خانهاخبار
اچ تی سی در حال توسعه یک برند تازه؛ منتظر U13 Plus نباشید

اچ تی سی در حال توسعه یک برند تازه؛ منتظر U13 Plus نباشید

گزارش شده است که اچ تی سی قصد دارد پرچمدار تازه 2019 خود را از سری تازه‌ای معرفی کند. بدین ترتیب دیگر U13 Plus در کار نخواهد بود.
۱۳۹۷/۸/۲۷

در بهار امسال شاهد رونمایی رسمی از پرچمدار U12 Plus اچ تی سی بودیم و انتظار می‌رود که جانشین آن به نام U13 Plus هم در ابتدای سال 2019 رسما معرفی شود. از طرفی براساس گزارش تازه خبرگزاری Phandroid و به نقل از برخی منابع اگاه اما ناشناس اینگونه به نظر می‌رسد که سازنده تایوانی مذکور برنامه‌ای برای عرضه U13 در سال آینده ندارد بلکه در حال توسعه محصول مرموز دیگری است. در این گزارش دقیقا به این محصول مرموز، نوع و مشخصات آن اشاره نشده اما گفته شده است که کاربران و علاقه مندان باید منتظر ورود محصول کاملا متفاوتی از کمپانی اچ تی سی باشند. باتوجه به این گزارش تازه پیش بینی می‌شود که کمپانی اچ تی سی سال آینده گوشی سطح بالای تازه‌ای را از یک خانواده متفاوت از U معرفی کند. باتوجه به روند فعالیت اچ تی سی در سال‌های اخیر اصلا شگفت زده نمی‌شویم اگر ایند سازنده برند و خانواده تازه‌ای را در میان گوشی‌های هوشمند خود معرفی و عرضه کند.

همان‌طور که اشاره کردیم، پرچمدار U12 Plus در بهار گذشته معرفی شد و توانست در مدت کوتاهی توجه بسیاری از کاربران را به مشخصات فنی سطح بالا و طراحی ظاهری قابل قبول خود جلب کند. اچ تی سی در توسعه این گوشی از دکمه‌های نرم افزاری به جای دکمه‌های فیزیکی کلیک شونده استفاده کرد. این دکمه‌های نرم افزاری از نظر ظاهری شبیه به دکمه‌های قبلی به نظر می‌رسیدند با این تفاوت که اصلا تکان نمی‌خوردند. بدین ترتیب اگر شارژ باتری گوشی U12 Plus تمام و دستگاه خاموش می‌شد، این دکمه‌های نرم افزاری هم دیگر نمی‌توانستند عمل کنند. بسیاری از کاربران به این نکته بسیار ظریف درباره آخرین پرچمدار اچ تی سی توجه نکرده بودند. همین موضوع باعث شد بازاریابی سازنده مذکور که حالا سالهاست دچار مشکل شده باز هم با مشکلی تازه مواجه شوند. این سومین روند برندینگ دوباره در خلال 5 سال اخیر در محصولات اچ تی سی است و امیدواریم که این کمپانی قدرتمند بتواند دوباره در بازار موبایل به اعتبار قبلی خود دست یابد.

اگر اطلاعات چندانی درباره اچ تی سی ندارید باید بگوییم که این کمپانی از مهم‌ترین سازندگان در دنیای موبایل به شمار می‌رود. حدودا 21 سال از عمر اچ تی سی می‌گذرد اما تا سال 2009 عمدتا برای سایر کمپانی‌ها گوشی هوشمند تولید می‌کرد و به همین خاطر است که در اغلب خبرها به او ODM اطلاق می‌شود. اچ تی سی اخیرا هم این فعالیت را با تولید نکسوس وان، پیکسل و پیکسل 2 برای گوگل تکرار کرد و ظاهرا دست از اجرای این بخش برنداشته است. کمپانی اچ تی سی اولین گوشی اندرویدی را که به نام G1 در آمریکا و تحت عنوان HTC Dream در سایر بازارها عرضه شد، به دنیا معرفی کرد و به همین خاطر معتقدیم که کمپانی بسیار مهمی در بازار موبایل شمرده می‌شود. اما این عظمت تنها تا 2011 ادامه داشت. در آن سال اچ تی سی حدودا 25% از بازار مهم آمریکا سهم داشت و سهمش از بازار جهانی هم حدودا 10% بود. حالا براساس گزارش تحلیلی Strategy Analytics این کمپانی تنها 1% از بازار جهانی سهم دارد و سهمش از بازار بسیاری از کشورها کمتر از این مقدار و نزدیک به صفر است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اچ تی سی با روزهای اوج نه چندان دور خودش فاصله بسیاری گرفته و البته این اتفاق به سرعت رخ نداده است. حدودا 7 سال طول کشید تا بخش موبایل اچ تی سی وارد این مرحله بحرانی شود؛ هرچند این کمپانی قدرتمند هنوز راضی نشده است دست از تلاش خود بردارد.

