خانهاخبار
گلکسی بوک S یا مک بوک ایر؛ سامسونگ موفق به شکست اپل می‌شود؟

گلکسی بوک S یا مک بوک ایر؛ سامسونگ موفق به شکست اپل می‌شود؟

گلکسی بوک S جدیدترین لپ‌تاپ سامسونگ محسوب می‌شود که در بازار باید با مک بوک ایر اپل رقابت کند. در این مطلب به مقایسه این دو محصول می‌پردازیم.
۱۳۹۸/۵/۲۶

سامسونگ برخلاف بازار گوشی‌های هوشمند که به صورت مستقیم با اپل رقابت می‌کند، تا به امروز در بخش لپ‌تاپ‌ها به صورت مستقیم با این شرکت وارد مبارزه نشده بود. به تازگی این برند کره‌ای از محصول جدیدی به نام گلکسی بوک S رونمایی کرده است. این لپ‌تاپ برای رقابت مستقیم با مک بوک ایر اپل توسعه یافته است. جدیدترین لپ‌تاپ سامسونگ ضخامت کمی دارد، از شبکه ارتباطی LTE پشتیبانی می‌کند و تا 23 ساعت قادر به همراهی کاربران است.

سامسونگ گلکسی بوک S تا ماه سپتامبر وارد بازار نخواهد شد؛ با این حال در زمان معرفی رسانه‌ها توانستند برای مدت زمان کوتاهی با آن کار کنند. مک بوک ایر جدید در گذشته نه چندان دور به صورت رسمی معرفی شده است. این لپ‌تاپ در مقایسه با نسل قبلی خود بهبودهایی را تجربه کرده که آن را آماده رقابت با گلکسی بوک اس می‌کند. در ادامه با مقایسه گلکسی بوک S و اپل مک بوک ایر همراه ما باشید.

مشخصات و قیمت

ابتدا مشخصات کامل و قیمت این دو محصول را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم که به شرح جدول زیر است:

 سامسونگ گلکسی بوک Sاپل مک بوک ایر
قیمت پایه (دلار)9991099
نمایشگر13.3 اینچی با رزولوشن 1080p و لمسی13.3 اینچی با رزولوشن 1080p
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 8cxاینتل Core i5-8210Y
رم8 گیگابایت8 و 16 گیگابایت
حافظه داخلی128 و 256 گیگابایتحداکثر 1 ترابایت
پورت‌ها2 پورت USB-C، پورت microSD، هدفون و درگاه سیمکارت2 پورت تاندربولت 3 و هدفون
وزن (کیلوگرم)0.9981.27


طراحی

image

نماینده اپل و سامسونگ از شاسی باریک، جذاب و مقاومی بهره می‌برند و بدون شک زیبا محسوب می‌شوند. اگر بخواهیم برنده این بخش را انتخاب کنیم، سامسونگ انتخاب ما خواهد بود. در ادامه دلیل این موضوع را برای شما مشخص می‌کنیم.

گلکسی بوک S حداکثر ضخامتی برابر با 12.7 میلی‌متر داشته و وزن آن به 998 گرم می‌رسد. این وزن و ضخامت در مقایسه با نماینده اپل کمتر است. حداکثر ضخامت مک بوک ایر برابر با 15.24 میلی‌متر بوده و وزن آن نیز به 1.27 کیلوگرم می‌رسد که بسیار سنگین‌تر از محصول سامسونگ است. اگرچه اپل به تازگی از نسخه جدید مک بوک ایر رونمایی کرده؛ با این حال همچنان حس یک لپ‌تاپ مربوط به سال 2012 را به کاربر منتقل می‌کند. باید به این نکته اشاره کرد که قدیمی بودن طراحی این محصول به معنای کیفیت پایین ساخت آن نیست.

