خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی لپ‌تاپ هوآوی میت بوک ایکس

بررسی تخصصی لپ‌تاپ هوآوی میت بوک ایکس

وقتی اسم برند هوآوی را می‌شنویم یاد گوشی‌های موبایل می‌افتیم چند وقتی است شرکت هواوی دست به تولید لپ‌تاپ هایی زده تا در محصولات دیگر دیجیتالی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد البته این شرکت مسیر بسیار دشواری برای جا باز کردن در بازار لپ‌تاپ دارد زیرا دارای رقیبان بسیار قوی مثل شرکت ایسوس و شرکت اپل هست.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۸/۱۳
image

میت بوک ایکس پرو با نام تجاری Huawei Matebook X Pro لپ‌تاپی است که در غیاب گوشی‌های هوآوی در نمایشگاه MWC 2018‌ معرفی شد که باکیفیت بالا، طراحی خوب و وزن سبک رقیب جدی lg gram و dell xps13 هست.
سری میت بوک این شرکت شروعی قوی در بازار لپ‌تاپ بود که با پرچم‌داری میت بوک پرو ایکس همراه شد این دستگاه ازنظر ظاهری زیبا و ازنظر طراحی بسیار دقیق و نوآورانه ساخته‌شده که حس خوبی را به کاربر القا می‌کند. اگر چه این دستگاه شباهت های زیادی به مک بوک های شرکت اپل دارد ولی نمی توان گفت طراحی میت بوک تقلید بوده است زیرا هر شرکتی که بخواهد این نوع از الترابوک را تولید کند مجبور به رعایت استاندارد هایی است که این شباهت را ایجاد میکند.

طراحی و ساخت

ظرافت و باریکی اولین نکته‌هایی هستند که در طراحی این دستگاه به چشم می‌خورند. ضخامت این دستگاه ۱۴.۶ میلی متر و وزن آن تقریبا ۱.۳۳ کیلوگرم است.
بدنه‌ی این دستگاه از جنس المینیوم مات و صاف ساخته‌شده تا هم کیفیت ساخت بالا رفته و هم از استحکام خوبی برخوردار باشد. 
هوآوی برخلاف برندهای قدیمی لپ‌تاپ به ساخت دستگاه‌های ظریف و سبک علاقه دارد که کاملاً این موضوع در میت بوک ایکس مشهود است 
در اولین برخورد با میت بوک بر روی دستگاه لوگوی کروم کاری شده شرکت هواوی رو می‌بینیم لبه‌های دستگاه برش خورده  ولی هیچ گوشه‌ی تیزی ندارد این مسئله به زیبایی هر چه بیشتر این دستگاه کمک کرده است

image

درب دستگاه نازک طراحی‌شده است که کمی باعث انعطاف‌پذیری دستگاه می‌شود البته این انعطاف دستگاه را به شکستگی و تاب برداشته گی نزدیک نمی‌کند؛ لولاها استحکام قابل قبولی دارند و تا ۱۵۰ درجه به‌راحتی باز می‌شوند.

image

چینی‌ها به‌جای قرار دادن وب‌کم در حاشیه‌ی پایین نمایشگر، راهکاری خلاقانه برای آن اندیشیده‌اند، بدین ترتیب که وب‌کم زیر کلیدی بین F6 و F7 قرار گرفته است و با فشردن آن، دوربین یک مگاپیکسلی دستگاه ظاهر می‌شود. با وجود خلاقانه‌بودن مکانیزم وب‌کم؛ اما متاسفانه خروجی کار چندان بهینه نیست، زیر کاربر باید بین نگاه به دوربین یا نگاه به فردی که با او مکالمه می‌کند، تنها یکی را برگزیند، ضمن اینکه زاویه‌ی دوربین در مسیر بینی کاربر است و این موضوع خوشایند نیست. وب‌کم میت‌بوک ایکس پرو توانایی ضبط فیلم‌های HD را دارد و کیفیت تصاویر آن، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

