خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی iPhone Xs و iPhone Xs Max

بررسی تخصصی iPhone Xs و iPhone Xs Max

آیفون‌های جدید اپل مانند همیشه گوشی‌های پر سر و صدایی هستند که دیگر پرچم‌داران چاره‌ای ندارند یکسال با آن‌ها مقایسه شوند.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۷/۷/۱۱

سال گذشته که اپل آیفون‌های جدید را معرفی کرد متوجه شدیم که این فقط یک گوشی جدید نیست و محصولی را می‌بینیم که تا چند سال طراحی گوشی‌های آیفون از این طراحی الهام می‌گیرند. یکی از ایرادهایی که به آیفون 10 گرفته می‌شد اندازه کوچک صفحه‌نمایشش بود و بسیاری از آیفون دوستان مجبور شدند به سمت خرید آیفون 8 پلاس بروند تا آیفونی با صفحه‌نمایش بزرگ در دستان خودشان داشته باشند. امسال اپل با معرفی آیفون‌های جدیدش نشان داد که طراحی آیفون 10 تا چند نسل ادامه پیدا می‌کند و در ضمن به فکر کسانی بوده است که اندازه آیفون 10 را دوست داشتند و گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ را ترجیح می‌دهند.

در این بررسی ما آیفون 10 اس مکس را در اختیار داشتیم اما می‌خواهیم در مورد هر دو گوشی صحبت کنیم به علت اینکه از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار هیچ تفاوتی بین این دو محصول نیست و در بخش‌هایی که شباهت کامل وجود دارد در مورد هر دو گوشی صحبت می‌کنیم.

image

 

طراحی

از نظر ظاهر هیچ فرقی بین آیفون‌های جدید و آیفون 10 وجود ندارد. تنها روش تشخیص آیفون‌های جدید اپل از نسل قبل اندازه است. با وجود اینکه اندازه آیفون 10 اس مکس از آیفون 10 بزرگ‌تر است اما در نگاه اول و حتی از روی اندازه هم نمی‌توان آیفون 10 اس را از آیفون 10 تشخیص داد. اگرچه تفاوت‌های جزئی‌ای در طراحی بخش‌های مختلف وجود دارد اما باید برای تشخیص این دو نسل از هم دقت بیشتری داشته باشید.

به‌هرحال آیفون 10 اس از نظر اندازه دقیقا شبیه به نسل قبلی است اما آیفون 10 اس مکس با اینکه از نظر ضخامت فرقی با نسل قبلی و آیفون 10 اس ندارد از نظر طول و عرض یک سر و گردن بزرگ‌تر از دو برادرش است که آن را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

از نظر وزنی آیفون 10 اس نسبت به آیفون 10 حدود 3 گرم سنگین‌تر شده در حالی که آیفون 10 اس مکس با وزن 208 گرم از دو گوشی دیگر خیلی سنگین‌تر است.

جنس بدنه هر دو گوشی از شیشه و فلز ساخته شده است. سال گذشته نگرانی زیادی برای خط و خش افتادن روی فریم اطراف آیفون 10 وجود داشت اما اپل اینبار وعده داده که با آیفون‌هایی مقاوم‌تر از نسل قبل روبرو هستیم و هیچ نگرانی‌ای نباید در مورد کیفیت ساخت آن‌ها داشته باشید.

انتظار سر بودن را از هر دو گوشی داشته باشید زیرا به‌هرحال جنس هر دو از شیشه است و باید مراقب آن‌ها باشید اما اپل توانسته به خوبی بر سر بودن بیش از حد این گوشی‌ها غلبه کند و خوب به دست کاربر می‌چسبند. جای انگشت و لک و چربی روی بدنه و فریم اطراف دو گوشی باقی می‌ماند اما این موضوع زیاد نگران‌کننده نیست زیرا به‌طور حتم باید از قاب برای این گوشی‌ها استفاده کنید زیرا قیمت خیلی بالایی دارند.

همانند نسل قبل در قاب جلوی هر دو گوشی ناچ را مشاهده می‌کنید. این ناچ از نظر اندازه تفاوتی با نسل قبل ندارد و طول و عرضش تغییری نکرده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش بسیار کم هستند که همین امر سبب شده آیفون‌های جدید اپل صفحه‌نمایشی بزرگی داشته باشند در حالی که شاسی بزرگی ندارند.

نسبت ابعاد در صفحه آیفون 10 اس مکس از آیفون 10 اس بیشتر است به علت اینکه صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برای این گوشی در نظر گرفته شده در حالی که ناچ همان اندازه را دارد و به همین خاطر اطراف ناچ فضای بیشتری در نظر گرفته شده است.

image

 

پشتیبانی از IP68 یکی از پیشرفت‌های این گوشی نسبت به نسل قبل خودش است. با کمک این لایسنس می‌توانید به مدت 30 دقیقه بدون نگرانی تا عمق 2 متری از آیفون‌های جدید لذت ببرید.

