خانهاخبار
آیا گیمرهای حرفه‌ای به گوشی‌های مخصوص بازی نیاز دارند؟

آیا گیمرهای حرفه‌ای به گوشی‌های مخصوص بازی نیاز دارند؟

این روزها برخی از شرکت‌ها گوشی‌های هوشمندی را با مشخصات سخت‌افزاری بالا روانه بازار می‌کنند و ادعا دارند که این گوشی‌ها مخصوص گیمرها هستند. اما آیا واقعا یک گیمر حرفه‌ای به یک گوشی مخصوص گیم نیاز دارد؟
۱۳۹۷/۶/۱۳

تا چند سال پیش وقتی در مورد گوشی‌های مخصوص گیم صحبت می‌کردیم، نام محصولاتی مانند نوکیا N-Gage در ذهن تداعی می‌شد. در حالی که N-Gage در زمان خود جزو نوآورترین محصولات عصر شماره می‌شد، اما به نظر می‌رسد که مفهوم گوشی موبایل مخصوص گیم کمی از زمان خود جلوتر است.

این صحبت مربوط به سال 2003 است و اکنون که در سال 2018 قرار داریم و 15 سال بعد از این صحبت‌ها شاهد هستیم که موبایل‌های مخصوص گیم بسیار محبوب شده‌اند و توسعه این دستگاه‌ها سود زیادی را به جیب توسعه‌دهندگان بازی روانه می‌کند. این مورد باعث شده است تا شرکت‌هایی مانند ریزر و ایسوس نیز به جرگه سازندگان موبایل‌های مخصوص گیم بپیوندند و موبایل‌هایی با مشخصات سخت افزاری بسیار بالا را طراحی کنند که تمرکز اصلی‌شان روی مبحث بازی است.

با توجه به همگرایی در حال رشد بین گوشی‌های پرچم‌دار، گوشی‌های مخصوص بازی چگونه می‌توانند خود را از این محصولات متمایز کنند؟ مهم تر از همه، آیا بازی کنندگان حرفه‌ای با خرید یک دستگاه موبایل مخصوص بازی تفاوتی را احساس خواهند کرد؟

طراحی شده برای بازی کردن

اگر برخی استثناها را در نظر نگیریم، می‌توان با قطعیت گفت که تمام گوشی‌هایی که در طول پنج سال گذشته تولید شده‌اند می‌توانند بازی‌های موجود در گوگل پلی را اجرا کنند. نمایشگر لمسی به یک کنترلر برای انواع ژانرهای بازی تبدیل شده است و تجربه‌ای گاه به گاه و درگیرانه‌تر را ارائه می‌کند.

image

به این ترتیب شما ممکن است با خود فکر کنید که یک گیمر حرفه‌ی دیگر چه چیزی می‌خواهد و شرکت‌هایی مانند ریزر و ایسوس می‌خواهند دقیقا به همین سوال پاسخ دهند. خود من زمان زیادی را صرف بازی کردن با گوشی ریزر فون کرده‌ام و حتی آن را در کنار محصولاتی از سامسونگ و گوگل نیز قرار داده‌ام. با توجه به این تجربیات، می‌گویم که چند گزینه وجود دارد که باید در ساخت یک گوشی مخصوص بازی رعایت شود:

  • اسپیکرهای جلویی باید حتما در یک گوشی گیمینگ حضور داشته باشند: تصور کنید که گوشی خود را در جهت افقی قرار داده‌اید و بلندگوهای دستگاه در لبه پایینی و در نزدیکی پورت شارژر قرار گرفته‌اند. اغلب اوقات نیز کف دستتان باعث می‌شود تا صدا به اندازه کافی آزاد نشود و کف دست درواقع اسپیکرها را می‌پوشاند. همچنین اگر گوشی خود را با یک کنترلر بلوتوثی همراه کنید، داشتن یک صدای واضح و خوب آن چیزی است که انتظارش را می‌کشید.
  • حاشیه‌های بزرگتر نمی‌تواند گیمرها را برنجاند: توجه کنید که در اینجا ما داریم در مورد یک گوشی مخصوص گیم صحبت کنید و این گوشی قطعا استانداردهای متفاوتی با یک گوشی برای کاربران عادی دارد. حاشیه‌های کمتر همیشه برای کاربران حرفه‌ای مناسب نیستند. شکی نیست که کم کردن حاشیه‌ها به زیبایی دستگاه می‌افزاید؛ اما مثلا وقتی که شما گوشی خود را به مدت شاید چند ساعت در دست گرفته‌اید و با آن بازی می‌کنید، حاشیه دار بودن دستگاه چندان مشکلی ندارد. حاشیه دار بودن نگه داشتن دستگاه را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود تا دست گیمر محدود نشود.
  • بکارگیری بهترین مشخصات در یک گوشی مخصوص گیم: درست همانند کامپیوترهای شخصی گیمینگ، در گوشی‌های مخصوص این حوزه هم باید برای اینکه یک بازی بتواند نهایت عملکرد خود را نشان دهد و گیمر هم تجربه‌ای بدون نقص و عالی به دست آورد، باید این دستگاه به بهترین فناوری‌های ممکن مجهز شود. برای  گوشی‌هایی که در سال 2018 معرفی می‌شوند این به معنای استفاده از بهترین پردازنده، یک نمایشگر با نرخ رفرش بالا، یک باتری عظیم و مقدار کافی حافظه رم است. متاسفانه برخلاف پی‌سی‌ها، شما نمی‌توانید گوشی خود را باز کرده و مشخصات سخت افزاری آن را ارتقا دهید.
  • لوازم جانبی بازی یک چاشنی خوب است: یکی از چیزهایی که در گوشی ایسوس RoG یا موتو مودهای موتورولا دیده می‌شود، استفاده از لوازم جانبی برای بهبود عملکرد و تجربه بازیکن است. برای مثال با یک کنترلر مخصوص می‌توانید به دکمه‌های فیزیکی برای کنترل بازی دسترسی داشته باشید. همچنین ممکن است شاهد ادغام بیشتر گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی باشیم، به این معنی است که بازیکن می‌تواند گوشی خود را به کامپیوتر وصل کرده و با موس و کیبورد به بازی بپردازد.

