خانهاخبار
CES 2019: چهارده سوالی که به آن پاسخ می‌دهد

CES 2019: چهارده سوالی که به آن پاسخ می‌دهد

هم زمان با فرود سیمرغ فناوری در لاس وگاس، چشم انداز دنیای فناوری در سال جدید میلادی شفاف‌تر و واضح‌تر نمود پیدا می‌کند.
۱۳۹۷/۱۰/۱۷

CES 2019 در سال جاری زمانی آغاز می‌شود که تاثیر فناوری بر زندگی ما بیش از پیش نمایان شده است. شرکت‌های فناوری همچون اپل، فیس بوک، گوگل و آمازون تحت فشار هستند تا سود بیشتری به سهامداران خود برسانند و تشدید مقررات در دنیای فناوری بیشتر از هر زمانی ملموس است. محصولات پر طرفدار و نوآورانه زندگی شما را راحت‌تر می‌کنند. در این نمایشگاه آخرین و بزرگترین دستاوردهای صنایع الکترونیک دنیا نمایش داده خواهد شد و ما پیش بینی می‌کنیم موارد زیادی را مانند زیر مشاهده کنیم:

  • نسخه‌های سریعتر، بهینه شده، بزرگتر و کوچکتر از تمام محصولات سال گذشته
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به خدمات بیشتری متصل می‌شوند
  • روبات‌ها در همه جا هستند
  • استفاده بیش از پیش از تکنولوژی ابر

image

 

طبق روال سال‌های گذشته این نمایشگاه سعی دارد تا به پرسش‌هایی پاسخ دهد که بر زندگی ما در سال‌های بعد تاثیر گذار است. پاسخ‌هایی که روند حرکت فناوری را در سال پیش رو تبیین می‌کند.

  1. چگونه 5G چشم انداز فناوری را تغییر می‌دهد؟

image

 

شکی نیست که تکنولوژی 5G ، نسل بعدی انتقال داده که داده‌ها را تقریبا بدون تاخیر جابجا می‌کند، تغییر کلیدی فناوری در سال 2019 خواهد بود. اما در نهایت ما تنها چند دستگاه سازگار با این فناوری را در سال جدید شاهد خواهیم بود. در حالی که اکثر شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه چشم انداز خود را برای کنگره جهانی موبایل که اواخر ماه فوریه در بارسلونا برگزار می‌شود، آماده می‌کنند، انتظار می‌رود شرکت‌های چینی همچون هواوی از لاس وگاس برای جلب توجه بیشتر استفاده نمایند. هر چه به رویداد لاس وگاس بیشتر نزدیک می‌شویم مباحث بیشتر پیرامون 5G در جلسات شرکت‌های بزرگ مطرح می‌شود.

  1. آیا اینتل آماده دفاع از Qualcomm، در مقابل AMD و ARM است؟

اینتل وضعیت عجیبی دارد. این شرکت همچنان به کسب میلیاردها دلار در صنعت پردازنده خود ادامه می‌دهد، حتی در وضعیتی که بازار جهانی رایانه عمدتا در رکود قرار دارد. با این حال، اینتل می‌گوید تراشه‌های 10 نانومتری خود را با نام مستعار Sunny Cove و طرح تجمع سه بعدی تراشه خود را در سال 2019 برای عرضه در بازار آماده می‌کند.

image

 

اما در حالی که اینتل گزینه‌های خود را در یک سبد نگاه می‌دارد،  رقبا سیاست‌های دیگری در پیش گرفته‌اند که رقابت را در این زمینه تسریع می‌کند. کوالکام و اپل در حال ارائه تراشه‌های NM7 در رایانه‌های شخصی و آیفون هستند و حتی آمازون در حال توسعه تراشه‌های مبتنی بر ARM خود است. با اینکه کوالکام و AMD برنامه ریزی کرده‌اند که سال جاری در CES تازه‌های خود را ارائه دهند، اینتل می‌خواهد به دنیای فناوری ثابت کند که چگونه می‌خواهد در سال 2019 و بعد از آن بازار را رهبری کند. نکته مهم این است که اینتل باید بدون مدیر اجرایی مستعفی سال‌های قبل خود، بایرون کریسانیچ، این مهم را انجام دهد.