طبق انتظاری که داشتیم خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون روی این گوشی‌ها نیست و اپل با جدیت تمام قصد حذف این مفهوم را از گوشی‌های هوشمند دارد. داخل جعبه دستگاه یه جفت هدفون ایرپادز قرار دارد که می‌توانید به‌طور مستقیم و با کمک درگاه لایتنینگ این هدفون‌ها را به گوشی متصل کنید منتهی با اتصال این هدفون به دستگاه دیگر امکان اتصال کابل شارژ دستگاه را ندارید. به لطف پشتیبانی هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم می‌توانید بدون سیم این آیفون‌ها را شارژ کنید و نیازی به اتصال به کابل نداشته باشید.

سیم‌پیچی که برای شارژ بی‌سیم استفاده می‌شود زیر شیشه قاب پشتی پنهان شده است. اپل ادعا می‌کند که شارژر بدون سیم آیفون‌های جدید از نسل‌های قبلی عملکرد بهتری دارند علاوه بر اینکه سطح قابل پوشش از این ویژگی در این آیفون‌ها گسترده‌تر شده و راحت‌تر می‌توانید این محل را پیدا کنید.

بر خلاف سال گذشته خبری از آداپتور جک 3.5 میلی‌متری صدا به لایتنینگ داخل جعبه گوشی نیست و به همین سبب نمی‌توانید هدفون سیم‌دار غیراپلی خودتان را به گوشی متصل کنید و باید این دانگل را به صورت جداگانه بخرید.

iPhone Xs Max گوشی بزرگی است. وقتی می‌گوییم این گوشی بزرگ است باید باور کنید که با یک گوشی واقعا بزرگ سر و کار دارید و حتی اگر دستان بزرگی داشته باشید امکان کار کردن با یک دست با آن وجود ندارد. البته اپل از قابلیت‌هایی مانند Reachability استفاده کرده است تا بتوانید صفحه این گوشی را پایین بکشید و به محتواهایی که بالای صفحه‌نمایش داده می‌شوند با یکدست دسترسی داشته باشید اما همه مشکلات این نیست و باید از هر دو دست برای استفاده گوشی کار بکشید.

جزئیات طراحی

جلوی گوشی صفحه‌نمایش بیشترین فضا را به خودش اختصاص داده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش بسیار کم هستند و در اطراف خودشان انحنا دارند که همانند آیفون 10 است. بالای صفحه‌نمایش گزینه ناچ به‌خوبی مشهود است و سنسورهای نور، فیس آی دی و دوربین سلفی در این بخش قرار گرفته‌اند.

سمت چپ دستگاه کلیدهای ولوم و کلید مخصوص سایلنت کردن قرار دارند در حالی که سمت راست کلید روشن کردن صفحه‌نمایش را به همراه درگاه سیم‌کارت مشاهده می‌کنیم. کلید روشن کردن صفحه‌نمایش به اندازه کافی بزرگ است و به‌راحتی می‌توانید آن را در لبه سمت راست گوشی پیدا کنید. اما یک مشکل اساسی برای کاربران آیفون در این بخش وجود دارد و آن هم اسکرین شات گرفتن‌های ناخواسته است. روش گرفتن اسکرین شات از صفحه، فشار همزمان کلید روشن کردن صفحه‌نمایش و ولوم بالایی است. وقتی می‌خواهید گوشی را بردارید و کلید روشن کردن صفحه‌نمایش را فشار دهید انگشت دیگر شما ناخودآگاه روی کلید ولوم قرار می‌گیرد و یه اسکرین شات ناخواسته گرفته می‌شود که باعث می‌شود روزانه تعداد زیادی اسکرین شات ناخواسته بگیرید که اپل واقعا باید فکری به حال این موضوع کند.

image
  
image

 

بالای دستگاه هیچ جزئیاتی در نظر گرفته نشده اما پایین گوشی پر است از جزئیات متنوع. پایین گوشی دو ردیف سوراخ می‌بینیم که محل قرار گیری اسپیکر و میکروفون اصلی هستند. بین این دو ردیف سوراخ درگاه ارتباطی لایتنینگ را مشاهده می‌کنید. یکی از تفاوت‌های این آیفون‌های جدید با نسل قبلی در همین بخش است. برخلاف آیفون 10 تعداد سوراخ‌ها زیر دستگاه با هم هماهنگ نیست. در بخشی که محل قرار گیری اسپیکر است 7 سوراخ و در بخشی که محل قرارگیری میکروفون است 4 سوراخ دیده می‌شود. علت اینکه در این نسل تعداد سوراخ‌ها برابر نیست را باید گردن خط‌های جدید آنتن در فریم دستگاه بیندازیم. اپل برای اینکه مشکلی در آنتن دهی دو سیم‌کارت به وجود نیاید دو خط آنتن جدید یکی در بالا و دیگری در پایین را اضافه کرده است که باعث این اختلاف در تعداد سوراخ‌ها و ناهماهنگی در طراحی شده که البته مسئله مهمی نیست و اصلا به چشم نمی‌آید.

