خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Pocophone F1

بررسی تخصصی Pocophone F1

برند جدیدی در حال تولد است که شیائومی زادگاهش است و نامش را پوکوفون گذاشته است. اولین گوشی از این برند به نام پوکوفون اف 1 را امروز با هم بررسی می‌کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۷/۲۱

با حضور برخی کمپانی‌ها مانند شیائومی دیگر لازم نیست برای اینکه بتوانید گوشی‌ای در حد و اندازه پرچم‌داران بخرید پول زیادی بپردازید. شیائومی با معرفی و عرضه گوشی هوشمندی به نام Pocophone F1، که قرار است برند جدیدی برای گوشی‌های جدید شیائومی باشد، نشان داد که شاید نیازی نباشد کمپانی‌های دیگر برای پرچم‌داران خودشان چنین قیمت‌های بالایی در نظر بگیرند. برند پوکو ما را به یاد زمانی می‌اندازد که وان پلاس از کنار کمپانی اوپو متولد شد اما هنوز پوکو یک کمپانی مجزا نیست و هنوز یک برند است.

اگر هنوز در مورد پوکوفون چیزی نشنیده‌اید نگران نباشید چون تنها نیستید. پوکو هنوز برند ناشناخته‌ای است که خیلی‌ها در مورد آن نمی‌دانند اما در حال تبدیل شدن به برندی محبوب است که قرار است موازنه بازار را بر هم بزند و مفهوم جدیدی از میان رده و پرچم‌دار را به نمایش بگذارد. در این بررسی ما به‌طور کامل شما را با اولین محصول برند Poco آشنا می‌کنیم و در مورد مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم و درنهایت تجربه کاربری خودمان را از این گوشی به‌طور کامل با شما در میان می‌گذاریم علاوه بر اینکه رقبای آن را هم به شما معرفی می‌کنیم که اگر قصد خرید گوشی موبایلی در این رده قیمتی را دارید بتوانید با چشمانی باز به بازار بروید و انتخاب شایسته‌ای داشته باشید.

 

Xiaomi Pocophone F1 را می‌توانید از فروشگاه آنلاین تکنوکده خریداری کنید.

داخل جعبه

جعبه دستگاه ظاهری شبیه به جعبه  گوشی‌های سامسونگ دارد با این تفاوت که نام گوشی روی جعبه به رنگ زرد حک شده است. داخل جعبه خیلی شلوغ نیست و یک کابل تایپ سی در کنار آداپتور شارژ با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع در آن دیده می‌شود. مانند تمام گوشی‌های شیائومی داخل جعبه یک کیس سیلیکونی هم قرار دارد که برای محافظت بیشتر می‌توانید این کیس را روی گوشی خودتان قرار دهید و البته گوشی هم داخل این جعبه است!

image

 

طراحی

بدنه Pocophone F1 کاملا از پلاستیک ساخته شده اما شیائومی از پلاستیک مرغوبی استفاده کرده که جنس و ظاهر چشمگیری هم دارد. البته برای کسانی که به دنبال دستگاهی خاص‌تر هستند دستگاهی مجهز به جنس بدنه‌ای از فیبر مصنوعی قوی هم تولید و عرضه شده است که جنس قاب پشتی از Kevlar است. دستگاهی که از Kevlar ساخته شده فقط در بخش قاب پشتی با نسخه اصلی تفاوت دارد و در تمام موارد دیگر کاملا شبیه به آن است.

از جلو که به گوشی نگاه می‌کنید ناخودآگاه گوشی آیفون 10 برای شما تداعی می‌شود. بر خلاف بسیاری از کمپانی‌ها که از ناچ برای بریدن تکه‌ای از صفحه‌نمایش و گنجاندن پیکسل‌های بیشتر استفاده می‌کنند شیائومی از این ناچ برای قرار گرفتن درگاه اینفرارد سمت چپ خروجی صدای مخاطب و از دوربین اینفرارد سمت راست این خروجی بهره برده است. امنیت این بخش مانند آیفون 10 نیست اما به آن سادگی که در گوشی‌های دیگر اندرویدی هم می‌بینیم که فقط از روی عکس تلاش به تشخیص چهره می‌کنند نیست.

image

 

باوجوداینکه پوکوفون اف 1 یک گوشی پرچم‌دار است اما سعی شده قیمت آن پایین نگه داشته شود و به همین خاطر جنس فریم دستگاه مانند قاب پشتی از پلاستیک است هر چند پلاستیکی بودن سبب نشده تا اثر نامطلوبی در طراحی‌ایجاد شود و در نگاه اول تصور می‌کنید فریم گوشی از فلز ساخته شده.

قاب پشتی همان‌طور که گفتیم از پلاستیک است. این پلاستیک جنس خوبی دارد و هنگام لمس آن حس بدی به شما منتقل نمی‌شود درحالی‌که کاملا مات است و به همین سبب هیچ اثرانگشت و لک و چربی روی آن نمی‌ماند. به نظر می‌رسد پلاستیکی که در پشت این گوشی قرار گرفته مستعد خط و خش باشد اما برای اینکه بتوانیم به این موضوع پی ببریم باید مدت زیادی با گوشی کار کنیم.

image

 

F1 گوشی سنگینی نیست و فقط 180 گرم وزن دارد که برای یک گوشی 6.2 اینچی وزن زیادی حساب نمی‌شود. از نظر ابعاد، منظورمان طول و عرض است، با گوشی‌های رقیب تفاوت زیادی ندارد اما از نظر ضخامت از بسیاری گوشی‌های هم‌سطح خودش ضخیم‌تر است که می‌توان این ضخامت را با توجه به باتری پرظرفیتش نادیده گرفت.

