خانهاخبار
مقایسه پرچمداران سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 9

مقایسه پرچمداران سامسونگ گلکسی نوت 10 و نوت 9

سامسونگ شب گذشته پرچمداران نوت 10 و نوت 10 پلاس را به عنوان جانشینان تازه نوت 9 سال گذشته معرفی کرد. اما این گوشی‌ها در مقایسه با نسل قبلی چه تفاوت‌هایی دارند و آیا بهبودهای اعمال شده در آن‌ها ارزش ارتقای نوت 9 به نوت 10 را دارد؟
۱۳۹۸/۵/۱۷

سامسونگ سرانجام دوگانه پرچمدار تازه نوت را به نام‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس معرفی کرد. شاید شما هم از دارندگان گوشی گلکسی نوت 9 پارسال باشید و حالا با مشاهده نوت 10 تازه احساس کنید باید گوشی خود را ارتقا دهید. اما وقعا چه تغییراتی در نوت 10 نسبت به نوت 9 سال گذشته اعمال شده است؟

طراحی ظاهری تازه

گلکسی نوت 9 و نوت 8 از نظر ظاهری شبیه همان نوت مستطیل هستند که در توسعه آن‌ها کمی هم از گلکسی اس پیشین الهام گرفته شده است.

image

 

از طرفی خانواده نوت 10 از بند شباهت ظاهری به اس پیش از خود رهانیده شده و زبان طراحی خودش را دارد. این گوشی کاملا نسبت به نسل قبلی به روزرسانی شده است و از نمای ظاهری شیک و مدرن بهره می‌برد. برای مثال ناچ حفره‌ای بسیار کوچک در میانه پنل جلو را تماشا کنید و همچنین به دوربین اصلی با طراحی و موقعیت متفاوت در پنل پشتی نوت 10 توجه کنید. البته که زیبایی نسبی است اما به نظر ما گلکسی نوت 10 بی‌نقص‌تر از نسل قبلی طراحی شده است.

همچنین امسال شاهد معرفی دو نسخه نوت 10 و نوت 10 پلاس هستیم. نوت 10 در این دوگانه ابعاد کامپکت‌تری دارد و با توجه به ابعادش هم مخاطبان خاص خودش را جذب می‌کند. نوت 10 استاندارد از نظر ابعاد در اندازه تقریبی گلکسی اس 10 امسال ساخته شده است در حالی که علاوه بر آن قلم استایلوس هم دارد!

image

 

از نظر ظاهری باید به رنگ بندی زیبا برای نوت 10 اشاره کنیم. این روزها ترند رنگ بندی گرادیان حسابی داغ شده و سامسونگ را هم دست به کار کرده است. نوت 10 و نسخه پلاس هر دو در رنگ زیبای گرادیان صدفی تا آبی به رنگ Aura Glow معرفی شده‌اند که تغییر رنگ زیبای آن را می‌توان در نور و زاویه‌های مختلف به خوبی مشاهده کرد. بدین ترتیب نوت 100 از نظر طراحی ظاهری تفاوت‌های بسیاری در مقایسه با نوت 9 دارد و بهبودهای چشمگیری در آن اعمال شده است.

سخت افزار و دوربین

نسخه جهانی و نسخه مخصوص چین و آمریکا از نوت 10 و نوت 10 پلاس به ترتیب به پردازنده داخلی اگزینوس 9825 و کوالکام اسنپدراگون 855 مجهز شده است. هر دو چیپست با معماری 7 نانومتری توسعه یافته‌اند و در آزمون‌های اخیر عملکرد سطح بالایی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

یک نکته دیگر در توسعه نوت 10 وجود دارد که ممکن است علاقه‌مندان را کمی ناراحت کند. نوت 10 استاندارد از وضوح تصویر کواد اچ دی پلاس 1440 در 3040 پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع با توجه به این حقیقت که سامسونگ سال‌ها است این کیفیت را ارائه می‌دهد، ناراحت کننده به نظر می‌رسد. پنل نمایش نوت 10 استاندارد از وضوح 1080 در 2280 فول اچ دی پلاس بهره می‌برد که از نظر برخی با توجه به قیمت 950 دلاری آن کمی پایین است. البته پنل نمایش 6.3 اینچی این پرچمدار همچنان تراکم پیکسلی 400 دارد اما شاید این وضوح تصویر برای تجربه VR چندان چشمگیر نباشد.

نوت‌های تازه همچنین از حسگر اولتراسونیک زیر نمایشگر بهره می‌برند که سال‌ها بود امیدوار بودیم روانه بازار شود.

image

 

در مقایسه باید بگوییم نوت 9 هم با تازه‌ترین پردازنده‌های داخلی سال گذشته معرفی شد. نسخه جهانی و نسخه چین / آمریکای این گوشی به اگزینوس 9810 و اسنپدراگون 845 مجهز شده است که همچنان می‌تواند عملکرد خیره کننده‌ای را ارائه دهد. این سخت افزار در حقیقت کمی قدیمی است اما همچنان می‌توانید مطمئن باشید که عملکرد درونی نوت 9 در سطح یک پرچمدار است. اگر به نوت 8 دو سال گذشته مراجعه کنیم، باید بگوییم در این صورت بهتر است با توجه به سخت افزار قدیمی گوشی خود را به روزرسانی کنید.