  1. آیا انقلاب فناوری در حوزه سلامت در دسترس است؟

image

 

محصولات بهداشتی و تناسب اندام در چند سال گذشته در CES افزایش یافته است. انتظار ما این است که قربانی نمایشگاه 2019، محصولات جدید حوزه سلامت باشند. در حالی که غول‌هایی مانند اپل و Fitbit بسیاری از سرفصل‌های فناوری حوزه سلامت را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، در حوزه‌هایی همچون EKG و آریتمی قلبی تنها نقطه آغازی مشاهده شده است.

  1. گوگل چه چیزی ارائه می‌دهد؟

image

 

سال گذشته، گوگل حضوری بزرگ و ممتاز در نمایشگاه لاس وگاس داشت که به مانند دیزنی لند به نظر می‌رسید. در سال جاری، این شرکت قسمت بزرگتری از محل برگزاری نمایشگاه را همراه با شرکت‌های هم رده خود پر خواهد کرد. گوگل کنفرانس مطبوعاتی رسمی برگزار نخواهد کرد، اما هنگامی که چندین اعلان رسمی از گوگل دیدید، چندان تعجب نکنید!

  1. از آمازون، مایکروسافت، فیس بوک و سایر غول‌های تکنولوژی چه خبر؟

image

 

هیچ کدام از غول‌های دیگر فناوری غرف‌های به بزرگی گوگل نخواهند داشت. اما این بدان معنا نیست که حضور آنها در CES کم رنگ خواهد بود. اخبار رسیده از آمازون نشان می‌دهد که نمایشگاهی کوچک برگزار خواهند کرد. مایکروسافت و فیسبوک نیز فضای کنفرانس مختلفی را تقاضا کرده‌اند. اپل و Netflix، در کمال تعجب، هیچ فضای رسمی را در این نمایشگاه ندارند، اما کنفرانس‌های متعددی را برای مخاطبان برگزار خواهند کرد. در نهایت نقطه مشترک همه این شرکت‌های عظیم، یکپارچگی گسترده با خدماتی همچون الکسا، ویندوز، اسکایپ، واتساپ، اینستاگرام و فیسبوک است.

  1. کدام یک از خدمات ویدیویی Netflix را در سال 2019 نادیده خواهد گرفت؟

سال 2019 به نظر می‌رسد با چالش سالمی آغاز شود. دیزنی (به زودی شامل بخش عمده‌ای از فاکس)، وارنر (متعلق به AT & T) و اپل، همگی خدماتی را برای رقابت با یکدیگر ارائه می‌دهند که هزینه‌های آن سر به فلک می‌کشد. علاوه بر محتوای جدید منتشر نشده‌ای همچون نمایش تلویزیونی جنگ ستارگان، وجود محتواهای فریبنده از قبیل دوستان (وارنر) و همچنین خود Netflix ، سال پر چالشی را نشان می‌دهد.

  1. امنیت و حریم خصوصی: آیا فناوری طرحی برای افزایش آن دارد یا تسلیم خواهد شد؟

پس از شکست مفتضحانه فیسبوک در کمبریج، آنها به ماریوت بریچ گفتند که حدود نیم میلیارد نفر در دنیا تحت تاثیر نقض حریم خصوصی و امنیت دیجیتال در سال 2018 قرارگرفته‌اند. برای آنها CES تنها یک گردهمایی امنیتی محسوب نمی‌شود، بلکه با ارائه دستگاه‌هایی که با میکروفون و دوربین‌های تشخیص چهره مجهز شده‌اند، قدم‌های مهمی برداشته است.

image

 