image
 
image

نمایشگر

طراحی بدون حاشیه اولین کلمه‌ای هست که با دیدن این دستگاه به ذهن مخاطب می‌رسد که به علت حذف وب کم  نمایشگر ۹۱ درصد پنل جلویی را تشکیل می‌دهد که تقریباً عرض فریم نمایشگر نیم سانت هست.
میت بوک ایکس پرو دارای نمایشگر ۱۳.۹ اینچی بوده که به لطف رزولوشن بالای ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل کیفیت بسیار مطلوبی دارد نور ۴۵۰ نیتزی این نمایشگر باعث شده در نور اتاق عملکرد بسیار بالا و در نور فضای باز عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارد.
رنگ‌های صفحه‌نمایش بدون اغراق و کاملاً باکیفیت هستند که این مسئله خیال طراحان را از این بابت  راحت کرده است.

image
 
image

پنل لپ‌تاپ چینی‌ها لمسی است؛ اما نمی‌توان برای این نمایشگر با وجود لولایی که تنها تا زاویه‌ی ۱۵۰ درجه باز می‌شود، کاربری چندانی را متصور بود. تاچ این صفحه بسیاد دقیق و با حساسیت بالایی طراحی شده که قطعا نظر علاقه مندان به این صفحه را به خود جلب می کند.

پردازشگر و حافظه

در قلب میت بوک ایکس پردازنده‌ی i7 نسل هشتم با مدل 8850U قرار دارد که فرکانس ۱.۸ تا ۱.۹۹ گیگاهرتزی را طی می‌کند. به علت مصرف و حرارت پایین این سی پی یو بهترین انتخاب برای اولترابوهاست که میت بوک ایکس پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این پردازنده چیپ گرافیکی Intel HD Graphics 620 دارد که نیاز های معمولی گرافیکی کاربران را رفع می کند.
این دستگاه دارای حافظه ۱۶ گیگابایتی فیکس شده است که قابل ارتقا نیست فرکانس حافظه ۲۱۳۳ مگاهرتز از نوع DDR3 است.

image

کارت گرافیک

با وجود الترابوک بودن میت بوک ایکس پرو کارت گرافیکی MX150 روی این دستگاه قرار گرفته است. این کارت حافظه ی ۴ گیگابایتی داشته و عملکرد نسبتا خوبی دارد. اگر چه این کارت به علت مصرف باتری کمتر نسبت به مدل های مشابه در دیگر لپ تاپ ها ۲۰ درصد عملکرد ظعیف تری دارد ولی در مجموع نیاز های کاربران را به خوبی پاسخ می دهد در تست های گروه جی اس ام بازی BioShock Infinite در حالا High به خوبی و بدون لگ اجرا شد. در رندرینگ 3D هم اگر چه خیلی با ابر لپ تاپ ها فاصله داشت ولی نسبت به سخت افزار قابل قبول مشاهده شد.

ورودی‌ها و خروجی‌ها

میت بوک پرو ایکس روی بدنه‌ی خود مجهز به پورت‌های USB-C هست که هردوی آن‌ها امکان انتقال فایل، شارژ کردن لپ‌تاپ و اتصال به داک های اختصاصی را به کاربر می‌دهد البته در تست‌های انجام‌شده روی این دستگاه متوجه شدیم تایپ سی‌ها به‌جای انتقال ۴۰ گیگابایت در ثانیه تنها ۲۰ گیگابایت در ثانیه انتقال اطلاعات را انجام می‌دهد همچنین در کنار این پورت‌ها یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و در سمت دیگر دستگاه پورت USB3 قرارگرفته تا خیالتان از بابت اتصال راحت باشد.