نکته برجسته دیگر درباره نوت 10 و نوت 10 پلاس حافظه داخلی آن‌ها است. نوت 9 سال گذشته ظرفیت داخلی 128 گیگابایت را با قیمت 999 دلار ارائه می‌داد اما نوت 10 امسال در نسخه استاندارد خود 256 گیگابایت ظرفیت داخلی با قیمت 949 دلار دارد. البته نکته مهمی در این باره وجود دارد. نوت 10 استاندارد امسال دیگر درگاه MicroSD ندارد. اگر به ارتقای حافظه تمایل دارید، باید نوت 10 پلاس را تهیه کنید. این مدل دارای درگاه کارت جانبی است و کمترین حافظه داخلی آن هم از 256 گیگابایت بهره می‌برد.

image

 

گلکسی نوت 10 به باتری 3500 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است و نوت 10 پلاس هم از باتری 4300 میلی آمپر ساعتی قدرت می‌گیرد. در مقایسه با این دو گلکسی اس 10 باتری 3400 میلی امپر ساعتی دارد که همچنان دوام بالایی را در مصرف روزانه از خود نشان داده است. نوت 10 هنوز عرضه نشده است اما انتظار می‌رود باتری آن با وضوح تصویر 1080 دستگاه بتواند دوام چشمگیری داشته باشد. نوت 9 سال گذشته با باتری 4000 میلی امپر ساعتی معرفی شده بود و بدین ترتیب باید نوت 10 پلاس را در این زمینه با بهبود نسبت به نسل قبلی در نظر بگیریم.

درزمینه دوربین باید بگوییم بهبودهای کمی صورت گرفته است. نوت 9 سال گذشته عملکرد خیره‌کننده‌ای را در این بخش به نمایش گذاشت. این گوشی لنز اصلی 12 مگا پیکسلی دارد و البته لنز تله فوتو 12 مگا پیکسلی هم آن را همراهی می‌کند. در نوت 10 لنز سوم به دوربین اصلی اضافه شده که لنز 16 مگا پیکسلی فوق عریض است. در مقایسه، نوت 10 پلاس لنز چهارم DepthVision Camera دارد که به منظور کمک به تشخیص اشیا و بهبود اسکن سه بعدی به سیستم اضافه شده است.

سامسونگ حالا LiveFocus Video را معرفی کرده که به معنی امکان ثبت بوکه افکت در ویدیو است.

یک نکته منفی درباره نوت 10 و نوت 10 پلاس امسال وجود دارد. سامسونگ سرانجام مجبور شد جک هدفون را از پرچمداران نوت خود حذف کند. در صورتی که این قابلیت همچنان روی نوت 9 وجود دارد و اگر اهمیت آن برای شما چشمگیر است، شاید مجبور باشید همچنان از گوشی قدیمی خود استفاده کنید.

رابط کاربری و قلم استایلوس

رابط کاربری سامسونگ در خلال سال‌های اخیر ظاهری یکپارچه داشته و سامسونگ تلاش کرده است تا آن را در میان دستگاه‌های همراه خود به طور مشابه و یکسان تعبیه کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که تجربه نرم افزاری درون نوت 10 و نوت 10 پلاس بسیار شبیه به رابط کاربری گلکسی نوت 9 باشد.

image

 

سامسونگ بیشتر تمرکز خود را روی خدمات تازه منعطف کرده است. DeX حالا با قابلیت‌های تازه ارائه شده است و از امکان DeX for PC بهره می‌برد. این بار می‌توانید به جای اتصال به نمایشگر، نوت 10 را مستقیم به کامپیوتر، مک یا لپتاپ متصل کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود فایل‌ها را به راحتی از یک دستگاه به دیگری انتقال دهید، صفحه نمایشگر گوشی را هم روی کامپیوتر خود منتقل کنید و به کمک صفحه کلید و ماوس با اپلیکیشن موبایلی‌تان کار کنید.

image

 

علاوه بر این، قابلیت تازه Link to windows وجود دارد که اجازه می‌دهد نوت 10 به طور بی سیم نوتیفیکیشن‌ها، پیام‌های متنی و حتی تصاویر اخیر را مستقیم به دسکتاپ انتقال دهد.

امیدواریم که برخی از این قابلیت‌های جالب توجه برای نسل‌های قبلی هم امکان پذیر شود اما به نظر می‌رسد که Air Action مربوط به استایلوس تنها به نوت 10 و نوت 10 پلاس منحصر باقی بماند. درواقع 5 نمونه ژست حرکتی استایلوس وجود دارد که گوشی می‌تواند شناسایی کند و البته شما هم می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سازی کنید. تکان دادن عمودی و افقی قلم در هوا، چرخاندن و فشردن دکمه‌ها کارهایی است که می‌توانید با شخصی‌سازیشان عملگرها مختلف را در برنامه آن تعیین کنید. این موارد در مقایسه با استایلوس نوت 9 نوعی بهبود است زیرا نسل قبلی عملکردهای محدودی داشت و تنها می‌توانست گوشی را در مواردی معدود کنترل کند.

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)