در مورد قیمت گوشی‌های مخصوص بازی نیز باید گفت که این محصولات معمولا محصولات گران قیمتی هستند و برای خرید یکی از آن‌ها باید مبلغ زیادی را کنار بگذارید. قیمت گوشی ریزر فون چیزی در حدود 699 دلار است. سامسونگ نیز با نوت 9 خود که قیمت 1000 دلاری دارد امیدوار است که بتواند گیمرها را به سمت خود جذب کند. به نظر نمی‌رسد که شاهد عرضه گوشی‌های گیمینگ اقتصادی به بازار باشیم.

تجربه‌ای همه‌جانبه‌تر باز بازی

فراتر از سخت‌افزار، یک گوشی با کیفیت که برای گیمرها ساخته شده است باید از برخی ترفندهای نرم‌افزاری برای رفع حواس پرتی‌ها و تغییرات ناگهانی در سیستم عامل اندروید جلوگیری کند تا در گیم اختلالی به وجود نیاید. سامسونگ سعی کرده این مشکل را با قرار دادن ابزارهای مخصوص گیم و لانچرهای گیمینگ در گلکسی اس 7 و پرچمداران بعد از آن رفع کند. با استفاده از ابزارهای سامسونگ می‌توان هنگام بازی کردن تمام نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کرد و همچنین به کارهایی مانند عکس یا ضبط ویدئو از صحنه بازی مبادرت کرد.

image

گوشی شرکت ریزر نیز تنظیمات مخصوص به خود را دارد که Game Booster نامیده می‌شود و که به شما اجازه می‌هد با تنظیم برنامه‌ها، عملکرد بازی را در اولویت قرار دهید یا شارژدهی باتری را بالاتر ببرید. این ابزارها در کاهش نارارحتی‌ها و حواس پرتی‌ها موقع بازی کردن موثر بوده‌اند، اما هنوز راه زیادی در پیش دارند. نگران نبودن در مورد عمر باتری یا نوتیفیکیشن‌ها به بازیکن اجازه می‌دهد تا فقط روی بازی تمرکز کند.

آینده‌ای روشن‌تر با برنامه‌هایی مانند Steam Link

ریزر فون و ایسوس RoG اولین موج از گوشی‌های هوشمندی بودند که با تمرکز ویژه روی مبحث گیمینگ ساخته شدند اما قطعا در آینده گوشی‌های جدیدی به بازار معرفی می‌شوند که مفهوم گوشی مخصوص گیم را بازتعریف خواهند کرد. به موازات همین پیشرفت‌ها، نحوه بازی کردن در دستگاه‌های موبایل نیز دستخوش تغییر می‌شود.

image

برای نمونه، اپلیکیشن Steam Link را در نظر بگیرید که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از شبکه وای‌فای بازی‌های PC را روی دستگاه‌های موبایل استریم کنند.  البته این اپلیکیشن هنوز در نسخه آزمایشی به بازار عرضه شده است اما قطعا می‌تواند محدودیت‌های بسیار زیادی را رفع کند. بنابراین می‌توان چنین آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که شما می‌توانید هر زمان که خواستید بازی‌های کامپیوتر را روی موبایل خود اجرا کنید.

همچنین ما انتظار داریم که شاهد سازگاری بیشتری بین پلتفرم‌های مختلف باشیم، همان‌طور که در بازی Fortnite دیدیم. در این بازی می‌توانید در پلتفرم‌هایی مانند کنسول، پی سی و موبایل به حساب کاربری خود دسترسی یکسان داشته باشید  و بنابراین بازیکن‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند در دستگاه در دسترس خود بازی را ادامه دهند.

آیا شما برنامه‌ای برای خرید یک گوشی مخصوص بازی دارید؟

 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

سارا

۱۴۰۰/۴/۲۰
سلام یه بازی معرفی کن؟

سام

۱۳۹۷/۶/۱۸
قطعا اینده گیم و گیمر در گوشی منتهی میشه...من میت 10 دارم بشدت راضیم از این گوشی همه نیاز های گیمینگمو جواب میده...گیم فقط pubg mobile

سعید بابازاده

۱۳۹۷/۶/۱۸
من یه سوالی دارم از کارشناس های جی اس ام. همیشه برام جای سوال هست که چرا بازی های مربوط به گوشی های موبایل انقدر ابتدایی و ضعیف هستند و بازیهای کامپیوتری فرق دارند. از هر لحاظ. یعنی اگر یه بازی هم با کیفیت نسبتا خوب حتی گیر بیاری میبینی که تمام مراحل تقریبا شبیه هم هستند و مثل بازی های پی سی از مراحل متنوع و داستانی و ... محروم هستند. با اینکه الان گوشی ها با مشخصات سخت افزاری قوی دارن وارد بازار میشن.

جواد

۱۳۹۷/۶/۱۸
منظور از گیم های موبایل گیم هایی مثل PUBG یا Fortnite هستن نه فروت نینجا و غیره

علی نائینی

۱۳۹۷/۶/۱۷
اصاً گیمرهای حرفه‌ای با گوشی موبایل بازی نمی‌کنن! ?
همه‌ی ما از پی‌سی(کامپیوتر شخصی) و کنسولا استفاده می‌کنیم.