image

 

قاب پشتی هر دو آیفون دقیقا همانند نسل قبل است. دوربین اصلی دو لنز دارد که زیر هم قرار گرفته‌اند و داخل قابی جدا از قاب پشتی تعبیه شده‌اند. این لنزها میان خودشان فلاش 4 تایی را می‌بینند و میکروفون دوم هم در کنار این لنزها و داخل این قاب جدا قرار گرفته است. مانند نسل قبل قابی که دوربین‌ها در آن قرار دارند بیرون‌زدگی دارد و به همین سبب نمی‌توانید روی سطح صاف گوشی را به صورت کامل قرار دهید و لق می‌زند.

image

 

رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای و طلایی برای این گوشی‌ها در نظر گرفته شده است که رنگ طلایی آن بسیار زیبا و دوست‌داشتنی است.

 

صفحه‌نمایش

آیفون 10 اس به صفحه‌نمایش 5.8 اینچی و آیفون 10 اس مکس به صفحه 6.5 اینچی مجهز شده است. جنس صفحه‌نمایش هر دو دستگاه OLED است و مانند نسل قبل کناره‌هایش خمیدگی دارد. نکته جالب اینجاست که در هر دو گوشی تراکم پیکسلی دقیقا برابر است و اپل به‌خوبی توانسته تراکم پیکسلی‌ای که برای گوشی کوچک خودش به همراه آورده در گوشی بزرگ‌ترش اعمال کند.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی به ویژگی‌هایی از جمله HDR10 و Dolby Vision مجهز هستند که سبب می‌شوند صفحه‌نمایش نور بهتری داشته باشد اما در آن حدی نیست که تاثیر چشمگیری در روند کار کردن ایجاد کند.

سال گذشته نگرانی‌ای وجود داشت از این بابت که صفحه‌نمایش اولد که برای اولین بار در گوشی‌های آیفون استفاده شده‌اند به مشکل سوختگی دچار شوند اما بعد از یکسال این نگرانی از بین رفت و اپل نشان داد به‌خوبی توانسته این مشکل را کنترل کند و هیچ مسئله‌ای برای گوشی‌های اپل به وجود نیامد. امسال هم انتظار داریم اپل تمهیدات خوبی برای این بخش اندیشیده باشد و گوشی‌هایش به مشکلی از این بابت دچار نشوند.

image

 

نور صفحه‌نمایش یکی از بهترین‌هاست. حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش 625 نیتس است که کمک می‌کند زیر نور خورشید هیچ مشکلی برای مشاهده محتوا وجود نداشته باشد.

تکنولوژی اختصاصی اپل یعنی True Tone برای هر دو صفحه‌نمایش به کار گرفته شده است. تنظیم بالانس خودکار نور سفید هم با استفاده از سنسور نور محیط 6 کاناله انجام می‌شود. الگوریتم مخصوص True Tone با کمک سنسور نور محیط بالانس نور سفید را اصلاح می‌کند و به همین سبب نور سفید و خاکستری با دقت بیشتری تولید می‌شوند.

صفحه‌نمایش هر دو گوشی یکی بهترین صفحه‌نمایش‌هایی هستند که روی یک گوشی موبایل به کار گرفته شده‌اند. این صفحه‌ها نور بسیار مناسبی دارند و علاوه بر اینکه در تولید رنگ‌ها خیلی خوب عمل می‌کنند با افزایش رنج دینامیکی که اپل در کنفرانسش هم به آن اشاره کرد رنگ‌ها خیلی جذاب‌تر و شفاف‌تر نشان داده می‌شوند.

 

سخت‌افزار

امسال در گوشی‌های جدید اپل شاهد استفاده از پردازنده نسل جدید اپل هستیم. A12 Bionic پردازنده جدید اپل است که به گفته این کمپانی 15 درصد از نسل قبل بهینه‌تر عمل می‌کند و در عمل تغییر محسوسی در رفتار آیفون‌های جدید اپل با نسل‌های قبل دیده نمی‌شود. پردازنده گرافیکی A12 به گفته اپل عملکرد 50 درصدی بهتری نسبت به نسل قبلی خودش دارد اما این عملکرد زمانی به چشم می‌آید که مدت زمانی طولانی از عمر دستگاه‌های جدید اپل گذشته باشد.

