خانهاخبار
کوالکام دستاورد‌های خود را در زمینه فناوری 5G به اشتراک گذاشت

کوالکام دستاورد‌های خود را در زمینه فناوری 5G به اشتراک گذاشت

شرکت‌های متعددی در تلاش هستند تا در سال 2019 قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G‌ را برای گوشی‌های هوشمند خود فراهم سازند. اکنون کوالکام برای این شرکت‌های تولیدکننده دستاوردهای خود در این زمینه به نمایش گذاشته است.
۱۳۹۷/۸/۴

در طول اجلاس سالانه 4G/5G کوالکام در شهر هنگ کنگ، این شرکت دستاوردها و پیشرفت‌های خود در زمینه فناوری‌های 5G را به نمایش گذاشت. این فناوری‌ها پیش از اینکه ما وارد سال 2019 شویم، به صورت رسمی معرفی گشته‌اند و این مضوع بدین معناست که فناوری 5G به زودی سر از بازاریابی و تبلیغات شرکت‌ها درمی‌آورد تا به فروش بیشتر آنان کمک کند. اکنون بهتر است به این پیشرفت‌های حاصل شده نگاهی بیندازیم:

آنتن‌هایی با ماژول کوچک‌تر

image

کوالکام سری 5G آنتن‌های QTM052 را با یک‌سری از بهبودها نسبت به نسل قبل معرفی کرد. یک گوشی هوشمند برای دسترسی به شبکه‌های 5G NR در باند mmWave به چنین آنتنی نیاز دارد. در عرض سه ماه، کوالکام توانسته سایز ماژول این آنتن‌ها را تا 25 درصد کاهش دهد. شاید در ابتدا تصور شود که این پیشرفت چندان چشمگیر نیست اما باید بدانید که اولین گوشی‌های مجهز به فناوری 5G قرار است از این ماژول‌ها استفاده کنند.

چنین قطعاتی در اندازه‌ای کوچک برای سازندگان حیاتی است تا آن‌ها بتوانند این اجزای سخت‌افزاری را در گوشی‌های باریک اندام خود جای دهند. در امر ساخت گوشی هوشمند، هر فضای اضافی‌ای که باقی می‌ماند از ارزش بسیار بالایی برخوردار است زیرا این امکان را فراهم می‌آورد تا شرکت سازنده در آن باتری بزرگ‌تری قرار دهد.

با کاهش سایز ماژول‌های آنتن، کوالکام انعطاف‌پذیری بیشتری را برای سازندگان گوشی‌ هوشمند فراهم می‌سازد تا بتوانند کنترل بهتری بر روی محصول خود داشته باشند. این مورد برای کاربران نیز مزیت‌هایی دارد و ظاهر گوشی‌ها کمتر تحت تاثیر سایز ماژول آنتن قرار می‌گیرند.

همکاری ساموسنگ و کوالکام برای توسعه Small Cell

image

Small Cell یکی از اجزای کلیدی پلتفرم 5G محسوب می‌شوند و می‌توانند سرعت بالا و اتصالات قابل اعتماد را ارائه دهند و از ناپایداری و قطعی‌‌ها جلوگیری کنند. از آنجایی که این تراشه‌ها فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و در طیف mmWave ارسال می‌کنند؛ باید بر روی آنتن‌های مخابراتی قرار گیرند تا برخی از بهترین قابلیت‌های 5G NR فعال شود.

در ماه می سال 2018 کوالکام یک چیپست 10 نانومتری با نام FSM100xx را برای small cell فناوری 5G NR طراحی کرد. اکنون کوالکام اعلام کرده که در حال همکاری با سامسونگ است تا واحدی متشکل از small cell‌ را ایجاد نمایند که بر اساس FSM100xx کار می‌کنند.

کوالکام عنوان کرده که ساموسنگ در سال 2020، small Cell را برای فناوری 5G به صورت آزمایشی اجرا خواهد نمود.

همکاری کوالکام با شرکت اریکسون برای ارائه فناوری 5G به صورت وایرلس

در ماه سپتامبر، شرکت‌های اریکسون و کوالکام موفق شدند تا اولین تماس فناوری 5G NR را به صورت وایرلس انجام دهند. این تماس در دو طیف 28 و 39 گیگاهرتزی باند mmWave منتقل شد.

اکنون کوالکام اعلام کرده که توانسته اولین تماس زیر 6 گیگاهرتز فناوری 5G NR را به کمک اریکسون برقرار کند. این تماس در فرنکاس 3.5 گیگاهرتز صورت پذیرفته است.

این تماس‌ها گام‌های امیدوارکننده‌ای به شمار می‌روند زیرا می‌تواند فرایند استقرار فناوری 5G را سرعت ببخشند و از سویی دیگر نشان می‌دهد که کوالکام توانسته فناوری خود را با مشخصه 3GPP Rel-15 سازگار کند.

آینده‌ای درخشان

کاملا مشخص است که کوالکام در سال 2019 یکی از ارکان تجاری‌ سازی فناوری 5G خواهد بود. این دستگاه‌ها و دستاوردهای به دست آمده از اهمیت فراوانی دارند و فرایند توسعه این فناوری را به نمایش می‌گذارند. با این حال، هنوز چالش‌هایی برای کوالکام و دیگر شرکت‌های این حوزه وجود دارد. به احتمال فراوان، کوالکام فعالیت‌های خود را برای پیاده‌‌سازی و تسهیل شبکه 5G ادامه خواهد داد.

به عنوان یک کاربر عادی، باید به یاد داشته باشیم که پلتفرم 5G از طیف‌ها و باندهای مختلفی از قبیل mmWave، فرکانس زیر 6 گیگاهرتز و LTE متراکم تشکیل شده است. بنابراین آماده‌سازی زیرساخت‌های فناوری 5G زمان بیشتر را طلب می‌کند و فرایند تکامل‌اش پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)