پوکوفون اف 1 گوشی‌ای است که حس بسیار خوبی را به شما منتقل می‌کند. شیائومی سعی کرده با اضافه کردن برخی جزئیات به گوشی آن را با دیگر گوشی‌های هوشمند متفاوت کند. یکی از این جزئیات طراحی دوربین‌ها است. برای اینکه ظاهر لوکس‌تر باشد دایره اطراف لنز دوربین‌های اصلی که در قاب پشتی هستند قرمز در نظر گرفته شده است. علاوه بر این‌ها نام Pocophone به‌صورت فلزی در قاب پشتی حک شده است که با گرفتن در نور برق می‌زند و جلب توجه می‌کند. جزئیات طراحی به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ قابی که اطراف دوربین‌ها را فراگرفته براق است که درخشش زیبایی به قاب پشتی بخشیده است.

 

جزئیات ظاهری دستگاه

در قاب جلو صفحه‌نمایشی قرار دارد که اندازه‌اش 6.18 اینچ است. این صفحه‌نمایش باوجوداینکه بیشترین فضای قاب جلو را به خودش اختصاص داده اما یک ناچ بالایش قرار دارد و پایینش هم چندان بی حاشیه نیست. به‌هرحال صفحه‌نمایش 82.2 درصد از قاب جلو را اشغال کرده که عدد کمی نیست و برای گوشی‌ای که در سال 2018 رقابت می‌کند عدد معقولی به‌حساب می‌آید.

روی ناچ دوربین سلفی و درگاه اینفرارد برای تشخیص چهره به همراه سنسورهای نور و خروجی صدای مخاطب دیده می‌شوند.

image

 

LED هشدار دهنده برای این گوشی در نظر گرفته شده اما جای آن بالای صفحه‌نمایش نیست. این چراغ چشمک زن پایین صفحه‌نمایش و وسط قرار دارد که نور خیلی زیادی هم ندارد اما به‌هرحال نوتیفیکیشن ها را به شما اعلام می‌کند و زمانی که گوشی را به برق متصل می‌کنید روشن می‌ماند.

در لبه سمت چپ دستگاه درگاه سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه خارجی را مشاهده می‌کنید، درحالی‌که سمت راست شاهد حضور کلیدهای ولووم و پاور هستیم. کلیدهای ولووم از هم جدا هستند و دقیقا شبیه به کلید پاور طراحی شده‌اند منتهی برای اینکه کاربر هنگام استفاده از گوشی به‌راحتی بتواند کلید پاور را از ولوم تشخیص دهد پاور برجسته‌تر است و بیرون‌زدگی بیشتری دارد.

image
  
image

 

بالای گوشی می‌توانید جک 3.5 میلی‌متری هدفون و میکروفون دوم را پیدا کنید و پایین گوشی سوراخ‌های اسپیکر و میکروفون اصلی را کنار درگاه ارتباطی تایپ سی.

image
  
image

 

به قاب پشتی می‌رسیم که یکی از بخش‌های دوست‌داشتنی و زیبای این گوشی به‌حساب می‌آید. در بالای قاب پشتی دوربین‌های اصلی با طراحی زیر هم قرار دارند و سنسور اثرانگشت هم زیر آن‌ها با طراحی‌ای دایره‌ای دیده می‌شود. لنزها و سنسور اثرانگشت داخل قابی فلزی و براق قرار گرفته‌اند و بسیار کم بیرون‌زدگی دارند. کنار دوربین‌ها فلاش دوتایی دیده می‌شود. کمی پایین‌تر که می‌آییم نام پوکوفون با فلزی جک شده که آن هم براق است و می‌درخشد.

image

 

صفحه‌نمایش

برای پوکوفون اف 1 از صفحه‌نمایشی 6.18 اینچی استفاده شده که جنسش IPS است. بر خلاف خیلی از گوشی‌های امروزی از کیفیت 1440 یا همان 2K برای صفحه‌این گوشی بهره برده نشده و شیائومی تصمیم گرفته کیفیت 1080 یا همان Full HD را به کار گیرد.

حضور این کیفیت سبب نمی‌شود که نظر بدی در مورد صفحه‌این گوشی داشته باشیم. وقتی برای اولین بار گوشی را روشن می‌کنید باورتان نمی‌شود این صفحه‌نمایش کیفیت فول اچ‌دی دارد. تصاویر در این صفحه بسیار شارپ و خوش آب و رنگ نشان داده می‌شوند و هیچ پیکسلی را با چشم غیر مسلح نمی‌توانید روی آن ببینید. تولید رنگ این صفحه بسیار خوب است اما شیائومی با کمک ترفندهای نرم‌افزاری سعی کرده تا رنگ‌ها کمی اشباع تر از حالت عادی نشان داده شوند تا چشمان کاربر از تماشای این رنگ‌ها لذت بیشتری ببرد.

نه تنها در نمایش رنگ‌ها صفحه‌نمایش بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند بلکه نور بسیار خوبی هم دارد و در نمایش رنگ سفید کاملا تواناست. حداکثر روشنایی صفحه 461 نیتس است که به کاربر کمک می‌کند زیر نور خورشید هیچ مشکلی برای مشاهده محتوا نداشته باشد. طبق انتظاری که داشتیم رنگ مشکی عمق زیادی ندارد و این به سبب استفاده از جنس IPS است اما با وجود این به‌اندازه کافی عمق رنگ مشکی خوب است و مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد.

image

 

در مجموع صفحه‌نمایش Pocophone F1 با وجود فول اچ‌دی بودن یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌هایی است که در این مدت دیده‌ایم و شیائومی برای کاهش هزینه هیچ کم و کاستی در بخش صفحه‌نمایش اعمال نکرده است.

بعد از صحبت در مورد کیفیت صفحه‌نمایش سری به بخش تنظیمات آن می‌زنیم که بخش‌های زیادی ندارد اما آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست.

