خانهاخبار
ترامپ بازی‌های ویدیویی را مقصر تیراندازی‌های اخیر آمریکا دانسته است

ترامپ بازی‌های ویدیویی را مقصر تیراندازی‌های اخیر آمریکا دانسته است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، در کنفرانسی به دنبال 2 حادثه تیراندازی که اوایل این هفته در آمریکا رخ داده، بازی‌هایی ویدیویی و اثر مخرب آن‌ها را مقصر بروز این اتفاقات دانسته است.
۱۳۹۸/۵/۱۶

در ابتدای هفته جاری دو حادثه تیراندازی در آمریکا رخ داد که طی آن حداقل ۳۱ نفر جان باختند. به دنبال این فاجعه تیم کوک از دولت ترامپ انتقاد کرد و بی‌توجه‌ای مسئولان را عامل وقوع مجدد چنین حوادثی دانست. ولی حالا رئیس جمهور آمریکا انگشت اتهام را به سمت بازی‌های ویدیویی گرفته است.

دونالد ترامپ دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی درباره این دو حادثه که در کمتر از ۲۴ ساعت در ایالت تگزاس و اوهایو رخ داده گفت: «در یک کلام، کشور ما باید نژادپرستی، تعصب و ایده برتری سفیدپوستان را محکوم کند. این ایدئولوژی‌های شیطانی باید مغلوب شوند. نفرت جایی در آمریکا ندارد.» او اذعان کرد که اینترنت مسیری خطرناک برای اذهان افراطی ایجاد کرده تا آن‌ها بتوانند اقدامات دیوانه‌وار خود را به انجام برسانند.

ترامپ در ادامه افزود:

ما باید از تجلیل خشونت در جامعه خود جلوگیری کنیم. این مسئله شامل بازی‌های ویدیویی خشن و مهلکی می‌شود که امروزه به امری رایج تبدیل شده است. در حال حاضر جوانان به راحتی در احاطه فرهنگی قرار می‌گیرند که خشونت را تکریم می‌کند. باید جلوی این اتفاق را بگیریم یا آن را به شکل قابل توجه‌ای کاهش دهیم، و این کار باید خیلی زود آغاز شود. تحول فرهنگی امری دشوار است، اما تک‌تک ما می‌توانیم فرهنگی را انتخاب کنیم که ارزش و شأن زندگی همه مردم را تجلیل می‌کند.

این در حالی که است که هیچ اطلاعاتی درباره علاقه مهاجمان این دو حادثه به بازی‌های ویدیویی اعلام نشده است. ما فقط می‌دانیم این دو نفر به سلاح گرم دسترسی داشته‌اند و نظرات زننده‌ای درباره سایر مردم ابراز کرده‌اند. پاتریک کروسیوس، مهاجم ال پاسوی تگزاس ظاهرا مانیفستی منتشر کرده بود که در آن از هجوم اسپانیایی-زبان‌ها به تگزاس ابراز انزجار داشته، و از آن سو کانر بتس، مهاجم شهر دایتون ایالت اوهایو هم ظاهرا در دوران مدرسه فهرستی از هم‌کلاسی‌های خود را تهیه کرده بود که قصد داشت به آن‌ها حمله کند.

image

منتهی عاملی که باعث شده این بار افرادی بیشتر روی اثرات مخرب بازی‌های ویدیویی متمرکز باشند این است که مهاجم ال پاسو در بیانیه خود می‌گوید: «به مناطقی که نیروهای امنیتی زیادی دارند حمله نکنید. به دنبال فانتزی‌های ابرقهرمانی خود در بازی Call of Duty نباشید.»

البته همان طور که می‌بینید در این متن هم گفته شده که نباید مطابق بازی‌های ویدیویی عمل کنید. اما به نظر می‌رسد که اشاره به نام این بازی ویدیویی کافی بوده تا مقامات سخن به انتقاد از این صنعت بگشایند.

این نخستین باری نیست که ترامپ تیراندازی‌های آمریکا را به گردن بازی‌های ویدیویی می‌اندازد. او به فاصله کوتاهی بعد از تیراندازی پارک‌لند با چند توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی – از جمله ZeniMax از راک‌استار – دیدار کرد تا درباره این موضوع با آن‌ها صحبت کند. نتیجه آن دیدار چیزی نبود جز انتشار ویدیویی از خشونت‌های موجود در بازی‌های ویدیویی که کلیپ آن از کانال یوتیوب کاخ سفید پخش شد.

ترامپ همچنین از رسانه‌های اجتماعی خواست ابزارهایی بسازند که پیش از وقوع این حملات بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند. با این حال تناقضی که میان رویکرد رئیس جمهور آمریکا در قبال این دو صنعت وجود دارد قابل ملاحظه است: او می‌گوید شرکت‌هایی که سرگرمی‌های مجازی را می‌سازند عامل وقوع این اتفاقات هستند، اما شرکت‌های بزرگی که رفتار ما را رصد می‌کنند و از اطلاعات خصوصی‌مان خبر دارند باید این مشکلات را حل کنند.

با این حال تحقیقات متنوع تاثیر مستقیمی میان خشونت حقیقی و خشونت در دنیای بازی‌های ویدیویی نمی‌بیند و این اظهار نظرات جنجالی صرفا اوضاع را برای ادامه فعالیت اعضای صنعتی سخت‌تر می‌کند که در حال حاضر پردرآمدترین صنعت سرگرمی در جهان است. به نظر می‌رسد که مقامات به جای ریشه‌یابی درباره سرخوردگی‌هایی که باعث شکل‌گیری این تفکرات و بروز عینی آن‌ها می‌شود، به دنبال مقصر جلوه دادن عناصر کم‌اهمیت‌تر هستند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

رامتین

۱۳۹۸/۵/۱۸
بابا این اسکله خخخ
چیزی گیر نیاورده گیر داده به کال آف