این فناوری بزرگ در ساخت دستگاه‌ها و خدماتی به کار می‌رود که باید در ده‌ها میلیون خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در این زمینه اطلاعات کافی می‌بایست جمع آوری شود. اما آیا هر شرکت کوچک یا بزرگی برنامه جامعی در زمینه بهبود امنیت در سال 2019 دارد؟

  1. آیا ما چالش‌های واقعیت مجازی را با استفاده از Oculus Quest می‌بینیم؟

image

 

فناوری Oculus Quest در ماه سپتامبر معرفی شد و انتظار می‌رود که در بهار سال 2019 عرضه شود. این فناوری شامل یک هدست کاملا اختصاصی بی سیم واقعیت مجازی است که دارای شش درجه آزادی (بدون سنسور خارجی) و کنترل دستی است که قیمت آن 400 دلار پیش بینی شده است. طبق پیش بینی‌ها Quest در CES فعالیت چندانی نخواهد داشت، اما باید به دنبال هر موفقیتی در سال 2019 باشد. آیا هر چیزی که ما در وگاس 2019 می‌بینیم، ارائه استاندارد مناسبی برای فناوری واقعیت مجازی محسوب می‌شود؟ در این رابطه ما به دستاوردهای HTC در CES توجهی ویژه خواهیم داشت تا ببینیم آیا تکنولوژی Vive این شرکت در این زمینه چشمگیر است یا خیر. هر چند که احتمالا یک دستگاه واقعیت مجازی متصل به کامپیوتر است!

  1. فناوری نمایش OLED و MicroLED تلویزیون به کجا خواهد رفت؟

فناوری LG OLED از لحاظ کیفیت تصویر، پادشاه فناوری نمایشگرهای تلویزیونی به شمار می‌رود. اما فناوری جدید MicroLED که سامسونگ در CES سال گذشته آن را معرفی نمود به عنوان جذابترین رقیب فناوری فعلی به شمار می‌رود. با این حال، بدون قیمت گذاری مقرون به صرفه‌تر و واکنش نسبت به امکان سوختگی OLED ، می‌تواند رقابت این دو تکنولوژی را به اوج خود برساند.

image

 

در مورد MicroLED ، تا زمانی که شرکت سامسونگ یا تولید کننده دیگری نتواند اندازه آن را به اندازه صفحه نمایش خانگی برساند، رقابتی واقعی در کار نخواهد بود. در کنار این موانع، استاندارد سازی تلویزیون LCD و تلویزیون LED مورد انتظار است زیرا که هنوز هم حجم عمده فروش تلویزیون را شامل می‌شود.

  1. آیا کسی به تلویزیون 8K توجهی خواهد داشت؟

image

 

یکی دیگر از مشخصه‌های CES وجود نمایشگر تقریبا در جا است. با وضوح 7680*4320 پیکسل، این نمایشگرهای نسل بعدی، چهار برابر جزئیات 4K را نمایش خواهد داد. اما با قیمت فزاینده و بدون محتوای تولید شده برای 8K به نظر می‌رسد چالش اصلی این تلویزیون‌ها بیشتر در حوزه بازاریابی باشد تا فناوری!

  1. آیا ممکن است الکسا و دستیار گوگل با یکدیگر هماهنگ شوند؟

image

 

الکسای آمازون هنوز هم فناوری برتر جهان در زمینه خانه هوشمند محسوب می‌شود، اما دستیار گوگل نیز رقیب قدرتمندی به شمار می‌رود. این فناوری گوگل به همراه فناوری شرکت‌هایی همچون اپل، سامسونگ، مایکروسافت و دیگران فضای رقابت را در سال 2019 تنگ‌تر خواهند کرد. به طور مثال در آینده فناوری کنترل صدای آمازون و گوگل برای متوقف کردن یکدیگر جالب خواهد بود. باید دید می‌توان به سازگاری دو یا چند سیستم عامل و اجازه به کاربران برای تصمیم گیری اعتماد کرد و یا کل درخواست‌ها در خانه‌های هوشمند تحت اختیار یک سیستم عامل قرار خواهد گرفت.

