خانهاخبار
پردازنده کامپیوتری اسنپدراگون 8cx از Core i5 اینتل هم سریع‌تر است!

پردازنده کامپیوتری اسنپدراگون 8cx از Core i5 اینتل هم سریع‌تر است!

کوالکام پلتفرم 5G اسنپدراگون مناسب کامپیوترهای رومیزی معرفی کرده است و قصد دارد آن را با همکاری لنوو روانه بازار کند. نتایج بنچمارک اسنپدراگون 8cx نشان می‌دهد این پردازنده در بسیاری موارد بهتر از Core i5 اینتل عمل می‌کند.
۱۳۹۸/۳/۶

کمپانی کوالکام اعلام کرد که قصد دارد با همکاری کمپانی لنوو اولین کامپیوتر 5G خود را که «پروژه بدون محدودیت» نامیده شده است، مبتنی بر اسنپدراگون 8cx که از قضا دسامبر سال گذشته معرفی شد، تولید کند. این سازنده همچنین از برخی نتایج بنچمارک PCMark استفاده کرده است تا ثابت کند که اسنپدراگون 8cx می‌تواند بهتر از پردازنده Core i5 اینتل از سری Kaby Lake-R باشد.

image

 

همان‌طور که از نامش برمی‌آید، «پروژه بدون محدودیت» چیزی بیش از تلاش تحقیقاتی و پژوهشی به طور نظری نیست. انتظار می‌رود همکاری کوالکام و لنوو سرانجام به خلق محصولی مناسب مصرف کنندگان بینجامد و لنوو هم آن را تا اوایل 2020 روانه بازار سازد. هر دو کمپانی کوالکام و لنوو حالا در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان حضور دارند و به نظر می‌رسد کوالکام به دنبال جذب همکارانی برای پروژه کامپیوترهای Always Connected خود است.

همان‌طور که در دسامبر سال گذشته هم اعلام شد، اسنپدراگون 8cx به طور بهینه‌ای مخصوص کامپیوترهای رومیزی توسعه یافته است. هدف کوالکام از توسعه این پردازنده درواقع دسترسی به عملکردی مشابه و یکسان با پردازنده‌های سری U اینتل از نوع Core i5 است. این سازنده هنوز بیشینه سرعت فرکانس پردازنده خود را به طور نهایی اعلام نکرده است اما قدرت فرکانس در لپتاپی که سال گذشته به نمایش گذاشت، 2.75 گیگاهرتز بود. مقامات اجرایی کوالکام روز گذشته در نمایشگاه کامپیوتکس قدرت فرکانس اسنپدراگون 8cx را معادل 2.84 گیگاهرتز اعلام کردند.

اولین ارقام از عملکرد اسنپدراگون 8cx

مقامات ارشد کوالکام پیش از این به خبرگزاری PCWorld گفته بودند که پردازنده Kryo 495 CPU درون اسنپدراگون 8cx حداقل 2.5 برابر توانمندتر از نسخه به کار گرفته شده درون اسنپدراگون 850 است. این ادعا به طور نظری می‌تواند براساس نتایج بنچمارک خبرگزاری مذکور از اسنپدراگون 850 درون Galaxy Book 2 در حد و اندازه Core i7-8550U اینتل باشد. آن‌ها همچنین اضافه کردند که پردازنده گرافیکی Adreno 680 هم در آن می‌تواند دو برابر از اسنپدراگون 850 و سه برابر از اسنپدراگون 835 پرسرعت‌تر باشد.

image

 

بنچمارک اپلیکیشن PCMark این لپتاپ اسنپدراگون را روی اپلیکیشن‌های اکسل، پاورپوینت، ورد و EdgeHTML مایکروسافت مورد آزمون قرار داد. این آزمایش‌ها توسط کوالکام صورت گرفت و این سازنده در همه آزمون‌ها به جز اکسل اعلام کرد که بازه نهایی امتیاز اسنپدراگون 8cx بین 4039 تا 4139 بوده است. از طرف دیگر، امتیازهای i5-8250U در آزمون‌های مشابه در بازه 3894 تا 3970 قرار داشته است.

image

 

کوالکام همچنین این دو پلتفرم عملکردی را با استفاده از 3DMark Night Raid هم بنچمارک کرد. این بنچمارک مخصوصا برای مقایسه ARM و کامپیوترهای مبتنی بر X86 طراحی شده است. در این آزمون هم اسنپدراگون 8cx بسیار خوب عمل کرد و امتیازی در بازه 5710 تا 5815 به دست آورد، در حالی که Core i5-8250U امتیاز 5047 تا 5055 را کسب کرد.

image

 

دوام باتری همواره از برجسته‌ترین توانایی‌های پردازنده‌های کوالکام بوده است. مدیر ارشد محصول این کمپانی هم در این باره اعلام کرده دوام و عمر باتری در همه اسنپدراگون‌ها از نسلی به نسل دیگر به تدریج بهبود یافته است. در نتیجه این بنچمارک، دوام باتری Core i5-8250U اینتل 10 تا 12 گزارش شد درحالی که اسنپدراگون 8cx حدودا 17 تا 20 ساعت دوام اورد.

image

 

شایان ذکر است که دو بخش کلیدی در پلتفرم اسنپدراگون 8cx به کار گرفته و این دو جز تشکیل دهنده خود پردازنده و قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته‌ای هستند که کوالکام در توسعه به کار گرفته است.

 

کوالکام هنوز در روند توسعه پلتفرم اسنپدراگون 8cx خود شریک و همکار دیگری به جز لنوو را معرفی نکرده است. از طرفی لنوو هم هنوز قیمت و تاریخ عرضه را برای پروژه بدون محدودیت خود اعلام نکرده است. در هر صورت کمپانی کوالکام همچنان در تلاش برای تبلیغ و توسعه پلتفرم کامپیوتری اسنپدراگونی و 5G خود است و به این روند ادامه می‌دهد.

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

آرمان

۱۳۹۸/۳/۷
اینتل مرد کارهای سخته
اسنپدراگون توان رقابت با اینتل رو نداره

مصطفی

۱۳۹۸/۳/۶
بهترین شریک رو برای توسعه کارش انتخاب کرده
ولی قطعا اینتل بیکار ننشسته و جواب محکمی به کوالکام که تازه وارد این بازی شده میده.

MohamadAlia

۱۳۹۸/۳/۶
این بنچمارکا کلا باطله چون رزولوشن صفحه روی پرازنده i5 توکی هست ولی رو اسنپ اف اچ دیه وهمینطور بیلد سیستم عامل ها هم فرق میکنه
تلاش کوالکام قابل تحسینه که فناوری 7 نانومتریو اورده رو پلتفرم دسکتاپ ولی هنوز کار داره تا محصولی بده که با پردازنده های اینتل قابل مقایسه باشه