 شامل پنل نمایش بزرگ، مموری بیشتر و دوربین تله فوتو می‌شود که البته برای اولین بار کاربران را قادر ساخت تصاویر پرتره را با امکان Live Focus به ثبت برسانند. این قابلیت کمک می‌کند فضای اطراف تار شود و تصویر حرفه‌ای به نظر برسد.

Samsung Galaxy Note 9

گلکسی نوت 9 سامسونگ با یک به روزرسانی و بهبود چشمگیر در خانواده نوت همراه شده است. سامسونگ این پرچمدار را با باتری بزرگ 4000 میلی آمپر ساعتی معرفی کرد تا تجربه یک روز دوام باتری را برای کاربران دستگاه نوت خود فراهم آورد.

image

کمپانی سامسونگ همچنین چینش دوربین اصلی را به شکل افقی ترتیب داد. نوت 9 سال گذشته با پردازنده پرچمدار کوالکام اسنپدراگون 845 ( و همچنین اگزینوس 9810 برای بازارهای جهانی) معرفی شد. این گوشی همچنین 6 گیگابایت رم دارد و ظرفیت حافظه داخلی در نسخه استاندارد آن در مقایسه با نوت 8 که با 64 گیگابایت معرفی شده بود، به 128 گیگابایت افزایش داشته است.

البته این بهبودها به افزایش قیمت عرضه هم منجر شده است. گلکسی نوت 9 سامسونگ سال گذشته با قیمت حداقل 1000 دلار برای نسخه استاندارد به بازار عرضه شد.

قلم استایلوس همراه گلکسی نوت 9 برای اولین بار در این خانواده از امکان ارتباطی بلوتوث پشتیبانی کرد و کاربرانش را قادر ساخت به طور بی سیم بتوانند گوشی نوت خود را کنترل کنند.

Samsung Galaxy Note 10 و Note 10 Plus

در سال 2019 و برای اولین بار، خانواده گلکسی نوت سامسونگ در دو مدل مختلف رسما رونمایی شد. سامسونگ هر سال تنها یک مدل نوت را معرفی می‌کرد اما امسال شاهد رونمایی آن از دو مدل گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس بودیم. نوت 10 پلاس بزرگ‌تر طراحی شده است و علاوه بر باتری بزرگش همچنین برخی امکانات پیشرفته‌تر برای طرفداران پرچمداران خانواده گلکسی نوت دارد. در مقابل آن، گلکسی نوت 10 کمی کامپکت و کوچک دیده می‌شود و این بار تجربه استفاده از قلم استایلوس را در بسته کوچکتر ارائه می‌دهد.

image

خانواده گلکسی نوت امسال بهبودهای چشمگیری در طراحی و سبک و سیاق داشته‌اند؛ پنل نمایش آن‌ها از هر دو طرف بدون حاشیه کشیده شده و تنها ناچ حفره‌ای بسیار کوچکی در بخش بالای آن برای حسگر دوربین سلفی طراحی شده است. حاشیه‌های تقریبا به کلی از بین رفته‌اند و بدنه دستگاه هم باریک‌تر توسعه یافته است. سامسونگ امسال همچنین تغییراتی در نما و رنگ نهایی دستگاه‌ها ایجاد کرده است. رنگ Aura Glow گوشی گلکسی نوت 10 را با توجه به نوری که بر آن تابیده می‌شود، به رنگ‌های متفاوت نمایش می‌دهد.

خانواده گلکسی نوت 10 به طور کلی و از نظر قابلیت‌های سخت افزار داخلی بسیار شبیه به پرچمداران گلکسی اس 10 امسال سامسونگ توسه یافته‌اند. نوت 10 و نوت 10 پلاس برای بازارهای چین و آمریکا به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 855 مجهز شدند و نسخه جهانی‌شان از پردازنده سامسونگ اگزینوس 9825 قدرت می‌گیرد. دوربین اصلی هم در این خانواده تا حد بسیار زیادی مشابه دوربین گلکسی اس 10 5G توسعه پیدا کرده است.

قلم استایلوس 2019 هم حالا با به روزرسانی‌هایی همراه شده است. بازطراحی این قلم محبوب به آن سبک طراحی یکپارچه و همچنین بسته‌ای از امکانات مفید را ازجمله امکان کنترل دوربین افزوده است.

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Unknown

۱۳۹۸/۹/۲
موافقم...

car lover

۱۳۹۸/۶/۱۱
حیف نوت7 واقعا طراحیشو هنوزه که هنوزه دوست دارم به رغم اینکه اصلا طرفدار سامسونگ نبودم
بشدت حیف که اون بلا ها سرش اومد

رامین

۱۳۹۸/۶/۹
واقعا سری نوت سامسونگ پادشاهیه واسه خودش..هرکی استفاده کرده برای مدت طولانی میفهمه من چی میگم..حرف ندارن

Unknown

۱۳۹۸/۶/۹
و قسم بر Note?

احسان

۱۳۹۸/۶/۹
سلام
سال هاست از نوت یک تا نوت ۹
تمام خانواده نوت داشتم
شاید عادت باشه شاید علاقه
ولی در کل فوق العاده راضی هستم
ممنون از یادآوری خاطرات