در مبحث پردازنده مهم‌ترین تفاوت در بخش موتور عصبی دستگاه است که نسخه جدیدی از این هوش مصنوعی استفاده شده و سبب افزایش سرعت ماشین در یادگیری می‌شود. سال گذشته اپل ادعا کرده بود که موتور عصبی A11 می‌تواند 600 میلیارد پردازش را در هر ثانیه انجام دهد و امسال مدعی شده که این موتور عصبی جدید توانایی 5 تریلیون پردازش را در هر ثانیه دارد. این ادعا اگر صحت داشته باشد بسیار ادعای بزرگی است به خصوص اینکه انرژی کمتری هم توسط پردازنده مصرف می‌شود؛ اما در دنیای واقعی این چیزها هنوز خیلی ملموس نیست و استفاده از این موتور عصبی در چند برنامه واقعیت افزوده ساده و ویژگی‌های جدید دوربین خلاصه می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این پردازنده 7 نانومتری بودن آن است. با اینکه هوآوی اولین بار پردازنده‌های 7 نانومتری را معرفی کرد اما اپل اولین کمپانی‌ای است که از این نوع پردازنده‌ها در محصولات خودش به صورت تولید انبوه استفاده کرده است. یکی از الطافی که با کمک این پردازنده نصیب آیفون شده است مصرف کمتر باتری است.

مانند همیشه آیفون‌های جدید اپل در اجرای برنامه‌ها و بازی‌هایی که در اپ استور وجود دارند هیچ مشکلی ندارند. این توانایی آیفون‌ها به لطف هماهنگی زیاد سخت‌افزار و نرم‌افزار آیفون‌ها با هم است. آیفون‌های جدید اپل در نسخه‌های 64/256/512 گیگابایت عرضه می‌شوند. برای اولین بار در دنیای آیفون‌ها شاهد حضور فضای ذخیره‌سازی 512 گیگابایتی هستیم. مانند همیشه پشتیبانی از حافظه خارجی وجود ندارد و حافظه رم هر دو گوشی هم 4 گیگابایت است.

image

 

سیم‌کارت

نکته مهم در گوشی‌های جدید آیفون پشتیبانی آن‌ها از دو سیم‌کارت همزمان است منتهی تفاوتی با چیزی که تا کنون در گوشی‌های دو سیم‌کارته اندرویدی دیده بودیم وجود دارد. در نسخه جهانی هر دو گوشی یکی از سیم‌کارت‌ها فیزیکی است و سیم‌کارت دیگر سیم‌کارت الکترونیکی.

image

 

سیم‌کارت الکترونیکی به این معنی است که یک سخت‌افزار مشخص روی بورد آیفون‌ها قرار دارد که نیاز کاربر به استفاده از سیم‌کارت فیزیکی را از بین می‌برد. این سیم‌کارت الکترونیکی کمک می‌کند تا بدون تعویض فیزیکی سیم‌کارت بتوانید بین اپراتورها جا به جا شوید و تنها با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری اپراتور خودتان را تعیین کنید. در این بخش یک تفاوت بین آیفون 10 اس و آیفون 10 اس مکس وجود دارد. اپل برای بازار چین آیفون 10 اس مکسی را عرضه کرده است که به صورت فیزیکی از دو سیم‌کارت فیزیکی پشتیبانی می‌کند و به همین سبب می‌توانید با خرید آیفون 10 اس مکس که برای بازار چین عرضه شده در ایران هم از دو سیم‌کارت فیزیکی روی آیفون خودتان استفاده کنید. طراحی این درگاه به‌گونه‌ای است که فقط یک درگاه سیم‌کارت وجود دارد اما باید سیم‌کارت‌ها را پشت به پشت روی هم قرار دهید و از هر دوی آن‌ها استفاده کنید.

image

 

اسپیکر

مانند نسل قبل شاهد حضور دو اسپیکر در گوشی‌های آیفون هستیم. امسال در عملکرد این اسپیکرها بهبودهایی صورت گرفته و به هم نزدیک‌تر شده‌اند؛ اسپیکری که در بالای گوشی و کنار خروجی صدای مخاطب قرار گرفته امسال بلندی صدایی شبیه به اسپیکر پایینی دستگاه دارد و از نظر بلندی صدا خیلی به هم نزدیک شده‌اند. اپل در پشت پنجره خروجی صدای مخاطب از اسپیکری کامل بهره برده که کمک کردن این دو اسپیکر به هم سبب می‌‌شود صدا خیلی بلند باشد در حالی که بیس هم قوی‌تر شده است. از این نظر آیفون 10 اس و آیفون 10 مکس بهترین اسپیکرهای موبایلی را در اختیار دارند که تا امروز دیده‌اید.

image

 

 

نرم‌افزار

آیفون 10 اس مکس با آخرین نسخه از سیستم‌عامل محبوب iOS عرضه شده است. نسخه 12 از سیستم‌عامل iOS روی این گوشی نصب شده که تغییرات ظاهری چشمگیری ندارد و اپل بیشتر سعی داشته روی قابلیت‌های پایداری این نسخه تمرکز کند و به همین خاطر است که دستگاه‌های قدیمی‌تری که این نسخه از iOS را دریافت کرده‌اند اکنون با سرعت بیشتری کار می‌کنند و احیا شده‌اند. به‌هرحال این نسخه با نسخه قبلی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه مفصل به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