Brightness Level: در این به‌طور مشخص می‌توانید نور صفحه‌نمایش را کم‌وزیاد کنید یا اینکه حالت خودکار را برای آن فعال یا غیر فعال کنید؛ اما این همه کاری نیست که می‌توانید در این بخش انجام دهید. در این تنظیم دو شاسی دیگر برای کم‌وزیاد کردن نور در نظر گرفته شده‌اند که با حرکت دادن آن‌ها در نور روز هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این دو شاسی برای Night Mode یا همان حالت شب در نظر گرفته شده‌اند. زمانی که حالت شب فعال می‌شود با حرکت این شاسی‌ها می‌توانید میزان نور و دمای رنگ‌ها را تغییر دهید. فعال کردن نایت مود مانند فعال کردن حالت خودکار نیست و هیچ کلیدی مخصوص آن در نظر گرفته نشده است. برای اینکه این قابلیت فعال شود باید زمانی که در تاریکی هستید نور صفحه‌نمایش را به‌صورت دستی تا آخر کم کنید با این کار حالت نایت مود فعال می‌شود و می‌توانید با کمک شاسی‌هایی که ذکر کردیم تنظیم دلخواه خودتان را اعمال کنید.

image

 

Reading Mode: اگر بررسی‌های گوشی‌های دیگر را خوانده باشید حتما با این بخش آشنا هستید. با فعال کردن این تنظیم نور صفحه‌نمایش زرد می‌شود و پیکسل‌های آبی‌رنگ کم‌نور یا خاموش می‌شوند. با کمک شاسی‌ای که پایین این تنظیم در نظر گرفته شده می‌توانید میزان و شدت زردی را کم‌وزیاد کنید. علاوه بر این امکان زمان‌بندی برای خاموش و روشن شدن این تنظیم هم وجود دارد. این تنظیم برای زمانی مناسب است که در نور کم می‌خواهید با گوشی کار کنید و این زرد شدن کمک می‌کند تا چشمان شما کمتر خسته شوند و در ضمن هنگام خواب راحت‌تر به خواب بروید.

image

 

Contrast & Colors: در این بخش می‌توانید میزان گرما و سرمای رنگ‌ها را تغییر دهید و کنتراست را دست‌کاری کنید. سه بخش برای این تنظیم وجود دارد. اگر روی تنظیم خودکار باشید امکان تعیین گرما و سرمای رنگ‌ها به‌صورت دستی هم برایتان فراهم است اما اگر حالت افزایش کنتراست یا حالت استاندارد را انتخاب کنید دیگر نمی‌توانید میزان گرما و سرمای رنگ‌ها را به‌صورت دستی تغییر دهید.

image

 

Text Size: در این بخش امکان کم‌وزیاد کردن اندازه نوشته‌ها وجود دارد. محدوده انتخابی برای اندازه نوشته‌ها خیلی متنوع است و بسیار کوچک تا بسیار بزرگ امکان انتخاب وجود دارد. با کم‌وزیاد کردن اندازه در این بخش نوشته‌هایی که پایین آیکون‌ها هم نوشته شده‌اند کم‌وزیاد می‌شوند.

image

 

بخش آخر System است که در این بخش می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر دهید تا با دو بار ضربه زدن روی صفحه خاموش گوشی صفحه روشن شود، چرخش خودکار فعال یا غیر فعال شود و درنهایت با برداشتن گوشی صفحه آن روشن شود.

 

نرم‌افزار

سیستم‌عامل دستگاه اندروید و البته آخرین نسخه آن که برای گوشی‌های غیر پیکسل عرضه شده یعنی نسخه 8.1 است. ظاهر نرم‌افزاری گوشی با آن چیزی که از گوشی‌های اندرویدی انتظار دارید فاصله زیادی دارد و این به لطف رابط کاربری MIUI نسخه 9.6 است که روی سیستم‌عامل سوار است.

رابط کاربری شیائومی خوش‌رنگ و لعاب است و به‌خوبی می‌تواند رقیبی برای رابط کاربری‌های سامسونگ و هوآوی به‌حساب بیاید.

image

 

صفحه قفل دستگاه طراحی ساده‌ای دارد و شاید بتوان گفت ساده‌ترین طراحی‌ای است که در گوشی‌های اندرویدی می‌بینیم.در این صفحه علاوه بر ساعت و تاریخ یک میانبر به دوربین وجود دارد.

image

 

صفحه اصلی مثل تمام اندرویدی ها محل قرار گرفتن آیکون برنامه‌ها و البته ویجت ها است. در این صفحه اطلاعاتی از جمله نوتیفیکیشن ها یا آیکون تنظیماتی مانند وایرلس یا باتری بالا و کنار ناچ به نمایش در می‌آیند. به سبب فضای کم در اطراف ناچ متاسفانه برخی آیکون‌ها فدا شده‌اند و بدون پایین کشیدن نوتیفیکیشن بار نمی‌توانید این جزئیات را مشاهده کنید. به‌طور مثال درصد باتری یا سرعت شبکه‌ای که به آن متصل هستید در صورتی به شما نشان داده می‌شود که نوتیفیکیشن بار را پایین بکشید.

image

 

با پایین کشیدن نوتیفیکیشن بار سوییچ‌های تنظیمات سریع نمایان می‌شوند که پایین آن‌ها نوتیفیکیشن ها را مشاهده می‌کنید.

image

 

صفحه‌ای دیگری به نام صفحه اپلیکیشن ها وجود دارد که تمام برنامه‌های نصب شده روی گوشی را در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید. دسترسی به این صفحه با بالا کشیدن انگشت روی صفحه اصلی به بالا امکان‌پذیر است. با پایین کشیدن انگشت روی  صفحه اصلی به سمت پایین می‌توانید نوتیفیکیشن بار را باز کنید. صفحه برنامه‌ها با بسیار کاربردی است و در آن دسته بندی‌های خوبی انجام گرفته که به شما کمک می‌کند بدون جستجوی زیاد برنامه مورد نظر خودتان را پیدا کنید. علاوه بر این‌ها اگر نتوانستید برنامه خودتان را پیدا کنید با استفاده از محل خاصی که برای جستجو پایین این صفحه قرار گرفته امکان جستجوی نام برنامه مورد نظرتان وجود دارد. در این بخش اگر برنامه مورد نظرتان روی گوشی نصب نباشد می‌توانید به‌طور مستقیم جستجو را از طریق پلی استور انجام دهید.

