خانهاخبار
آیا استفاده از پنل نمایش OLED باعث کاهش دوام باتری می‌شود؟!

آیا استفاده از پنل نمایش OLED باعث کاهش دوام باتری می‌شود؟!

نتایج آزمایشی درباره دوام باتری گوشی‌ها نشان می‌دهد که اغلب دستگاه‌های تازه مغلوب نسل قبلی خود می‌شوند. علت اصلی کاهش دوام باتری در گوشی‌های هوشمند تازه استفاده از پنل نمایش OLED در آن‌ها شناخته شده است.
۱۳۹۷/۸/۱۷

نتایج آزمون بنچمارک که جفری ا فولور از واشنگتن پست اجرا کرده است نشان می‌دهد که متاسفانه اکثر گوشی‌های هوشمند که در سال 2018 معرفی شده‌اند قادر نیستند در دوام باتری نسل قبلی خود را شکست دهند. در این آزمون میزان دوام باتری 13 گوشی مختلف ازجمله آیفون 10 اس، آیفون 10، گوگل پیکسل 3 و پیکسل 2 سنجیده شده است. اما علت اصلی کاهش دوام باتری گوشی‌های تازه و بعضا پیشرفته‌تر چیست؟ این گزارش ادعا می‌کند تعبیه پنل‌های نمایش OLED علت اصلی افزایش در مصرف انرژی باتری شناخته می‌شود.

نسل‌های قبلی در اغلب شرایط‌های آزمایش دوام باتری بهتر از جانشین 2018 و تازه خود عمل کردند. آیفون 10 حدودا 21 دقیقه بیشتر از ایفون 10 اس دوام آورد و آیقون 10 اس مکس هم در مقایسه با دوام باتری در آیفون 8 پلاس 4 دقیقه زودتر خاموش شد. این پدیده نه تنها در میان آیفون‌ها بلکه در گوشی‌های اندرویدی هم دیده می‌شود. پیکسل 3 گوگل علی رغم باتری بزرگش حدودا 90 دقیقه کمتر از پرچمدار نسل قبلی‌اش یعنی پیکسل 2 دوام آورد.

image

تنها دو مورد استثنا در این آزمایش دیده می‌شود. این موارد آیفون 10 آر و گلکسی نوت 9 سامسونگ هستند که باتری‌شان دوام خوبی از خود نشان داده است. باتری آیفون 10 آر اپل در آزمون 12 ساعت و 25 دقیقه دوام آورد در حالی که میزان دوام باتری گلکسی نوت 9 سامسونگ حدودا 12 ساعت بود. البته علت اصلی دوام باتری چشمگیر در این دو گوشی کاملا مشخص است.

آیفون 10 آر ارزان قیمت‌ترین و سطح پایین‌ترین آیفون 2018 اپل است که از پنل نمایش LCD با وضوح تصویر پایین بهره می‌برد و البته ظرفیت باتری آن نسبت به مدل پرچمدار آیفون 10 اس بیشتر در نظر گرفته شده است. همین موضوع باعث شده که باتری آیفون 10 آر نسبت به آیفون 10 اس پیشرفته‌تر حتی 3 ساعت هم بیشتر دوام بیاورد. دوام باتری آیفون 10 آر از باتری بزرگ آیفون 10 اس مکس هم بیشتر است و بزرگترین پرچمدار تازه اپل در این آزمون دوام باتری حدودا 2 ساعت و نیم کمتر از آیفون 10 آر دوام آورد. دو مدل آیفون 10 اس و 10 اس مکس به پنل‌های OLEd با وضوح تصویر بالا مجهز شده‌اند و این پنل هم طبیعتا انرژی بیشتری را از باتری درون دستگاه مصرف می‌کند. به همین خاطر آیفون 10 آر با توجه به پنل نمایش LCD که در آن تعبیه شده قادر است حتی علی رغم قطعات داخلی یکسان بیشتر از دو مدل سطح بالای دیگر دوام بیاورد.

در گلکسی نوت 9 هم باید به افزایش ظرفیت باتری توسط سامسونگ اشاره کنیم. نسل قبلی این سری به نام گلکسی نوت 8 سال گذشته با باتری 3300 میلی آمپر ساعتی روانه بازار شد اما سامسونگ امسال گلکسی نوت 9 را به باتری بزرگتری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت مجهز کرد.

image

تعبیه پنل نمایش OLED حالا علت اصلی در کاهش میزان دوام باتری گوشی‌های هوشمند تازه به شمار می‌رود. امروزه استفاده از پنل نمایش پیشرفته OLED در میان سازندگان گوشی‌های هوشمند به ترندی محبوب تبدیل شده و همین موضوع با توجه به تأثیر منفی آن در دوام باتری ممکن است در آینده به بحران تبدیل شود. انتظار می‌رود کمپانی اپل از سال 2019 همه آیفون‌های خود را با پنل نمایش OLED توسعه دهد و بدین ترتیب بیش از پیش شاهد کاهش میزان عمر باتری در این گوشی‌های پیشرفته خواهیم بود.