گلکسی بوک S فاقد این مشکل است. سامسونگ با استفاده از المان‌های مختلف باعث شده با یک لپ‌تاپ جذاب روبه‌رو باشیم. پنل پشتی این دستگاه در محل لولای خود دارای یک انحنای بسیار جذاب بوده که طراحی مشابه با خودروهای سوپر اسپرت را به بیننده منتقل می‌کند. سامسونگ جدیدترین لپ‌تاپ خود را در رنگ‌های طلایی و خاکستری روانه بازار خواهد کرد. اپل مک بوک ایر در رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و خاکستری فضایی به فروش می‌رسد.

پورت‌ها

image

زمانی که یک لپ‌تاپ باریک را خریداری می‌کنید، باید خود را برای استفاده از دانگل‌ها آماده کنید. گلکسی بوک S سامسونگ به دو پورت USB Type-C مجهز شده که البته هیچ کدام از آن‌ها از تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کنند. از سایر پورت‌های این لپ‌تاپ می‌توان به درگاه کارت حافظه خارجی با پشتیبانی از حداکثر 1 ترابایت کارت حافظه خارجی، درگاه سیم کارت و جک 3.5 میلی‌متری اشاره کرد. مک بوک ایر اپل به دو پورت USB Type-C و جک 3.5 میلی‌متری هدفون مجهز شده است. پورت USB-C این لپ‌تاپ از تاندربولت 3 پشتیبانی می‌کند که به معنای انتقال سریع‌تر اطلاعات است.

نمایشگر

image

گلکسی بوک اس به یک صفحه نمایش 13.3 اینچی مجهز شده که دارای رزولوشن فول اچ دی است. در زمان بررسی اولیه ما، کیفیت تصویر این نمایشگر توجه ما را به خود جلب کرد. برای اعلام نظر نهایی خود در رابطه با کیفیت صفحه نمایش این لپ‌تاپ باید تا بررسی آن صبر کنیم. مک بوک ایر اپل به یک نمایشگر 13.3 اینچی با رزولوشن 1080p مجهز شده که 100 درصد گاموت رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. در حالی که این رقم برای لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت به 129 درصد می‌رسد، مک بوک ایر در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد. حداکثر روشنایی پنل مورد استفاده در محصول اپل برابر با 343 نیت است.

انتظار می‌رود سامسونگ در بخش نمایشگر موفق به شکست نماینده اپل شود. علت این موضوع را باید در تجربه سامسونگ در تولید گسترده پنل تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند جستجو کرد. علاوه بر این موضوع، لپ‌تاپ جدید این شرکت کره‌ای یعنی گلکسی بوک 2 نیز به نمایشگر بسیار باکیفیتی مجهز شده است. یکی از مزیت‌های گلکسی بوک S‌ نسبت به مک بوک ایر، استفاده از نمایشگر لمسی است.

عملکرد

image

تا زمانی که گلکسی بوک S بنچمارک‌های مربوط به عملکرد را پشت سر نگذارد، نمی‌توان آن را پیروز و یا بازنده این بخش دانست. پردازنده مورد استفاده در نماینده سامسونگ و اپل برای مصرف بهینه انرژی توسعه پیدا کرده‌اند، بنابراین نباید منتظر کارایی بالای آن‌ها باشید. مک بوک ایر به پردازنده اینتل Core i5-8210Y مجهز شده که در بنچمارک Geekbench 4 امتیازی برابر با 7880 کسب کرده که نسبت به میانگین امتیاز 14,678 کمتر است.

سامسونگ تصمیم گرفته برخلاف رقیب خود، از پردازنده شرکت کوالکام در جدیدترین لپ‌تاپ خود استفاده کند. قدرت سامسونگ گلکسی بوک S توسط چیپست اسنپدراگون 8cx تامین می‌شود که اولین پردازنده مخصوص لپ‌تاپ شرکت کوالکام است. این پردازنده توسط رسانه‌ها مورد بررسی قرار نگرفته است؛ با این حال کوالکام اعلام کرده قدرت این چیپست در مقایسه با پردازنده‌های اینتل سری Y بیشتر بوده و قابل مقایسه با پردازنده‌های سری U اینتل Core i5 است.

