خانهاخبار
نخستین مودم 5G اینتل موسوم به XMM 8160 5G رسماً معرفی شد

نخستین مودم 5G اینتل موسوم به XMM 8160 5G رسماً معرفی شد

مودم چندحالته XMM 8160 5G، با حداکثر سرعت دانلود 6 گیگابیت بر ثانیه، با زیرساخت‌های فعلی شبکه‌های سیار سازگاری دارد.
۱۳۹۷/۸/۲۳
نخستین مودم نسل پنج اینتل،  XMM 8160 5G (عکس از اینتل)

سال 2019 برای نسل پنجم شبکه‌های سیار (5G) و البته اینتل سال بزرگی خواهدبود. اینتل سرانجام نخستین مودم نسل پنج خود موسوم به XMM 8160 5G را رسماً و حدوداً شش ماه زودتر از زمان پیش‌بینی شده رونمایی کرد تا برنامه‌های خود درخصوص نسل پنجم شبکه‌های سیار را در کالبد این مودم آشکار کند. این مودم تقریباً نیمه دوم سال 2019 در اختیار گوشی‌سازها و دیگر تولیدکنندگان قرار خواهدگرفت. نخستین محصولات مبتنی بر آن نیز اوایل سال 2020 وارد بازار خواهدشد.

اینتل این مودم جدید را به‌صورت چندحالته (مولتی‌مود) طراحی کرده است؛ به‌این معنا که همین مودم به‌تنهایی ضمن ارائه قابلیت‌های نسل پنجم شبکه‌های سیار، نسل‌های فعلی (4G) و پیشین (3G و 2G) را نیز پشتیبانی می‌کند. در نتیجه، لازم نیست برای این منظور تراشه‌های دیگری درون دستگاه تعبیه شود. بدیهی است که در این صورت فضای کمتری اشغال می‌شود.   

مودم XMM 8160 5G اینتل، برای جاسازی درون گوشی‌های همراه، کامپیوترهای شخصی و هاب‌های باندپهن طراحی شده است و می‌تواند با حداکثر سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه داده دانلود کند.

ویژگی دیگر XMM 8160 5G این است که هم با زیرساخت‌های (اصطلاحاً non-standalone) فعلی و هم زیرساخت‌های آتی که از پایه برای بهره‌گیری از 5G ایجاد می‌شوند (standalone) سازگار است. طبق اظهارات شرکت، مودم یادشده طیف موج تازه گشوده شده میلی‌متری (mmWave) و نیز بخش‌های زیرین‌تر طیف موج را پشتیبانی خواهدکرد.

اینتل، مودم خود را به‌صورت چندحالته یا مولتی‌مود طراحی کرده است (سمت چپ). در طراحی مولتی‌مود، تراشه‌های جدید از فناوری‌های پیشین نیز پشتیبانی می‌کنند و برای این منظور لازم نیست تراشه‌های دیگری درون دستگاه تعبیه شود. این راه‌کار می‌تواند به کاهش مصرف برق نیز منجر شود.  (تصویر از اینتل)

البته اینتل برای مجاب کردن شرکت‌ها به استفاده از مودم جدید خود راه چندان ساده‌ای در پیش ندارد. در حال حاضر دست‌کم 18 شرکت بزرگ از جمله سامسونگ، نوکیا/اچ‌ام‌دی، سونی، شیائومی، اوپو، ویوو، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، ایسوس، زد‌تی‌ای، شارپ، فوجیتسو و وان‌پلاس، مودم‌های سری Snapdragon X50 5G NR کوالکام را برای محصولات آتی خود برگزیده‌اند. در همین حال، هوآوی و سامسونگ به‌منظور تولید مودم 5G  اختصاصی برای خود نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

اما در سوی دیگر، اپل در آی‌فون‌های جدید XS و XR خود که امسال معرفی شد از مودم‌های اینتل خصوصاً XMM 7560 بهره برد. گزارش‌ها حاکی است که اپل در صورت کوچاندن محصولات خود به 5G قصد دارد همچنان از مودم‌های اینتل سود ببرد. باتوجه به اینکه مودم XMM 8160 5G در نیمه دوم سال 2019 در دسترس شرکت‌های تولیدکننده قرار خواهدگرفت، احتمالاً آی‌فون‌های سال 2020 نسل پنجی خواهندبود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۸/۲۳
نیمه‌دوم ۲۰۱۹ یعنی عملاً گلکسی۱۱
تا اون‌موقع هم کی مُرده کی زنده.
آدم الان از دو دقیقه دیگه خودش خبر نداره? دور از جان ‌شما سکته‌قلبی و تیروئید و هموروئید و