در آزمونی که در خلال آن پردازنده داخلی گوشی‌ها به فعالیت وادار شده بود، دستگاه‌های تازه به طرز چشمگیری بهتر از نسل قبلی عمل کردند. البته عوامل مهم دیگری هم در این زمینه دخیل هستند و نباید آن‌ها را نادیده گرفت. برخلاف آنچه سازندگان گوشی‌های همراه و همچنین سازندگان قطعات پردازنده داخلی ادعا می‌کنند، استفاده از شبکه ارتباطی LTE یا سلولار انرژی باتری را با سرعت بیشتری تخلیه می‌کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان شبکه ارتباطی Wi-Fi را جایگزین ارتباطات سلولار کنید تا انرژی باتری دستگاه هدر نرود.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که تکنولوژی به کار رفته در باتری گوشی‌های هوشمند به طور سالانه 5% نسبت به گذشته بهبود پیدا می‌کند اما نیاز این دستگاه‌ها به مصرف انرژی با نرخ بیشتری افزایش می‌یابد. برخی باتری‌های درون گوشی‌های همراه از جنس لیتیوم یونی هستند و با توجه به تفاوت میزان نیاز انرژی و بهبود اندک در تکنولوژی باتری گاهی با مشکل تغییر شکل مواجه می‌شوند. اغلب سازندگان گوشی‌های همراه تازه ادعا می‌کنند که این دستگاه‌ها را به نحوی بهینه‌سازی کرده‌اند که قادر هستند به کمک یادگیری ماشینی در مصرف انرژی باتری بهینه‌تر از گذشته عمل کنند اما آزمون دوام باتری و گزارش پیش رو با رد این ادعا ثابت می‌کند که دوام باتری در گوشی‌های تازه کمتر از نسل‌های قبلی است.

بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند در تلاش هستند تا مشکل کاهش دوام باتری را در محصولات خود به کمک راهکارهای امکان شارژ بی سیم و همچنین شارژ سیمی سریع مرتفع کنند. راهکار شارژ بی سیم قطعا آسان‌تر است و راحتی بیشتری با خود برای کاربران به همراه می‌آورد. از طرف دیگر شارژ سریع سیمی را می‌توان برای شارژ کردن باتری گوشی تنها ظرف چند دقیقه به کار گرفت تا دوام آن هم به نسبت افزایش پیدا کند. تقریبا همه سازندگان گوشی‌های اندرویدی امروزه گوشی‌های تازه خود را با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی توسعه می‌دهند. این تکنولوژی مفید در اغلب موارد امکان شارژ باتری از 0 تا 50% را ظرف مدت تنها 30 دقیقه میسر می‌سازد. کمپانی اپل هم پشتیبانی از USB-Power Delivery را از آیفون 8 به بعد ارائه کرده است اما آداپتور شارژ این آیفون‌ها همچنان توان 5 واتی دارد و این رقم نشان دهنده سرع پایین در روند شارژ باتری است.

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

aventador6

۱۳۹۷/۸/۲۲
تا اون جایی که می دونم عمر باتری آیفون xr بیش تر از آیفون x هست. هم در مجموع، هم وب گردی و هم پخش ویدیو. آیفون x فقط توی تست مصرف باتری موقع مکالمه بهتره.

قاسم

۱۳۹۷/۸/۲۲
متاسفانه سایت های مثلا تخصصی و افراد مثلا متخصص در زمینه موبایل بدون تحقیق فقط استناد کردن به حرف های اپل و سایت فون‌آرنا با اون بررسی باتری اشتباهش! چنین افرادی کافیه به جای کپی کردن مطالب تکراری و پست گذاشتن های پیاپی قبلش چندتا بررسی ویدیویی معتبر ببینند تا به واقعیت اینکه XR حتی با اون رزولوشن صفحه نازل در تست های باتری در دنیای واقعی با اختلاف از ایفون X سال قبل شکست خورد. اینکه در این مطلب نوشته که پنل های oled مصرف بیشتری از lcd دارن که کاملا مضحک هست!

محمد

۱۳۹۷/۸/۱۹
وقتی صفحه نمایشش بعد یک هفته خراب میشه بدرد لای جرز دیوار میخوره بالاخره چینیه دیگه و یکبار مصرف

aventador6

۱۳۹۷/۸/۱۷
سلام. دلیل عمر باتری بیش تر آیفون xr نسبت به x و xs رزولوشن پایین تر صفحه نمایششه. هیچ ربطی به پنل oled و lcd نداره. همه می دونن که با رزولوشن برابر، oled مصرف انرژیش کمتره.

salim

۱۳۹۷/۸/۱۷
باتری و شارژ فقط هواوی هم سریع و با اطمینان هم باتری با ضرفیت زیاد برای تمامی گوشی هاش میزاره