در بخش تنظیمات بخش‌های بسیار متنوعی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها گوشی را به هر صورتی که تمایل دارید تنظیم کنید.

image

 

در بخش Lock Screen & Password تنظیماتی از جمله روشن کردن صفحه‌نمایش با کمک کلید ولوم، فعال شدن دوربین با دو بار فشردن کلید ولوم پایین، نمایش یا عدم نمایش نوتیفیکیشن ها در صفحه قفل و فعال کردن حالت جیب را مشاهده کرد.

image

 

در بخش Notification & Status bar تنظیماتی برای نمایش سرعت شبکه، ویرایش سوییچ‌های تنظیمات حاضر در نوتیفیکیشن بار و ویرایش محل قرار گیری آن‌ها و ویرایس نام اپراتور ارائه دهنده سرویس نمایش داده می‌شود.

image

 

Full Screen Display بخشی در تنظیمات است که این گوشی را بیش از پیش به آیفون نزدیک می‌کند. در این بخش می‌توانید تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر دهید که کلیدهای ناوبری حذف شوند و در عوض برای حرکت در منوها باید به از ویژگی‌های جسجری استفاده کنید؛ به‌طور مثال برای خارج شدن از برنامه‌ها باید انگشت خودتان را پایین صفحه به بالا بکشید، برای مشاهده لیست برنامه‌های اخیر همان حرکت قبلی را انجام دهید اما انگشت خودتان را از روی صفحه برندارید و درنهایت برای بازگشت به عقب انگشت را یک لبه صفحه‌نمایش به داخل بکشید.

در این بخش گزینه‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد ناچی که بالای صفحه‌نمایش قرار دارد مخفی کنید. اگر این گزینه را انتخاب کنید دو طرف ناچ سیاه رنگ می‌شود و به این سبب دیگر ناچ به چشم نمی‌آید.

image
  
image

 

نرم‌افزار Pocophone F1 عملکرد بسیار خوبی دارد و روان کار می‌کند در عین حال که آیکون‌ها مناسب طراحی شده‌اند و به‌خوبی نشان می‌دهند که مربوط به چه برنامه‌ای هستند.

 

سخت‌افزار

به جایی رسیدیم که کمپانی‌ها این بخش را فدای قیمت پایین می‌کنند. برخلاف گوشی‌های ارزانی که می‌خواهند خودشان را جای گوشی‌های پرچم‌دار جا بزنند F1 پردازنده قدرتمندی دارد و شیائومی برای پایین کشیدن قیمت این بخش را هدف قرار نداده. آخرین پردازنده ساخت کوآلکام یعنی اسنپدراگون 845 داخل بدنه دستگاه جای گرفته است. این پردازنده 8 هسته دارد که 4 هسته آن فرکانس 2.8 و 4 هسته دیگرش فرکانس 1.8 گیگاهرتزی دارند. کنار این پردازنده حافظه رم 6 یا 8 گیگابایتی قرار دارد که بسته به نیاز خودتان یا در اصل بسته به پولی که در جیب دارید می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. حافظه داخلی دستگاه در نسخه‌های 64 و 128 گیگابایت برای نسخه 6 گیگابایت رم و 256 گیگابایت برای نسخه 8 گیگابایت رم در نظر گرفته شده است.

image

 

دستگاهی که ما بررسی کردیم نسخه 64 گیگابایتی بود که از این میزان حافظه 54.2 گیگابایت آن آزاد بود و مابقی را همان ابتدا فایل‌های سیستمی اشغال کرده بودند. حافظه رم دستگاه هم 6 گیگابایتی بود که از این میزان 2.5 گیگابایت با بسته بودن تمام برنامه‌ها آزاد است و با باز شدن 15 برنامه میزان آن به 2.1 گیگابایت تقلیل پیدا می‌کند و این فضای رم زیاد برای کارهای مولتی تسکینگ برای کاربر آماده می‌ماند.

جدول حافظه داخلی و حافظه رم

نام گوشی

حافظه داخلی

(گیگابایت)

حافظه داخلی در دسترس

(گیگابایت)

حافظه رم

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با بسته بودن تمام برنامه‌ها

(گیگابایت)

حافظه رم آزاد با باز بودن 15 برنامه

(گیگابایت)

Huawei P20 Pro

128

111.4

6

2.8

1.8

Honor 9

128

109.56

6

2.54

1.69

Galaxy Note9

128

111.22

6

3.16

2.16

+Galaxy S9

64

52.55

6

2.94

1.73

Pocophone F1

64

52.4

6

2.5

2.1

Asus Zenfone 4

64

52

4

1.5

1

MediaPad M5 Pro

64

51.33

4

1.98

1.14

Huawei Nova 3e

64

50.58

4

1.98

1

Nokia 7 Plus

64

48.34

4

1.9

930 مگابایت

Galaxy A6

64

52.01

4

2.43

1.67

Xiaomi Mi 6X

64

50.31

4

1.8

1.6

Xiaomi Redmi Note 5 AI

64

50.31

6

3.28

2.5

Galaxy J7 Pro

32

25.24

3

1.34

700 مگابایت

Huawei Y7 Prime 2018

32

24.81

3

1.54

1.3

Honor 9 lite

32

23.49

3

1.2

990 مگابایت

+Galaxy A6

32

23.71

3

1

850 مگابایت

Xiaomi Mi A2 lite

32

21.46

3

1.3

800 مگابایت

Huawei Y5 Prime 2018

16

10.86

2

924 مگابایت

700 مگابایت

 

هیچ بازی‌ای نیست که پوکوفون از پس اجرای آن برنیاید. ما بازی آسفالت 9 را برای بازی روی این گوشی انتخاب کردیم و بدون هیچ لگ یا افت فریمی توانستیم با گوشی 30 دقیقه تمام بازی کنیم و این در حالی بود که بازی روی نهایت کیفیت خودش قرار داشت.

