خانهاخبار
پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدید AMD معرفی شدند

پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدید AMD معرفی شدند

AMD با حضور در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان از خط تولید پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی جدید خود رونمایی کرد. در این میان پردازنده‌ای 12 هسته‌ای وجود دارد که قیمت آن فقط 499 دلار است.
۱۳۹۸/۳/۷

AMD بالاخره ۵۰ ساله شد و به همین مناسبت معماری پردازنده‌های خود را به شکل قابل توجهی ارتقا بخشید. این شرکت در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ از چند پردازنده مرکزی و گرافیکی جدید رونمایی کرد که همگی با مهماری ۷ نانومتری طراحی شده‌اند. پردازنده‌های مرکزی جدید AMD با نام Zen 2 و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت با نام Navi معرفی شدند.

پردازنده مرکزی Ryzen 7 3900X رقیبی ۱۲ هسته‌ای برای Core i9 9920X اینتل است که سرعت کلاک آن به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد. توان اجرایی این پردازنده ۱۰۵ وات است در حالی که توان پردازنده اینتل ۱۶۵ وات در نظر گرفته شده. از همه مهم‌تر، پردازنده AMD از تاریخ ۷ ژوئیه با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار می‌آید، ولی قیمت 9920X حدود ۱۲۰۰ دلار است.

AMD که وارد رقابت سختی با اینتل و انویدیا شده، ویدیوهای زیادی به منظور مقایسه توانایی‌های محصول جدید خود در این کنفرانس به نمایش گذاشت. پردازنده مرکزی این شرکت در مقایسه با i9 9920X در ابزار بنچمارکینگ بلندر ۱۸ درصد از رقیب خود بهتر عمل کرد.

image

البته در زمینه مقایسه بنچمارک‌ها همیشه باید با احتیاط عمل کنید، چون شرکت‌ها آزمایشاتی را برای نمایش انتخاب می‌کنند که بتوانند پیشتازی توان محصولات خود را در آن نشان دهند، ولی چنین قدرتی با قیمت ۴۹۹ دلار شگفت‌انگیز است.

AMD همچنین از دو پردازنده دیگر برای کامپیوترهای دسکتاپ رونمایی کرد. اول، Ryzen 7 3700X که با قیمت ۳۲۹ دلار اولین پردازنده با معماری ۷ نانومتری در دنیای کامپیوترهای دسکتاپ است. سرعت کلاک این پردازنده هشت هسته‌ای ۳.۶ گیگاهرتز است و با توان ۶۵ وات کار می‌کند. AMD این CPU را با Core i7-9700K اینتل مقایسه کرد که قیمت آن ۳۷۹ دلار است.

دوم، Ryzen 7 3800X بود که با قیمت ۳۹۹ دلار برای کامپیوترهای گیمینگ به بازار می‌آید. سرعت کلاک این پردازنده هشت هسته‌ای ۳.۸ گیگاهرتز است و با توان ۱۰۵ وات کار می‌کند. AMD این CPU را با Core i9-9900K با قیمت ۴۷۹ دلار مقایسه کرد.

حالا که صحبت از کامپیوترهای گیمینگ شد، باید اشاره کنیم که خط تولید پردازنده‌های گرافیکی AMD با نام Radeon هم محصولات جدیدی با خود به کامپیوتکس آورده بود. لیسا سو، مدیر عامل AMD، در نطق خود پیش از معرفی خط تولید جدید کارت گرافیک‌های RX5000 اشاره کرد که پلی استیشن ۵ با ترکیب پردازنده گرافیکی Navi و پردازنده مرکزی Zen 2 به بازار خواهد آمد.

نام این خط تولید جدید به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس AMD انتخاب شده است. در مقایسه‌ای که میان خط تولید RX5000 و RTX 2070 انویدیا انجام شد، مدیر کل Radeon نشان داد که پردازنده‌های گرافیکی این شرکت نسبت به RTX 2070 ده درصد عملکرد بهتری دارند.

Navi هم مثل پردازنده‌های Ryzen از ماه ژوئیه به بازار می‌آید، اما هنوز چیزی در مورد قیمت این دستگاه اعلام نشده است. طبق اعلام AMD برای کسب اطلاعات بیشتر باید منتظر نمایشگاه E3 در ماه ژوئن بمانیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)