  1. آیا نمایشگاه لاس وگاس می‌تواند فناوری خودروی دیترویت را سرقت کند؟

در سال‌های اخیر، مسائل حقوقی جنگ باشکوهی بین مرکز فناوری خودرو CES در لاس وگاس و نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکای شمالی در دیترویت بوجود آورده که تنها چند روز پس از CES آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد این مشکل در سال 2019 نیز ادامه خواهد داشت. اغلب خودروسازان سعی دارند تا تفاوت دو نمایشگاه را با بیانیه‌های فناوری در نوادا نشان دهند در حالیکه مدل‌های مفهومی و خودروهای جدید خود را در میشیگان به نمایش می‌گذارند.

image

 

اما همیشه قانون استثنایی نیز وجود دارد! در این رابطه مرسدس خودرو سدان کلاس CLA خود را برای اولین بار در وگاس معرفی نمود و از پیشرانه جدید SUV الکتریکی خود نیز برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا پرده برداری کرد. همچنین ممکن است معرفی خودروی الکتریکی نیسان E-Plus را نیز در این نمایشگاه شاهد باشیم. انتظار می‌رود آئودی نیز جدیدترین سیستم سرگرمی خود را نیز نمایش دهد، در حالی که هوندا به قسمت‌های رباتیک خود بیشتر رسیدگی نموده است. در عین حال، تویوتا، هیوندای و بایتون، همه برای کنفرانس مطبوعاتی در CES برنامه‌ریزی داشته‌اند و انتظار می‌رود که تازه‌هایی را با خود به وگاس آورده باشند.

 

  1. اگر جنگ‌های تعرفه‌ای و تجاری ادامه یابد، طرح‌های دیگری برای نمایشگاه خواهیم داشت؟

CES یک رویداد بین المللی است و حدود یک سوم بیش از 180،000 شرکت کننده خارجی از ایالات متحده بازدید می‌کنند. اما فرض بر این بود که قسمتی از زنجیره تامین کالاهای الکترونیکی طبق قراردادهای کلان کشور چین است که مجموعه‌ای از نیروی ارزان تولید را برای آنان به ارمغان آورده است. همان طور که به نظر می‌آید جنگ تجاری ترامپ به سال 2019 نیز خواهد رسید. این مسئله درآمد شرکت‌های بزرگ فناوری همچون اپل را به شدت کاهش داد و به نظر می‌رسد این کشور دیگر بازار بزرگی برای کالاهای مصرفی امریکایی به شمار نمی‌رود.

با اطمینان می‌توان گفت که هیچ کدام از این موارد در کنفرانس‌های مطبوعاتی ذکر نخواهند شد، اما همه جلسات پشت پرده و معامله‌هایی که میان فروشندگان و مشتریان برقرار می‌شود ناشی از همین اتفاق است. به نوعی در CES سال جاری دیوار بی اعتمادی روابط تجاری فیمابین واشنگتن و پکن کاملا مشهود است.

  1. چند چیز عجیب کوچک جایگزین یک نوآوری انقلابی بزرگ می‌شود؟

image

 

هر انجمن فناوری که به CES مراجعه می‌کند، دوست دارد لیستی از تکنولوژی‌هایی را مشاهده کند که قواعد بازی را در بازار مصرف تغییر می‌دهد. اگر به لیست این فناوری‌ها که اولین بار در CES ارائه شدند نگاهی بیندازیم، به نام‌هایی همچون VCR، CD، DVR و Xbox بر می‌خوریم که بازار قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند. در سال‌های اخیر، CES برای تکنولوژِی‌های کوچک اما پر طرفدار مرکز توجه دنیای فناوری بوده است. در میان فروشندگان و شرکت‌های بزرگ رقیب در نمایشگاه CES 2019 نام‌های بزرگی مشاهده می‌شوند که قدم‌های بزرگشان را برای ماه‌ها و نمایشگاه‌های بعدی کنار گذاشته‌اند. (بله، قطعا در مورد گلکسی S10 سامسونگ صحبت می‌کنیم!)

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)