خانهاخبار
آیا تعویض آیفون 8 پلاس با آیفون XR منطقی است؟

آیا تعویض آیفون 8 پلاس با آیفون XR منطقی است؟

اپل در ماه سپتامبر از سه آیفون جدید رونمایی کرد که آیفون XR ارزان‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب به بیان دلایل تعویض و عدم تعویض آیفون 8 پلاس با این گوشی هوشمند می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۸/۶

آیفون XR مقرون به‌صرفه‌ترین گوشی بوده که اپل در ماه سپتامبر سال جاری میلادی از آن رونمایی کرد. پیش فروش این محصول از هفته پیش آغاز شده و از امروز اپل این گوشی هوشمند را برای خریداران ارسال می‌کند. در حالی که این اسمارت فون در مقایسه با آیفون XS و XS مکس امکانات کمتری دارد، به علت قیمت مناسب در مقایسه با این محصولات افراد زیادی نسبت به خرید آن از خود تمایل نشان می‌دهند.

بسیاری از کاربران گوشی‌های قدیمی اپل به علت پیشرفت‌هایی که آیفون XR تجربه کرده و همچنین قیمت مناسب آن، نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. در این میان دسته‌ای از کاربران وجود دارند که گوشی آن‌ها هنوز قدیمی نشده است، آیا این افراد باید دستگاه خود را با آیفون XR تعویض کنند؟ این گوشی هوشمند جدید اپل به چیپست بسیار قدرتمندی مجهز شده که آن را بالاتر از پرچمداران اندرویدی قرار می‌دهد.

image

با توجه به حضور پردازنده اپل A12 Bionic در این گوشی هوشمند، بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون 6، آیفون 6 پلاس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نسبت به خرید این محصول ترغیب می‌شوند. علاوه بر این کاربران، صاحبان گوشی‌های آیفون 8 و 8 پلاس نیز نسبت به تصاحب آیفون XR از خود علاقه نشان می‌دهند. مسلما تعویض یک گوشی تنها بخاطر پردازنده قدرتمندتر اقدام منطقی محسوب نمی‌شود.

در صورتی که صاحب گوشی آیفون 8 پلاس هستید و می‌خواهید گوشی خود را با آیفون XR تعویض کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید. شاید در نگاه اول تعویض این دستگاه با آیفون XR منطقی به نظر برسد، ولی شاید در واقعیت این‌گونه نباشد. در ادامه به بیان دلایل تعویض و یا عدم تعویض آیفون 8 پلاس با آیفون XR می‌پردازیم.

چرا آیفون 8 پلاس را با آیفون XR تعویض نکنیم؟

در ابتدا به بیان دلایل عدم تعویض این دو دستگاه با یکدیگر می‌پردازیم.

حذف برخی ویژگی‌های کلیدی

image

اپل چند سال پیش گوشی‌های هوشمند خود را به فناوری تاچ سه بعدی مجهز کرد. کاربران توسط این ویژگی می‌توانند با فشردن و نگه داشتن انگشت خود روی آیکون‌های مختلف، به چندین گزینه مختلف دسترسی پیدا کنند. این فناوری برای برخی کاربران کاربردی بوده؛ با این حال بخشی از صاحبان آیفون‌های اپل تنها در هفته‌های اول از این ویژگی استفاده می‌کنند. در حالی که این ویژگی هنوز بخشی از قابلیت‌های سیستم عامل iOS محسوب می‌شود، اپل تکنولوژی 3D Touch را از آیفون 10 آر حذف کرده است.

این فناوری از آیفون XR حذف شده است، در حقیقت شاهد عدم وجود لایه مخصوص فناوری لمس سه بعدی در زیر نمایشگر این دستگاه هستیم؛ با این حال اپل عملکرد مشابهی را برای این گوشی هوشمند خود در نظر گرفته است. در صورتی که به فناوری تاچ سه بعدی علاقه دارید، گوشی آیفون 8 پلاس را با آیفون XR تعویص نکنید.