سریع‌تر: اپل ادعا می‌کند که این نسخه از آی او اس در برخی بخش‌ها که کاربر دائم با آن‌ها در تماس است سریع‌تر عمل می‌کند. به‌طور مثال برنامه دوربین 70 درصد سریع‌تر اجرا می‌شود، صفحه‌کلید برای تایپ کردن 50 درصد سریع‌تر نمایان می‌شود یا برنامه‌ها زمانی که گوشی زیر فشار سنگین کاری است 2 برابر سریع‌تر اجرا می‌شوند.

فیس تایم: این بخش که تماس صوتی و تصویری بین کاربران اپل را ممکن می‌کند بخش مهمی برای کسانی است که از سیستم‌عامل‌های اپل استفاده می‌کنند. اکنون کاربران این نرم‌افزار می‌توانند با بیش از 32 نفر همزمان به صورت صوتی یا تصویری ارتباط برقرار کنند.

مموجی: پیش از این اپل قابلیت Anemoji را با آیفون 10 معرفی کرده بود. اکنون در آیفون 10 اس و البته iOS12 می‌توانید از قابلیت جدیدی به نام Memoji بهره ببرید که به شما امکان ساخت صورتکی را می‌دهد که شبیه به شما است و می‌توانید با استفاده از آن در فیس تایم و آی مسیج اموجی خودتان را بفرستید یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

image

 

Screen Time: این قابلیت جدید نشان می‌دهد که شما و کودکتان چه مدت و از چه نرم‌افزارهایی استفاده کرده‌اید یا اینکه چه مدت زمانی مشغول چک کردن وبسایت های بوده‌اید. در مجموع این قابلیت جدید به شما کمک می‌کند رفتار خودتان یا کودکتان را دنبال کنید.

image

 

نوتیفیکیشن ها: در نسخه جدید iOS روش تعامل شما با نوتیفیکیشن ها بهبود پیدا کرده است. در این نسخه نوتیفیکیشن هایی که از یک برنامه ظاهر می‌شوند در یک دسته قرار می‌گیرند علاوه بر اینکه می‌توانید همه آن‌ها را یکجا خاموش کنید یا اینکه از یک برنامه خاص یک نوتیفیکیشن را به نوتیفیکیشن سنتر ارسال کنید.

Do Not Disturb: با اینکه کار کردن با بخش نوتیفیکیشن ها در iOS12 آسان‌تر شده است اما شاید بعضی مواقع دوست نداشته باشید هیچ کس مزاحم شما شود. این ویژگی که از قبل در آی او اس وجود داشت به شما کمک می‌کند تا نوتیفیکیشن ها را برای مدت زمانی معین قطع کنید اما در نسخه جدید iOS امکان زمانبدی برای آن در نظر گرفته شده است که به شما امکان می‌دهد برای مثال مدت زمانی که در جلسه هستید از گوشی بخواهید این ویژگی را فعال کند یا زمانی که در یک منطقه خاص هستید. به محض اینکه جلسه تمام شد یا آن مکان را ترک کردید این ویژگی به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود.

اشتراک عکس: بخشی به نام Fot You در گالری وجود دارد که هوشمندانه عکس‌هایی که لحظه‌های جذابی در خودشان دارند را انتخاب می‌کند و به صورت خودکار افرادی که در آن عکس‌ها هستند را شناسایی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که این عکس را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. اگر کسی که عکس را با آن به اشتراک می‌گذارید iOS 12 را استفاده می‌کند به آن پیشنهاد داده می‌شود که اگر عکسی در این زمینه با شما دارد به اشتراک بگذارد.

جستجو در تصاویر: این گزینه به شما کمک می‌کند تا عکسی که دنبالش هستید را به سرعت پیدا کنید. قبل از اینکه شروع به تایپ کنید پیشنهادهایی به شما از افراد یا رویدادها ارائه می‌شود اما با تایپ کردن و عرضه آدرس‌های دقیق‌تر به گوشی می‌توانید سریع و با دقت عکسی که دنبالش هستید را بیابید.

میانبر سیری: سیری توسط این قابلیت به شما کمک می‌کند کارهایی که به صورت روتین با برخی برنامه‌ها انجام می‌دادید با یک فرمان صوتی ساده انجام دهید. به‌طور مثال برای گرفتن عکس می‌توانید بگویید "چیز" و گوشی به صورت خودکار عکس بگیرد. علاوه بر این می‌توانید چند وظیفه را به سیری محول کنید انجام دهد و فقط شما یک کلمه به آن بگویید. سیری تمام کارها را در پس زمینه انجام می‌دهد و هیچ برنامه‌ای را باز نمی‌کند.

