خانهاخبار
با آیفون XR بیشتر آشنا شوید؛ ارزان‌ترین پرچم‌دار امسال اپل

با آیفون XR بیشتر آشنا شوید؛ ارزان‌ترین پرچم‌دار امسال اپل

شب گذشته اپل از آیفون‌های جدید به همراه اپل واچ ۴ رونمایی کرد که در این بین آیفون XR (بخوانید 10R) با توجه به قیمت کمتر خود نسبت به دو محصول دیگر و حتی نسبت به آیفون X، شاید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ خصوصا با توجه به این که از نظر سخت افزاری شباهت‌های زیادی به آیفون XS و XS Max دارد.
۱۳۹۷/۶/۲۲

بالاخره پس از شایعات فراوان و اسامی مختلف، نام پرچم‌داران امسال اپل نیز مشخص شد؛ آیفون XS که جایگزین آیفون X است، XS Max که می‌توان آن را نسخه‌ی پلاس آیفون XS محسوب کرد و آیفون XR که ارزان‌ترین آیفون است و تفاوت‌هایی با دو مدل دیگر دارد.

image

رنگ‌های جذاب، شباهت بسیار به آیفون XS، نمایشگر بی‌حاشیه، Face ID، ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی، پردازنده‌ی مشابه با آیفون‌های XS و XS Max همگی مواردی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت آیفون XR را تضمین کنند، اما تفاوت این گوشی با دو پرچم‌دار دیگر در استفاده از دوربین یگانه و نمایشگر مجهز به پنل LCD است، در حالی که دو مدل دیگر از پنل LED و دوربین دوگانه بهره‌مند شده‌اند. با هم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم به آیفون XR:

طراحی

آیفون XR نیز مانند دو آیفون دیگر از طراحی مدرنی بهره می‌برد که آیفون X برای اولین بار آن را به نمایش گذاشت؛ بالاخره حاشیه‌‌های بسیار زیاد اطراف نمایشگر که تا آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس همچنان به حضور آزار دهنده‌ی خود ادامه می‌دادند، در نسل جدید به کلی از آیفون‌ها حذف شدند که این اقدام اپل را تحسین می‌کنیم. یک فریم آلومینیومی پوشش شیشه‌ای پنل‌های پشت و جلوی دستگاه را نگه می‌دارد که این فریم در آیفون‌های XS و XS Max از جنس استیل ضد زنگ است که نسبت به آلومینیوم کیفیت بیشتری دارد. البته فریم آلومینویمی آیفون XR از سری ۷۰۰۰ است به این معنی که در تولید هواپیماها از آن استفاده می‌شود؛ بنابراین مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت. اما تفاوت دیگری که در طراحی دستگاه شاهد بوده‌ایم مربوط به تنوع رنگ‌ها و تعداد بیشتر آن‌ها نسبت به دو آیفون دیگر است: آیفون XR در ۶ رنگ سفید، مشکی، آبی، زرد،‌ مرجانی و قرمز عرضه خواهد شد؛ پیش از این تنها در آیفون 5c شاهد حضور رنگ‌های شاد و متنوع بودیم.

آیفون XR ضد آب و گرد و غبار است، اما بر خلاف آیفون‌های XS و XS Max به IP68 مجهز نیست و از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند.

پیشرفته‌ترین صفحه نمایش LCD در میان تمام گوشی‌های هوشمند

عنوان بالا چیزی بود که در نطق معرفی آیفون XR برای نمایشگر این دستگاه بیان شد. به دلیل ارايه‌ی یک آیفون ارزان‌تر نسبت به سایر مدل‌ها و حتی نسبت به آیفون X، اپل آیفون XR را از برخی فناوری‌های به روز آیفون محروم کرده است که نمایشگر OLED یکی از آن‌هاست. اما نباید از پنل LCD این دستگاه ناامید شوید.

طبق آنچه در هنگام معرفی دستگاه به آن اشاره شد، این نمایشگر LCD با نام Liquid Retina شناخته می‌شود و پیشرفته‌ترین پنل LCD است که تا به حال در گوشی‌های هوشمند به کار رفته است. صفحه نمایش ۶.۱ اینچی آیفون XR به رزولوشن ۱۹۷۲×۸۲۸ پیکسل مجهز است.

image

در این نمایشگر خبری از 3D Touch نخواهد بود و به جای آن اپل از Haptic Touch بهره گرفته است که مشابه چیزی است که با ForceTouch در ترک‌پد مک‌بوک‌ها دیده بودیم و کاربرد آن زمانی است که می‌خواهید دوربین یا چراغ قوه را از صفحه‌ی قفل فعال کنید. باید منتظر ماند و دید اپل سایر ویژگی‌های طراحی شده برای 3D Touch را به صفحه نمایش ارزان‌ترین آیفون امسال خود اضافه خواهد کرد یا خیر.

