خانهاخبار
اسپاتیفای به خاطر قوانین غیرمنصفانه از اپل شکایت کرد

اسپاتیفای به خاطر قوانین غیرمنصفانه از اپل شکایت کرد

اسپاتیفای در کمیسیون اروپا از اپل به خاطر قوانین غیرمنصفانه این شرکت که فضای رقابت با اپل موزیک را سخت کرده شکایت کرد. این شرکت همچنین کمپینی را علیه اپل برپا کرده تا به این رقابت منصفانه پایان دهد.
۱۳۹۷/۱۲/۲۴

دنیل اِک، مدیر عامل سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای، در پستی در وبلاگ رسمی این شرکت گفت آن‌ها در کمیسیون اروپا علیه قوانین غیرمنصفانه اپل که باعث می‌شود این شرکت همواره دست بالا را داشته باشد شکایت کرده‌اند.

اک در این پست مدعی است که قوانین اپ استور باعث شده اسپاتیفای نتواند با اپلیکیشن اپل موزیک که متعلق به خود اپل است به شکلی منصفانه رقابت کند.

اک در این باره می‌نویسد: «اپل اسپاتیفای و سایر سرویس‌های دیجیتال را موظف می‌کند تا ۳۰ درصد از سهم پرداخت‌هایی را که با استفاده از سیستم پرداخت این شرکت انجام می‌شوند، مثل ارتقای اکانت از حالت رایگان به حالت پریمیوم، به آن‌ها بپردازد. ما به خاطر پرداخت این سهم مجبوریم قیمت اشتراک پریمیوم خود را بالاتر از اپل موزیک تعیین کنیم.»

این سهم ۳۰ درصدی که اک به آن اشاره می‌کند معمولا تحت عنوان «مالیات اپل» شناخته می‌شود و قبلا هم علیه آن اقامه دعوی شده بود. ولی این اولین باری است که یک شرکت شکایت خود را به صورت عمومی در کمیسیون اروپا مطرح کرده است.

image

اک می‌گوید راهکار ثانویه‌ای که در اختیار آن‌هاست هم تعریفی ندارد: «...اگر نخواهیم از سیستم پرداخت اپل استفاده کنیم و در نتیجه این هزینه را نپردازیم، اپل مجموعه‌ای از محدودیت‌های فنی و تجربی را بر سر راه اسپاتیفای قرار می‌دهد.» این محدودیت‌ها شامل عدم امکان ارائه مناسب پشتیبانی مشتریان و استفاده از سرویس‌های اپلی مثل سیری، هوم‌پاد و اپل واچ است.

اک می‌گوید این شرکت پیش از اقامه دعوی سعی کرده مشکل را با خود اپل حل بکند ولی موفق به انجام این کار نشده، به همین خاطر به سراغ کمیسیون اروپا رفته است.

کمیسیون اروپا مطمئنا این پرونده را به طور جدی پیگیری خواهد کرد. این کمیسیون قبلا جریمه سنگینی برای کوآلکام به خاطر پرداخت پول به اپل به منظور استفاده اختصاصی از تراشه‌های این شرکت تعیین کرده، و گوگل را هم به خاطر انحصارگرایی در تحمیل موتور جستجوی این شرکت در دستگاه‌های اندرویدی جریمه کرده بود.

حالا اسپاتیفای وبسایتی برای تبلیغ کمپین خود راه‌اندازی کرده که به گفته اک هدف آن چیزی فراتر از خود اسپاتیفای است. این کمپین با نام «زمان رقابت منصفانه فرا رسیده» فعال شده و با ارائه حقایقی درباره رفتارهای ضدرقابتی اپل میزبان ویدیوی کوتاهی است که جایگاه اسپاتیفای را در این موضوع را نشان می‌دهد.

اپل تاکنون درباره این موضوع اظهار نظری نکرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

افسر

۱۳۹۷/۱۲/۲۵
مقایسه شود با بازار و رقابت در ایران :/

بابک

۱۳۹۷/۱۲/۲۴
اپلِ دوران استیو جابز کجا و الان کجا.
اون همه نوآوری و خلق شاهکارهایی مثل آیفون و آیپد کجا ؛؛؛ و الان که صرفا برای تجارت و درآمد بیشتر کار می کنن کجا.
یه زمانی نوکیا ، معیار کیفیت و مقایسه برای سایر شرکتها بود و بعلت عقب ماندن از قافله ی تکنولوژی ، تا ورطه ی نابودی رفت. حالا هم انگار برای اپل با شکل و شمایلی جدید اتفاق میفته.