image
 
image

صفحه کلید و تاچ پد

صفحه‌کلید چیکلت در این میت بوک مانند بقیه الترابوک‌ها دارای عمق کم ولی از مقاومت بالایی برخوردار است. براساس ادعای هواوی این صفحه در برابر پاشش مایعات نیز مقاوم است. صفحه‌کلید دارای نور پس‌زمینه‌ای سفید بوده و به‌غیراز دکمه‌ی وب کم بقیه کلیدها دارای نور یکسان و دو درجه کم‌وزیاد می‌باشند اندازه‌ی کلیدها به‌غیراز کلیدهای جهت بسیار مناسب بوده و کاربر به‌راحتی می‌تواند ساعت‌ها به تایپ با این دستگاه مشغول باشد. اگرچه میت‌بوک ایکس پرو از قابلیت تشخیص چهره‌ی ویندوز بی‌بهره است؛ اما به‌لطف حسگر اثر انگشتی که با کلید پاور این لپ‌تاپ یکپارچه شده، می‌توان با سهولت بیشتری به محیط سیستم‌عامل آن وارد شد. براساس بررسی‌های ما، حسگر اثر انگشت MateBook X Pro عملکرد بسیار سریعی دارد؛ به‌طوری که در حالت اسلیپ می‌توان با لمس حسگر ظرف یک ثانیه وارد سیستم شد و هنگامی که دستگاه خاموش است، حین فشردن کلید پاور، همزمان اثر انگشت کاربر نیز شناسایی می‌شود و بدین ترتیب می‌توان به‌صورت مستقیم وارد محیط کاربری ویندوز شد.

image

در مورد تاچ پد دستگاه باید بگوییم که بسیار شگفت‌انگیز است یک پنل بزرگ با ابعاد ۱۲ در ۷.۸ سانتی‌متری باقابلیت مولتی تاچ و یک‌تکه بر روی این دستگاه نصب‌شده است. عملکرد این تاچ پد بسیار نرم با پاسخگویی سریع هست که حس خوبی را به کاربران القا می‌کند.

image
 
image

اسپیکر

جلوی این دستگاه و در کنار صفحه‌کلید چهار عدد اسپیکر استریو تعبیه‌شده است حجم صدای این اسپیکرها قطعاً شمارا شگفت‌زده خواهد کرد شرکت هواوی سعی کرده در کنار حجم صدا کیفیت را نیز برای کاربرانش به ارمغان بیاورد.

image

عمر باتری

باتری ۵۷ واتی و ۷۵۰۰ میلی آمپری این دستگاه احتیاج دارد برای شارژ کامل ۲ ساعت با آداپتور ۶۵ واتی به برق متصل باشد.
عمل کرد باتری این دستگاه نسبت به هم‌رده‌های خود بهتر است به‌طوری‌که در حالت نیمه آماده ۲۰ ساعت و در حالت استفاده‌ی معمولی و گشت گذار در اینترنت ۹ ساعت و ۱۷ دقیقه و در حالت ماکسیموم کارایی ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه به کاربران خود شارژ بدهد.

image

جمع بندی

بااینکه شرکت هوآوی به‌تازگی وارد دنیای لپ‌تاپ شده است عملکرد قابل قبولی داشته و دستگاه‌هایی چشم‌نواز در سایه عملکرد سخت‌افزاری قوی تولید کرده است. پیش‌بینی می‌شود که این شرکت در آینده‌ی نزدیک سهم زیادی از این بازار همانند بازار موبایل کسب کند.
به‌هرحال این دستگاه باقیمت ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ یورو در بازار جهانی عرضه‌شده است و این عدد نوید یک لپ‌تاپ باقیمت بالا را می‌دهد که با این مشخصات و کیفیت عدد معقولی به نظر می‌رسد. اگر شما دنبال یک دستگاه برای حمل نقل آسان انجام کارهای گرافیکی می گرردیید به شما میت بوک ایکس پرو را معرفی می‌کنیم.

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

امیر

۱۳۹۷/۹/۲۳
لطفا در بخش متن توضیح کارت کرافیک کلمه ی «ضعیف» رو تصحیح کنید.
با تشکر از بررسی خوبتون

سیا

۱۳۹۷/۸/۱۴
البته فکر کنم منظور نویسنده پردازنده‌ی 8550U بوده که فرکانس ۱.۸ تا ۱.۹۹ گیگاهرتزی دارد، و گرنه پردازنده 8850 اینتل از سری H با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز هست.