 

جدول بنچ‌مارک

نام گوشی

Antutu

GFX Bench Manhatan 3.1

Geekbench 4 Single

Geekbench 4 Multi

Pocophone F1

264276

3282

2435

8756

+Galaxy S9

248993

2646

3693

9042

Galaxy Note9

233467

1541

3667

9013

Huawei P20 Pro

206875

1541

1919

6759

MediaPad M5 Pro

179363

1036

1906

6385

Honor 9

148817

-

1894

6243

Nokia 7 Plus

135468

861.8

1630

5280

Xiaomi Redmi Note 5 AI

114215

597.6

1318

4840

Huawei Nova 3e

88194

298.0

929

3744

Honor 9 lite

87330

320.6

930

3571

Xiaomi Mi A2 lite

79091

364.3

859

4174

+Galaxy A6

70024

343.8

741

3543

Asus Zenfone 4

65838

585.4

850

4111

Galaxy A6

62970

357

710

3352

Galaxy J7 Pro

62198

201.4

727

3701

Huawei Y7 Prime 2018

58475

611.9

513

1457

Huawei Y5 Prime 2018

42010

210.3

634

1342

(Xiaomi Mi 6X (A2

-

855.9

1604

3804

اسپیکر

خوشبختانه این گوشی دو اسپیکر دارد و می‌توانید از اسپیکرهای استریویی که روی آن قرار گرفته لذت ببرید. یکی از اسپیکرها پایین گوشی است و دیگری کنار خروجی صدای مخاطب. مانند بسیاری از گوشی‌های هوآوی اسپیکری که بالای دستگاه و کنار خروجی صدای مخاطب است نقش مکمل برای اسپیکر اصلی را دارد و به افزایش کیفیت صدا کمک به سزایی می‌کند. بلندی صدای اسپیکرها بسیار خوب است و می‌توانید برای بازی کردن یا فیلم دیدن روی آن‌ها حساب کنید.

image

 

امنیت

در بخش امنیت کارهای زیادی برای این گوشی انجام گرفته است. پوکوفون دو روش برای باز شدن قفل صفحه را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از این روش‌ها استفاده از سنسور اثرانگشت است و دیگری تشخیص چهره.

سنسور اثرانگشت همان‌طور که می‌دانید در قاب پشتی دستگاه و پایین دوربین‌ها قرار دارد. این سنسور در بهترین مکانی که امکانش بوده قرار گرفته است و پیدا کردن آن نیاز به هیچ تلاشی ندارد. این سنسور هم دقت خوبی دارد و هم سرعتش بسیار خوب است. انگشت خودتان را که روی آن قرار دهید بدون نیاز به فشار هیچ کلیدی فعال می‌شود و شروع به اسکن کردن اثرانگشت شما می‌کند؛ اگر پیش از این انگشتی را برای آن تعریف کرده باشید در مدت‌زمان حدود 30 صدم ثانیه اثرانگشت شما را شناسایی می‌کند و قفل دستگاه را برایتان باز می‌کند. از هر جهتی انگشت تعریف شده را روی این سنسور قرار دهید اثرانگشت را می‌شناسد و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

تشخیص چهره یکی دیگر از ویژگی‌های امنیتی این گوشی به‌حساب می‌آید اما متاسفانه برای تمامی بازارها هنوز عرضه نشده و تنها سخت‌افزارش روی F1 قرار دارد. در ایران هم هنوز این قابلیت وجود ندارد و نمی‌توانید از سنسور تشخیص چهره برای باز کردن قفل دستگاه استفاده کنید. تشخیص چهره در این گوشی به خوبی هر چه تمام‌تر کار می‌کند و حتی در نور کم هم قادر به تشخیص چهره شما است که این امر به لطف درگاه اینفراردی است که در قاب جلو و روی ناچ قرار دارد و برای این کار استفاده می‌شود.

ترفند: با وجود اینکه به صورت رسمی تشخیص چهره برای بازاری مانند ایران عرضه نشده اما اگر شما منطقه یا همان ریجن (Region) دستگاه را روی کشور هند تنظیم کنید قابلیت تشخیص چهره برای شما فعال می‌شود.

OTG

پشتیبانی از اتصال حافظه خارجی به این گوشی وجود دارد و می‌توانید حافظه‌های فلش با فرمت Fat32 یا exFAT را به این گوشی متصل کنید و دیتاهای خودتان را به گوشی منتقل کنید یا از روی گوشی روی فلش بریزید.