سخت افزار مشابه با آیفون‌های XS و XS Max

از تفاوت‌ها که بگذریم، آیفون XR نیز مانند سایر اعضای خانواده‌ی X برای بازگشایی قفل دستگاه و تشخیص هویت کاربر از Face ID و دوربین True Depth کمک می‌گیرد و عملکرد این مجموعه کاملا با سیستمی که برای آیفون‌های خانواده‌ی XS در نظر گرفته شده یکسان است. در نتیجه با توجه به این که اثری از کلید هوم فیزیکی نیست و قاب پشتی هم باید میزبان لوگوی اپل باشد، آیفون‌های ۲۰۱۸ نیز مانند پرچم‌دار سال قبل از اسکنر اثر انگشت موسوم به TouchID استفاده نمی‌کنند و البته نبود کلید هوم منجر به اتکای رابط کاربری به ژست‌های حرکتی برای ناوبری دستگاه شده است.

در زیر نمایشگر Liquid Retina چیپ اپل A12 Bionic قرار دارد که با معماری ۷ نانومتری ساخته شده است و همان تراشه‌ای است که در آیفون XS و نسخه‌ی Max آن نیز به کار گرفته شده. این چیپ یک دستاورد بزرگ برای بخش موبایل اپل است که در مطلب دیگری به‌طور جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

دوربین تکی، اما با قابلیت ثبت تصاویر پرتره

در بالای قاب پشتی آیفون XR یک دوربین با بیرون زدگی همیشگی آن دیده می‌شود که شاید در نگاه اول کمی شما را نسبت به آیفون ارزان‌تر ناامید کند، اما باید بدانید که این دوربین از بسیاری از قابلیت‌هایی را که برای XS و XS Max عرضه شده پشتیبانی می‌کند. دوربین XR به یک سنسور بزرگ ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۴ میکرون مجهز است که این میزان در نسل‌های قبل ۱.۲۲ بود. این سنسور به عنوان سنسور اصلی در آیفون‌های XS و نسخه‌ی Max آن نیز استفاده می‌شود و نسبت به نسل قبلی دوربین‌های آیفون بهبود یافته است. 

image

به لطف استفاده از لنز بزرگ، حتی با وجود تک لنز بودن دوربین باز هم می‌توان تصاویر پرتره با افکت بوکه ثبت کرد؛ به این معنی که می‌توانید از پرتره‌های جذاب با پس زمینه‌ی محو لذت ببرید، اما خبری از لنز نزدیک‌تر با میدان دید محدودتر نخواهد بود. به عبارت ساده‌تر، پرتره‌ی شما مانند پرتره‌های مهیجی که می‌توان با آیفون‌های XS به ثبت رساند نخواهد بود، اما هنوز هم کیفیت بسیار خوبی دارد. قابلیت جذابی که در هر سه آیفون جدید نظر ما را جلب کرد، امکان تغییر میزان محو شدگی پس زمینه بوکه در پرتره‌ها و فوکوس آن‌هاست که در ویدیوی زیر مشاهده می‌کنید:

باتری

اپل مدعی شده است که آیفون XR یک ساعت و نیم عمر باتری بیشتری نسبت به آیفون ۸ پلاس ارایه می‌کند. در حال حاضر آیفون ۸ پلاس عملکرد قابل قبولی در عمر باتری نسبت به سایر آیفون‌ها به ثبت رسانده است و با توجه به ادعای اپل می‌توان به باتری XR امید بیشتری داشت. در مشخصات رسمی دستگاه به این موضوع اشاره شد که باتری دستگاه امکان وب‌گردی تا ۱۵ ساعت و پخش ویدیو تا ۱۶ ساعت را فراهم می‌کند که بهترین عمر باتری برای آیفون‌ها تا به این تاریخ است.

قیمت و زمان عرضه

قیمت آیفون XR برای نسخه‌ی پایه از ۷۵۰ دلار آغاز می‌شود و این گوشی در سه ظرفیت ۶۴ گیگابایتی، ۱۲۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه خواهد شد که قیمت آن‌ها به این صورت است:

  • نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی: ۷۵۰ دلار
  • نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی: ۸۰۰ دلار
  • نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی: ۹۰۰ دلار

تاریخ عرضه‌ی این آیفون کمی دیرتر از آیفون‌های XS و XS Max اعلام شده است؛ این گوشی از ۱۹ اکتبر قابل پیش خرید است و عرضه‌ی آن از ۲۶ اکتبر آغاز خواهد شد.

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (13 نظر)

الیوت هندرسون

۱۳۹۷/۶/۲۵
خیلی خنده داره رویا ی یک تلفن همراه؟ توی کشوری زندگی میکنیم ک حتی موبایل هم برامون رویا شده . نخرید نخرید نخرید شمایی ک پولداری میخری باعث میشی ک ما بسوزیم چون قیمت بالا برای قشر متوسط جامعه !!! واقعا نمیتونیم بخریم.

reza_j_l

۱۳۹۷/۶/۲۴
سلام بر شما
فعلا چیزی اعلام نشده

mking

۱۳۹۷/۶/۲۳
منم xs میخواهم اما پول ندارم

mking

۱۳۹۷/۶/۲۳
هر دو حالت در حد لالیگا گرونه

بنیامین

۱۳۹۷/۶/۲۳
نا امید نباش ایشالا درست میشه.
با اقتصاد مقاومتی همه چیز روبراه میشه.
حتی رویای خرید آیفون. ?