این‌ها برخی از ویژگی‌های جدید iOS12 هستند اما ویژگی‌های دیگری هم به این سیستم‌عامل اضافه شده‌اند که خارج از حوصله این بررسی است.

در مجموع از نظر نرم‌افزاری سیستم‌عامل جدید اپل به خصوص روی گوشی‌های آیفون 10 اس و آیفون 10 اس مکس به‌خوبی و روانی کار می‌کند و از لمس آیکون‌ها و کار کردن با آن لذت می‌برید.

image

 

دوربین

دوربین یکی از بخش‌هایی است که پیشرفت‌های خوبی نسبت به نسل قبلی داشته. آیفون‌های جدید اپل مانند نسل قبل 3 دوربین دارند. دوتا از دوربین‌ها در قاب پشتی دستگاه قرار دارند و یکی از آن‌ها در قاب جلویی است و به‌عنوان دوربین سلفی شناخته می‌شود. دوربین‌های اصلی در قاب پشتی زیر هم قرار گرفته‌اند؛ یکی از آن‌ها دوربین با زاویه دید زیاد است که به‌طور معمول بیشتر عکس‌ها را در طول روز با این لنز می‌گیرید و لنز دیگر تلفوتو است.

image

 

دوربین سلفی دقیقا همانند نسل قبل است. این دوربین سنسور 7 مگاپیکسلی دارد که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.2 است. این دوربین با کمک تکنولوژی TrueDepth می‌تواند عکس‌های پرتره تهیه کند.

لنز تلفوتو هم دقیقا مانند نسل قبل است و یک لنز 12 مگاپیکسلی است که اندازه دهانه دیافراگمش f/2.4 است و به ویژگی OIS مجهز است.

image

 

اما تغییر اساسی در لنزی رخ داده که زاویه دید زیادی دارد. این لنز مانند گذشته سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه دهانه دیافراگم f/1.8 دارد اما تفاوت در اینجاست که پیکسل‌هایش به صورت فیزیکی از نسل قبل بزرگ‌تر شده و این بدان معنی است که نور بیشتری را جذب می‌کند و می‌توانید در نور کم عکس‌های روشن‌تر و با نویز کمتری تهیه کنید. علاوه بر این زاویه دید بیشتر هم شده و اگر دو عکس از یک منظره یکسان را با آیفون 10 و دیگری را با آیفون 10 اس مکس بگیرید در عکس تهیه شده توسط آیفون 10 اس مکس میزان بیشتری از فضا مشخص است.

image

 

اما شاید بتوان تفاوت اساسی را در بخشی به نام HDR هوشمند دانست. هر دو گوشی iPhone Xs و iPhone Xs Max به این ویژگی مجهز شده‌اند. توسط این ویژگی تمام سیستم تهیه عکس در دوربین آیفون‌های جدید تغییر پیدا کرده است. اسمارت اچ‌دی آر از پردازنده سیگنال تصاویر A12 و موتور عصبی کمک می‌گیرد تا عکس‌هایی متفاوت با آن چیزی که تا کنون در گوشی‌های آیفون دیده‌ایم تهیه شود. اساس کار دوربین خیلی شبیه به آن چیزی است که در گوشی‌های پیکسل 2 گوگل مشاهده می‌کنیم. آیفون 10 اس چندین عکس را با وضوح متفاوت تهیه می‌کند و عکس نهایی را از نتیجه ترکیب این عکس‌ها با هم می‌سازد. همانند گوشی پیکسل 2، آیفون 10 اس زمانی که برنامه دوربین را باز می‌کنید 4 عکس را می‌گیرد تا زمان گرفتن عکس هیچ لگی را شاهد نباشیم و با لمس کلید شاتر عکس‌های نهایی گرفته می‌شوند.

image

 

آیفون در مرحله پیش از گرفتن عکس با باز شدن برنامه دوربین دائم در حال گرفتن عکس‌های با نور زیاد است که به دوربین این امکان را می‌دهد در نهایت عکس آخر با به دست آوردن جزئیات از این عکس‌های نور زیاد تهیه می‌شود و جزئیات بیشتری را شاهد هستیم.

این مدل عکاسی را عکاسی محاسباتی می‌نامند که هیچ‌کدام از دوربین DSLR یا بدون آینه توانایی انجام آن‌ها را حداقل در همان لحظه ندارند و تمام این پروسه با تکیه بر پردازنده A12 انجام می‌شود.

با کمک ویژگی اسمارت HDR اکنون آیفون‌های جدید اپل عکس‌هایی می‌گیرند که بسیار بهتر از نسل قبل هستند. عکس‌های گرفته شده توسط دوربین این گوشی‌ها در نور شب جزئیات بیشتری دارند، روشن‌تر هستند و نویز بسیار کمتری دارند.

