خانهاخبار
سنسور اثر انگشت اولتراسونیک چیست و چه مزیتی دارد؟

سنسور اثر انگشت اولتراسونیک چیست و چه مزیتی دارد؟

گلکسی اس 10 روش جدیدی برای تشخیص اثر انگشت از زیر نمایشگر معرفی کرده که از فناوری اولتراسونیک استفاده می‌کند. در این روش به جای نور از امواج صوتی استفاده می‌شود که خیلی بهتر از سیستم قبلی است، اما چرا؟
۱۳۹۷/۱۲/۳

تلفن‌های هوشمند امروزی تقریبا به طور کامل حاشیه اطراف نمایشگر را حذف کرده‌اند و اگرچه همه ما عاشق این شکل از طراحی جدید هستیم، ولی همچنان باید روشی برای قفل‌گشایی بیومتری داشته باشیم. در این دوره و زمانه دیگر کسی به دنبال استفاده از رمزعبور نمی‌رود. شرکت‌ها هم از این مسئله آگاه‌اند و به همین خاطر در دستگاه‌هایی مثل گلکسی اس ۹ یا پیکسل ۳ اسکنر اثرانگشت را به پشت دستگاه منتقل کردند، یا به استفاده از سیستم تشخیص چهره و اسکنر عنبیه روی آوردند. ولی با وجود همه این سیستم‌های جدید هنوز هیچ چیزی به اندازه استفاده از اثر انگشت راحت و ساده نیست.

اکنون ظهور تلفن‌های بدون حاشیه باعث شده اگر شرکتی بخواهد سنسور اثر انگشت را در سمت روبرویی دستگاه قرار دهد مجبور باشد این حسگر را به زیر شیشه نمایشگر ببرد. تاکنون شرکت‌هایی مثل Vivo و وان پلاس با استفاده از سنسورهای اپتیکال به این سیستم دست یافته‌اند، اما به‌کارگیری روش اپتیکال نقاط ضعفی مثل کُندی، قابل جعل بودن و عدم کارکرد صحیح در هوای سرد، مرطوب و پرنور دارد. در نتیجه شرکت‌ها باید به سراغ فناوری‌های دیگری می‌رفتند.

کوآلکام و سامسونگ با همکاری یکدیگر در گلکسی اس ۱۰ به سیستم جدیدی برای قراردهی سنسور اثر انگشت در زیر صفحه نمایش دست یافته‌اند که اولتراسونیک نام دارد. در این روش اثر انگشت شما با استفاده از امواج فشار صوتی نقشه‌ای از شکل بازگشت موج‌ها به سنسور ساخته می‌شود. انگشت ما صاف نیست چرا که خون در آن جریان دارد و رگ‌ها به سطح پوست خیلی نزدیک‌اند. به همین خاطر است که هیچ اثر انگشت مشابه‌ای در دنیا پیدا نمی‌شود. در گلکسی اس ۱۰ از این نقشه توکنی ایمن ساخته می‌شود و هنگامی که می‌خواهید قفل موبایل خود را باز کنید، اثر انگشت شما با نقشه‌ای که قبلا تهیه شده مقایسه می‌شود.

این روش نسبت به سنسور اپتیکال درون صفحه‌ای امنیت بسیار بالاتری دارد، چرا که سیستم اپتیکال را با کمک یک تصویر باکیفیت یا اسکنی که از نوک انگشت فرد تهیه شده باشد می‌توان فریب داد. به‌علاوه، این سیستم خیلی سریع‌تر از روش اپتیکال است و می‌تواند با سرعت سنسورهای استاندارد فیزیکی رقابت کند. گفتنی است که بازگشت امواج صوتی با وجود کثیفی یا چربی تفاوت چندانی نمی‌کند، بنابراین عملکرد نهایی این روش حتی از سنسورهای فیزیکی نیز بهتر خواهد بود.

image

 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

محمد

۱۳۹۷/۱۲/۵
اون جلو اس10 پلاس شبیه اسباب بازیه در ضمن اولین حسگر الترا سونیک این گوشیه هواوی هنوز به اون حد نرسیده

علی

۱۳۹۷/۱۲/۵
سنسور هواوی از انگشت عکس میگیره یعنی راحت با عکس فریب میخوره ولی سنسور S10 با فراصوت برجستگی اثر انگشت و حتی جریان خون در انگشت رو اسکن میکنه و امنیت و سرعت بهتری داره

صالح

۱۳۹۷/۱۲/۳
این سنسور با انداختن گلس رو گوشی هم کار میکنه؟

Amin

۱۳۹۷/۱۲/۳
ببخشید در باره این مطلب یه سوال پیش میاد پس هواوی میت 20 پرو از چه قابلیتی استفاده میکنه برا اثر انگشت چرا اونو با سامسونگ مقایسه نمیکنید.