جدول OTG

نام گوشی

پشتیبانی از فرمت Fat 32

پشتیبانی از فرمت NTFS

پشتیبانی از فرمت exFAT

مدت زمان انتقال از حافظه فلش روی گوشی

مدت زمان انتقال از گوشی روی حافظه فلش

Galaxy Note 9

دارد

ندارد

دارد

16  ثانیه

2 دقیقه و 36 ثانیه

Galaxy S9+

دارد

ندارد

دارد

17 ثانیه

2 دقیقه و 43 ثانیه

P20 Pro

دارد

دارد

دارد

26 ثانیه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Honor 9 lite

دارد

دارد

دارد

56 ثانیه

4 دقیقه و 8 ثانیه

Galaxy J7 Pro

دارد

ندارد

دارد

59 ثانیه

4 دقیقه و 30 ثانیه

Nova 3e

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 24 ثانیه

Pocophone F1

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 25 ثانیه

MediaPad M5 Pro

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه

2 دقیقه و 35 ثانیه

Nokia 7 Plus

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 5 ثانیه

3 دقیقه و 17 ثانیه

Honor 9

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 6 ثانیه

2 دقیقه و 14 ثانیه

Y7 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 15 ثانیه

5 دقیقه و 24 ثانیه

Xiaomi Mi 6X

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 21 ثانیه

2 دقیقه و 50 ثانیه

Galaxy A6

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 32 ثانیه

2 دقیقه و 34 ثانیه

Huawei Y5 Prime 2018

دارد

دارد

دارد

1 دقیقه و 33 ثانیه

3 دقیقه و 2 ثانیه

Xiaomi Mi A2 lite

دارد

ندارد

ندارد

1 دقیقه و 35 ثانیه

2 دقیقه و 48 ثانیه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 45 ثانیه

2 دقیقه و 13 ثانیه

Galaxy A6+

دارد

ندارد

دارد

1 دقیقه و 46 ثانیه

2 دقیقه و 49 ثانیه

دوربین

گوشی‌هایی که به تازگی عرضه می‌شوند همه دو دوربین در قاب پشتی دارند یا برخی مواقع سه دوربین دارند و احتمالا چهار دوربینه ها هم در راه هستند. شیائومی برای اینکه پیرو دیگران باشد در قاب پشتی این گوشی از 2 لنز استفاده کرده است. یکی از لنزهای دوربین اصلی سنسور 12 مگاپیکسلی و لنز دیگر سنسور 5 مگاپیکسلی دارد. لنز 12 مگاپیکسلی لنز اصلی است و اندازه دهانه دیافراگمش f/1.9 است. لنز دیگر برای جذب اطلاعات عمق تصویر است و اندازه دهانه دیافراگمش f/2.0 است. خبری از OIS یا همان تثبیت کننده تصاویر در هیچ کدام از لنزها نیست اما تکنولوژی PDAF در لنز اصلی به کار گرفته شده که نشان از این دارد که فوکوس توسط دوربین اصلی سریع انجام می‌شود. فلاشی که کنار دوربین‌ها قرار گرفته یک فلاش دوتایی است.

image

 

دوربین سلفی تک لنزی است و سنسور 20 مگاپیکسلی دارد. این دوربین دهانه دیافراگم f/2.0 دارد و به ویژگی HDR مجهز شده است.

اول در مورد منوی دوربین صحبت کنیم و بعد از آن به سراغ کیفیت عکس‌ها برویم. منوی دوربین بی‌شباهت به منوی دوربین آیفون نیست. صفحه اصلی منو حالت‌های متفاوت عکاسی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با کشیدن انگشت روی ویوفایندر به سمت چپ یا راست امکان جابه جایی بین این مودها وجود دارد. نام این مودها پایین صفحه قرار دارد و بالای صفحه هم گزینه‌های متنوعی انتظار شما را می‌کشد تا بتوانید در شرایط متفاوت نوری عکاسی بهتری داشته باشید.

دو گزینه در این منو کاملا متفاوت با آن چیزی است که در گوشی‌های هوشمند دیگر مشاهده می‌کنید. اولی آیکونی است که داخلش نوشته شده AI. لمس این آیکون به شما امکان می‌دهد تا هوش مصنوعی را برای دوربین فعال کنید. با فعال شدن هوش مصنوعی از این پس هر کسی بخواهید بگیرید دوربین سوژه را، که مثلا می‌تواند یک گیاه باشد، شناسایی می‌کند و در تنظیمات را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که بهترین عکس ممکن گرفته شود.

گزینه بعدی سه خط هستند که در گوشه سمت راست صفحه مشاهده می‌شوند. با لمس این سه خط یک پنجره روی ویوفایندر باز می‌شود که تنظیماتی را در اختیار کاربر می‌گذارد. این تنظیمات در اصل میانبرهایی هستند که توسط آن‌ها می‌توانید بدون مراجعه به بخش تنظیمات دوربین برخی تغییرات پرکاربرد مانند فعال کردن تایمر یا تغییر درجه روتوش را فعال و غیرفعال کنید.

منوی دوربین در این گوشی یکی از بهترین منوهایی است که روی گوشی‌های هوشمند می‌توانید مشاهده کنید. اگرچه برخی کاستی‌ها مانند ناتوانی منو در جابه‌جایی بین دوربین اصلی و دوربین سلفی توسط کشیدن انگشت به بالا یا پایین وجود دارد و هنوز با منوی دوربین گوشی‌های کمپانی سامسونگ هم از نظر ظاهری و هم از نظر کارایی فاصله دارد اما همه‌چیز را به‌راحتی در اختیار شما می‌گذارد و نشان می‌دهد که در جهت حرکت به سمت تکامل است.

image

 

به سراغ کیفیت عکس‌ها برویم که نشان دهنده توانایی دوربین گوشی هوشمند به‌حساب می‌آیند. اولین چیزی که باید بگوییم این است که عملکرد دوربین از آن چیزی که از یک گوشی با این قیمت انتظار دارید بسیار بهتر است. از نور روز شروع می‌کنیم. در نور کافی رنگ عکس‌ها کمی اشباع است و حتی رنگ‌ها بسیار پر رنگ‌تر از زمانی است که با گوشی‌های سامسونگ عکس می‌گیرید. تصاویر هیچ نویزی ندارند ثبت جزئیات در آن‌ها بسیار خوب انجام می‌شود. رنج دینامیکی در حد قابل قبولی خوب است و عکس‌ها بسیار شارپ هستند به‌گونه‌ای که با زوم حداکثری روی آن‌ها باز هم جزئیات به‌خوبی قابل مشاهده هستند.