نمایشگر

image

در حالی که آیفون 8 پلاس از نمایشگر با رزولوشن فول اچ دی پلاس بهره می‌برد، گوشی آیفون XR به یک صفحه نمایش با رزولوشن اچ دی مجهز شده است. تراکم پیکسلی در آیفون XR به 326 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که در مقایسه با تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ آیفون 8 پلاس کمتر است. در حالت کلی این کاهش رزولوشن تاثیر چندانی روی کیفیت تصویر ندارد؛ با این حال شفافیت آن در مقایسه با پرچمدار سال گذشته اپل کمتر است.

دکمه هوم

image

اپل پارسال با معرفی آیفون X، دکمه هوم را از این محصول حذف کرد. این شرکت کوپرتینویی امسال نیز این روند را حفظ کرده است. آیفون‌های 2018 شامل آیفون XS، آیفون 10 اس مکس و آیفون XR فاقد دکمه هوم هستند. در آینده بسیاری از گوشی‌های هوشمند بدون دکمه هوم به بازار عرضه می‌شوند. شرکت‌ها با حذف این دکمه، ژست‌های حرکتی جدیدی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. دکمه هوم مورد استفاده در آیفون 8 پلاس برای بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون حکم یک نوستالژی را دارد.

سنسور اثر انگشت

image

در حالی که اپل اولین شرکتی محسوب نمی‌شود که محصولات خود را به سنسور اثر انگشت مجهز کرده است، این قابلیت امنیتی توسط این شرکت در بازار به محبوبیت رسید. در حال حاضر اپل این سنسور را از آیفون‌های جدید خود حذف کرده است؛ با این حال برخی گزارش‌ها به استفاده از اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر در محصولات آینده این کمپانی اشاره می‌کند. آیفون‌های 2018 به فیس آیدی مجهز شده‌اند. این فناوری عملکرد بهتری در مقایسه با تاچ آیدی ندارد و همچنین بر اساس گزارش‌ها، می‌توان به راحتی آن را گول زد. در حالت کلی سنسور اثر انگشت در مقایسه با فیس آیدی راحتی بیشتری را برای کاربر به همراه دارد.

دوربین اصلی دوگانه

image

شرکت اپل گوشی‌های آیفون 10 اس و XS مکس را به دوربین اصلی دوگانه مجهز کرده، با این حال آیفون 10 آر فاقد این ویژگی است. یکی از کاربردهای دوربین دوگانه، ثبت تصاویر پرتره است که البته آیفون XR با وجود یک دوربین اصلی همچنان قادر به ثبت این گونه تصاویر است. ضعف اصلی دوربین اصلی آیفون XR در مقایسه با آیفون 8 پلاس، عدم دسترسی کاربر به زوم اپتیکال است. دارندگان آیفون XR تنها می‌توانند از زوم دیجیتال برای ثبت تصاویر در فاصله‌های دور استفاده کنند.

چرا آیفون 8 پلاس را با آیفون XR تعویض کنیم؟

در ادامه به بیان دلایل تعویض این دو دستگاه با یکدیگر می‌پردازیم.

پردازنده قدرتمندتر

image

اپل سال گذشته در گوشی‌های هوشمند تولیدی خود، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X از پردازنده A11 Bionic استفاده کرد. این چیپست در زمان ورود به بازار قدرت بسیار بالایی داشت به گونه‌ای که توانست تمام رقبای خود را شکست دهد. این موضوع در رابطه با جدیدترین چیپست این شرکت، اپل A12 Bionic نیز صادق است. این پردازنده در مقایسه با نسل گذشته خود عملکرد بهتری دارد و سرعت بالاتری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. در دنیای واقعی نمی‌توان به راحتی تفاوت این دو پردازنده را تشخیص داد چرا که هر دو گوشی هوشمند اپل عملکرد بسیار سریعی دارند.

