خانهاخبار
آیا مالتی تسکینگ جدید اندروید همانقدر که جذاب به‌نظر می‌رسد کاربردی هم هست؟

آیا مالتی تسکینگ جدید اندروید همانقدر که جذاب به‌نظر می‌رسد کاربردی هم هست؟

مالتی تسکینگ یکی از ملزومات هر سیستم عاملی است؛ اما با اینکه اپل، شاهکاری در سیستم مالتی تسکینگ خود به وجود آورده است، گوگل نتوانسته است آنطور که باید و شاید، مالتی تسکینگ خود را ارتقا دهد.
۱۳۹۷/۸/۵

همانطور که می‌دانید گوگل در اندروید پای جسچرها یا فرامین حرکتی مشابه با آیفون 10 را برای جابجایی بین اپ‌ها جایگزین سه دکمه معروف ناوبری اندروید کرد. در این مطلب تجربه کاربری یکی از نویسندگان سایت TheVerge را در مورد مالتی تسکینگ جدید اندروید پای روی گوگل پیکسل 3 ایکس ال می‌خوانید. 

من از زمانی که گوشی پیکسل 3 XL معرفی شد؛ از آن استفاده کرده‌ام، و به جرئت می‌توانم بگویم که این گوشی بهترین تجربه را از اندروید به شما می‌دهد. اما یکی از جنبه‌های تجربه‌ام در اندروید جدید را دوست ندارم که ممکن است در نظر شما چندان با اهمیت نباشد. سیستم مالتی‌تسکینگ جدید اندروید که به اجبار روی پیکسل 3 ایکس ال قرار گرفته است، نسبت به سه دکمه نرم‌افزاری معروف که روی پیکسل 2 با همین سیستم‌عامل اندروید 9 پیاده‌سازی شده بود، تجربه خوبی برای من نبود.

رویکرد جدید گوگل برای تعویض بین اپ‌ها، بسیار شبیه همان روشی است که اپل در آیفون ایکس معرفی کرد. در اندروید جدید، تعویض بین اپ‌ها با سوایپ و دو حرکت پایه انجام می‌شود. حرکت انگشت از پایین به بالا، نمای کلی مالتی‌تسکینگ را نمایش می‌دهد و حرکات جانبی انگشت، شما را بین اپ‌ها جا به جا می‌کند. همانطور که برخی از متخصصان معتقدند همه باید از جسچرهای آیفون 10 کپی کنند، من نیز باور دارم که اپل در پیاده‌سازی این رویکرد شاهکار کرده است (خصوصا انیمیشن‌هایش) و احتمالا به زودی جزو یکی از رویکردهای پایه همه گوشی‌ها خواهد شد. از سوی دیگر، گوگل با تناقضات داخلی و اذیت‌های رنج‌آور پر شده است.

اولین گناه بزرگ گوگل در پیاده‌سازی جسچرهای جدید در رابط کاربری اندروید این بود که از شر جسچرهای قدیمی‌اش خلاص نشد. app drawer، محلی است که در آن اپ‌های بازشده را نمایش می‌دهد و به مدت طولانی می‌توانستید با کشیدن انگشت از پایین صفحه به بالا به آن دسترسی داشته باشید. (حداقل در اندروید خالص گوگل) اکنون با همین حرکت می‌توانید به حالت مالتی‌تسکینگ دسترسی داشته باشید، که بسیار خوب طراحی شده است، اما گوگل تصور کرده است چه کار عاقلانه‌ای است اگر app drawer را نیز با کشیدن انگشت به بالا، منتها طولانی‌تر و غیرطبیعی‌تر، در رابط کاربری جدید نمایش دهیم. با اندازه‌ صفحه نمایشی که پیکسل 3 XL دارد، انجام این دو حرکت، تمرینی برای تاندون‌های انگشت شست خواهد بود.

وقتی بخواهی به اپ‌ها دسترسی پیدا کنید، اغلب چیزی که اتفاق می‌افتد کامل‌نبودن حرکت رو به بالا و باز شدن منوی مالتی‌تسکینگ به جای app drawer است. سپس، باید دوباره انگشت خود را کاملا بالا بکشید تا app drawer باز شود. ممکن است مسئله جزئی به نظر برسد، اما چنین رابط کاربری، مرا در رسیدن به اپ‌های کمتر مورد استفاده‌ام، کند می‌کند. حتی اگر نیم دوجین فولدر به همراه آن اپ‌ها آپلود می‌کردید، باز هم نسبت به سیستم حرکت و انتخاب پیشین گوگل که به تلاش زیادی هم نیاز نداشت، کندتر عمل می‌کرد. گوگل به جای رابط کاربری سیال و سریع، رابط افتضاحی تحویل ما داده است.

image

جذاب‌ترین بخش ناوبری آیفون X و XS، روشی است که می‌توانید در نوار جسچر حرکت کنید و بین اپ‌ها جا به جا شوید. گوگل نسخه‌ای ناقص از این روش را ساخته است. اولین نکته این است که نسخه گوگل آن انیمیشن‌های نرم و زیبای اپل را ندارد. در اندروید پای، پنجره اپ رو به عقب کوچک می‌شود، به سمت راست می‌لغزد و سپس، برنامه قبلی که مورد استفاده قرار گرفته است، به نمای تمام صفحه زوم می‌شود. این انیمیشین در حال لرزش است و بنظر می‌رسد که اپ اخیر، به سمت شما می‌پرد.