علاوه بر این‌ها اپل ویژگی پرتره را در گوشی‌های آیفون بهبود داده است. با ترفندی که اپل در این زمینه به کار گرفته می‌توانید عکس‌های پرتره‌ای که با آیفون خودتان می‌گیرید بیشتر شبیه به عکس‌هایی بکنید که با دوربین‌های حرفه‌ای گرفته می‌شوند. برای اینکار اپل از ترفندی استفاده کرده است که پیش از این شبیه آن را در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم اما روند کار کاملا متفاوت است.

در بخش عکاسی پرتره زمانی که این حالت را انتخاب کنید و کلید شاتر را فشار دهید چندین عمل همزمان به سرعت انجام می‌شوند. گوشی ابتدا چهره‌های حاضر در صحنه را تشخیص می‌دهد سپس اقدام می‌کند به جداسازی پس زمینه و پیش زمینه. بعد از آن یک نقشه عمقی از تمام صحنه آماده می‌کند که در آن توجه بیشتری می‌شود به سوژه‌ای که قرار است عکس واضحی داشته باشید و از پس زمینه جدا است. بعد از آن فیلتر مات شدن به تدریج روی آن نقشه‌ای که توسط دوربین تهیه شده بود اعمال می‌شود شبیه به آن چیزی که دوربین‌های فول فریم انجام می‌دهند. بعد از اینکه عکس آماده شد می‌توانید میزان مات بودن را کم و زیاد کنید در حالی که مشاهده می‌کنید بخش‌های مختلف عکس با میزان مختلف مات شدن تغییر خالت می‌دهند. آیفون 10 اس‌های اپل هنگام تهیه عکس‌های پرتره کاری فراتر از جدا کردن عکس پس زمینه از سوژه و مات کردن آن مانند آن چیزی که در گوشی‌های اس 9 یا پیکسل 2 می‌بینیم انجام می‌دهد.

یک بهبود دیگر در بخش دوربین انجام گرفته که نباید فراموشش کنیم؛ ضبط صدای استریو هنگام فیلم‌برداری. اما این آن صدای استریویی نیست که به طور معمول انتظارش را دارید. این ویژگی از جداسازی گسترده صدا استفاده می‌کند برای اینکه صداها قوی‌تر شوند و تجربه شنیداری بهتر انجام شود.

منوی دوربین تفاوتی با نسل قبل ندارد و مانند همیشه یکی از بهترین منوهای دوربینی است اما هنوز اجازه دسترسی به بسیاری بخش‌ها مانند تنظیم کیفیت را به کاربر نمی‌دهد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین آیفون‌های جدید در نور روز جزئیات را بسیار خوب ثبت می‌کنند در حالی که نویز تصاویر پایین نگه داشته شده و رنج دینامیکی هم قابل قبول است. با کمک اسمارت اچ دی آر دیگر خبری از عکس های سوخته نیست و رنگ عکس‌ها بسیار به واقعیت نزدیک است.

لنز تلفوتو هم عکس‌های خوبی تهیه می‌کند و به خصوص زمانی که به کمی زوم داشته باشید به داد شما می‌رسد.

 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی نور روز

image

image
  
image

image
  
image

image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس دوربین در حالت عادی - زوم 2 برابر - زوم 100 درصد

image

image
  
image

 

نمونه عکس دوربین اصلی نور شب

image

image
  
image

image
  
image

image

 

نمونه عکس دوربین سلفی نور روز (حالت عادی - حالت پرتره)

image
  
image

 

 

نمونه عکس دوربین سلفی نور شب (حالت عادی - حالت پرتره - با فلاش)


image
  
image

image



 

باتری

گوشی‌های آیفون همیشه مشکل باتری داشته‌اند و می‌توان گفت پاشنه آشیل این گوشی‌ها همین باتری است؛ اما اینبار به خصوص در آیفون 10 اس مکس شاهد باتری‌ای بزرگ‌تر هستیم که گفته می‌شود ظرفیت 3174 میلی‌آمپر ساعتی دارد و این بزرگ‌ترین باتری است که اپل در تا امروز در گوشی‌های آیفون به کار گرفته است. در کنار ظرفیت بیشتر باتری نکته بسیار مهم این است که پردازنده جدید اپل بسیار کم‌مصرف است.

اپل ادعا می‌کند که گوشی آیفون 10 اس مکس نسبت به آیفون 10 عمر باتری 90 دقیقه‌ای بیشتری دارد. مشخص نیست اپل چطور توانسته به این عدد دست پیدا کند اما چیزی که مطمئن هستیم این است که آیفون 10 اس مکس می‌تواند با یکبار شارژ و استفاده معمولی 1 روز کامل را دوام بیاورد.