شارژدهی بالاتر باتری

image

آیفون XR در مقایسه با آیفون 8 پلاس شارژدهی بالاتری دارد. آیفون 8 پلاس در زمان عرضه خود بهترین شارژدهی را در میان گوشی‌های تولیدی اپل تا به آن روز داشت. اپل اعلام کرده آیفون XR در مقایسه با 8 پلاس تا 90 دقیقه شارژدهی بیشتری دارد. افزایش شارژدهی باتری این گوشی هوشمند اپل به علت ظرفیت بالاتر باتری در مقایسه با آیفون 8 پلاس (2942 میلی آمپر ساعت در برابر 2691 میلی آمپر ساعت) و همچنین چیپست کم مصرف‌تر مورد استفاده در آیفون XR است.

نسبت نمایشگر به بدنه بالاتر

image

آیفون XR در مقایسه با آیفون 8 پلاس حاشیه‌های کمتری در اطراف صفحه نمایش خود دارد. در حالت کلی این دستگاه با توجه به اندازه نمایشگر خود، ابعاد کلی مناسب‌تری دارد و استفاده از آن راحت‌تر است. نسبت صفحه نمایش به بدنه در آیفون 8 پلاس و آیفون XR به ترتیب برابر با 67.47 درصد و 79.24 درصد است. این اعداد به خوبی برتری آیفون 10 آر را در این زمینه به نمایش می‌گذارد. اپل برای دسترسی به این نسبت نمایشگر به بدنه، مجبور شده از صفحه نمایش برش خورده در این گوشی هوشمند استفاده کند. در حالی که برخی کاربران علاقه‌ای به برش نمایشگر ندارند، بسیاری از محصولات موجود در بازار از این ویژگی بهره می‌برند.

رنگ‌های متنوع

image

اپل برای خریداران آیفون XR رنگ‌های زیادی را در نظر گرفته است. کاربران می‌توانند آیفون 8 پلاس را در رنگ‌های خاکستری فضایی، نقره‌ای، طلایی و قرمز سفارش دهند. آیفون 10 آر در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز، زرد و مرجانی به بازار عرضه می‌شود. وجود رنگ‌های بیشتر به معنای حق انتخاب بیشتر کاربر است. برای بسیاری از خریداران رنگ‌های آیفون 10 آر می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد.

کیفیت بهتر اسپیکرهای استریو

image

اپل اعلام کرده اسپیکرهای مورد استفاده در آیفون 10 آر صدای باکیفیت‌تری را در مقایسه با آیفون 8 پلاس تولید می‌کند. در حالی که هم اکنون بسیاری از کاربران برای استفاده مولتی مدیا از گوشی‌های هوشمند خود از هدفون استفاده می‌کنند، کیفیت بالاتر بلندگوها برای برخی از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است؛ آیفون XR به تازگی وارد ایران شده است. این گوشی هوشمند در نسخه 128 گیگابایتی خود قیمتی در محدوده 16 میلیون تومان دارد. آیفون 8 پلاس در نسخه 256 گیگابایتی در ایران با قیمتی نزدیک به 16 میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به موارد ذکر شده در بالا و همچنین قیمت این دو گوشی هوشمند، نظر شما در رابطه با تعویض آیفون 8 پلاس با آیفون XR چیست؟ آیا آیفون XR ارزش خرید دارد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

Arin

۱۳۹۷/۱۲/۲۲
Merci az matalebeton ♥️

قلیون

۱۳۹۷/۸/۷
آره چرا که نه؟!
کاملاً منطقی و بهتره

babak

۱۳۹۷/۸/۷
در حال حاضر کسی که بفکر خرید همچین گوشیایی هست قطعا پولداره و بنظر من برا کسی که پولشو داره اصن فرقی نمیکنه که ارزششو داشته باشه یا نه
موفق باشید

ذوالفقاری همدان

۱۳۹۷/۸/۶
مهم اینه که همه بفهمن "آیفون" داری، دیگه چه کاریه که آیفون8 را زیرِقیمت قالب کنی بره.. و یه پولی هم از جیبت بذاری روش که می‌خوای Xr داشته باشی؟
بعبارتی گوشیت میره، پولت‌ میره، آبروت هم میره