در نمایشگاه Computex 2019، شرکت کوالکام از نتایج بنچمارک PCMark 10 این پردازنده رونمایی کرد. عملکرد این پردازنده در برنامه‌های ورد و پاورپوینت و همچنین مرورگر Edge با پردازنده اینتل Core i6-8250U مقایسه شده بود. عملکرد این پردازنده‌ها در بیشتر مواقع یکسان و یا نماینده کوالکام عملکرد بهتری از خود نشان داده بود. برای بررسی دقیق عملکرد این پردازنده باید تا زمان عرضه گلکسی بوک S به بازار صبر کنیم.

کیبورد

در زمان بررسی اولیه گلکسی بوک S نتوانستیم با کیبورد آن زیاد کار کنیم؛ با این حال شکست کیبورد مورد استفاده در مک بوک ایر چندان کار سختی نیست. در حالی که کیبورد پروانه‌ای مورد استفاده در مک بوک ایر راحتی بالایی دارد، کاربران از عملکرد و عمق کم کیبوردها ناراضی هستند. اپل باید تغییراتی در مکانیزم کیبورد خود اعمال کند که البته شایعات اخیر چنین موضوعی را تایید می‌کنند. ظاهرا اپل از مکانیزم جدیدی برای کیبورد مک بوک پرو 16 اینچی استفاده می‌کند.

شارژدهی باتری

image

مک بوک ایر در بررسی‌های صورت گرفته شارژدهی نزدیک به 9 ساعت دارد که شامل وب گردی مداوم با اتصال وای فای و روشنایی 150 نیتی نمایشگر می‌شود. این میزان شارژدهی مناسب است؛ با این حال انتظار بیشتری از پردازنده‌های سری Y اینتل داشتیم. گلکسی بوک S سامسونگ در زمینه شارژدهی عملکرد بسیار مناسبی در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار دارد. سامسونگ به شارژدهی 23 ساعته این محصول اشاره کرده که بسیار جاه طلبانه محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد پردازنده اسنپدراگون 8cx عملکرد بسیار بهینه‌ای دارد و کاربران می‌توانند با استفاده معمولی، تا 2 روز گلکسی بوک اس سامسونگ را شارژ نکنند.

قیمت نسخه‌های مختلف

image

گلکسی بوک S با شبکه ارتباطی LTE قیمت پایه‌ای برابر با 999 در اپراتور همراه ورایزن دارد. در حال حاضر سامسونگ مشخصات نسخه‌های بالاتر این لپ‌تاپ و همچنین قیمت آن‌ها را مشخص نکرده است. مک بوک ایر در نسخه پایه خود مجهز به پردازنده Core i5 اینتل، 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه SSD قیمتی برابر با 1099 دلار دارد. در صورتی که خواهان تصاحب این لپ‌تاپ با 256 گیگابایت حافظه داخلی باشید، باید 1299 دلار به شرکت اپل هزینه پرداخت کنید.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ جدید گلکسی بوک S سامسونگ یک رقیب جدید برای مک بوک ایر اپل محسوب می‌شود، مخصوصا اگر عملکرد تراشه اسنپدراگون 8cx مشابه با ادعای کوالکام باشد. در رابطه با شارژدهی 23 ساعت این لپ‌تاپ کره‌ای نیز هیجان‌زده هستیم. برای اعلام برنده نهایی این مقایسه باید تا عرضه نماینده سامسونگ به بازار صبر کنیم؛ با این حال انتظار می‌رود گلکسی بوک S سامسونگ موفق به شکست اپل مک بوک ایر شود.

نظر شما در رابطه با این دو لپ‌تاپ چیست؟ آیا سامسونگ می‌تواند به حکمرانی اپل در بخش لپ‌تاپ‌های باریک و سبک وزن پایان دهد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)