آیفون‌های جدید اپل از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند اما متاسفانه در جعبه دستگاه خبری از آداپتور با قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع وجود ندارد و باید این آداپتور را جداگانه تهیه کنید. به هر حال ما آزمایش خودمان را با شارژری که داخل جعبه دستگاه بود انجام دادیم و این آزمایش برای آیفون 10 اس مکس است. برای شارژ شدن این آیفون بزرگ از صفر تا 50 درصد به 1 ساعت و 30 دقیقه و برای رسیدن به شارژ 100 درصد به 3 ساعت و 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

image

 

بخریم؟

آیفون‌های جدید اپل بهبودهای هیجان انگیزی نسبت به نسل قبل نیستند. آنگونه که آیفون 10 ما را سال گذشته شگفت زده و شیفته خودش کرد از دیدن این آیفون‌ها شگفت زده نشدیم. البته با توجه به نامگذاری اپل هم نباید انتظار شگفتی را می‌داشتیم زیرا آیفون‌هایی که حرف S را انتهای نام خودشان می‌بینند همیشه یک نسخه بهبود یافته از نسل قبل هستند و برای آیفون 10 های جدید هم همینطور است.

بزرگترین تفاوت آیفون‌های جدید اپل با نسل قبل در اندازه آیفون 10 اس مکس است که بزرگترین صفحه‌نمایش آیفونی را دارد که تا امروز دیده‌اید. در کنار اندازه بزرگ صفحه‌نمایش می‌توان به باتری قوی‌تر، دوربین باکیفیت‌تر و کارامدتر، پردازنده پرقدرت‌تر و در نهایت اسپیکرهای بهبود یافته اشاره کرد.

ویژگی‌های جدید آیفون‌ها این دو گوشی را گزینه‌ای مناسب برای خرید تبدیل کرده‌اند اما برای چه کسانی؟

آیفون‌های جدید اپل مناسب کسانی هستند که آیفون 10 ندارد و یا برای اولین بار است که می‌خواهند وارد اکوسیستم اپل شوند. اگر شما سال گذشته آیفون 10 را خریده‌اید پشنهاد می‌کنیم دو دستی به همان گوشی خودتان بچسبید زیرا این آیفون‌های جدید با اینکه گل سرسبد گوشی‌های هوشمند هستند و هر پرچم‌داری تاب رقابت با آن‌ها را ندارد اما برای شما که آیفون 10 دارید هیچ جذابیتی ندارند.

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (21 نظر)

farhad

۱۴۰۲/۱/۱۰
همون سنسور تشخیص چهره

ایمان

۱۳۹۸/۱۰/۱۵
من هفته پیش XS Max خریدم اینقدر آیفون آیفون میکردن من انتظار یچیز جادویی داشتم تا خارج از کشور بودم خوب بود و بدجور عاشقش بودم مخصوصا دوربینش خیلی با کیفیت بود ولی وقتی اومدم ایران و دیدم هرچی میخوام نصب کنم اکثرا پولیه و اینکه این امکانات رو دیگه میشه تو گوشی های رده بالای سایر برند ها هم دید یکم دو دل شدم
اولین آیفونمه ولی فکر کنم اگر به هفته پیش برگردم بابت پولی که دادم یه تجدید نظر می کنم حتما
خلاصه اونایی که نمی تونین بخرین زیاد حسرت نخورین منم از آیفون 5 اس آرزو داشتن آیفون داشتم تا حالا خریدم و دیدم بیشتر به خاطر حرف بقیه است که این یچیز جادوییه برای ما
تو جیبم جا نمیشه سه تا گلس تو سه روز اول عوض کردم به خاطر شکسته شدن گلسش تو جیبم ولی خود گوشی یه خش کوچولو فقط افتاد
نمیدونم من بلد نیستم یا واقعا نمیشه اپ های مورد علاقه رو تو اپ استور نشان کرد که بعدا دان کنی

Mandana

۱۳۹۸/۵/۲۹
سلام....
منظور از FaceTime در آیفون چیه ؟؟؟؟

Saman

۱۳۹۷/۱۲/۲۱
سلام دوست عزیز من پارت نامبر چین یا همون هنگ کنگو دارم دو سیم فیزیکی قبلش هم ایفون ۱۰ با پارت نامبر امریکا داشتم میتونم بگم ایفون مکس دو سیم نسخه چین حتی انتن دهیش بهتر از ایفون ۱۰ قبلیم هستش البته تو جاهایی که سرویس انتن دهی خوبه فرقی نمیکنه ولی وقتی که سرویس ضعیف میشه تفاوتشون رو میشه حس کردش نگران نباش پارت نامبرza/a بگیر خیلی خوبه ولی یکم گرونتر از LLAهستش متاسفانه

Kratos

۱۳۹۷/۱۱/۲۱
قشنگ معلومه اون یه نفر که دیس زده ژن خوب یا میلیاردر بوده