در نور شب تصاویر نویزدار می‌شوند و نویزشان بیشتر از آن چیزی است که انتظارش را دارید. رنگ‌ها هنوز هم خوب ثبت می‌شوند و ثبت جزئیات هنوز خوب است اما دیگر از آن شارپی که در تصاویر نور روز می‌بینیم خبری نیست.

تصاویر دوربین سلفی هم با جزئیات خوبی ثبت می‌شوند و رنگ‌ها در این تصاویر بسیار به واقعیت نزدیک است اما عکس‌ها خیلی شارپ نیستند.

پوکوفون اف 1 هم در دوربین اصلی و هم در دوربین سلفی توانایی گرفتن عکس‌های پرتره را دارد. عکس‌های پرتره‌ای که با دوربین اصلی گرفته می‌شوند کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌دهند اما از نظر لبه‌های سوژه با برخی گوشی‌ها مانند آیفون فاصله دارند. دوربین سلفی هم عکس‌های پرتره خوبی می‌گیرد و کیفیتش از نظر شارپ بودن لبه‌های سوژه با دوربین اصلی برابری می‌کند.

 

نمونه عکس دوربین اصلی نور روز

 

image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی در حالت پرتره

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین سلفی روز (حالت عادی - حالت پرتره)

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین سلفی نور شب (بدون فلاش - با فلاش)

image
  
image


 

باتری

این بخش یکی از نقاط قوت گوشی F1 به رقبایش است. شیائومی از باتری پرظرفیت 4000 میلی‌آمپر ساعتی برای پرچم‌دار خانواده پوکو استفاده کرده است. این باتری پرظرفیت می‌تواند به‌راحتی ضخامت گوشی را توجیه کند. انتظار زیادی از باتری این گوشی داشیم زیرا هم ظرفیت زیادی دارد، هم لازم نیست انرژی زیادی برای صفحه‌نمایشی مصرف کند که کیفیت فول اچ‌دی دارد و درنهایت پردازنده‌ای کم مصرف را باید پشتیبانی می‌کرد. در مدت‌زمانی که با گوشی کار می‌کردیم این انتظار به‌خوبی برآورده شد و دیدیم با استفاده‌ای معمولی تا 2 روز به شارژ باتری نیاز پیدا نکردیم.

image

 

در استفاده خیلی سنگین هم یک روز می‌توانید روی گوشی حساب کنید و تا زمانی که به منزل می‌رسید نیازی نیست نگران اتمام باتری گوشی خودتان باشید.

برای اینکه خیالتان از بابت مدت‌زمان شارژ راحت باشد شیائومی گوشی را به شارژ سریع نسل 3 کوآلکام مجهز کرده است. علاوه بر این بر خلاف اپل آداپتوری را داخل جعبه دستگاه قرار داده که از این شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. با کمک شارژ سریع می‌توانید در مدت‌زمان تنها 35 دقیقه باتری را از صفر تا 50 درصد شارژ کنید و برای رسیدن به شارژ 100 درصد باید 120 دقیقه صبر کنید.

علاوه بر این‌ها در بخش تنظیمات باتری به جزئیات کاملی از وضعیت باتری و آنالیز مصرف آن دسترسی دارید که می‌توانید با اعمال دست‌کاری‌هایی در این بخش عمر باتری خودتان را بیشتر هم کنید.

جدول باتری

نام گوشی

ظرفیت باتری

mAh

کاهش درصد باتری با 1 ساعت فیلم‌برداری

کاهش درصد باتری با 30 دقیقه بازی آسفالت

مدت‌زمان طول کشیده تا خاموش شدن گوشی با شارژ 100 درصد و پخش فیلم با کیفیت فول اچ‌دی

 

