خانهاخبار
پردازنده اگزینوس 9825 سامسونگ با پروسه تولید 7 نانومتری EUV معرفی شد

پردازنده اگزینوس 9825 سامسونگ با پروسه تولید 7 نانومتری EUV معرفی شد

ساعاتی مانده به مراسم رونمایی از گلکسی نوت 10، سامسونگ رسما از پردازنده جدید اگزینوس 9825 رونمایی کرد. این چیپست با پروسه تولید 7 نانومتری EUV ساخته شده است.
۱۳۹۸/۵/۱۶

سامسونگ از اگزینوس ۹۸۲۵ رونمایی کرد؛ پردازنده‌ای که احتمالا بامداد فردا به عنوان موتور محرک گلکسی نوت ۱۰ معرفی خواهد شد. این تراشه اولین تراشه‌ای است که به صورت EUV با فرآیند تولید ۷ نانومتری ساخته شده است. اگزینوس ۹۸۲۵ تا حد زیادی شبیه اگزینوس ۹۸۲۰ است که با فناوری ۸ نانومتری LPP ساخته شده بود، با این حال نسبت به چیپست قبلی سامسونگ قوی‌تر و بهینه‌تر است.

اگزینوس ۹۸۲۵ مثل اگزینوس ۹۸۲۰ از همان هسته‌های Cheetah M4 و پردازنده گرافیکی Mali-G76 استفاده می‌کند، اما اطلاعات و ریز جزئیات مربوط به CPU و GPU این پردازنده اعلام نشده است. البته گفته می‌شود که این GPU با سرعت کلاک بالاتری کار می‌کند، بنابراین نسل قبلی این پردازنده را، به‌خصوص در بخش گیمینگ، پشت سر خواهد گذاشت.

از دیگر ویژگی‌های این تراشه می‌توانیم به مودم 4G LTE با سرعت ۲ گیگابیت بر ثانیه و «واحد پردازش عصبی» اشاره کنیم که امکان عکاسی با هوش مصنوعی و قابلیت‌های واقعیت افزوده را فراهم می‌کند. این پردازنده از 5G پشتیبانی نمی‌کند، پس مدل 5G نوت ۱۰ احتمالا به مودم ۵۱۰۰ اگزینوس مجهز می‌شود.

اگزینوس ۹۸۲۰ که عمدتا در مدل‌های کره‌ای گلکسی اس ۱۰ قرار داده شده بود، نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ گلکسی اس ۱۰ خیلی بزرگ‌تر بود و کارآمدی کمتری داشت. دلیل اصلی این موضوع به خاطر این بود که اگزینوس ۹۸۲۰ با فناوری LPP هشت نانومتری سامسونگ ساخته شده بود در حالی که اسنپدراگون ۸۵۵ با فناوری هفت نانومتری TSMC ساخته شده بود؛ البته در تولید این تراشه از پروسه EUV استفاده نشده بود.

حالا به نظر می‌رسد که این فاصله کمتر شده است. در حال حاضر اطلاعات زیادی در خصوص جزئیات این چیپست در دسترس نیست و احتمالا برای توضیحات بیشتر باید منتظر مراسم آنپکد بامداد فردا باشیم، اما انتظار می‌رود که مثل همیشه در نسخه‌های آمریکایی گلکسی نوت ۱۰ از اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)