خانهاخبار
احتمال عرضه پردازنده‌های AMD Zen 3 در سال 2020

احتمال عرضه پردازنده‌های AMD Zen 3 در سال 2020

جدیدترین اطلاعات به پایان فاز طراحی پردازنده‌های AMD Zen 3 اشاره ‍‌می‌کند. شایعات خبر از عرضه این پردازنده‌ها در سال 2020 می‌دهند.
۱۳۹۸/۵/۲۰

هم اکنون پردازنده‌های سری AMD Zen 2 به صورت عمده وارد بازار شده‌اند. نسل سوم پردازنده‌های رایزن و پردازنده‌های نسل دوم Epyc بر اساس AMD Zen 2 توسعه یافته‌اند. به نظر می‌رسد فاز طراحی AMD Zen 3 به اتمام رسیده است. این خبر از مراسم معرفی نسل دوم پردازنده‌های Epyc به اینترنت راه پیدا کرده است. شرکت ای‌ام‌دی در یکی از اسلایدها به اتمام فاز طراحی پردازنده‌های Zen 3 اشاره کرده و همچنین خبر از شروع طراحی پردازنده‌های Zen 4 داده است. این موضوع به معنای معرفی نسل چهارم پردازنده‌های رایزن در آینده نزدیک نیست، بلکه نشان‌دهنده عزم جدی شرکت AMD برای پیروزی در بازار پردازنده‌ها در برابر شرکت اینتل است.

به احتمال زیاد پردازنده‌های AMD Zen 3 با لیتوگرافی 7 نانومتری پلاس توسعه پیدا می‌کنند. نسل اصلی معماری Zen با فرایند 12 نانومتری پلاس توسعه یافته بود. استفاده از لیتوگرافی پیشرفته به معنای افزایش فرکانس و عملکرد به همراه کاهش مصرف انرژی پردازنده است. این هدف با استفاده از لیتوگرافی 7 نانومتری EUV به جای 7 نانومتری DUV به دست می‌آید. پردازنده‌های سری Zen 2 بر اساس لیتوگرافی 7 نانومتری Deep Ultraviolet به تولید رسیده‌اند. تکنولوژی جدید، فرایند ساخت پردازنده‌های AMD Zen 3 را بهینه‌تر و مشکلات خط تولید را کاهش می‌دهد.

image

در رابطه با پردازنده‌های AMD Zen 4 نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه کرد. این احتمال وجود دارد که AMD Zen 4 با استفاده از لیتوگرافی 6 نانومتری EUV توسعه پیدا کند و در سال 2021 وارد بازار شود. در حال حاضر نمی‌توان میان استفاده از معماری 6 نانومتری و افزایش تعداد هسته‌های پردازنده‌های ای‌ام‌دی رابطه‌ای پیدا کرد. پردازنده ای‌ام‌دی Ryzen 9 3950X دارای 16 هسته و 32 رشته است. در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری در رابطه با پردازنده‌های آینده AMD و همچنین قابلیت‌های آن‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)