ناوبری اپل به شما اجازه می‌دهد با حرکت به چپ و راست بین اپ‌ها جا به جا شوید، در حالی‌که در رابط کاربری جدید گوگل می‌توانید تنها بین اپ فعلی و قبلی سوایپ کنید. برای آن که عقب‌تر بروید، باید انگشت خود را سمت راست صفحه نگه دارید تا صفحه‌ای مانند نوار اسکرول سیستم‌عامل‌های دسکتاپ باز شود. مشکل این است که هرگز نمی‌توان میزان دقیق برای نگه‌داشتن روی سمت راست صفحه را تشخیص داد. در آیفون، می‌دانید که برای رسیدن به پنجمین اپ مورد استفاده‌تان، باید پنج‌بار سوایپ کنید و این کار را می‌توان بدون توجه یا نگاه‌کردن به گوشی انجام داد. در پیکسل 3، باید به دقت، زمانی را که وارد اپ‌های مورد استفاده‌تان می‌شود انتخاب کنید. احساس می‌کنید وارد میدان یخ می‌شوید.

مقایسه با رابط کاربری جسچر محور اپل را که هنوز هم مورد علاقه همه متخصصان UI نیست، کنار بگذارید. بیایید نگاهی به سیستم مالتی‌تسکینگ فعلی گوگل در نسخه‌های پیشین اندروید بیندازید. دکمه نرم‌افزاری وجود داشت که می‌توانستید با تپ‌کردن روی آن، اپ‌های باز شده قبلی خود را ببینید و نیازی به کشمکش‌های حرکت انگشت نبود. همچنین، می‌توانستید با دوبار زدن روی آن دکمه، سریعا به اپ قبلی بروید. عملیات به سرعت انجام می‌شود، ولی مهم‌تر از آن، تبدیل‌شدن آن به عادتی ناخودآگاه بسیار آسان بود. هیچ‌چیز آسان یا طبیعی در سیستم جدید گوگل وجود ندارد.

image

دیگر تغییر ناخواسته در نمای جدیدترین نسخه مالتی‌تسکینگ گوگل این است که فقط می‌توانید اپ فعلی را به همراه دو نمای نصفه و نیمه از اپ‌های همسایه آن ببینید. در ویرایش‌های قدیمی‌تر اندروید، نمای عمودی از تمام اپ‌های بازشده روبروی شما قرار می‌گرفت که می‌توانستید هرکدام را می‌خواهید باز کنید. سامسونگ هنوز همین کار را انجام می‌دهد، وقتی گلکسی نوت 9 را با اندروید 8.1 در دست بگیرید، احساس می‌کنید رابط کاربری آن هنگام جا به جایی در اپ‌ها ارتقا یافته است.

بطور خلاصه، گوگل کاربردپذیری و تراکم اطلاعات مالتی‌تسکینگ خود را بدون کسب هیچ مزیتی کاهش داده است. حتی اگر عقیده داشته باشید، مانند گوگل، که سه دکمه نرم‌افزاری باید برای ساده‌سازی تجربه استفاده از اندروید و فراهم‌کردن فضای بیشتر روی صفحه، از میان بروند، باز هم چنین چیزی در اندروید 9 پای اتفاق نیافتاده است.هنوز هم همان اندازه فضا به وسیله دکمه خانه و عقب گرفته شده است.

فکر نمی‌کنم سیستم مالتی‌تسکینگ جدید گوگل، فاجعه‌ای غیرقابل بازگشت باشد، اما همچنین فکر نمی‌کنم آنقدر ارزشمند باشد که به عنوان گزینه پیشفرض و تنها انتخاب کاربر در اندروید 9 گوشی پیکسل 3 قرار بگیرد. گوگل عزیز، فقط آپشن قبلی را در اختیار ما قرار بده، سپس، هرچقدر می‌خواهی روی سیستم جدید خود کار کن.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

پرهام

۱۳۹۷/۸/۵
بهتر نبود یه همچین چیزی رو ویدیویی میزاشتید؟ آخه این همه توضیح برای یه انگشت بالا بردن؟