image

اچ تی سی پس از سال 2011 که اوج قدرتش بود و توانست از سامسونگ و اپل هم جلو بزند، تصمیم گرفت همه چیز را تغییر دهد. این سازنده دو گوشی HTC One X و HTC One S را از سری یا برند تازه HTC One خود معرفی کرد. این گوشی‌ها بسیار محصولات توانمند و خوبی بودند و همه ما همیشه اچ تی سی را به ساخت محصولات مناسب می‌شناسیم اما سازنده متاسفانه آن‌ها را در برخی بازارها مانند بازار مهم آمریکا عرضه نکرد. البته One X پس از مدتی تنها توسط اپراتور AT&T عرضه شد اما این ایده اصلا نتوانست بازده خوبی نشان دهد. این کمپانی یک سال بعد تصمیم گرفت پسوند را حذف و این بار HTC One را معرفی کند. این گوشی یکی از اولین گوشی‌هایی بود که با بدنه کاملا فلزی توسعه یافت و باز هم مانند گذشته از کیفیت ساخت بسیار بالایی بهره می‌برد. اچ تی سی این خانواده را تا سال 2016 ادامه داد و در آن سال از پرچمدار تازه خود به مناسبت معرفی دهمین پرچمدارش تحت عنوان HTC 10 پرده برداشت. سال گذشته هم شاهد بودیم که این سازنده دیگر گوشی هوشمند را از برند One معرفی نکرد و به جای آن پرچمداری از سری U به بازار راه یافت. U11 سال گذشته عرضه شد و در بهار امسل هم شاهد معرفی U12 بودیم. اچ تی سی در خلال چند سال اخیر تلاش کرده است تا از معرفی مدل‌های غیرضروری بپرهیزد و بدین ترتیب تعداد پرچمداران کمتری را معرفی کرده است. این سازنده ظاهرا از بازار تولید میان رده و پایین رده هم خارج شده است، هرچند گوشی‌های U11 Life و U12 Life سال گذشته و امسال از چنین دسته‌بندی‌هایی رونمایی شدند. از طرفی به نظر می‌رسد که معرفی این محصولات هم نتوانسته است به اچ تی سی کمک کند دوباره به جایگاه رفیع پیشین خود بازگردد. اچ تی سی هر ماه گزارش مالی بخش موبایل خود را منتشر می‌کند و مدتهاست که خبر خوشی در این صورت‌های مالی دیده نمی‌شود. باتوجه به این گزارش‌ها اینگونه پیش بینی می‌شود که کمپانی مذکور نتواند تا پایان 2018 در بخش موبایل حتی 1 میلیارد دلار هم درآمد کسب کند.

برندسازی دوباره ممکن است به بخش موبایل اچ تی سی کمک شایانی کند اما این روند هم مشکلاتی دارد . اصلا آسان نیست. اچ تی سی آنقدر از عرضه موبایل عقب افتاده است که بسیاری از کاربران امروزی دیگر نمی‌دانند این برند چیست و چه محصولاتی دارد. این کمپانی در زمانی توانست در صدر سازندگان موبایلی قرار گیرد که ابتدای راه گوشی‌های اندرویدی بود و این نسل بسیار جوان بودند. حالا که دیگر گوشی‌های هوشمند پیشرفته در اغلب کشورها و در دستان همه افراد دیده می‌شود، سامسونگ و اپل نام آورترین کمپانی‌ها شناخته می‌شوند. این دو کمپانی جمعا 60% از سهم بازار جهانی را در دست دارند و منطقی به نظر می‌رسد کاربران آن‌ها را بشناسند. اچ تی سی در خلال سال‌های اخیر آنقدر شکست خورده است که معتقدیم برای به دست آوردن درآمد و سهم بازار بیشتر به چیزی فراتر از برندسازی دوباره نیاز دارد. هنوز دقیقا مشخص نیست که این سازنده قصد دارد چه محصولی را با کدام مشخصات در سال 2019 معرفی کند اما پیش بینی عمومی درباره آن معرفی برند و سری تازه است. امیدواریم که این سازنده همچنین این بار به مصرف کنندگان و رسانه‌های منتقدش بیشتر توجه کند و کمپین بازاریابی و تبلیغاتی گسترده‌تری را برای ترویج پرچمدار تازه خود اجرا کند. هوشمندانه به نظر می‌رسد که اچ تی سی باتوجه به اوضاع فعلی خود و همچنین بازار موبایل مانند کمپانی چینی وان پلاس عمل کند و از پرچمداری با مشخصات سطح بالا اما قیمت مناسب پرده بردارد. مخصوصا با توجه به این حقیقت که امروز قیمت 1000 دلار دیگر برای پرچمداران تازه معمولی شده است، جای خالی پرچمدار ارزان قیمت و جهانی بیشتر احساس می‌شود.  U12 Plus در ماه مه معرفی شد و به همین خاطر امیدواریم پرمدار بعدی سازنده هم در مه 2019 معرفی شود. هنوز مدت زیادی تا تاریخ حدودی باقی مانده است و به همین خاطر امیدواریم که در خلال ماه‌های آینده شاهد انتشار گزارش‌ها و خبرهای بیشتری در این باره باشیم.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۸/۲۸
به نظر میرسه اگه HTC بتونه یه خلاقیت و نوآوری خوب و خاص، مثل قدیما، از خودش نشون بده، بتونه بازم جزو ۳ یا ۴ سازنده برتر جهان بشه
من که خودم HTC 10 دارم. اصلا واسه دوران خودش غولی بود. البته هنوزم حرفی برا گفتن داره

حامد

۱۳۹۷/۸/۲۸
میخاید جمع کنه بره.... چی نوشتید واسه خودتون... گوشی هاشو نداشتید الکی مینوسید میره ها... U11 pluse
دارم
6 گیگ رم
128 گیگ حافظه
دوربین در حد DSLR
و....
تا نداشته باشی نمی‌فهمیش
رو کاغذ هر کی هر چی دلش میخاد مینویسه