خانهاخبار
استخدام‌های جدید اپل به تقویت هوش مصنوعی این شرکت کمک می‌کند

استخدام‌های جدید اپل به تقویت هوش مصنوعی این شرکت کمک می‌کند

اپل در جدیدترین اقدام خود ایان گودفلا را از گوگل به استخدام این شرکت درآورد، اما او تنها کسی نیست که در چند وقت اخیر جذب اپل شده است. با توجه به استخدام‌های اخیر این شرکت، به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند تمرکز بیشتری روی حوزه هوش مصنوعی داشته باشند.
۱۳۹۸/۱/۱۸

چندی قبل در خبری به شما اعلام کردیم که اپل یکی از متخصصان سابق هوش مصنوعی گوگل به نام ایان گودفلا را به استخدام خود درآورده است. او چند وقت پیش در پروفایل لینکدین خود اعلام کرده بود که به عنوان مدیر بخش یادگیری ماشینی در اپل مشغول به کار شده است.

البته گودفلا تنها کسی نیست که توسط مدیران اپل از سوی گوگل به سمت این شرکت جذب شده است. جان جیانندرا یکی از چهره‌های سرشناسی بود که به عنوان مدیر بخش جستجوی گوگل فعالیت می‌کرد، اما حالا او در اپل به سمت مدیریت بخش سیری و معاونت دپارتمان یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی منصوب شده است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، پارسال در بیانیه‌ای پیرامون جذب جیانندرا گفته بود:

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای آینده اپل اهمیت زیادی دارد چرا که این دو حوزه اساسا شکل تعامل مردم با فناوری را تغییر می‌دهد و به مشتریان ما کمک می‌کند تا زندگی بهتر داشته باشند.

این شرکت تاکنون به درخواست‌هایی که برای اظهارنظر درباره جذب گودفلا مطرح شده پاسخی نداده است.

image

این دست از استخدام‌ها به خوبی نشان می‌دهد که اپل قصد دارد تمرکز بیشتری بر دنیای هوش مصنوعی داشته باشد؛ خصوصا با توجه به این که این شرکت در حوزه AI در مقابل گوگل و فیسبوک حرف زیادی برای زدن ندارد. هوش مصنوعی بیش از پیش به عنوان راهکاری کارآمد برای پردازش داده شناخته می‌شود.

سیری یکی از اولین دستیارهای دیجیتالی بود که از سال ۲۰۱۱ در دسترس کاربران عادی قرار گرفت. اما با ورود رقبا به این صنعت، این دستیار صوتی نتوانست مشابه همتایان خود پیشرفت‌های قابل توجه‌ای داشته باشد.

برای مثال، الکسای آمازون به یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط با تجهیزات هوشمند، نظیر چراغ‌ها، سیستم‌های امنیتی و حتی اتومبیل‌ها، تبدیل شده است. گوگل اسیستنت هم پیشرفت‌های زیادی در زمینه ترجمه همزمان داشته و قابلیت Duplex نیز به کاربران کمک کرده تا به راحتی بتوانند زمان‌بندی برنامه‌های کاری خود را مدیریت کنند.

از آن سو، فیسبوک از هوش مصنوعی برای شناسایی سریع‌تر افراط‌گرایی و رفتارهای ناهنجار استفاده کرده است. مایکروسافت نیز از AI برای کمک به نابینایان کمک گرفته و آن را درون اپلیکیشنی قرار داده تا با توصیف اشیا بتواند چشمی مصنوعی برای این دسته از افراد باشد.

با این حال، به گفته کارولینا میلانسی، تحلیل‌گر شرکت Creative Strategies، اپل سیری را نه به عنوان یک پلتفرم بلکه به عنوان یک قابلیت ساده در سیستم‌های خود در نظر می‌گیرد.

برای نمونه او می‌گوید یکی از دلایلی که باعث شده سیری روی آیفون بهتر کار کند این است که دستیار صوتی اپل در این دستگاه به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف دسترسی دارد، در حالی که مثلا در بلندگوی HomePod سازوکار موفقی برای جابجایی اطلاعات میان تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مجهز به سیری ایجاد نشده است.

اکنون با توجه به نیروهای جدیدی که جذب این شرکت شده‌اند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اپل فناوری‌های AI مثل سیری را جدی‌تر بگیرد.

هوش بیشتر

image

وقتی صحبت از هوش مصنوعی اپل می‌شود، همه خواه ناخواه به یاد سیری می‌افتند. ولی حقیقت این است که سرویس‌های بیشتری با برخورداری از این فناوری در دست توسعه قرار دارند.

برای مثال، تراشه A12 بایونیک اپل که پردازنده آیفون XS و آیپد پرو است، موتور قدرتمندی به نام «موتور عصبی» دارد. اپل می‌گوید این موتور به پردازش عکس‌هایی که می‌گیرید و بازی‌هایی که انجام می‌دهید کمک می‌کند. این موتور عصبی همچنین به دستگاه کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در بخش واقعیت افزوده داشته باشد.

فناوری هوش مصنوعی در زمینه نرم‌افزار هم به آیفون کمک می‌کند. اپل می‌گوید AI به کمک تلفن هوشمند آن‌ها می‌آید تا با تقویت فیس آیدی نقش مهمی در قفل‌گشایی دستگاه ایفا کند.

جابجایی نیروها در دره سیلیکون

استخدام نیروهای جدید اپل اتفاقی نیست که خلق‌الساعه رخ داده باشد. همواره چرخه‌ای از نیروها میان اپل، فیسبوک، گوگل، توئیتر، مایکروسافت، آمازون و سایر شرکت‌های حاضر در دره سیلیکون وجود دارد.

تحلیل‌گران می‌گویند جذب چهره‌های سرشناسی چون جیانندرا و گودفلا به اپل کمک می‌کند تا استعدادهای بیشتری را به سمت خود جذب کند. چون وجود این اسامی مانند آهنربایی می‌ماند که به جذب همکاران این افراد از سوی سایر شرکت‌ها به سمت اپل کمک می‌کند.

علاوه بر این، اپل در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸ شرکت و استارت‌آپ، از جمله استارت‌آپ هوش مصنوعی PullString، را خریداری کرد تا بتوانند از مالکیت‌های ذهنی آن‌ها بهره‌مند شود. طبیعتا در این میان بسیاری از مهندسان و متخصصان حوزه AI به استخدام اپل درآمده‌اند. تیم کوک در این باره گفته بود: «ما دائما در بازار به دنبال مالکیت‌های ذهنی جدید و استعدادهای درخشان هستیم، و اطمینان خوبی نسبت به آینده خودمان داریم.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)