خانهاخبار
اسنپدراگون 875 در سال 2021 با فرآیند تولید 5 نانومتری ساخته می‌شود

اسنپدراگون 875 در سال 2021 با فرآیند تولید 5 نانومتری ساخته می‌شود

بر اساس گزارشات جدید، تراشه اسنپدراگون 875 که قرار است در سال 2021 توسط TSMC ساخته شود، با فرآیند تولید 5 نانومتری تولید خواهد شد. این چیپست می‌تواند در هر میلی‌متر مربع 171.3 میلیون ترانزیستور داشته باشد.
۱۳۹۸/۶/۴

اسنپدراگون ۸۶۵ کوآلکام احتمالا پردازنده اصلی‌ترین پرچمداران سال آینده خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید این تراشه چه ویژگی‌ها و مشخصاتی خواهد داشت، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید تا ببینید چه انتظاراتی از اسنپدراگون ۸۶۵ داریم. کوآلکام تامین‌کننده پردازنده اکثر موبایل‌های بازار است اما این شرکت کارخانه تولید تراشه ندارد. آن‌ها در دو سال گذشته از TSMC تایوانی خواسته بودند تا اسنپدراگون ۸۴۵ و ۸۵۵ را بسازد. پیش از آن هم سامسونگ وظیفه تولید اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۳۵ را برعهده گرفته بود.

به گزارش وبسایت Sina.com، کوآلکام امسال از سامسونگ خواسته تا اسنپدراگون ۸۶۵ را بسازد. این غول بزرگ کره‌ای تراشه جدید کوآلکام را با فرآیند ۷ نانومتری EUV می‌سازد. منظور از فرآیند ۷ نانومتری تعداد ترانزیستورهایی است که درون یک تراشه جا داده می‌شود. هر چه این عدد پایین‌تر باشد، می‌توانید ترانزیستورهای بیشتری داخل تراشه جا دهید. هر چه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، تراشه قوی‌تر و مصرف انرژی آن بهینه‌تر می‌شود. گوردون مور، هم‌بنیان‌گذار اینتل، در قانون مور به سال ۱۹۶۵ می‌گوید تعداد ترانزیستورهای مدارهای مجتمع (مثل تراشه‌ها) هر سال دو برابر می‌شود. به منظور مقایسه کافی است اشاره‌ای به تراشه OMAP 3430 داشته باشیم که در سال ۲۰۰۹ بر روی موتورولا دروید به کار گرفته شد و با فرآیند ۶۵ میلی متری ساخته شده بود.

یکی از نسخه‌های اسنپدراگون ۸۶۵ به مودم 5G مجهز می‌شود

image

بخش EUV از فرآیند تولید ۷ نانومتری به لیتوگرافی فرابنفش شدید اشاره دارد. این فناوری برای علامت‌گذاری دقیق‌تر صفحات ظریف سیلیکونی که از آن‌ها برای تولید تراشه‌های الگودار استفاده می‌شود، از پرتوهای فرابنفش استفاده می‌کند. این الگوها تعیین می‌کنند که ترانزیستورها درون تراشه باید کجا قرار بگیرند و وقتی از پرتوهای با طول موج کوتاه (مثل پرتوهای EUV) برای طراحی این الگوها استفاده می‌شود، می‌توان ترانزیستورهای بیشتری را درون تراشه جا داد. استفاده از EUV در اسنپدراگون ۸۶۵ می‌تواند باعث افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی در توان عملکردی و ۳۰ تا ۵۰ درصدی در مصرف بهینه انرژی این چیپست شود. این تراشه که چند وقت پیش در بنچمارک گیک‌بنچ با امتیاز ۱۲٫۹۴۶ رویت شده بود به احتمال زیاد برای اولین بار در گلکسی اس ۱۱ سامسونگ به کار گرفته می‌شود. امتیاز جدیدترین پردازنده کوآلکام با نام اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس در حال حاضر ۱۰٫۹۴۶ است. 

حال اگرچه اسنپدراگون ۸۶۵ قرار است توسط سامسونگ ساخته شود، اما گزارشات حاکی از آن است که این تراشه دو نسخه با نام‌های Kona و Huracan خواهد داشت. هر دو مدل این تراشه از حافظه LPDDX5 و UFS 3.0 پشتیبانی می‌کند، ولی یکی از آن‌ها برخلاف دیگری مودم 5G دارد.

وبسایت Sina.com در گزارش خود می‌گوید اسنپدراگون ۸۷۵ که در سال ۲۰۲۱ به بازار می‌آید مجددا توسط TSMC تولید می‌شود. این تراشه با فرآیند ۵ نانومتری تولید خواهد شد و احتمالا در هر میلی‌متر مربع ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور خواهد داشت. در نتیجه قدرت و مصرف انرژی آن بسیار بهینه‌تر خواهد بود.

با این اوصاف آیا قانون مور همچنان صادق خواهد ماند؟ سال گذشته سامسونگ اعلام کرده بود که تا سال ۲۰۲۲ می‌خواهد به تولید تراشه ۳ نانومتری برسد و TSMC هم گفته بود که به دنبال راهکار جدیدی است تا بتواند ترانزیستورهای بیشتری درون تراشه‌های خود قرار دهد. TSMC می‌خواهد تراشه‌های خود را به جای حالت پهلو-به-پهلو به صورت عمودی کنار یکدیگر قرار دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۸/۶/۴
با این تفاسیر در سال۲۰۳۰
گلکسی۲۱ پِرو با تراشه‌ منفیِ پنج(۵-) نانومتر همراه خواهد بود?