خانهاخبار
مایکروسافت می‌خواهد Lite OS را به نبرد با Chrome OS ببرد

مایکروسافت می‌خواهد Lite OS را به نبرد با Chrome OS ببرد

مایکروسافت در تلاشی دیگر برای مقابله با Chrome OS سعی دارد با تولید Lite OS به نبرد با این سیستم عامل بر روی دستگاه‌هایی برود که نیازی به سیستم عامل سنگین ویندوز ندارند.
۱۳۹۷/۱۲/۱۰

ویندوز هنوز، از برخی جهات، پرمصرف‌ترین سیستم عامل دنیا و به همین دلیل بسیار سنگین است. مایکروسافت تاکنون بارها تلاش کرده تا نسخه‌ای سبک‌تر از ویندوز (مثل ویندوز RT یا ویندوز 10 S) بسازد، اما هنوز موفق به انجام این کار نشده است. با این حال مسئولان این شرکت قصد عقب نشینی ندارند، و به زودی قرار است راهکار تازه‌ای برای این مشکل ارائه شود. این راهکار که در واقع نسخه سبک‌ترِ ویندوز ۱۰ است و فعلا Lite OS نام دارد، چیزی است که مایکروسافت آرزو دارد بتواند جلوی پیشرفت سریع Chrome OS را بگیرد.

این ایده تا به حال به طرق مختلف پیاده‌سازی شده است. ویندوز RT در زمان عرضه به خاطر استفاده از معماری ARM نرم‌افزارهای بسیار کمی داشت، در حالی که ویندوز 10 S اساسا خودش کاربر را در نصب برنامه‌ها محدود می‌کرد. حالا به نظر می‌رسد Lite OS ترکیبی از این دو سیستم عامل باشد چون بر روی آن فقط می‌توانید از پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) و اپلیکیشن‌های پیشرفته وبی (PWA) استفاده کنید که روی مایکروسافت استور قرار دارند. این سیستم عامل قرار است امکان اجرا روی سخت‌افزارهای رده پایین ARM و x86 را داشته باشد.

البته به گزارش وبسایت Petri این سیستم عامل نسخه‌ای جدا از ویندوز ۱۰ نیست، ولی تفاوت‌های آن با نسخه استاندارد ویندوز ۱۰ هنوز مشخص نشده. Lite OS علاوه بر محدودیت اجرای نرم‌افزارها، ظاهرا مثل Chrome OS رابط کاربری ساده‌تری دارد. با این حال، این سیستم عامل نمی‌خواهد اشتباهات ویندوز RT و ویندوز ۸ را تکرار کنید. برای مثال Lite OS برای خودش فایل منیجر خواهد داشت.

منتها به نظر می‌رسد که مایکروسافت اصلی‌ترین برتری ویندوز نسبت به Chrome OS، یعنی دسترسی به صدها هزار نرم‌افزار مختلف، را از این سیستم عامل حذف کرده است. با این همه، PWA-ها آن قدر سریع در حال رشد هستند که می‌توانند نیازهای اساسی کاربران را برطرف کنند. علاوه بر این، طبیعی است که از Lite OS و دستگاه‌هایی که این سیستم عامل را اجرا می‌کنند برای مصارف ساده‌تر استفاده شود، بنابراین نباید انتظار اجرای برنامه‌هایی مثل فتوشاپ را داشته باشید.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)