خانهاخبار
پردازنده اگزینوس 9820 سامسونگ معرفی شد

پردازنده اگزینوس 9820 سامسونگ معرفی شد

پرچمداران گلکسی اس سامسونگ معمولا در دو نسخه مخصوص بازارهای مختلف معرفی می‌شوند که نسخه جهانی‌شان عموما از پردازنده اگزینوس سازنده قدرت می‌گیرد. تازه‌ترین پردازنده این غول تکنولوژی به نام اگزینوس 9820 روز گذشته رسما معرفی شد.
۱۳۹۷/۸/۲۵

سامسونگ روز گذشته از تازه‌ترین پردازنده سطح بالای خود که قرار است سال آینده در برخی نسخه‌های پرچمدار گلکسی اس 10 هم تعبیه شود، پرده برداشت. البته رونمایی از این محصول در مقابل معرفی برنامه‌های تازه این غول تکنولوژی برای تعبیه ناچ و همچنین عرضه گوشی هوشمند منعطف در روزهای اخیر چندان در مرکز توجه قرار نگرفته است.

image

از طرفی معرفی اگزینوس 9820 را نباید دست کم گرفت چراکه این چیپست سطح بالا قادر است هوش مصنوعی را حدودا 7 بار سریع‌تر از نسل قبلی خودش پردازش کند. پردازنده نسل قبلی اگزینوس 9810 نام دارد که در نسخه جهانی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس و پس از آن گلکسی نوت 9 تعبیه شد و همچنان پردازنده سطح بالا و توانمندی هم به شمار می‌رود، اما برجسته‌ترین و مهم‌ترین قابلیت اگزینوس 9820 حالا اختصاص یک NPU یا واحد پردازش عصبی است.

همین قابلیت باعث می‌شود تا تازه‌ترین پردازنده کمپانی سامسونگ هم رده پردازنده‌های تازه و توانمند A12 Bionic اپل و kirin 980 هوآوی قرار گیرد؛ هرچند هنوز عملکرد این پردازنده را ندیده‌ایم اما از نظر تئوریک اینگونه انتظار می‌رود. در حال حاضر رقابت سازندگان چیپست‌های داخلی برای توسعه معماری 7 نانومتری است اما این پردازنده تازه سامسونگ از 10 نانومتری سال گذشته حالا به جای 7 نانومتری با ساختار 8 نانومتری ساخته شده است.

image

بدین ترتیب اگزینوس 9820 احتمالا بهینه‌ترین پردازنده دنیا نخواهد بود. به نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز نتوانسته‌ است به این تکنولوژی 7 نانومتری دست پیدا کند اما حدس می‌زنیم تا زمان معرفی نسخه 5G از پرچمدار گلکسی اس 10 پلاس آن را آماده کند.

اگزینوس 9820 سامسونگ همچنان از مودم خوب اما قدیمی LTE-Advanced Pro با پشتیبانی از LTE Category 20 بهره می‌برد اما ساختار CPU آن حالا به جای دو دسته از سه دسته هسته برخوردار شده است.

دو هسته نسل چهارم معمول مسئول پردازش کلی سیستم هستند، دو هسته Cortex-A75 برای پردازش روند بهینه‌سازی عملکرد فعال می‌شوند و 4 هسته Cortex-A55 هم برای بهینه‌سازی بیشتر و عملکرد کلی بهتر و بادوام طراحی شده‌اند.

image

در آخرین بخش باید به بهبود عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تا 15% و 20% به ترتیب در اگزینوس 9820 نسبت به اگزینوس 9810 اشاره کنیم. همچنین سامسونگ اعلام کرده که بهینه‌سازی مصرف انرژی هم در این نسل تازه نسبت به سال گذشته حدودا 40% بهبود یافته است.

پردازنده گرافیکی اگزینوس 9810 سال گذشته Mali-G72 MP18 بود و حالا به Mali-G76 MP12 ارتقا یافته است که انتظار می‌رود بهبود عملکرد گرافیکی را تا حد چشمگیری در گوشی‌های آینده سامسونگ به نمایش بگذارد. این پردازنده گرافیکی ارتقا یافته با 40% بهبود عملکرد و 35% بهبود در مصرف انرژی در اگزینوس 9820 سامسونگ تعبیه شده است.

پردازنده تازه اگزینوس 9820 قادر است از 5 حسگر دوربین و ضبط ویدیوی 8K هم پشتیبانی کند اما این قابلیت‌ها الزاما در گلکسی اس 10 به کار برده نمی‌شوند. از طرفی منطقی به نظر می‌رسد که سامسونگ فبلت پرچمدار گلکسی نوت 10 خود را نیمه سال 2019 با چنین توانمندی‌های سطح بالایی معرفی کند.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

محمد

۱۳۹۸/۵/۳
شما قدرت کرین 980 رو اصلا با اگزینوس 9820 مقایسه نکن قطعا کرین قوی تره

محمد

۱۳۹۷/۸/۲۶
این کایرین 980 رو نابود میکنه

قاسم

۱۳۹۷/۸/۲۵
مشخصات Exynos 9820 سامسونگ:
لیتوگرافی : 8نانومتری
فیلمبرداری : 8K یا 4K 150 فریم در ثانیه.
مودم Cat20 سامسونگ: سرعت دانلود تا 2گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 316مگابیت بر ثانیه.
مشخصات Kirin980 هواوی یا در واقع ساخته شده توسط شرکت tsmc (هواوی فقط در کار مونتاژ و سرهم کردن قطعات هست و تولیدکننده نیست):
لیتوگرافی : 7نانومتری
فیلمبرداری: 4K 30fps!!
مودم Cat21 هواوی: سرعت دانلود تا 1.4گیگابیت برثانیه و سرعت آپلود تا 200مگابیت بر ثانیه!
عملکرد جنس چینی رو می‌بینید لیتوگرافی و مودم جدیدتر اما عملکرد ضعیفتر!!! فقط منتظر عملکرد npu واقعی سامسونگ باشید تا npu جنس چینی رو به معنای واقعی نابود کنه