خانهاخبار
گیربکس اتوماتیک و یا دستی؛ کدام یک مصرف سوخت کمتری دارند؟

گیربکس اتوماتیک و یا دستی؛ کدام یک مصرف سوخت کمتری دارند؟

جعبه دنده دستی و اتوماتیک در مقایسه با یکدیگر مزیت‌ها و معایبی دارند که یکی از آن‌ها مصرف سوخت است. در این مطلب به بررسی مصرف سوخت این گیربکس‌ها می‌پردازیم.
۱۳۹۷/۶/۱۳

بسیاری از ما در زمان خرید یک خودرو هزینه‌ها در مدت زمان مالکیت آن را مدنظر قرار می‌دهیم. بنزین یا در حالت کلی سوخت مصرفی، از صاحب خودرو بیشترین هزینه را طلب می‌کند. در همین راستا مصرف سوخت بهینه، یکی از پارامترهای مهم در زمان خرید خودرو محسوب می‌شود. سیستم انتقال قدرت یا گیربکس نقش تقریبا مهمی در مصرف سوخت یک خودرو دارد. در بازار شاهد عرضه خودرو با گیربکس دستی و اتوماتیک هستیم. در گذشته به این موضوع اشاره می‌شد که خودروهای مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری دارند ولی در دنیای امروزی این موضوع صادق نیست. 

image

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت خودرو محصولات خود را به گیربکس CVT مجهز می‌کنند. گیربکس‌های CVT و یا جعبه دنده متغیر پیوسته عملکرد متفاوتی در مقایسه با دیگر جعبه دنده‌های اتوماتیک دارند با این حال کاربرد آن‌ها یکسان است. برخلاف گیربکس‌های دستی و اتوماتیک که باید بر اساس دنده خاصی کار کنند، جعبه دنده متغیر پیوسته دارای ضرایب مختلف دنده است. این مکانیزم باعث می‌شود گیربکس‌های CVT در مقایسه با نمونه‌های دستی مصرف سوخت کمتری داشته باشد. 

علاوه بر گیربکس‌های CVT، جعبه دنده‌های اتوماتیک امروزی نیز مصرف سوخت کمتری در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارند. علت این مصرف سوخت بهینه را باید در تعداد دنده‌های بیشتر گیربکس‌های خودکار جستجو کرد. تعداد بیشتر دنده‌ها باعث می‌شود قدرت تولیدی در دور کمتر موتور به چرخ‌ها منتقل شود که این ویژگی کاهش مصرف سوخت را در پی دارد. گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی برای انتقال قدرت یکسان با جعبه دنده‌های کنونی نیاز به دور بالاتر موتور دارند که باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود. 

image

شرکت‌های فعال در صنعت خودرو سالانه سعی می‌کنند با استفاده از فناوری‌های جدید در گیربکس خودروهای تولیدی خود، مصرف سوخت آن‌ها را کاهش دهند. خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در مقایسه با نمونه‌های دستی قیمت بالاتری دارند. علت این هزینه بالاتر، سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف بر روی تکنولوژی‌های جدید است. بسیاری از خریداران از پرداخت هزینه بیشتر ناراضی نیستند چرا که شرکت‌ها با استفاده از این هزینه مصرف سوخت خودروها را کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است؛ بیشتر خودروهایی که در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسند به گیربکس خودکار مجهز شده‌اند.

image

گیربکس‌های دستی امکان کنترل بیشتر خودرو و همچنین نحوه کنترل انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را برای راننده فراهم می‌کند. در صورتی که مصرف سوخت خودرو برای شما یک اولویت محسوب نمی‌شود، خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی را خریداری کنید. این محصولات لذت رانندگی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند. اگر مصرف سوخت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، قبل از خرید خودرو به تجهیز آن به گیربکس دستی و یا خودکار توجه کنید. لازم به ذکر است؛ بسیاری از خودروهای قدیمی در ایران به گیربکس‌های خودکار نه چندان مدرن مجهز شده‌اند که در این میان می‌توان به رنو مگان اشاره کرد که نسبت به خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک کنونی مصرف سوخت بیشتری دارد. یکی از دلایل مصرف سوخت بالاتر این خودرو، حضور گیربکس اتوماتیک 4 دنده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

امید

۱۳۹۷/۶/۲۱
با احترام به ترجمه دوست خوبمون و زحمتشون به عنوان یک مطلع عرض میکنم که تا الان در جهان در شزایط مساوی همیشه خودروی دنده دستی کم مصرف تر بوده و هست و گیربکس های ضریب متغیر یا cvt بدترین نوع گیربکس جهان هستند(بر خلاف فرمایشات مقاله) به دلیل پیچیدگی بالا استهلاک فوق العاده بالا مصرف سوخت بالا هزینه های نگهداری بالا که فقط شرکت های ضعیفی چون چینی ها به دنبال اونها میرن.حتی رنو هم فقط در محصولات داچیا از اون استفاده میکنه مثل تندر ما.پیشنهاد میکنم دنده دستی سوار بشید اما cvt خیر و با احترام هیچ کدام از فرمایشات مقاله با نتایج رسمی و نظریات متخصصان خودرو هماهنگی نداره

SINA.GT

۱۳۹۷/۶/۱۶
ماشین باز نیستی ...

HakhamaneshS

۱۳۹۷/۶/۱۴
" در صورتی که مصرف سوخت خودرو برای شما یک اولویت محسوب نمی‌شود، خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی را خریداری کنید. این محصولات لذت رانندگی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورند"
جوک سال!! گیر بکس دستی کجاش دلچسپه؟! همه دنبال اتوماتن

سینا

۱۳۹۷/۶/۱۳
میزان مصرف سوخت یه ماشین به خیلی متغیر ها مرتبط هست
وزن ماشین(تک سرنشین یا بیشتر)
اندازه لاستیک های ماشین(فابریک و یا پهن تر شده یا همان اسپورت توسط مالک)
شرایط جاده و محل زندگی(آیا در شهری با جاده های بدون شیب هستید و یا در منطقه ای کوهستانی و تماما دارای شیب زندگی میکنید)
بعد از این موارد تازه مقدار متغیر مصرف سوخت بین گیربکس اتو و یا دستی مطرح میشه
و در نهایت بیش از هر چیزی مصرف سوخت وابستگی شدیدی به نحوه رانندگی داره
دو ماشین یکسان در یک شهر با شرایط ظاهری و فنی یکسان
یکی مصرف کاملا عادی داری(ماشین دوست بنده)
و دیگری مصرف دقیقا دو برابر داره(ماشین بنده)
لازم به ذکر هست که از نظر فنی و رسیدگی به ماشین کاملا رسیدگی شده
و فقط در نحوه رانندگی این اختلاف مصرف سوخت ایجاد شده
حالا دنده دستی و یا اتومات توفیق چندانی در مصرف سوخت با توجه به دلایل بالا ندارد

علیا

۱۳۹۷/۶/۱۳
درباره گیربکسهای خودروهای ایرانی صحبت کن. مثلا دویست و شیش اتومات یا دویست و هفت اتومات و اچ سی کروز که هرسه تاشون از یک گیربکس استفاده میکنند. به وضوح مصرف بالاتره.