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 50 درصد

مدت زمان شارژ شدن از صفر تا 100 درصد

MediaPad M5 Pro

7000

27 درصد

12 درصد

7 ساعت

58 دقیقه

120 دقیقه

Zenfone 4 Max

5000

7 درصد

7 درصد

7 ساعت

-

180 دقیقه

P20 Pro

4000

36 درصد

8.5 درصد

12 ساعت

29 دقیقه

100 دقیقه

Mate 10 Porsche Design

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10 Pro

4000

36 درصد

7 درصد

9 ساعت

24 دقیقه

95 دقیقه

Mate 10

4000

30 درصد

12 درصد

14 ساعت

24 دقیقه

80 دقیقه

Y7 Prime 2017

4000

-

5 درصد

10 ساعت

-

120 دقیقه

Gaalxy Note9

4000

30 درصد

10 درصد

9 ساعت

44 دقیقه

111 دقیقه

Xiaomi Redmi Note 5 AI

4000

24 درصد

12 درصد

20 ساعت

50 دقیقه

131 دقیقه

Xiaomi Mi A2 lite

4000

36 درصد

12 درصد

6 ساعت و 30 دقیقه

-

150 دقیقه

Pocophone F1

4000

24 درصد

10 درصد

7 ساعت

35 دقیقه

120 دقیقه

Nokia 7 Plus

3800

42 درصد

10 درصد

7 ساعت

34 دقیقه

120 دقیقه

P10 Plus

3750

45 درصد

12 درصد

-

-

120 دقیقه

Galaxy J7 Pro

3600

12 درصد

12 درصد

9 ساعت

-

-

+Galaxy S9

3500

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

90 دقیقه

+Galaxy A8

3500

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

-

Galaxy Note 8

3500

24 درصد

10 درصد

13 ساعت

-

90 دقیقه

+Galaxy A6

3500

24 درصد

-

16 ساعت

-

-

Xperia XA1 Plus

3430

24 درصد

7 درصد

12 ساعت

-

210 دقیقه

Honor 7x

3340

40 درصد

12 درصد

7 ساعت

-

-

Mate 10 lite

3340

36 درصد

18 درصد

6 ساعت

50 دقیقه

160 دقیقه

Nova 2 Plus

3340

36 درصد

9 درصد

9 ساعت

-

160 دقیقه

V30 Plus

3300

37 درصد

7 درصد

15 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

7 درصد

-

25 دقیقه

75 دقیقه

Zenfone 4

3300

-

-

-

36 دقیقه

120دقیقه

One Plus 5T

3300

24 درصد

6 درصد

16 ساعت

-

80 دقیقه

G6

3300

35 درصد

7 درصد

11 درصد

-

120 دقیقه

Galaxy J7 2016

3300

20 درصد

10 درصد

-

-

180 دقیقه

Xperia XZ Premium

3230

36 درصد

18 درصد

22 ساعت

-

120 دقیقه

Honor 9

3200

-

15 درصد

6 ساعت

-

120 دقیقه

P10

3200

40 درصد

8 درصد

13 ساعت

-

75 دقیقه

Huawei Y5 Prime 2018

3020

34 درصد

18 درصد

6 ساعت

75 دقیقه

150 دقیقه

Xiaomi Mi 6X

3010

48 درصد

16 درصد

6 ساعت

-

-

Honor 9 lite

3000

24 درصد

10 درصد

10 ساعت

50 دقیقه

155 دقیقه

Y7 Prime 2018

3000

24 درصد

18 درصد

6 ساعت

-

-

Nova 3e

3000

24 درصد

15 درصد

7 ساعت

40 دقیقه

105 دقیقه

Galaxy S9

3000

24 درصد

4.5 درصد

9 ساعت

40 دقیقه

100 دقیقه

Q6

3000

36 درصد

13 درصد

9 ساعت

-

120 دقیقه

U11

3000

45 درصد

10 درصد

6 ساعت

-

90 دقیقه

Galaxy J5 2017

3000

20 درصد

8 درصد

12 ساعت

-

140 دقیقه

P10 lite

3000

45 درصد

15 درصد

9 ساعت

30 دقیقه

160 دقیقه

Galaxy A6

3000

12 درصد

10 درصد

15 ساعت

-

-

Pixel

2770

30 درصد

10 درصد

-

-

90 دقیقه

iPhone X

2716

36 درصد

9 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XA Ultra

2700

36 درصد

15 درصد

13 ساعت

-

180 دقیقه

Xperia XZ1

2700

48 درصد

6 درصد

9 ساعت

-

140 دقیقه

Nokia 3

2630

18 درصد

8 درصد

6 ساعت

-

210 دقیقه

Xperia XA1

2300

36 درصد

16 درصد

5 ساعت

-

160 دقیقه

iPhone 8

1821

49 درصد

15 درصد

10 ساعت

-

135 دقیقه

3310

900

-

-

-

-

140 دقیقه

بخریم؟

Pocophone F1 گوشی‌ای است که با نگاه اول عاشقش می‌شوید. طراحی شیک و منحصر به فرد، دوربین بسیار توانا در نور روز، صفحه‌نمایش با کیفیت عالی و بسیار چشم‌نواز، باتری پرظرفیت و درنهایت سخت‌افزار قدرتمند همه دست به دست هم داده‌اند تا اولین گوشی پوکوفون به‌راحتی بتواند با پرچم‌داران کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، سامسونگ و هوآوی رقابت کند و با قیمت پایینی که برایش در نظر گرفته شده همه آن‌ها را به چالشی بزرگ بکشد.

در این بازار آشفته پوکوفون می‌تواند انتخابی باشد که هزینه کمتری را نسبت به دیگر رقبایش به شما تحمیل می‌کند در صورتی که می‌تواند به‌خوبی پا به پای آن‌ها برای شما کار کند و شما را معطل هیچ فرمانی نگه ندارد.

اگر می‌خواهید یک گوشی دوست‌داشتنی را دست بگیرید که روان کار می‌کند و در تمام بخش‌هایش حرفی برای گفتن در برابر رقبای بزرگش دارد و در ضمن نام برند برایتان اهمیتی ندارد این پوکوفون انتخاب بسیار شایسته‌ای است که ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

 

عکس: مرتضی احمدیه

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (59 نظر)

سیاوش

۱۳۹۹/۱/۲۶
من نزدیکه 9 ماهه این گوشی رو دارم . همه چی عالیه و واقعا ازش راضی هستم . اطلاعات مرتبط با مدت شارژ واقعا درسته . شارژ باتری با مصرف نرمال 2 روز کفایت میکنه و گوشی در زمان کمتر از دو ساعت شارژ کامل میگیره . ضمنا من در تنظیمات region روی کشور هند نگه داشتم و از دوربین تشخیص چهره استفاده میکنم و در سایر موارد مثل فونت فارسی یا سایر موارد مرتبط با موقعیت مکانی هم مشکلی ندارم . دوربین تشخیص چهره اش هم خیلی عالیه بخصوص عملکردش در تاریکی نسبت به سایر گوشی ها فوق العادست .

amir

۱۳۹۸/۶/۳۰
سلام دوست عزیز من آ 50 رو داشتم p30 liter رو هم تست کردم الانم پوکو دارم شک نکن پوکوفون میخوره اونارو پوکو حتی از s9 plus هم بالاتره عالیه سرعت این گوشی

Reza

۱۳۹۸/۵/۲۰
بین pocophone f1 و a50 Samsungو هواوی p30 lite
کدومش ارزش خرید داره؟ وکدومش انتخاب بهتر و عاقلانه تریه؟

مبین

۱۳۹۸/۵/۱
بدون نمایندگی دارن 6 میلیون میدن - و گرنه با نمایندگی و بدون واسطه حداکثر 4 میلیون میشد

مبین

۱۳۹۸/۵/۱
با نوت 9 مقایسه کن بعد بگو به صرفه نیست !