خانهاخبار
توافق با کوآلکام 6 میلیارد دلار برای اپل هزینه داشته است

توافق با کوآلکام 6 میلیارد دلار برای اپل هزینه داشته است

پس از مدت‌ها کش و قوس و درگیری میان اپل و کوآلکام، این دو شرکت بالاخره با یکدیگر به توافق رسیدند و قرار شد که کوآلکام با دریافت مبلغی هنگفت از طرف اپل به تولید مودم 5G برای این شرکت بپردازد.
۱۳۹۸/۱/۳۱

همان طور که هفته پیش در مطلبی به طور مفصل درباره تاریخ منازعه اپل و کوآلکام به شما گفته بودیم، این دو شرکت روز سه‌شنبه به دادگاه رفتند و علی‌رغم پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران بازار با یکدیگر به توافق رسیدند تا اختلافات خود را کنار بگذارند. اپل در این دادگاه اعلام کرد که با پرداخت مبلغ نامشخصی توانسته رضایت کوآلکام را جلب کند. اما حالا تحلیل‌گر شرکت UBS اعلام کرده که این رقم احتمالا چیزی حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار بوده است.

اگر بخواهیم این عدد را با سایر اعداد تاریخ اپل مقایسه کنیم، باید به رقم خرید شرکت بیتس اشاره کنیم که حدود ۳ میلیارد دلار بود.

علاوه بر این، تحلیل‌گر UBS می‌گوید که رقم پرداختی اپل به کوآلکام بابت بهره مالکانه نیز حالا حدود ۲ دلار به ازای هر آیفون افزایش یافته است. این تحلیل‌گر باور دارد که این رقم اکنون برای هر آیفون به ۸ تا ۹ دلار رسیده است.

با توجه به این که این این دو شرکت سال‌هاست که با یکدیگر درگیر هستند و میلیون‌ها دلار در دادگاه‌ها خرج کرده‌اند، نمی‌توان گفت که چه کسی پیروز و چه کسی بازنده شده است. اما با توجه به ارقامی که حالا اعلام شده، به نظر می‌رسد که کوآلکام در این توافق دست بالا را داشته است.

با این حال نباید فراموش کنیم که اپل چاره‌ای جز رسیدن به توافقی مشترک با کوآلکام نداشته است. چرا که چندی قبل اینتل اعلام کرده بود که نمی‌تواند مودم 5G خود را به ضرب‌العجل مورد نظر اپل برساند و خود کوپرتینویی‌ها هم هنوز آماده تولید تراشه‌های اختصاصی خود نیستند. البته آن‌ها همچنان می‌توانستند شانس‌شان را با هوآوی یا سامسونگ امتحان کنند، اما مسئولان این شرکت می‌دانستند که کوآلکام بهترین محصول موجود در بازار را تولید می‌کند و بهترین راه رسیدن به توافقی مشترک با آن‌هاست. به عبارت دیگر، ترند 5G باعث شد اپل به این توافق تن بدهد تا بیش از این از سایر شرکت‌ها عقب نماند.

به فاصله کوتاهی پس از اعلام توافق میان اپل و کوآلکام، اینتل نیز با برگزاری کنفرانسی اعلام کرد که از عرصه تولید مودم 5G خارج شده و صرفا به تولید تراشه‌های 4G و LTE ادامه خواهد داد. هنوز مشخص نیست که این تصمیم پیش از حصول توافق میان اپل و کوآلکام گرفته شده یا مسئولان اینتل بعد از اعلام این خبر تصمیم به خروج از این بازار گرفته‌اند.

با تمام این تفاصیل انتظار نداریم که همکاری مشترک اپل و کوآلکام مدت زمان زیادی طول بکشد، چرا که اپل مطمئنا به کار بر روی تراشه‌های اختصاصی خودش ادامه خواهد داد و ظرف چند سال آینده، با رسیدن به خودکفایی، از زیر بار این توافق سنگین با کوآلکام بیرون خواهد آمد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)